Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 19-11-2017, 13:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Plein-1908




 Mail deze pagina      



coos | 27-10-2009
Bij ons thuis werd verteld, dat de trams moesten verdwijnen vanwege de militaire en andere parades die de Bezetter nodig vond ter plaatse. De stadslijnen waren al begin jaren dertig verlegd via Lange Vijverberg, Hofweg en Kalvermarkt.

aldo markus | 26-10-2009
Er zaten natuurlijk meer ministeries op het Plein, behalve Oorlog (thans Defensie) ook Justitie, Koloniën en Buitenlandse Zaken. Ik meen ik te hebben gelezen dat Rijkscommissaris Seyss Inquart kantoor hield in het pand van BuZa.

Haagse_Meester | 25-10-2009
Oeps, Robert met 1 b... Sorry! Gegevens uit de boeken van Johan Blok

Haagse_Meester | 25-10-2009
@Robbert: waarom wilde de bezetter van de trams af? Juist, vanwege Defensie... Dat gebeurde op 5-8-40. De Buitenlijnen kregen hun eindpunt op het inderhaast aangelegde spoor op de Turfmarkt. Ze waren op het Plein verschenen op 14-4-27 (Delftse lijn, van het Huijgensplein) en 1-5-28 (Leidse lijn, van de Dierentuin, nu Provinciehuis), aannemelijk zijn de daar eindigende stadslijnen per die data aangepast, zie ook verder de lijnoverzicht-lijsten op deze site.

coos | 25-10-2009
De wagens 1-18 en 20 werden in 1908-'09 crème geschilderd. Wagen 19 was al in crème (behalve de donkerblauwe biezen en zijpanelen) en met glaspuien afgeleverd. In maart 1906 was de 19 al geheel crème. (zie: Johan Blok, Haagse Trams).

Robert55 | 25-10-2009
@ Coos. Waar ziet u een 301? Het tramstel rechtsachter zou lijn 9 kunnen zijn, maar de bijwagen is klein en open. Weet iemand wanneer de tweeramers creme werden?

@ Haagsemeester: de reden dat de trams [alleen nog de buitenlijnen kwamen er geloof ik nog] na mei 1940 weg moesten was dat de bezettende macht de trams weg wilde hebben

coos | 24-10-2009
wat ik ruim een jaar geleden nog voor een lijn 7 aanzag, is nader bekeken een tramstel van lijn 9, gelet op het eenkleurig richtingbord (rood) en de achterwagen uit de serie 301-307, die tot 1917 hebben dienst gedaan. Dus is 1908 wel goed.

Haagse_Meester | 24-10-2009
Weinig kans... Om te beginnen zijn de straten van toen te smal voor de trams van nu, én de toekomst. Het Plein is nu een 'horeca-terrein' met een parkeergarage niet berekend op trams. En het échte OV knooppunt in de buurt is het CS, dat gaan ze echt niet veranderen. Belangrijkste is de reden waaróm de tram in de oorlog weg moest: het Ministerie van Defensie zit er....

Rienk Mebius | 24-10-2009
Als de trams ooit nog eens zouden terugkeren...
Wat zou dat een feest zijn.

coos | 18-7-2008
dit kan hooguit 1907 zijn vanwege een lijn 7 die daar per 15 juni verdween

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >
                                  

Type de 4 cijfers over    6857


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>