Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 19-11-2017, 13:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Veluweplein




 Mail deze pagina      



joost | 21-9-2011
Deze 292 staat nu als pekelmotorwagen H2 als opknapper, na een tijdelijk onderdak in Frankrijk, weer in het HOVM.

John van den Berg | 20-9-2011
Zuiderpark Wij voetbalden bij HDV het eerste elftal stondDe toen op het punt te promoveren van 4e naar 3e klas KNVB en heeft toen ook een wedstrijd op het ADO terrein gespeelt ze hadden toen een goede midvoor Jaap Kempes hij woonde op het laatste portiek van de Hoefkade en was geselecteerd voor het Haagse Elftal en speelde toen met de bekende Bertus de Harder lichtwedstrijden op het toen enigste veld met licht masten tegen een Surinaams elftal met een showkeper Hato die lag een bal bij Bertus zijn voeten neer en toen die wilde schieten grisde hij de bal weg. in1960 kreeg ik op mijn werk een Surinaamse jongen bij mij en dat bleek een zoon van die Hato te zijn we hebben toen een tijd zitten babbelen en hij vertelde dat zijn pa het niet zo nauw nam met de meisjes want half Suriname heet Hato.De promotie is trouwens niet door gegaan.

Kees de Ridder | 26-2-2011
De heren Kerstjens en Ernst zijn beiden ouder dan ik, maar ze hebben/hadden ook broers uit de geboortejaren 1936/1937. M.a.w.: ik ken beide families globaal van vroeger. Henk Ernst b.v. Ik meen me ook te herinneren dat zij op de H. Johannesschool zaten en wij zaten op de H. Laurentiusschool.
De overeenkomst van onze 3 families is dat we uit school dezelfde kant uit moesten lopen, want wij woonden in de Wolmaransstraat. Kunnen jullie je nog herinneren dat we vanuit de kleuterschool in de Stortenbekerstraat door een juffrouw over de onbewaakte tram- en treinoverweg in groepsverband op het Hoflandplein werden afgeleverd om vervolgens zelfstandig naar huis te gaan. Ze noemden onze groep lijntje elf. Lijntje twaalf werkte op dezelfde manier voor de kinderen die over de Vaillantlaan werden gezet. Zo was er toen al een verband met onze mooie tramlijnen. ( wel eens van auto's gehoord, maar we kenden alleen maar taxi's).

Rien Solcer | 23-2-2011
@ piet kerstjens, Als jij in de Spionkopstraat heeft gewoond dan is de foto van :Kaapseplein in de jaren `50 heel interessant voor je, zeker al die verhalen.

Piet Kerstjens | 23-2-2011
Hallo, Ik was zo blij met al die ouwe foto's te zien ik woonde in de Spionkopstraat 128 en ben geemigeerd naar Australie in 1954 Ik was toen een jongen van 24 en ben nu net 80 geworden ben 3 keer terug geweest en het
is zo goed om nog eens rond te kunnen lopen en alles nog een te bekijken . twee jaar terug was ik in Den Haag en heb 3 uur in de regen gestaan maar Ik was happy met de rede dat ik daar was het was de 15de of September en zag de Koningin in haar gouden koets wat ik daarvoor nooit had gezien. Nogmaals bedankt voor deze mooie herrinneringen

philip ernst | 28-10-2010
ja veluweplein,zuiderpark,en rolschaatsenbaan, op 1951 kwam ik op de marktweg wonen.nr 295 , ik was toen zes, van uit het zijraam van ons huis keek je naar het zuiderpark,we gingen er ook veel naar toe,er was altijd van alles te doen ,met mijn broertjes en zusjes,gingen we vaak naar de speeltuin [enkelzand ] zo noemde we dat ,zat achter ADO,uren er door gebracht,en als je ergens afviel geen probleem je lag altijd in het zand.heerlijke tijd,ook de rest van het zuiderpark had veel te bieden,rozentuin blindentuin,ot en sien,kinderboerderij,een mooipark ,ik ben op de marktweg blijven wonen tot 1990,bijna elke dag even door het zuiderpark,in 1966 kwam ik in een bandje terecht ,just colours daar was ik de zanger, gitarist ferry lever ,daar heb ik nog vaak contact mee ,slaggitaar piet kleinee, bas tarman uranie,drum kees groenendaal,in 1967 was er een beatconcour,daar hadden we een eerste prijs ,en vanaf dat moment traden we er vaak op ,en ook de rest van nederland, op een bepaald moment ,ging ferry lever naar de theeset,jammer ,ikzelf ben nog een paar jaar door gegaan,met andere bands ,tot er kids kwamen,want dan moet je er zijn// niet meer dromen ,in elk geval een heerlijke tijd groeten philip

h. monnier | 3-2-2010
mijn herinnering is de ambachtschool op de hoek
destijds zat ik in het weeshuis rond de 50 e jaren aan de binchorstlaan in het kasteeltje, en elke dag lopend naar school dat was een rot eind hoor maar daar maalde je niet om met zo'n 10 man ja soms probeerde we op de rijswijkse plein op een groente wagen of melkwagen te springen deze hele side met al zijn fotoo's brengen veel herinneringen bij mij boven ook bij sommigen erg emotionele
ik woon nu al 50 jaar in Geleen LImburg maar als ik af en toe naar Den-Haag kom therken ik die heerlijke buurten niet meer terug

ger hahlen | 16-12-2009
vanaf 1950 speelde ik bij ado, met tientallen andere jongens.
wij moesten vr de wedstrijd altijd verzamelen "onder de beelden", dus niet op het ado terrein zelf.

wil noordermeer | 23-11-2009
terug in de tijd ik woonde in de spionkopstraat 33 .mijn opawas tram conducteur op lijn 13 leuk om trug te zien[

wil noordermeer | 16-5-2009
ik kan lijn 13 me goed herrinneren mijn opa was conducteur op deze lijn ikzelf woonde inde spionkopstraat . ik vindt deze site geweldig . even terug in de tijd

Frans van Deenen | 27-3-2009
Ik heb daar wat gelopen als kind zijnde naar de kinderboerderij jaren 50.
Later in de jaren 60 kwam ik veel op de Zuiderpark rolschaatsenbaan 1965-
1969.Willy Wissink is daar begonnen met zn club.Later speelden daar alle
haagse bandjes wo Willy and his Giants-Jumping Jewels-Ricochets later Motions-Tee Set-The Scarlets-Smurf USD eva.Ik speelde zelf ook regelmatig
daar met mn band.Was voor mij echt een thuis wedstrijd,want ik woonde
toen op de Troelstrakade naast het toenmalige arbeidsbureau.
Op de Moerweg woonde toen ook Aad de Mos,we gingen wel eens voetballen
in de Hadewichstraat.Op de Moerweg woonde ook Ferry Lever gitarist van
The Tee Set en later bij Rob de Nijs.En ADO ook niet vergeten zondags altijd marsmuziek bij een voetbalwedstrijd. Was een leuke tijd!

dAb | 17-1-2009
Toch niet Coos, want het (tijdelijke) RodeKruisZhs lag precies daar (in de bocht van lijn 6 en 13) aan het Om & Bij, tot 1956 de "Zuidwest-buitensingel", aan de zuidkant van het water = juist tegenover de Zuidwal, dit gelijknamig GemeenteZhs, was tot "Leijenburg" in de 60-er jaren gereed kwam.
Het gelijknamige 'RKZ' is van 1956-1960 (ongeveer) weer op de oude plek aan de Sportlaan herbouwd. Iets daarover staat in het Vogelwijkboek: "Een Haagse oase aan zee".
De herinneringen van Wil Leebeek, Sleeboom en Commers kan ik delen, hoewel ik jonger was. Vooral de soms meerdere aanhangwagens, die op het begin van de De La Reijweg stonden.
Iets dergelijks, maar dan met een andere lus via Maarseveensestraat en de Soestdijksekade naar de Zuiderparklaan voor de wat later opgeheven lijn 15.
Dat waren nogeens mooie (maar zware) tijden.!

coos | 17-1-2009
Leen, het Rode Kruis-ziekenhuis aan het Om en Bij zal wel het Gemeente-ziekenhuis Zuidwal geweest zijn, lijkt me

Leen Commers | 7-1-2009
Ook ik heb veel jeugdherinneringen aan deze foto. Als kind (ik ben van 1934) woonde ik vlakbij het eindpunt van lijn 13 en was daar met mijn vriendjes vaak te vinden om de nodige kwajongensstreken uit te halen. Een favoriete bezigheid was om de borgpen van bijwagenkoppeling er uit te trekken zodat als de tram vertrok de bijwagen bleef staan en de motorwagen op de brug stopte en achteruit moest rijden om weer aan te koppelen. De HTMers konden daar de humor niet van inzien en kwamen ons soms achterna, meestal zonder resultaat maar een keer kreeg een conducteur een van ons te pakken en die kreeg een flinke klap voor zijn kop. Daarna was de lol er voor ons ook af. Ook een "'leuk" spelletje was op de linkertreeplank te gaan staan om mee te rijden naar de eerste halte bij de Spionkopstraat want dan hoefde je niet zo ver naar school te lopen. Ik ben een keer gesnapt door een politieagent en moest van hem honderd strafregels schrijven. Ook ben ik een keer prima geholpen door het lijn 13 personeel. Vlak na de oorlog werd er met open bijwagens gereden. De trams waren toen overvol zodat de mensen ook op de treeplank stonden. Ik stond er ook tusssen en de tram vertrok van het Hobbemaplein richting Kempstraat. Er stond een verkeerszuiltje waar ik met mijn hoofd tegen kwam. Ik naar binnen getrokken met een gat in mijn hoofd en door de conducteur bij de apotheek in de Kempstraat naar binnen gebracht. Er werd een noodverband aangelegd en de tram ging verder naar het eindpunt. Op de terugweg is de tram gestopt voor de apotheek, waar geen halte was en heeft mij meegenomen, is gestopt voor het Rode Kruis Ziekenhuis aan het Om en Bij en de conducteur heeft mij daar afgeleverd. Dit waren mijn herinneringen aan lijn 13. PS; het was een volledige keerlus.

ab heinen | 5-1-2009
hartelijk dank voor de tip Koos van der Kolk, ik heb nog een foto van lijn 13 Veluweplein gevonden bij gemeente archief.

wil leebeek | 5-1-2009
Toen lijn 13 met de aanhangwagens serie 350 reed werden deze na de spits
afgekoppeld op De la Reyweg geplaatst.
Hier zijn foto's van bekend, o.a. van E. Bouwman.

coos | 5-1-2009
wij liepen sinds 1943 iedere zondag vanaf de Soestdijksekade/Renswoudelaan via de Troelstrakade naar oma in Spoorwijk en terug, en kwamen daarbij altijd langs Adam en Eva, de twee beelden bij het eindpunt van lijn 13; de keerlus was een driekwartcirkel rond een halfrond plantsoen; tijdens het voetballen van ADO werden er vier of vijf tramstellen komend van de Hoefkade vanaf de brug achteruit naar het opstelspoor op De la Reyweg gereden, er stonden nooit losse achterwagens; in de Schalk Burgerstraat lag nog een overloopwissel van het oude eindpunt; ook na de oorlog is daar nooit iets aan veranderd, de sporen zijn na opheffing van lijn 13 nog vele jaren blijven liggen

Hans (Zoef) | 4-1-2009
Passagiers en de bestuurder aan de voorkant zeggen op zich niets, de foto kan gewoon 10 minuten later zijn genomen.

geurtborsboom | 4-1-2009
ik was idd wat snel door niet op te merken dat er passagiers in de tram zaten.

erven sleeboom | 3-1-2009
P.S. Ik denk dat Koos van der Kolk gelijk heeft en dat de stand van het sleepstuk veroorzaakt is door de licht deinende rijdraad.

erven sleeboom | 3-1-2009
Eigenlijk was aan lijn 13 een mooie toekomst toebedacht, want na de oorlog was deze lijn bedoeld om via de Moerweg verlengd te worden naar de nieuwe wijken aan de Melis Stokelaan. Dat dit niet doorging, kwam doordat de route dan over grote afstand langs het Zuiderpark zou lopen, waar niemand woonde. Bussen waren dan goedkoper. Toen het besluit eenmaal genomen was om lijn 13 niet te verlengen, werd hij in 1952 opgeheven, terwijl de frekwentie van lijn 6 werd versterkt en buslijn E (de latere 20) een ommetje ging maken via het Veluweplein. Later ging bus 28 daar rijden.
Dat de sporen zo lang zijn blijven liggen, kwam niet door deze verlengingsplannen, maar door ADO. In de jaren zestig reden echter al geen voetbaltrams meer naar het Zuiderpark, wel extra bussen van lijn 28. Er zullen bij stremmingen op lijn 6 of 12 vast wel eens trams het rondje Veluweplein hebben gemaakt, maar helaas heb ik dat nooit mogen aanschouwen.

wil leebeek | 3-1-2009
Voor het afzetten van bijwagens of opstellen van extra trams op De la Reyweg: Men reed vanaf het Hobbemaplein tot op de brug en daarna achteruit naar het opstelspoor, dus niet vanuit de lus.

Koos van der Kolk | 3-1-2009
Een prachtige foto met veel jeugdherinneringen. Diverse keren heb ik, nadat wij als gezin in het Zuiderpark gewandeld hadden, de route van het Veluweplein tot het Hobbemaplein bereden. Helaas heb ik daaraan slechts vage herinneringen. Kort na mijn 5e verjaardag is lijn 13 opgeheven (31-10-1952).
Ik herinner me nog wel goed dat ik samen met mijn broer na de opheffing vaak over de verlaten sporen op het Veluweplein liep. De sporen waren erg versleten en de trams moeten haast op hun flenzen over de rails gereden hebben.
Het baanvak is nog geruime tijd in bedrijf geweest. Zoals al genoemd, voor extra trams bij voetbalwedstrijden. Maar daarnaast als uitwijkspoor voor gestrande trams. Zo weet ik me nog de defecte 1010 van lijn 6 te herinneren, die vanuit het Hobbemaplein de Kempstraat werd ingeduwd. Dit was aan het einde van de jaren vijftig. Net voor de Wesselsstraat, waar we als gezin woonden, werd de tram in de Kempstraat geparkeerd en door diverse HTM-ers werd getracht de tram weer tot leven te wekken door in de tram boven het achterste draaitstel op en neer te springen. Uiteindelijk kon de betreffende PCC-car zijn weg via het Veluweplein en terug weer naar de reguliere sporen vervolgen.
In het midden van vijfiger jaren werd de Kempstraat geasfalteerd. Tot mijn grote vreugde werden de rails weer herlegd, inclusief een overloopwissel ter hoogte van de Fischerstraat. Het traject is een optie geweest voor verlenging van een tramlijn naar de nieuwbouwwijken in het zuidwesten van Den Haag. Uiteindelijk is het de route via de Fruitweg en de Melis Stokelaan geworden.
Mijn meest recente herinnering aan het Veluweplein dateert uit de lente van 1960, toen ik op mijn fietstocht naar de middelbare school, een 1100-koppelstel in het eindlus zag staan. Waarom deze daar stond is mijn nooit duidelijk geworden. Wellicht was het stel bedoeld voor groepsvervoer ten behoeve van de nabijgelegen ambachtschool.
In de zomer van 1960 zijn we als gezin naar een ander deel van Den Haag verhuisd en heb ik de verdere geschiedenis van het traject Hobbemaplein-Veluweplein slechts op afstand gevolgd.
Wat de beugel en de bovenleiding betreft: de bovenleidingconstructie van de eindpuntlus was uniek. n centrale mast, waar vandaan wel een tiental ophangdraden over de lus naar masten aan de overkant van de rijweg liepen. Een erg bewegelijke ophanging. Het moet niet uitgesloten worden geacht dat een combinatie van de constructie van het beugeltype, het afremmen van het tramstel en de bewegelijkheid van de bovenleidingcontructie geleid hebben tot de stand van het sleepstuk, zoals op de foto te zien is.
In de site van het Haags Gemeentearchief en de site van dhr. Kempff is een aantal foto's van het traject van lijn 13 te zien.

erven sleeboom | 3-1-2009
Achteruitrijdend naar het zijspoor? Niet met passagiers. Bovendien zou de bestuurder dan waarschijnlijker op het andere balkon staan, terwijl je hem op het voorbalkon kunt zien staan.
Het Raadsel van het Omgeklapte Sleepstuk blijft een boeiende detective...

geurtborsboom | 3-1-2009
Dit was idd een volledige lus, maar niet zo, dat er rondjes konden worden gereden. Het zijspoor naar de LaReyweg takte tegen de richting in af en kon dus alleen maar vanaf de lus worden bereden. Ik sluit dus niet uit dat het tramstel bezig is achteruit te rijden naar dat zijspoor. Wie naar de huidige situatite kijkt, kan zich daarbij absoluut niets voorstellen.

wil leebeek | 2-1-2009
Lijn 13 heeft hier een volledige eindpuntlus gehad die je vanaf de brug
rechtsaf opreed om dan op de plaats te komen waar de tram nu staat. Van hieraf reed lijn 13 weer de brug op naar de Hoefkade-Schalk Burgerstraat.
Aankoppelen kon je alleen op De la Reyweg: achteruit vanaf de brug naar het opstelspoor, aankoppelen en dan weer de brug op naar de eindpunt/beginpuntlus.

Hans (Zoef) | 2-1-2009
Als dit geen volledige keerlus is geweest, dan is de stand van het sleepstuk zeer eenvoudig te verklaren. Men reed naar het eindpunt, koppelde de aanhangwagen af, ging vervolgens via een overloop wissel om de aanhangwagen heen en ging vervolgens weer achteruit om de wagen weer op te pakken.
Ik denk dat deze zojuist weer is aangekoppeld.

erven sleeboom | 2-1-2009
Alle hulde voor Fer's opmerkingsgave, want de stand van het sleepstuk is inderdaad wat vreemd. Was de wagen iets te ver doorgegleden en heeft de bestuurder hem even teruggezet? We zullen het nooit weten.
En keer, precies n keer, heb ik een tram op dit traject gezien (althans uit de Kempstraat het Hobbemplein op ziene komen): stofzuiger H21, maar mijn Agfa Clack (of was het Click) had ik niet bij me...
Extra trams voor ADO: niet meer meegemaakt. Het spoor op de De la Reyweg was tot het eind toe intact, maar of het na de opheffing van lijn 13 ooit nooit nodig was voor het opstellen van de extra's betwijfel ik, want in de lus moet plaats genoeg geweest zijn.

aldo markus | 2-1-2009
In zijn onvolprezen Yahoo-groep HTH heeft Bert Kempff een plattegrondje van het Veluweplein in 1950 geplaatst (sindsdien zal de sporensituatie niet meer zijn veranderd). Daaruit valt af te leiden, dat Fer's theorie, dat de tram achteruit is gereden niet waarschijnlijk is: dan zou dat al vanaf het Hobbemaplein moeten zijn gedaan.
Dat sleepstuk kan door een andere oorzaak ook wat overeind zijn gekomen.

Zelf kan ik me de rails op het hele traject goed herinneren. Maar ik heb er nooit een tram op gezien.

Fer Mhlmann | 2-1-2009
De situatie niet kennend, dacht ik eerst, dat dit wel een volledige lus zou zijn, maar nu Ab Heinen spreekt van een "halve cirkel", snap ik dat de tram achteruit naar zijn vertrekhalte is gereden, gezien de stand van het bovenste gedeelte van de stroonafnemer. Ik vroeg met tot nu toe af hoe dat kon komen.

ab heinen 01-01-2009 | 1-1-2009
ik weet nog dat op deze "halve cirkel" de voetbaltrams stonden voor de ADO-supporters, na de opheffing van deze lijn. Is er iemand die hier foto"s van heeft? Werd het opstelspoor aan de Lareyweg hier ook voor gebruikt?

wil leebeek | 13-8-2008
Het betreft hier een zgn. AEG-beugel.
Deze beugels hebben op de 290ers en een aantal 801ers gestaan en zijn in de loop
der 50-er jaren vervangen door een zgn. ombouwerbeugel.

coos | 12-8-2008
wat een aparte beugel, gezien de witte 'oorlogs'-strepen op de bovenleidingmasten en het ontbreken daarvan op de bumper van de tram moet deze foto van vlak na de oorlog dateren, let ook op de schijndeur aan deze zijde van het voorbalcon (met een enkele treeplank) die wat later zijn vervangen door een echte, de bovenleiding werd aan de plantsoenkant gedragen door n dikke centrale mast met naar alle kanten uitwaaierende spandraden

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >
                                  

Type de 4 cijfers over    7300


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>