Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 19-11-2017, 13:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



parallelweg




 Mail deze pagina      



Tina de Bock-Zwiebel | 18-2-2017
Ik heb op de Parallelweg 212 gewoond tussen de Vermeerstraat en de Terborgstraat vanaf 1944 t/m 1964, Nog regelmatig gespeeld in de Tramremise wat weliswaar verboden was. Op de openbare school gezeten in de Franshalsstraat. Daar na de H.U..L.O in de Vermeerstaat in die tijd een rustige buurt. Mijn moeder heeft er gewoond t/m 1986 de buurtwinkels waren verdwenen, De eerste buitenlanders of tewel Surinamers dienden zich aan in de wijk in 1964. Niets is er meer over maar wel de Tramremise en dat vind ik echt een monument. De oom van mijn man Ron de Bock heeft geschreven over de Haagse Tram.

riet ten kate | 5-3-2014
Ik woonden zelf op de parallelweg 161mijn vader werkte als buschauffeur bij de htm ook een broer van mij dat cafe was van van de wege de dochter corrie was mijn vriendin.

Henk Ponsen | 18-10-2013
Ik heb een groot wit fotoboek van denhaag met allemaal krantenfoto,s zo dat ik denk dat het van waarde is voor het htm archief ,alleen doet mn mail het niet op dit moment ,ik ben dan ook al 78 jaar ziet u en heb nog over de paralelweg gereden als bestuurder met een tram . ja ook nog van die hele oude trams . Als mn mail het weer zou doen ( wachtwoord kwijt ) zou ik u pas weer kunnen antwoorden mn mail is hponsen@caiwy.nl mvrg

joost | 30-10-2012
@Mw. Pronk. Dat was in 1977. In Chili 2500 vermisten. Zie hier de link naar de Haagse Beeldbank:

http://www.haagsebeeldbank.nl/beeldbank/indeling/detail/form/advanced/start/5?q_searchfield=viaduct+parallelweg


Mw. Pronk | 29-10-2012
Weet iemand nog welke leus er ook al weer gedurende de jaren 80 op die ronde muur gekalkt stond met grote witte letters? Ik kom er maar niet op.

Kees de Ridder | 6-9-2012
Ook ik heb herinneringen aan genoemd café. In novenmber 1948 vierden mijn ouders hun 12 1/2- jarige bruiloft. Het was voor mij als kind mijn eerste bruiloftfeest, dat ik meemaakte. Onvergetelijk! Een hoop etenswaren waren toen nog op de bon, dus er moesten bonnen gespaard worden. Ome Piet de Nennie stelde zijn bakfiets beschikbaar om alle spullen op z`n plek te krijgen en daar zat natuurlijk ook haring bij en als kind hebben we ons rond gegeten aan overgebleven gebakjes en belegde broodjes. We zongen liedjes met eigen gemaakte tekst, er werd een groepsfoto gemaakt, we hadden een accordeonist met zo`n ouderwetse knoppenksat en ik kan me nog herinneren dat toevallig een hoop mensen rondliepen met verband om, zelfs de muzikant. ( hier zou een huidige disjocky niet tegenop kunnen!).
Het leek wel een polikliniek, dat café. Er werd jarenlang over dit feest gepraat, binnen de familie.

John van den Berg | 18-6-2012
De put was voor de dames met een kinderwagen een ramp wan t officeel moesten ze een eind omlopen om onder het Viaduct door te lopen , daarom liepen ze in de oorlog over de rijbaan omdat er toen toch nog weinig auto verkeer was .

Han Oosterling | 16-6-2012
De tranen springen in mijn ogen. Ca 50 jaar geleden is op dit kruispunt mijn auto total loss gereden. Voor de kenners: Het was een "ford Taunus 15 M" met kenteken ZT 61-17. Kenteken van mijn huidige auto weet ik niet uit mijn hoofd. (Zal de ouderdom wel zijn)

Leen Commers | 24-1-2012
Als lid van de de wielrennersvereniging De Spartaan trainden wij in de winter op een hometrainer in een zaaltje van dit café.
Dat was in de jaren 50.

Joop A | 21-1-2012
Volgens mij woonde boven het cafe de fam. van Wege, en was de feestzaal
achter het cafe in de toenmalige v.Ravesteynstraat, waar in de jaren 50 op
zondagmiddag films werden vertoond van o.a. Rin-tin-tin, Roy Rogers,Kid Carson
etc. De entree kostte 10 of 15 cent en we hebben er wat in de rij gestaan.

John van den Berg | 7-11-2011
Het Cafe op de hoek van Ravesteinstraat naam weet ik niet maar wel dat er boven een zaaltje was waar wij met de muziek vereniging ONA oefenden dit gedeelte heet trouwens nu( Suze Robbensonstraat) waar ik me rot naar heb gezocht hadden ze ff gauw veranderd,wat vele oud Hagenaars niet weten.

diengodvree | 19-8-2010
Aan Mevr: W. Fens
Het Cafe hete joost van der Wege!!!!
GR;Van Dien Godvree
Ik Woonde In De Ravensteinstraat Schuin Er Tegen Over.

diengodvree | 19-8-2010
ik krijg het kippevel als ik deze foto zie want aan de muur van de paralelweg,
mochten ik en mijn broertje jan wachten op lijn 12 toen nog een open tram
die van de viantlaan kwam als mijn vader van zijn werk kwam dan sprong hij
eerder uit lijn 12 want die stopte bij de jacobcatstraat.en dan nam mijn vader
ons mee aan de hand naar huis de ravensteinstraat.kikke die ouwe foto's.

D.A. Borgdorff | 14-5-2010
Café Rijtjes of Royal misschien ?/ dAb

Willie Fens | 13-5-2010
Op de hoek van de 'Parelleweg' en de 'Ravesteinstraat', was rond 1960 een cafe. Weet iemand misschien wat de naam was of wie de uitbater was van dit etablissement?

Alvast bedankt!
fensies@aol.com

wil leebeek | 16-11-2008
Sporen waren daar aangelegd omdat de HTM de tramlijn 17 uit het tramplan
1927 wilde exploiteren tussen Wouwermanstraat en aan de andere zijde doortrekken via Laan Copes van Cattenburgh-Carel van Bylantlaan-
Oostduinlaan-Van Ammerslaan tot de waalsdorperweg.
Lijn 17 zou de omgenummerde lijn 1 in 17 per 1-1-1927 gaan opvolgen
Lijn 1 reed toen Bankaplein-Holl.Spoor.
De tramplannen voor Oostduin zijn toen niet doorgegaan door de weerstand
onder de bewoners evenals dit enkele tientallen jaren later wederom is
getorpedeerd door de bewoners.
De vraag is of een tramlijn naar deze wijk rendabel zou zijn.

tiktak | 16-11-2008
@ geurtbosboom

Ook toevallig dat we op de zelfde school hebben gezeten (1959 tot 1965) in
die periode werd de Frans Halsstraat opengebroken ivm een nieuw riool.
Om nog even terug te komen op de Wouwermanstraat, in het gemeente archief heb ik foto's terug gevonden omstreeks 1933, hieruit bleek dat in de Wouwermanstraat al een tram reed ( dubbelspoor), welke lijn weet ik niet.
Misschien dat iemand hier meer kan overtellen.

geurtborsboom | 16-11-2008
Bij mij weten is de verbinding tussen FH en lijn 11 meteen al gemaakt toen in de Wouwermanstraat de enkelsporige verbinding naar de Vaillantlaan werd gelegd. In die tijd zat ik op de Marnixschool in de Ferdinand Bolstraat en ging ik vaa knaar de werkzaamheden kijken, als ik naar huis liep. Er werden toen twee doorbraken in de muur in de Frans Halsstraat gemaakt. De ene zit er nog, want die vormt nu de toegang en de andere is later weer dicht gemaakt. Ik zie nog voor me hoe er in de Wouwermanstraat een sporendriehoek kwam te liggen. Natuurlijk kan ik me vergissen, want we hebben het over zo'n 50 jaar geleden. Ik meen zelfs dat het spoor vanaf lijn 11 naar de remise aftakte vanaf de richting Scheveningen. Dus inrukkende trams hoefden daar niet achteruit te rijden. Dat weet ik trouwens niet helemaal zeker.

wil leebeek | 14-11-2008
Lijn 12 had vanaf 30 mei 1976 t/m 27 mei 1983 de remise Frans Halsstr.
als thuisbasis. In de goeie ouwe tijd was de FH remise de thuisbasis van lijn4, 4 A, 6 en 13.
Lijn 12 kreeg op 1 april 1963 PCC-rijtuigen. In het najaar van 1963 kwam de boog Vaillantlaan-Parallelweg rechtsaf in gebruik.
Het gedoe met achteruit steken vanaf de Parallelweg was alleen van toepassing op lijn 6 en 13 als deze lijnen inrukten vanaf de Escamplaan en
het Veluweplein.
Lijn 12 heeft dus vanaf Duindorp nooit deze moeilijke toestanden op de
Parallelweg gehad.

tiktak | 14-11-2008
die goede oude tijd, het was daar altijd een heel spectakel als een inrukkende lijn 12 van uit Duindorp de remise in moest.
Van af de Viallantlaan eerst linksaf de Parallelweg op, tot ongeveer de van Ravensteinstraat, daarna achteruit via een overloop wissel ( toen de tijd noemde men deze een verkeerd wissel omdat deze nooit met de rijrichting mee lag) naar het andere spoor en zo achteruit rijdend de remise in.
Later toen het PCC tijdperk aanbrak werd er een verbingsboog aangelegd vanaf de Viallantlaan gelijk rechtsaf de Parallelweg op, om de PCC toch met de in de goede kant te laten uitrukken werden er sporen aan gelegd aan de achterzijde van de remise en via de Wouwermanstraat deze weer aansloot op de sporen richting v.d. Vennestraat ( deze maatregel was nodig voor lijn 6 en lijn 12), toen later de sporen werden opgeheven op de Parallelweg, Viallantlaan en de v.d. Vennestraat werd er een aansluiting gemaakt op de sporen van lijn 11, deze aansluiting is heden vandaag nog steeds in gebruik.
Als kind heb ik hier vele uren doorgebracht ( mocht eigelijk niet), was op het remiseterein altijd een mooi gezicht hoe de tramwagens werden samengesteld en die muren van de put hadden boven op stroken met gebroken glas ( heel wat snijwondjes opgelopen) om via de paal die daar stond naar beneden te glijden.
Maar het grootste feest was in de zomervakantie toen vertrokken zowat iedere dag van af het remise terein met de tram met 2 aanhangers naar het eindpunt aan de kwartellaan ( de zo genaamde groepentram ), heeft iemand hiervan nog foto's van in zijn bezit ???

coos | 14-11-2008
bij ons thuis werd deze plek 'de moordkuil' genoemd vanwege de vele ernstige ongelukken, het uitzicht vanuit de tunnel was vrijwel nul

coos | 4-11-2008
vanaf ongeveer 1927 tot ver na de 2e Wereldoorlog lagen er ook in de tunnel sporen voor een tramverbinding vanuit Spoorwijk via de Stieltjesstraat, de Calandbrug, de route van lijn 12, naar de Zeesluisweg; er is door de crisisjaren niets van terecht gekomen, jammer

Adje | 2-11-2008
De sporen naar rechtsonder in beeld gaan natuurlijk naar de remise aan de Frans Halsstraat.

Haagse_Meester | 1-11-2008
En nu verbouwen ze de hele boel. Het oude viaduct verdwijnt compleet, aldus een reportage (bij toeval gezien) op TVWest.

rhitik | 1-11-2008
he,nu rijden ze gewoon boven maar nu hoefen de auto's niet boven te rijden het is zo veiliger

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >
                                  

Type de 4 cijfers over    7257


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>