Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 21-10-2017, 20:23 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Fordje 51 van lijn 8 in de Alexanderstraat
ansichtkaart uit de collectie van Dick Gilijamse




"Hierop is duidelijk te zien dat dit een lijn 8 betreft." FransW





FrankZ | 5-12-2009
In het verlengde van het Noordeinde klopt wel, kijk maar naar de huidige loop van de Zeestraat en de Scheveningseweg. Maar kaarsrecht en zonder stijgingen...?

coos | 5-12-2009
Op school (A.C.-College) heeft de leraar Nederlands ons wijs gemaakt, dat het een verharde tolweg was in het verlengde van het Noordeinde, kaarsrecht en zonder stijgingen naar de Keizerstraat in Scheveningen, en toen "Zeestraat" genoemd werd. Vader Cats had er halverwege een buitenhuis laten bouwen.

FransW | 29-11-2009
@ Dick Gilijamse: dit klopt helemaal. In die tijd luidde officieel de straatnaam Oude Scheveningsche Weg. Die lange straatnaam ging natuurlijk niet in zijn geheel op het koersbord, dat werd dus teruggebracht tot Oude Weg. De tram reed van Den Haag naar Scheveningen en die straatnaam was 'het belangrijkste punt onderweg' (zie mijn 2e, uitgebreide, posting van 27-11). Naast de Oude Scheveningsche Weg (overigens nimmer de officile straatnaam!) was er ook een nieuwe weg die Den Haag met Scheveningen verbindt: de Nieuwe Parklaan.

De Scheveningseweg was ontworpen als een boulevard door Constantijn Huygens, en op 1 mei 1664 ging voor de aanleg van die weg de eerste spade de grond in. In 1666 was deze weg gereed voor gebruik. De aanleg van deze weg werd gefinancierd door tolheffing. Het witte tolhuisje aan het begin van de weg, op de hoek met de huidige Burg. Patijnlaan staat er nog. De tolheffing werd in 1889 opgeheven.

De straatnaam Nieuwe Parklaan werd door de Haagse gemeenteraad vastgesteld in 1889. De naam is ontleend aan het toenmalige Nieuwe Park, thans beter bekend als Westbroekpark. De weg is aangelegd in 1884.

gilijamse dm | 29-11-2009
lijn8 werd als 2e lijn in gebruik genomen op 31 mei 1905
en oude weg =scheveningse weg volgens auteur johan blok

FransW | 28-11-2009
Kees Bontje heeft het bij het juiste eind.

Nadere bestudering van het onderstel maar ook de dakpartij en vergelijking van deze prentbriefkaart met de foto in het boek van Van Donselaar op pag. 174, leert mij dat het hier inderdaad een exemplaar betreft uit de serie 301-307.

Kees Bontje | 28-11-2009
@ Frans W: de gesloten bijwagen is een (blauwe) "Keulenaar" uit de deelserie 301-307. Een repro van deze ansichtkaart is gepubliceerd in Haagse Tramhistorie nr 43.

dick gilijamse | 27-11-2009
arendsogen hebben julie met de loupe bekeken vergroting 15x het is volgens mij lijn 8
en ik kon ook lezen oude weg plein

dAb | 27-11-2009
Heel knap hoor Frans, het is gelukkig toch lijn 8 en ziet er zo levensecht uit alsof U erbij gestaan heeft - De wagen kwam niet (meer) voor ombouw in aanmerking, en heeft de laatse levensfase onder nummer MW 124 in de restserie (haar ?) 30-er Jaren diensten gereden ... blijkbaar tot de vernietiging in Posen gedurende de WOII.

FransW | 27-11-2009
We staan hier inderdaad in de Parkstraat ter hoogte van de Mauritskade en we kijken de Alexanderstraat in, in de richting van Plein 1813. De brug die het tramstel berijdt, heet de Willemsparkbrug.

coos | 27-11-2009
de tram staat richting Parkstraat op de brug van de Mauritskade, helemaal achteraan een merkwaardige weergave van het monument op Plein 1813.

Wim van Es | 27-11-2009
Helaas heb ik de originele ansichtkaart niet in mijn bezit en is de scan ook niet optimaal. Inmiddels heb ik Dick Gilijamse gevraagd de ansichtkaart eens goed te bekijken en zijn bevindingen hier te vermelden. Ik denk toch echt dat het een "verdwaalde" lijn 9 is!

wil leebeek | 27-11-2009
Ik denk niet dat je in die jaren een lijnnummer kon draaien.
Er was heel wat meer werk nodig om een lijnnummer te veranderen.

johan | 27-11-2009
links het ventweggetje van de Sophialaan


johan | 27-11-2009
vanaf plein 1813 richting Javastraat, (kijk maar goed in de verte door de bomen heen)


tiktak | 27-11-2009
Weet iemand op welke hoogte van de Alexanderstraat zich deze tram bevind,
mijn eerste gedachte ging uit dat we een gedeelte van de Javastraat zagen.

D.A. Borgdorff | 27-11-2009
Dan is de bestuurder vergeten volgens voorschrift het "juiste" lijnnummer voor te zetten of draaien, wat hem wel op ontslag zal hebben komen te staan, want echt mals was men niet zo in dat eerste decennium van de vorige eeuw bij onze HTM . Er staat echt lijn 9, tenzij dat k *verkleurd* is ... dAb

FransW | 27-11-2009
Mij is een niet ingekleurde versie bekend van deze prentbriefkaart. Hierop is duidelijk te zien dat dit een lijn 8 betreft. Zou het lijn 9 zijn geweest dan had het koersbord vermeld: Kurhaus - Witte Brug - Plein.

Beide lijnen zijn zogeheten 'concessielijnen'. Voor de concessielijnen ging men indertijd uit van het principe dat de borden drie namen moesten vermelden: het vertrekpunt, het belangrijkste punt onderweg en het eindpunt. Echter, die drie namen mochten alleen getoond worden als de route geheel volgens de concessievoorwaarden werden bereden. Mocht een concessielijn wegens bijzondere omstandigheden, bijv. bruggenbouw, rioleringswerkzaamheden, bestratingsarbeid, voor langere duur een deel van de concessieroute niet kunnen berijden en via een andere weg zijn bestemming gaan zoeken, dan werd een vier-regelige tekst voorgeschreven: vertrekpunt, naam van het uiterste punt waar de concessieroute bereden kon worden en vervolgens de naam van de belangrijkste straat uit de afwijkende route en ten slotte het eindpunt.

Dat alles is hier niet het geval. En wanneer je deze prentbriefkaart goed bekijkt m.b.v. een loupe, kom je echt tot de ontdekking dat het hier een lijn 8 betreft. En zoals Erven Sleeboom terecht opmerkt: de prentbriefkaart (en dus ook het koersbord) is ingekleurd. Er zijn legio voorbeelden dat het inkleuren van kaarten niet conform de realiteit van toen plaatsvond.

dAb | 27-11-2009
Zie ook de foto uit 1906 op HTM lijn 8 met MW 102 onder nummer: 102 19060000 -08 Javastr op deze site van Wim van Es. - D.A. Borgdorff


coos | 27-11-2009
lijn 8 is het zeker niet, omdat de witte helft van het rood-witte koersbord van lijn 8 rechts zat (van voren gezien); een geheel rood koersbord is van lijn 9. Misschien is het een omleiding via de Javastraat - Parkstraat vanwege werk aan het traject via de Prinsessegracht naar het Plein. Gezien het kleine ronde lijncijfer en de plek rechts op het front zal de ingekleurde foto uit 1905-1906 dateren. En is het aanhangwagentje niet eerder uit de serie 301-307 ?

erven sleeboom | 27-11-2009
De foto is ingekleurd, dus die rode kleur van het koersbord zegt niet veel.

D.A. Borgdorff | 27-11-2009
Tot ca. 1907 is zowel het keine cijfer in het rechterlicht op het dak, als het geheel (rood) gekleurde Lijnbord (m.i.) te zien als een (misschien verdwaalde) Tramwagenstel op lijn 9 - zie bijv. ter vergelijking (de ingedeukte) MW 35 van Lijn 8 met rood-wit koerbord in de CW op blz. 83 van het boek "130 tram in Den Haag" van drs. Ab van Donselaar, waarin ook de accutram aan de orde komt. Wellicht nogeens te vergelijken met andere oude foto's ?? -- dAb

FransW | 27-11-2009
Dit is inderdaad een tramstel op lijn 8. De 51 is daartoe voorzien van een rood/wit richtingbord met opschrift Kurhaus - Oude Weg - Plein. Achter de 51 een gesloten aanhangwagen uit de serie 323-334.

erven sleeboom | 27-11-2009
Ik stel voor er lijn 8 van te maken.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    6612


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>