Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 23-10-2017, 21:03 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Twee `Bolramers` van WSM aan het Hollands Spoor
2 foto's van Wim Vink d.d. oktober 1968 en januari 1969




uitsnede



Lijn 55 richting Rijswijk Steenvoorde



uitsnede





FransW | 27-2-2012
Vanavond ontving ik e-mail van Wim Vink. Wim is eind vorige week thuisgekomen na een lang verblijf in ziekenhuis en revalidatiecentrum. Wim heeft tot aan de zomervakantie nog regelmatig fysiotherapie om ook op krachten te komen en gaat daarnaast voorzichtig de draad van het dagelijks leven weer oppakken. Goed nieuws dus en hopelijk mogen we op termijn weer eens wat foto's van Wim op deze website zien.

FransW | 31-12-2011
Vanavond ontving ik bericht van de dochter van Wim Vink. Wim heeft in oktober een operatie gehad om het gat in zijn darmen te dichten. Deze operatie is geslaagd en sinds begin december verblijft Wim in een revalidatiecentrum. Sinds een aantal dagen eet hij warm eten en zijn darmen accepteren dit. De familie en Wim ook natuurlijk zijn zeer verheugd en zien vol goede moed het nieuwe jaar tegemoet.


Jan van Staalduinen | 31-12-2011
Nog even een vertraagde reactie op Erven Sleeboom dd 23/7: In mijn WSM / Westnederland-tijd hadden we Becksons met een carbonlint. Dat gaf een duidelijke contra-strook. Vervoerstatistiek door afstrepen stroken op 10 cm en "verponsen". Ideaal afrekensysteem: de chauffeurs kochten hun HTM-blokjes in door inlevering van een Becksonkaartje met de corresponderende waarde.
De RTM (ik woonde inmiddels in Spijkenisse) had op het laatst nog korte tijd Becksons. Deze hadden geen lint maar een carbonstrook. Kaartjes konden dan van de rol komen, maar ook ingestoken worden. Dat werd gedaan met rittenkaarten, die verkrijgbaar waren voor diverse aantallen secties, zoals toen zones genoemd werden. Via de Beckson kreeg zo'n kaart pas waarde, zonder afdruk was het loos papier. Diefstal was dus zinloos.
Tenslotte allen een fijne jaarwisseling gewenst!

erven sleeboom | 31-12-2011
Speciaal voor Anton Zonneveld haal ik deze foto's en discussie weer even naar boven, naar aanleiding van een andere foto:

http://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1325272752

De foto zijn overigens van Wim Vink, die in september 2010 zeer ernstig ziek is geworden en meer dan een jaar voor zijn leven heeft gevochten. Het lijkt erop dat hij nu langzamerhand herstellend is.

busgek | 24-7-2010
6 assers...ehm... 6 wielen bedoelde ik. Zag er wel stoer uit.

erven sleeboom | 23-7-2010
rikky | 23-7-2010
Ja en na dat Beckson-plaatskaartenapparaat, kwam de voorloper van de Nationale Strippenkaart: een kaartje, dat met een aantal strippen, al naar gelang de afstand, van het kaartjesblok bij de chauffeur werd afgescheurd.
.
Dat klopt niet helemaal. Verreweg de meeste streekvervoerbedrijven zijn van de Beckson (of Almex, bij BBA en GTW) rechtstreeks op de strippenkaart overgegaan. De scheurkaarten die je bedoelt waren in gebruik bij de NBM die dan ook geen Becksons had.

Anton Zonneveld | 23-7-2010
Erven Sleeboom 23 07 20110: Bedankt voor uw bijdrage! Anton.

rikky | 23-7-2010
Ja en na dat Beckson-plaatskaartenapparaat, kwam de voorloper van de Nationale Strippenkaart: een kaartje, dat met een aantal strippen, al naar gelang de afstand, van het kaartjesblok bij de chauffeur werd afgescheurd.
Gh, de tijd gaat wel snel h

erven sleeboom | 23-7-2010
Het Beckson-plaatskaartenapparaat bij het streekvervoer (WSM, NZH, Citosa, enz.) was helemaal niet zo ingewikkeld als het leek. Voordat het werd ingevoerd hadden de chauffeurs en conducteurs een kaartjestrommel bij zich met een grote verscheidenheid aan kaartjes waarin ze vele knipjes moesten geven. Dat kostte veel tijd. Zolang er conducteurs op de bussen meereden ging dat nog wel, maar toen de personeelskosten in de tweede helft van de jaren vijftig stegen, moest de kaartverkoop vereenvoudigd worden om eenmansbussen in te kunnen voeren. Vandaar de Beckson waarin je allerlei soorten kaartjes kon instellen en uitdraaien. Chauffeurs die eerst opzagen tegen het gebruik van 'dat ding", wilden al snel niets anders meer.

Henk | 23-7-2010
reactie op Hans Kindt
Treffend die laatste zin.
Ook ik mocht toen geen buschauffeur worden.
Nu 40 jaar later voel ik nog steeds iets van: was ik het maar.
Ik kijk met respect hoe de chauffeurs hun wagens door het verkeer loodsen.
Hulde !!
Was ik het maar geworden

Hans Kindt | 23-7-2010
Het Openbaar Vervoersmuseum heeft nog van die bolramers. Je kunt er ritjes mee maken en de goede oude tijd doen herleven (of je bij de chauffeur dan ook op die ouderwetse manier met zo'n ingewikkeld machientje kaartjes moet kopen weet ik niet). Ja daar moest je in de termen van vandaag minstens HBO voor hebben behaald om die te bedienen. Ik mocht van mijn moeder geen buschauffeur worden - dat was veel te min

rikky | 23-7-2010
Ja, feest der herkeniing Hans Kindt, zij het dan op lijn 57 van de NBM. Tja ik woonde toen in De Bilt. De Leyland's volgden de Crossley's op. Die waren ook spannend, want je keek langs de versnellingspook, z op het onder de bus door schietende wegdek.
Dank Wim

erven sleeboom | 23-7-2010
busgek | 23-7-2010
Ik woonde op de Gaarde en zag die WSM ook met 6-assers rijden.

Nou, kom kom, 6 assen? Dat is wel heel erg veel. De WSM reed niet met rupsvoertuigen, hoor. 3-assers waren het. De WSM heeft vijf van deze DAF-tandemassers gehad: de 2798 en 2799 met carrosserie van Verheul en de iets nieuwere 2778-2780 van Den Oudsten. De eerste twee zijn na enkele jaren doorverkocht aan NBM/Velox/BSM, de andere drie hebben nog vrij lang doorgereden bij de WSM. Met die extra as was het mogelijk een bus wat langer te maken en toch de asdruk aanvaardbaar te houden voor het rijden op B-wegen.

busgek | 23-7-2010
Eerst was het trouwens verboden om de 56 te gebruiken IN Den Haag. Je moest de 28 nemen van de HTM.

Lokale vervoersverboden voor streekbussen kwamen overal voor en werden in de tweede helft van de jaren zestig opgeheven.

busgek | 23-7-2010
Ik woonde op de Gaarde en zag die WSM ook met 6-assers rijden. Zijn daar geen fotoos van? En als je een kaartje kocht, wat een hoop knopjes op die machine, daar moest je haast voor gestudeerd hebben om daaruit wijs te worden. Om die kaartjes te lezen trouwens ook. Eerst was het trouwens verboden om de 56 te gebruiken IN Den Haag. Je moest de 28 nemen van de HTM.

Stefan | 23-7-2010
Zie ook het verschil van grille tussen beide bussen. In latere jaren kregen sommige A-Roads ook een vlakke ovalen plaat als grille.

erven sleeboom | 23-7-2010
Anton Zonneveld | 23-7-2010
Nu ik die foto nogmaals bestudeer; hoe komt die bus daar? Ik weet/wist niet beter of alle lijnen (51 t/m 56) gingen vanaf de Varkenmarkt / Lijnbaan / Loosduinseweg allemaal naar het Westland. Niet dus?

Anton,
Het WSM-lijnennet in een notendop:
51 Varkenmarkt-Monster-'sGravenzande-Hoek van Holland
52 Varkenmarkt-Poeldijk-Naaldwijk-Westerlee-De Lier-Delft
53 twee routes: Varkenmarkt-Monster-'sGravenzande-Westerlee-Rotterdam
en
53 Varkenmarkt-Poeldijk-Naaldwijk-Westerlee-Rotterdam
54 twee routes: HS-Rijswijk-Wateringen-Naaldwijk-'sGravenzande-Hoek v Holland
en
54 HS-Rijswijk-Wateringen-Poeldijk-Monster
55 HS-Rijswijk Steenvoorde
56 Varkenmarkt-Morgenstond-Wateringen-Delft-Rotterdam
57 Rijswijk-'t Haantje-Delft
58 Varkenmarkt-Moerwijk-Rijswijk-Delft
59 Monster-Naaldwijk-Maassluis-Schipluiden-Delft

Zo was 't ongeveer, er veranderde wel eens wat.

Hans Kindt | 23-7-2010
Die bolramers vond ik als kind de mooiste bussen die er waren. Ik zag die WSM-bussen vanuit ons huiskamerraam aan de Pachtersdreef over de Berensteinlaan rijden. "Rotterdam via Wateringen" sprak erg tot mijn verbeelding. Chauffeur op een interlokale lijn: dat leek me pas je ware leven! Maar ik zag de bolramers ook op vakantie in andere delen van het land rijden. Ik vond ze altijd erg spannend.

Anton Zonneveld | 23-7-2010
Nu ik die foto nogmaals bestudeer; hoe komt die bus daar? Ik weet/wist niet beter of alle lijnen (51 t/m 56) gingen vanaf de Varkenmarkt / Lijnbaan / Loosduinseweg allemaal naar het Westland. Niet dus?

Anton Zonneveld | 23-7-2010
Eindelijk! Hulde aan Wim Vink en Wim van Es om W.S.M.-busfoto's via deze website beschikbaar te stellen. Wellicht zijn nog meer van deze mooie foto's. Is er ooit soms een mooie foto op de Loosduinseweg hoek Valkenboslaan gemaakt?

erven sleeboom | 22-7-2010
Interessant? Een doodgewone 1100 aan de eindhalte van lijn 11.
Die Volkswagenbus heeft ook wel wat.
Voor de geschiedenis van de Leyland-Werkspoor bolramer zie b.v. http://nl.wikipedia.org/wiki/Bolramer-streekbus

Wim van Es | 22-7-2010
Adje, wil je niet vloeken op deze website? Ik ben dan wel trambestuurder, maar 31 jaar geleden was mijn eerste keus toch echt de bus. Als ik het allemaal over mocht doen zou mijn eerste keus nog steeds de bus zijn!
Ik heb het overigens nog prima naar m'n zin op de tram hoor.

(webmaster)

Adje | 22-7-2010
Die PCC rechts is natuurlijk veel interessanter.... ;-)

erven sleeboom | 22-7-2010
Mooie foto's, zoals we die van Wim Vink gewend zijn.

De WSM veranderde op 1 oktober 1965 de naam Westlandsche Stoontramweg-Maatschappij in Westlandse Streekvervoer Maatschappij.
We zien hier dus dat de 4700 (uit de serie 4697-4701 van 1958) de juiste bedrijfsnaam draagt, maar dat de 4748 (uit de serie 4743-4749 van 1959) de oude benaming tot in 1969 behouden heeft.
En dan te bedenken dat op het moment van de foto de WSM al zes dagen was opgegaan in Westnederland, want de fusie met Citosa vond plaats op 1 januari 1969.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    1360


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>