Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 23-10-2017, 20:02 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Staatsspoor/Rijnstraat in het stoomtijdperk
ansichtkaart uit de collectie van Jan Innemee






Emile Bruggeman | 17-3-2012
Voor het station waren in de 50er jaren 5 sporen voor de tramlijnen 1, 3, 12 en 15. Bij elke lijn moest de motorwagen omgerangeerd worden naar de andere kant om weer te kunnen vertrekken. De hele dag had je hier constant rondrangeren van trams. Prachtig om naar te kijken!

Hans(Zoef) | 14-3-2012
@ Bart, dat zou heel goed kunnen. Aan het eind van het station aan de rechter zijde vertrok de TEE.(Trans Europe Express). Waar deze allemaal naar toe ging zou ik niet weten.

bart | 14-3-2012
In mijn herinnering heb ik hier ooit een trein zien staan die volgens een bord op de zijkant naar Moskau ging. Kan dit of moet ik dat hebben gedroomd?

John van den Berg | 23-1-2012
Eigenlijk mis ik nog een heel gewoon middel om in Scheveningen te komen en dat is de alom bekende benen wagen die wij vroeger namen compleet met veldfles gevuld met water het was wel een hele onderneming die een hele dag in beslag nam.

Haagse_Meester | 21-1-2012
@Coris: Ik ken het genoemde boek, van wijlen JF Smit, omdat ik het zelf ook heb Toch is dit duidelijk niet de oude stoomtram die hier getoond wordt. Voor de volledigheid, er waren 4 manieren om in Scheveningen te geraken:

1) de NRS tram
2) de HTM tram
3) de HIJSM tram en
4) de ZHESM spoorlijn

Om gelijk maar met die laatste te beginnen: dat was een echte spoorlijn, met verbindingen tot in Berlijn. Gesloten in 1953. De HIJSM tramlijn is in 1927 lijn 11 geworden en heeft tot 1974 nog doorgaand spoorvervoer gekend, waarvoor 2 sterke E-loks zijn gebouwd. De HTM tramlijn lijkt me wel duidelijk, dat was lijn 8, navolger v/d oude paarde- en accutram. De NRS tramlijn is, zoals eerder gezegd, opgenomen in het NZH netwerk.

Coris | 21-1-2012
@haagse meester;
Wat je allamaal verteld is nieuw voor mij.Voor zo ver ik weet is de lijn naar scheveningen van af het vroegere HIJSM station via Laan v n oost indie naar scheveningen de ZHESM in 1908 gestart.wel is er een stoomtramlijn Hollandsespoor-Scheveningen via loosduinseweg-laan van Meerdervoort geweest.Zie boekRotterdam-hofplein-Scheveningen;ISBN 90-71082-09-1
Zelf als kind zijnde vonden we het prachtig om boven op het schenkviaduct te staan kijken naar de stoomlocks die op de draaischijf gekeerd werden,Het Staatsspoor was altijd de opstapplaats als wij naar familie in drente gingen,onder stoom natuurlijk.Het mooie was dat een oom van mij op de tram zat van lijn twaalf.

Hans Kindt | 21-1-2012
Ik herinner me dat ik met mijn 6 jaar oudere broer naar het Schenkviaduct ging om treinen te kijken. We hadden een leuk spelletje: als er een trein van of naar het station ging en onder ons doorkwam dan ging er van ons zoveel als maar mogelijk is een rochel of spuugklodder mee op het dak. Jaren 50!

Hans R | 6-10-2010
Ik herinner mij eind 50'er jaren dat je in het hoogseizoen Juli/Aug de fietsen verderop,dus niet achter het Cattex tankstation,maar veel verder in de Lekstraat achter het hekwerk aldaar, moest afleveren.
Daar stonden diverse goederenwagons voor verschillende bestemmingen gereed.
Aan het begin van het "perron" kreeg je een label aan het stuur, na betaling uiteraard.
Daarop stond het bestemmingsstation vermeld (Hulshorst bijvoorbeeld) en het wagon nummer.
Daar bracht je je fiets naartoe,althans soms mocht je zelf de fiets in de wagon zetten en een andere keer moest je hem tegen andere gereedstaande fietsen op het perron zetten en deed een NS'er op een later tijdstip de inlading.
Een paar dagen later ging je lopend van je tent met je bewijsje naar het station Hulshorst in dit geval, en daar stonden keurig de fietsen van de kampeerders om heerlijk op de bospaden van de Veluwe te trappen.

Frans van Zoest | 5-10-2010
Die fietsen stonden zover ik mij herinner achter het Caltex tankstation en als de zaak werd ingeladen stond er een goederenwagen op het stukje spoor dat daar achter liep en ophield bij dat hek. Dat zou nog wel eens een klein stukje remisespoor kunnen zijn geweest, mijmerde ik toen. Het lag daar inderdaad bezaaid met die gele blikken plaatjes en ik nam er onderdaad ook een paar mee naar huis. Wat ik me van daar ook herinner waren de weggegooide plastic koffiebekertjes. Toen, begin jaren '60 waren die uniek, je zag ze nergens. Blijkbaar kwamen die van de vakantietreinen. Eens nam ik een stapeltje mee naar huis. Mijn moeder lazerde mij zowat met koffiebekertjes en al de trap af omdat het gore troep was, wist ik veel. Er stonden in het begin van de Lekstraat ook nog twee fraaie houten huizen met dat hoge gietijzeren hek er voor. Daartegen groeide hulst vanuit de tuinen. Tegen de kerst kreeg ik altijd de opdracht om een paar takken te gaan jatten voor een kerststukje. Dat is in ieder geval verjaard. Ik zal een zoektocht naar die foto's ondernemen en hier publiceren, dat verklaar en beloof ik.

Anton Zonneveld | 5-10-2010
@ Frans van Zoest : Kom maar op met die foto van die loodsen. Enne, waar stonden de fietsen die je 's-avonds kon brengen voor vervoers 's-nachts naar je vakantiebestemming? Ik herinner me nog het zwarte grint en dat je de fietsen gewoon in de open buitenlucht achter het hek moest plaatsen. En je kreeg een geel adresplaatje van aluminium voor achterop je spatbord boven je achterlicht (die ik trouwens nog heb!) Was moeilijk met een balpen te beschrijven.

rikky | 5-10-2010
O, O, O, wt een geweldige herinneringen komen er weer boven. Nee de stoom heb ik nooit ter plekke ervaren. Wl de toegang d.m.v. perronkaartjes. Met 6 tieners, waren wij toen, zonder kaartje het perron op om iemand naar de trein te brengen. Geen probleem. Maar toen het perron weer f, langs het bewuste loket. Allemaal met duim naar achter wijzend er langs, en als een speer lijn 12 in die net op tijd weg reed. Man met de pet achter het loket had het nakijken.

Frans van Zoest | 5-10-2010
Nou, ik heb daar wat gespeeld en rondgehangen. Voor 10 cent kocht ik een perronkaartje en ging "treinen kijken". Later mocht ik ook soms het oude seinhuis in, dat verderop op pilaren stond. Eenmaal mocht ik zwaar illegaal een ritje met een 600 meemaken van SS naar HS, helemaal geweldig. Ik woonde toen op de hoek van de Lek- en Waalstraat. Tegenover ons stond een witte lange loods en een lage met een schuin dak. De douane heeft er nog lang een depo in gehad. Ik kwam er acher dat de witte loods ooit een remiseloods is geweest van de stoomtram. De lage loods was een soort voorraadloods voor kolen etc. In, om en ook bovenop deze loodsen heb ik met mijn toenmalige vriendjes wat gespeeld! Als de seinwachter je in de peilig kreeg moest je echt snel pleiten gaan. Cowboytje spelen was ideaal daar, eenmaal verschanste ik mij met mijn broertje Ron van Zoest (oud HTM chauffeur, in '82 jong overleden) in een goederenwagen. We hadden niet in de peiling dat die aangekoppeld stond en even later ging de trein rijden. We scheten peuken en pas in Arnhem stopte de trein. Daar meldden we ons maar bij de stationschef die ons onder begeleiding weer op een trein naar Den Haag SS zette. Inmiddels waren de rapen gaar in Den Haag, dus bij aankomst kregen we behoorlijk op ons sodemieter en mochten zowat een maand niet meer buiten komen. In begin jaren '70 werden de loodsen afgebroken en werd het een tijdelijke parkeerterrein voor de toenmalige KLM bussen. Ik moet nog ergens een foto hebben van die oude loodsen.

coos | 5-10-2010
Er was maar 1 ingang en 1 uitgang. Onder de rechter kap op de foto was tot de afschaffing ervan de uitgangscontrole. Je ging via het witte hoofdgebouw en de hal met loketten door een kort gangetje naar de ingangscontrole en kwam dan uit op het eerste perron, waar je voor een installatie stond met aanduidingen waar je trein stond. Via een overloop aan het einde van de sporen kon je naar het twee/derde perron. Het zag er de laatste jaren van zijn bestaan allemaal behoorlijk verwaarloosd uit. Persoonlijk vond/vind ik het Hollandse Spoor-station veel mooier en karakteristieker, maar de omgeving natuurlijk niet..

Rinus | 5-10-2010
Nostalgie is leuk, maar ik moet er niet aan denken dat al die treinen anno 2010 op 3 sporen behandeld zouden moeten worden, en al die passagiers door het Staatsspoor zouden moeten lopen.

Haagse_Meester | 4-10-2010
Geopend 1-7-1879 van het latere Staatsspoor naar Scheveningen door de NRS, omdat het oorspronkelijke plan de spoorlijn uit Gouda door te trekken niet mocht v/d gemeente. Op de foto is duidelijk het 'doorgangs-station' ontwerp te herkennen. In 1890 werd de NRS genaast door de Staat en opgenomen in het SS netwerk. Hier komt de naam Staatspoor vandaan voor dit station. April 1924 gaat de lijn over v/d SS naar de NZH, als onderdeel v/d nieuwe lijn via Voorburg, L'dam en V'schoten naar Leiden. Het oorspronkelijke stoomtram emplacement wordt opgebroken en een 2-tal nieuwe, electrische sporen worden aangelegd. Deze zijn voor een zomer-lokaaldienst Scheveningen-Staatsspoor. In 1932 wordt dit kleine emplacementje opgebroken. Het traject naar Scheveningen wordt in 1957 gesloten, de Leidse tram kwam nu maar tot het Malieveld. Slects 4 jaar later was de tram bij de NZH geschiedenis met de verbussing van de Leidse lijn, als laatste van het eens zo trotse NZH tramnetwerk: van Scheveningen tot Alkmaar met de NZH...

de reiziger | 4-10-2010
diep en dipe triest dat het oude Staatsspoor pleets heeft moeten maken voor het "moderne" Den Haag centraal.
Ik heb het staatsspoor nooit he mee gemaakt.

Den Haag nieuw centraal? Nee geef mij maar een herbouwd staatsspoor in den haag trams er onder door of er langs en op het plein voor het huidige station kunnen de bussen kwijt...

Hellaas zou dit een droom blijven..

tiktak | 4-10-2010
Den Haag was toen nog mooi, treinsporen van de staats spoorwegen, de stoomtram en rechts zichtbaar de sporen van de HTM en onder de kap de paardenkoetsjes, ik dacht in de volksmond ook wel genoemd de "aapjes".

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    5273


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>