Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 17-10-2017, 20:52 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



`Zwitser` 207 van lijn 9, Nieuwe Parklaan richting Hollands Spoor
foto uit de collectie van Ton van Zelst




uitsnede





Aat | 17-3-2011
Alleen jammer dat hij reeds een flink aantal jaren niet mag rijden,

Jan van Staalduinen | 17-3-2011
Ik deel, als (min of meer) oudsider het enthousiasme, dat ik bij de tram-mannen proef. Maar ik kan me niet voorstellen dat de ergonomie van het besturen van dit materieel hoog scoort. Want zittend kan je de benen slecht kwijt en de werkhoogte is eigenlijk te laag om staand te werken. In beide situaties raak je dan toch in een vermoeiende kromme stand, lijkt me?

joost | 16-3-2011
@Erven. Ja. Ik weet hoe lekker ze reden en ja, ze trokken als een lier en gaven de meeste auto's het nakijken. Lagen als een blok op de baan en remden fantastisch. Alleen het interieur was nogal so(m)ber. Inderdaad jammer dat ze veel last van water hadden. Nog jammerder dat dat nooit goed werd aangepakt. Fijn dat de 215 er nog is en zo heel af en toe nog eens een rondje maakt. Ik zie hem graag rijden maar nog liever zit ik er in.

erven sleeboom | 16-3-2011
De benaming Zwitsers kwam nu juist niet van hobbyisten, maar van HTM-ers voor wie de elektrische installatie inderdaad het hart van de wagen is.

Zo'n losse 200 had meer motorvermogen dan een PCC en deed er qua optreksnelheid en rijeigenschappen zeker niet voor onder. Wie deze serie gekend heeft weet hoe fantastisch konden rijden.

Er wordt vaak gezegd dat deze wagen zo slecht waren. Dat waren ze eigenlijk niet. De vele storingen die zich voordeden, vooral bij nat weer, waren het gevolg van enkele kleine problemen die gemakkelijk hadden kunnen worden opgelost als men er eens goed voor was gaan zitten. Een betere afdekking van de electromotoren en elektrische installatie had al heel veel gescheeld. Maar bij een bedrijf dat 124 PCC's heeft rijden en daarnaast 16 stuks van een geheel afwijkend ontwerp, is gauw de keuze gemaakt. Begin jaren 60 was er nog een serieus plan voor grote revisie en verbouwing tot eenmanwagen, maar het hoefde al niet meer.

c. campagne | 16-3-2011
@erven;Hans (Zoef): Ik vermoed dat de foto op een zondagmorgen in de "stille" winterperiode is genomen. De bezetting van de 207 is niet erg hoog zo te zien.
In de vijftiger jaren was het op de meeste lijnen gebruikelijk dat de dienst op zondagmorgen de eerste uren zonder aanhangwagen werd gereden. Een tekort aan luchtberemde 750-ers kan ik me moeilijk voorstellen; er was vaker een tekort aan rijvaardige 200-en..........!
Doetinchem, 16-3-2011.

LEO | 16-3-2011
Volgens de overlevering waren ze echter niet zo betrouwbaar als een Zwitsers uurwerk.
Overigens kan ik mij herinneren dat, vlak na het verschijnen, mijn vader het had over de nieuwe trams uit Zwitserland.
Waar hij die wijsheid toen van had, geen idee !!!!!
Hij kon namelijk nog geen fiets van een stoomlocomotief onderscheiden

Haagse_Meester | 16-3-2011
Beste Frans, hier ben ik het maar ten dele mee eens. Feit is dat de electrische installatie het hart is van een electrische tram. Het is dus zeer wel verdedigbaar deze serie als Zwitsers te betitelen, juist omdat het belangrijkste deel (de electra) daar vandaan kwam. Ik wil trouwens best geloven dat dit uit het hobbywereldje komt, er zitten rare vogels tussen...

Er is idd in de literatuur wat te vinden over het plan v/d HTM om de 215 en 216 te voorzien v/e PCC installatie. Dat is niet door gegaan en volgde daarom de bestelling van de 199/1001 en 1002.

FransW | 16-3-2011
Beste Niels, zowel voor de motorwagens serie 201-216 als voor de door jou genoemde ondernemingen geldt, dat het geen puur Hollands produkt is. Maar dat is ook niet het probleem.
Neem nu de zomerrijtuigen 701-710. Die hadden de bijnaam 'Noren'. Waarom? Omdat ze van origine uit Christiania (het tegenwoordige Oslo) uit Noorwegen kwamen. De bijnaam geeft dus een verwijzing naar hun afkomst.

Dat is evenwel niet van toepassing op de serie 201-216. Die trams zijn in Nederland geassembleerd, waarbij onderdelen en installaties van Europese fabrikanten zijn gebruikt. Maar waarom die trams dan 'Zwitsers' worden genoemd is voor mij een raadsel. Enkel en alleen omdat de elektrische installatie uit Zwitserland komt?

Voor mij mag eenieder de bijnaam van zijn keuze geven aan welk tramvoertuig dan ook. Wat ik enkel in mijn eerste posting duidelijk wil maken is dat onterecht de indruk wordt gewekt dat deze 200-en van Zwitserse origine zouden zijn, hetgeen dus niet zo is.

Niels | 16-3-2011
@Fransw; op die manier bekeken is geen enkel product meer landelijk of regionaal gebonden te noemen. Voorbeeldje? DAF, VDL, DHL, Connexxion, KLM, allemaal bedrijven die ergens iets met het buitenland te maken hebben....
Dan kan je wel aan de gang blijven lijkt mij... Maar het lijkt me dat niemand je tegen houdt als je het een europeaan wil noemen... :)

wil leebeek | 16-3-2011
207 kreeg op 16 mei 1955 de reclame: Sta op Sterling.

Het kleine bord op zijkant onde de ramen is Erdal superglans.
aangebracht op 24 november 1955.

De Erdal reclame verdween op 16 januari 1958, de Sterling kort daarna.

busgek | 16-3-2011
Die meneer in het park rent naar zijn zoontje voor dat die in het water springt.
Waarschijnlijk geschrokken van zo'n volle tram.

Coos | 16-3-2011
Ooit hoorde ik het gerucht, dat de HTM in 1948 (enkele van) deze wagens wilde voorzien van PCC-trucks. Dat zou zijn geweest vlak voordat besloten werd tot de aanschaf van de 1001 en 1002. Waar of niet waar?

Hans (Zoef) | 16-3-2011
Zo te zien wel mooi weer, maar niet voor het strand. Alles is nog kaal dus heel vroeg in het voorjaar.

erven sleeboom | 15-3-2011
Misschien was er even niet genoeg aanhangwagens voorhanden. Als de 16 met "lucht" uitgeruste 750-ers "op" waren kon er niet uit de andere series aanhangers worden geput.

robert55 | 15-3-2011
Ik heb een keer een vroege schets gezien waarbij de wagens iets andere vormen zouden krijgen en vouwdeuren. De verwantschap met dat andere Werkspoor product uit die tijd, de Amsterdamse drieasser was toen wel erg duidelijk. In dat type zijn de Zwitserse invloeden [onderstel, passagierscirculatie] sterker.

Twee vraagjes: losse motorwagens op lijn 9 [op zo'n mooie dag] lijkt me uitzonderlijk.

En die meneer in het park: is dat een heel vroeg model jogger ?

erven sleeboom | 15-3-2011
Ik had de naam Zwitsers vroeger ook nooit gehoord, we hadden het altijd over 200-en. Maar juist het HTM-werkplaatspersoneel sprak wel van Zwitsers, en die hadden recht van spreken, toch?

De term konvooiwas een bedenksel van N.J. van Wijck Jurriaanse, die ook helemaal in z'n eentje verantwoordelijk was voor benamingen van het soort ''luxe vrouwtjes'' voor de open rijtuigen. Iemand als R.F. de Bock zette dat dan in een boekje zodat lezers dachten dat dit algemeen gebruikte bijnamen waren.

Maar... laten we deze fraaie foto een bewonderen...

Rinus | 15-3-2011
Krijg een beetje de indruk dat iemand hier perse kinnesinne tussen bepaalde tramhobbyisten wil uitvechten. "Hoog NVBS gehalte", zullen we het maar noemen ha, ha, ha. Doet me trouwens denken aan zo'n hobbyist die op een gegeven moment de kreet "ombouwer" consequent door "vernieuwbouwer" ging vervangen. Had hij weinig succes mee, meen ik.
"Straaljager" voor GTL's die merkwaardige gierende geluiden produceren en "banaan" voor vergeelde PCC's hebben het ook niet gehaald.

Museummedewerker | 15-3-2011
Beste FransW, je hebt misschien wel een punt. Of je gelijk hebt doet niet ter zake, het gaat erom of je gelijk krijgt. Dat laatste betwijfel ik. Als het in een boek staat dat tientallen jaren geleden is verschenen, dan "is het waar".

Hetzelfde geldt voor het woord "konvooi". Ik heb het zelf bij HTM nog nooit gehoord en in mijn kinderjaren hebben familieleden, die toen bij de HTM werkten, het ook nooit gebruikt.

Betweter vind die Zwitsers mooie wagens. Als het beestje maar een naam heeft..........

Betweter | 15-3-2011
Echt mooie wagens, die Zwitsers

FransW | 15-3-2011
Ik vind het een ongelukkige bijnaam voor deze wagens, o.a. gebezigd door Johan Blok in zijn boek 'Haagse Trams; het Haagse trammaterieel van 1864 tot heden'. De indruk wordt gewekt dat deze wagens van Zwitserse origine zijn. Dat is geenszins het geval. De wagens zijn gebouwd en afgeleverd door Werkspoor Utrecht. Het enige Zwitserse wat deze wagens hadden was de elektrische installatie van Oerlikon (Zwitserland).

Maar rechtvaardigt dat deze motorwagens de bijnaam 'Zwitsers' hebben gekregen? Mijns inziens niet als je bedenkt dat:
- de 201-206 gewalste stalen schijfwielen kregen, geleverd door een Engels bedrijf;
- de 207-217 rubbergeveerde wielen kregen van een Zweedse fabrikant;
- de 215 en 216 rubbergevieerde wielen kregen van een Engels bedrijf;
- rollagers in de aspotten kregen van een Zweedse fabrikant;
- de elektrische installatatie weliswaar van Zwitserse makelij was, maar gemonteerd door een Haags bedrijf;
- de motoren van Engelse makelij zijn;
- de compressor van de luchtdrukrem afkomstig is door een Engels bedrijf.
Eigenlijk zou de bijnaam 'Europeanen' meer juist zijn. Op het gevaar af een roepende in de woestijn te zijn, wil ik daarom voorstellen de bijnaam 'Zwitsers' niet meer voor dit materieeltype te gebruiken.

Kan het zijn dat hierover op dit forum al eens eerder een opmerking is gemaakt bij een ander topic?

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    5226


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>