Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 17-10-2017, 20:52 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Trein- of tramviaduct ergens in het Haagse, maar waar?
foto uit de collectie van Mans Veldman


Deze foto komt uit nalatenschap van mijn opa (overleden in 1981) en kan ik niet plaatsen. Het betreft een trein- of tramviaduct, naar ik aanneem ergens in het Haagse. Mijn opa is het kleine mannetje met hoed. Op de voor- of achterkant van de foto is geen verdere informatie aanwezig. Misschien dat lezers van deze site uitkomst kunnen bieden.

Mans Veldman

Zie ook: Zien we hier Haagse uitbreiding eind jaren `20 vorige eeuw?

Zie ook: Laakkwartier in aanbouw, 1927 of 1928





Hans (Zoef) | 7-3-2015
Via de rubriek contact/email bovenaan de pagina.

Herman | 7-3-2015
Zeker de nieuwe brug achter het KLM gebouw. Dat bewijst een foto, genomen van de andere kant. Hoe kan ik die plaatsen of sturen?

joost | 26-4-2011
Duidelijk Erven. Bedankt voor de correctie.

erven sleeboom | 26-4-2011
Niet verleggen, maar herleggen. De lijn was in de oorlog opgebroken en werd pas in 1947 herlegd.

joost | 26-4-2011
@Robert55.De eerste vleugel van het KLM-gebouw (parallel aan de Raamweg) werd in 1940 opgeleverd. De resterende drie, vrijwel identieke, vleugels werden pas in de jaren 47 t/m 49 aangebouwd.
@Erven. Het kan dus inderdaad bijna niet anders dan dat het hier gaat om het verleggen van de tramsporen. Met datering 1947 sla je dus meest waarschijnlijk de spijker op zijn kop.

erven sleeboom | 26-4-2011
Datering: het gaat om de heraanleg van het traject in 1947. Zie het verhaal van Georg Groenveld. Zie ook de leeftijd van bovenleidingchef Hollants, duidelijk zijn eerste jeugd al te boven.

robert55 | 26-4-2011
Blijft alleen de datering. De bluawe tram gig in 1924 rijden, dus dan zou dit daarvoor kunnen zijn. Maar het zou ook kunnen dat het tracé is aangepast om de bouw van het KLM gebouw mogelijk te maken. Dat werd in 1939-1940 (KLM heeft er dus in eerste instantie weinig plezier van gehad) gebouwd, dus dan kom je op 1938-39 uit.

Hans (Zoef) | 25-4-2011
En om het verhaal dan nog even helemaal compleet te maken bekijken we nog even de foto's van het HGA met de nummers, 0.40445 en 882601.
Ik ben helemaal overtuigd!

Mans Veldman | 25-4-2011
Wow, wat een reacties.

Even wat antwoorden op een paar vragen die ik langs zag komen. Mijn opa (ook Mans genaamd) is in 1898 geboren in Roodeschool. Hij was scheepstimmerman in Groningen (langs het Damsterdiep). In de jaren '20 van de vorige eeuw is hij naar de randstad gekomen om als uitvoerder te werken voor aannemer Dijkman. Hij heeft onder andere meegebouwd aan delen van het Laakkwartier. De vorige foto's van mij tonen laakkwartier in wording. In dezelfde map met die foto's zat ook deze foto. Later is hij een eigen aannemingsbedrijf gestart samen met van Eerden en later is hij alleen verdergegaan. Hij deed alleen grondverzet en riolering.

Ik schat deze foto uit dezelfde periode als de laakkwartier foto's (rond 1928). Mijn opa zal dan 30 jaar geweest zijn. Ik weet niet zeker of mijn opa op de foto staat, maar hij was een klein mannetje daarom ga ik ervan uit dat hij het is die op de foto staat. Hij staat wel wat "achteraf" Een uitvoerder was toch wat minder dan de hoge heren lijkt mij.

Maar omdat foto's bij elkaar in één map zitten hoeft nog niet te betekenen dat er een relatie is tussen de foto's. Omdat mijn opa bij mijn weten alleen in de regio werkte dacht ik dat de foto ook hier in het Haagse moet zijn gemaakt.

Jammer genoeg zijn binnen de familie de mensen die iets kunnen weten ook al overleden.

Toch iedereen bedankt voor de reacties.

gr. Mans Veldman


joost | 25-4-2011
De Foto uit de Haagse Beeldbank

http://www.haagsebeeldbank.nl/zoeken/layout/result/indeling/detail_hga/form/advanced/q/zoekveld/880508

kun je hem zien. Je kunt op de foto van het archief inzoomen. Dan wordt hij wat duidelijker. Kijk dus onder de poort van de vaart door. De foto is gedateerd 1976. Dus voor de bouw van de nieuwe vleugel waardoor de trambrug moest wijken. De brug die er nu nog ligt is de oude voetgangers/wielrijdersbrug.

Rien Solcer | 25-4-2011
Op de luchtfoto die robert 55 aangaf 0.87859 is duideluik de kwekerij en het bos te zien, zoals het op de foto eruit ziet. Het enige harde bewijs wat nog ontbreekt is: een foto van de brug vanaf de zijkant.

FransW | 25-4-2011
@Rien: ja je hebt helemaal gelijk. Het KLM gebouw zou dichterbij het viaduct moeten staan. Qua afstand zou het heel goed kunnen dat het gebouw dat links achteraan op de foto te zien is, is gesitueerd op de Badhuisweg op de hoek met de Van Lennepweg.

robert55 | 25-4-2011
Plesmanweg is een betere zoekterm. Ik heb er een paar gevonden

HCA 0.57057 doorkijk KLM gebouw naar trambaan
880508 kleur, 1976
0.87859 luchtfoto 1950

Rien Solcer | 25-4-2011
@ Frans W, Je zit op de goede plek, maar je kunt nooit het KLM gebouw en de kwekerij zien, want deze werd doorkruist door de tramlijn, en op de foto staan ze naast elkaar. Kijk op Google Earth en zie wat ik bedoel, want daar is de brug nog goed tezien.

Rien Solcer | 25-4-2011
Op foto 0.07421 van HGA, meen ik te zien de betonnenrand met daarop de paaltjes, dat is ter hoogte van de voetganger links, en dat is toch heel dicht bij het KLM gebouw, ik denk net voor de halte.

robert55 | 25-4-2011
Is dit de plek waar jullie aan denken - achter de tram op de eerste foto?
http://www.honderdprocenthaags.nl/algemeen/tonen2.php?pagina=1251291729

FransW | 25-4-2011
@Rien Solcer: we kijken in noordwestelijke richting, dus richting Scheveningen (Badhuisweg). Het gebouw links op de achtergrond is wel degelijk het KLM-gebouw. De drooggelegde vaart (wat toch wel iets meer is als een sloot...) links van de brug, komt uit op het Kanaal.

Rien Solcer | 25-4-2011
Het zou heel goed kunnen zijn dat wij hier kijken richting Badhuisweg met op de achtergrond de gemeente kwekerij, op een KLM luchtfoto komt dat qua begroeiinig en kassebouw (rechts boven) goed uit. Wat niet klopt is de hoge bebouwing links boven, want we staan met de rug naar het KLM gebouw toe,dus die kan het niet zijn, misschien is het geen bebouwing, maar een speling van schaduw en takken.

joost | 25-4-2011
@FransW. Wat je schrijft klopt. Alleen de onderdoorgang lag ongeveer 10 naast de brug over de kwekerijvaart. De getoonde brug zag er wel anders uit maar toegeven: de handrails ter weerszijden van de sporen lijken wel weer erg veel op die van de trambrug. Het is maar wat ik me herinner. Ik ga zien of daar meer fotomaterieel van beschikbaar is. Dank voor je reactie.

FransW | 25-4-2011
@joost: het mag op de foto onder de brug dan wel droog zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat het een weg is. Om dit kunstwerk te bouwen moest natuurlijk het water worden afgedamt en ter plaatse weggepompt, waarna de bodem is van het water is afgegraven om er de funderingen voor de pijlers te kunnen plaatsen.

joost | 25-4-2011
Zeker niet achter het KLM-gebouw. De onderdoorgang was geen weg (als op de foto) maar een voetpad van plm. zes meter breed en 2.50 meter hoog. Deze leidde naar de fietsenstalling annex schuilkelder aan de andere kant van het NZH-spoor. Ben er honderden keren doorheen gelopen. Werd pas begin 90-er jaren afgebroken t.b.v. de nieuwbouwvleugel achter het ministerie. De brug over de kwekerijvaart had geen pijlers. Het was een volledige overspanning.

JWB | 25-4-2011
OK, ik geef me gewonnen ....

JWB | 25-4-2011
De heren die op ca 4 meter hoogte bovenop de balustrade staan hadden ook nog weinig op met Arbo regels ;-) De NZH locatie achter het KLM gebouw lijkt mij niet zo waarschijnlijk het viaduct is nogal groots voor een simpele sloot.

FransW | 25-4-2011
Bij het bekijken van deze plaat kreeg ik ook het vermoeden dat deze opname is gemaakt ergens achter het toenmalige KLM-hoofdgebouw, dat linksboven op de achtergrond tussen de bossages door te zien is. Rechts zie je de gronden van de kwekerij, je ziet overal van die kleine dunne stokjes in de grond staan. Op basis van de door LEO hieronder vermelde info heb ik contact opgenomen met Georg Groenveld van Stichting Historisch Genootschap De Blauwe Tram. Hij mailde mij zojuist het volgende:

"De ook in ons historisch beeldarchief bevindende afbeelding betreft de heraanleg van het baanvak Den Haag-Scheveningen in 1947 en de lokatie is inderdaad achter het voormalige KLM-gebouw.De man op de voorgrond is de NZH-chef van de afdeling Bovenleiding, dhr. Hollants.

De feestelijke opening van de halte KLM-gebouw werd verricht door de echtgenote van de NZH-directeur en de president-directeur van de KLM Albert Plesman.

Ons genootschap beschikt over diverse afbeeldingen van deze heraanleg. Het baanvak werd slechts 10 jaar bereden want in 1957 werd dit baanvak definitief opgeheven en vervangen door een HTM-buslijn." einde citaat.

Voor de goede orde: we kijken in noordwestelijke richting, dus met de rug naar de Plesmanweg. Achter het stukje gebouw dat we linksboven zien, bevindt zich de halve cirkelvormige oprijlaan van de hoofdingang.

Wim van Es | 25-4-2011
 quote:
Mijn opa kwam uit Groningen en is als uitvoerder in dienst getreden bij fa. Dijkman welke huizen in Laakkwartier gebouwd heeft. Later is mijn opa samen met dhr. van Eerden (ook werkzaam bij Dijkman) een aannemingsbedrijf in grondverzet en riolering begonnen (Veldman en van Eerden) en weer later is hij zelfstandig verder gegaan (Aannemingsbedrijf - H. Veldman in Den-Haag en later verhuisd naar Rijswijk). Nog steeds hoofdzakelijk grondverzet, bestrating en riolering.
uit de email van Mans Veldman...

LEO | 25-4-2011
@ COOS Ik heb ook niet gesuggereerd dat het de spoorlijn naar
Scheveningen is, wel die van de BLAUWE naar Scheveningen en wel achter het KLM gebouw.
Het is dan ook geen viaduct, maar een brug. De typische onderbouw kan ik me nog goed herinneren en er loopt dus geen weg onder, maar een afgedamde sloot naar de kwekerij

Coos | 25-4-2011
In Den Haag en directe omgeving is het besist niet, noch voor trams, noch voor enige spoorlijn. De suggestie van de bouw of heraanleg van de NS-lijn naar Scheveningen zit er volledig naast. Vanaf Scheveningen tot het viaduct over de Rijksstraatweg/Wassenaar waren alle overwegen/overgangen gelijkvloers, verderop trouwens ook tot aan het viaduct over de LvNOI. Ik heb menigmaal in dit treintje gezeten, en heb na de opheffing vaak langs het traject gefietst (voor zover mogelijk). Het is nu deels de huidige Landscheidingsweg vanaf TNO tot Mariahoeve. Aan de vage weergave op de foto van de bovenleiding ziet het er toch wel spoors uit, maar dan wel elders in het land.

Haagse_Meester | 25-4-2011
@Erven: Ik had ook niet het Lammeschans viaduct in gedachten (dat ken ik "best wel goed" ) maar de brug over een watertje (naam kwijt) waar vlakbij in 1961 de overgebleven Blauwe Trams in de fik zijn gestoken. Dat stuk is nu een dikke asfaltbaan...

Bennebroek ja, dat was het. Bij de aanleg v/d electrische tramlijn lag het spoor in een onbebouwd stuk duin. Anno 2011 is dat niet meer te herkennen... Zie ook de befaamde NZH Railatlas. En voor de ZHE kan ik je het boek van Smit daarover aanraden. Uitgebreide beschrijvingen van baan, kunstwerken, energievoorziening en materieel. Wel gedateerd (jaren 80) want van de metro naar R'dam was nog geen sprake

Leo | 25-4-2011
Bij nadere beschouwing ben ik er van overtuigd dat het inderdaad de door mij bedoelde brug zijn. Zelfs het voetpad, zoals ik mij herinner ligt ernaast. We kijken dus in de richting Badhuisweg. De brug ligt er heden nog steeds. Een jaartal zal dus ongeveer 1946 zijn

LEO | 25-4-2011
Als ik let op de bouw en de "middengeleiding" en de daarachter
aanwezige tuintjes (kwekerij) is het goede mogelijk dat het de brug over de Sprang is, achter het KLM gebouw. In dat geval is het dus een onderdeel van de "blauwe"naar Scheveningen.
Voor zover ik weet is die in 1947 heropend

erven sleeboom | 25-4-2011
... al lijkt het wel alsof de andere heren hem demonstratief de rug hebben toegekeerd...

erven sleeboom | 25-4-2011
Het kan inderdaad overal zijn, en dan kan het nuttig zijn te weten wat opa precies voor werk deed. Ik neem niet aan dat hij alleen maar als nieuwsgierige wandelaar op dat viaduct geklommen was voor een babbeltje met de andere heren.

Dus? Mans Veldman?

JWB | 25-4-2011
Dit zou natuurlijk overal in het land kunnen zijn en dan wordt het wel moeilijk zoeken. Mijn indruk is dat het een spoorlijn is en geen tram. De ladders voor de bovenleiding zien er m.i. naoorlogs uit. De twee voorste viaducten lijken nieuw maar het identieke ''derde" viaduct lijkt ouder (verroestte handrails).

erven sleeboom | 25-4-2011
1) aanleg NZH lijn Voorburg-Leiden (1923/24) welke tussen Voorschoten en Leiden over een nieuw tracé werd gelegd,

Maar viaducten kwamen er toen (nog) niet in voor, pas veel later (1960) bij Lammenschans: enkelsporige spoorlijn boven dubbelsporige trambaan.

2) aanleg HTM lijn I2, brug over de Zanderijvaart.

Ziet er anders uit.

3) aanleg ZHESM lijn naar Scheveningen. Deze lijn liep over langere afstand parallel aan de huidige van Alkemadelaan en kende een brug over de Waalsdorperweg.

Misschien. Ik dacht niet dat er zo'n viaduct over de Waalsdorperweg lag, maar....

4) elektrificeren en hertraceren v/d NZH Bollenlijn. Deze werd pas 1932 van waslijn voorzien en gedeeltelijk van nieuw, dubbelsporig tracé voorzien (bij Bennekom, IIRC).

Bennebroek. Daar was geen ongelijkvloerse kruising. Het probleem van deze lijn was nu juist dat die ontbraken. Het enige, pas eind jaren dertig aangelegde viaduct was het Klinkenbergviaduct bij Sassenheim, maar, zoals ik al zei: dat was enkelsporig.

De bosrijke omgeving is ook verwarrend, maar het bos kan inmiddels al lang gekapt zijn...

Geurt Borsboom | 25-4-2011
Ik ben geneigd te denken, dat onder het viaduct een enkelsporige lijn in aanbouw is.

Jeroen | 25-4-2011
Er lijkt op de brug ook een pad naast het spoor te liggen, aan de rechterkant.

Haagse_Meester | 25-4-2011
Er zijn een paar mogelijkheden:
1) aanleg NZH lijn Voorburg-Leiden (1923/24) welke tussen Voorschoten en Leiden over een nieuw tracé werd gelegd,
2) aanleg HTM lijn I2, brug over de Zanderijvaart. Niet zo waarschijnlijk, gezien andere foto's van deze brug in aanbouw,
3) aanleg ZHESM lijn naar Scheveningen. Deze lijn liep over langere afstand parallel aan de huidige van Alkemadelaan en kende een brug over de Waalsdorperweg. De ZHE was oorspronkelijk ontworpen als electrische lokaalspoorlijn en is pas opgewaardeerd na overname door de HSM van de aandelen die concurrent SS in handen had (via een stroman). Dit gebeurde ca 1908. De ZHE gebruikte een 10kV AC systeem, dat daardoor constructief erg licht kon zijn, en werd pas na 1924 omgebouwd naar het standaard 1500V DC systeem wat NS nu nog gebruikt.
4) elektrificeren en hertraceren v/d NZH Bollenlijn. Deze werd pas 1932 van waslijn voorzien en gedeeltelijk van nieuw, dubbelsporig tracé voorzien (bij Bennekom, IIRC). De NZH bestelde voor deze laatste electrische link de befaamde Tweeling-stellen (A600) als eerste, en enige, gelaste NZH trams. (de Boedapesters incl nalevering van Beijnes, waren geklonken) Ik ken het nieuwe tracé van deze lijn niet goed genoeg om te weten of er een dergelijke brug voorhanden was...

erven sleeboom | 25-4-2011
Wat deed opa daar? Wat was zijn functie en bij welk bedrijf?

Geen idee waar dit is, in de buurt van Den Haag kan het eigenlijk nauwelijks zijn. Of het profiel echt te licht is voor een spoorlijn, vind ik moeilijk te beoordelen. Het Klinkenbergviaduct van de Blauwe Tram was enkelsporig, voorzover ik weet.

Hans (Zoef) | 24-4-2011
Een paar dingen vallen hier op, waar gaat dit viaduct overheen. Als het een weg is, dan is deze hooguit zo'n 6 meter breed. Dan het spoorprofiel, dit lijkt mij te licht voor een trein tracé. Blijft dus over een tramspoor, maar niet in Den Haag en mogelijk voor een interlocale lijn.

JWB | 24-4-2011
Gouda-Alphen was bij de aanleg niet elektrisch dus dat valt sowieso af.

Rien Solcer | 24-4-2011
Wat wij hier zien is dat er een heel nieuw spoortrace word neergelegd, en ik denk in de jaren '30, het zou een onderdeel kunnen zijn van het traject Gouda
Alphen a/d Rijn, wat in 1934 is geopend. Ik kan dit plaatje niet herkennen in Den-Haag.

ton van zelst | 24-4-2011
Witte Brug over de Rijksstraatweg ????

robert66 | 24-4-2011
Qua stijl van het viaduct [het beton is gloednieuw] ne de kleding van de heren denk ik vóór WOII. Wanneer is je opa geboren?

JWB | 24-4-2011
Als je opa in 1981 is overleden schat ik de foto op zo'n 30 tot 50 jaar eerder. Er wordt hier aan de bovenleiding gewerkt en spoor vernieuwd. Kan dit de heraanleg van de spoorlijn naar het Kurhaus zijn? Vlak na de oorlog dus.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    4445


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>