Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 21-10-2017, 20:23 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Dat Nieuw Babylon, moest dat er trouwens echt zo nodig komen?
foto van Koos van der Kolk uit het voorjaar van 1975






Edwin | 9-5-2011
@Wim van Es,

Klopt inderdaad. Ik heb een paar woorden overgeslagen tijdens het lezen (de woorden 'net als') en dacht, dat hij het over het Transitorium had.

Hans (Zoef) | 9-5-2011
Stopverbod bestaat niet, het is een verbod om stil te staan! Heeft met een juridische kwestie te maken. Een advocaat was bekeurd voor het feit dat hij het stopverbod had genegeerd. Voor de rechtbank voerde hij aan dat de agent wel had geconstateerd dat hij daar stond, maar niet had gezien dat hij was gestopt en daarop ging de bekeuring niet door. Toen is het artikel in de wet gewijzigd.

Albert | 9-5-2011
Het stopverbod gold in de spitsuren en het parkeerverbod de periode daar tussen in (beide maandag - vrijdag).

aldo markus | 8-5-2011
Toen de foto werd gemaakt, was het busplatform boven de NS-sporen er kennelijk nog niet, want we zien een NZH-bus voor het station staan. Daar eindigde toen o.a. lijn 90. Door de bus heen zien we de abri op de halte ernaast.

snugger | 8-5-2011
Tja Coos, daarvoor zul je toch eerst moeten weten wat er precies op de witte borden stond geschreven. Maar ik vrees dat die borden er nu wel niet meer zullen staan...

Coos | 7-5-2011
Nog iets grappigs: helemaal links op de foto staat aan een lantaarnpaal een verkeersbord dat een stopverbod betekent (onderste bord). Vlak daarboven een parkeerverbod. Hoe kan dit nou? Parkeren zonder te stoppen...............
Of geven de witte onderborden verschillende tijden aan?

robert55 | 7-5-2011
In de tijd van de blauwe begon hier de vrijen baan. Na de verwijdering van de rails is er een soort breed voorsorteervak gemaakt, herkenbaar aan de klinkers


De abri is van bus 4 [nu 24]. De witte streep rechts leidt naar de vluchtheuvel van de halte van tram 3 en 6 richting centrum. De haltes in de andere richting waren voor de kruising met Rijnstraat / Koekamp

Kees de Ridder | 7-5-2011
Met absolute zekerheid kan gesteld worden dat de zichtbare kromme rails van de voormalilge blauwe tram is. Na de diverse tracé-wijzigingen is de rails nog enige jaren blijven liggen. Na het verdwijnen ervan heb ik altijd het geasfalteerde rode fietspad dat links van het stationsgebouw loopt en dus daar haaks op staat als de voormalige richting aangehouden. Dat betekent dat m.n. de tram-experts het juist hebben, dat op de hoek het hoofdkantoor van de H.T.M. heeft gestaan met op de andere hoek een onder-officiersmess. Voorbij het H.T.M.-kantoor was een spiegelzaak, dan het grote opslagpakhuis van de firma van Soldt en Batenburg op nr.5 van de Schenkweg met daarnaast de autospuiterij van de gebr. van Elzen. Daarna liep de Schenkweg iets naar links vanwege het voormalige laadstation van v. Gend en Loos. De genoemde firma's zijn allen naar het industriegebied De Binckhorst verhuisd, ook de genoemde firma Badger en van S.& B. na een fusie met de firma H. van Kralingen. E.v.t. CORRECTIES ZIJN WELKOM!

Betweter | 7-5-2011
Het gebouw waar Frans opdoelt ligt tussen het Koninklijk Conservatorium en het voormalige Nationale Nederlanden gebouw. Dit gebouw heeft enige tijd het bedrijf met de naam Badger gehuisvest. Geen idee wat voor bedrijf dat overigens is/was

FransW | 7-5-2011
@Edwin: inderdaad, de opname is gemaakt richting Utrechtse Baan en Bezuidenhoutkwartier. Ik heb in mijn eerste posting niet geschreven dat het witte gebouw ook het vroegere Transitorium is. Ik heb wèl geschreven dat het witte gebouw op de foto (overigens: gesitueerd tussen Utrechtse Baan en de Prinses Beatrixlaan) aan de buitenzijde geheel ontmanteld is, net als indertijd ook gebeurde bij het Transitorium....

Haagse-Kareltje | 7-5-2011
En een kleinstukje van deze tramrails staat alweer jaren te pronken op de kast in de woonkamer van Kareltje.

Haagse_Meester | 7-5-2011
Rekening houdend met perspectief en kijkrichting gok ik dat de kruising v/d Blauwe lag op de plek waar nu de tunnel begint, of dan toch er heel dichtbij... (in/uitrit van/naar Bezuidenhoutseweg) Overigens, de toren staat er nog steeds, nog altijd in gebruik voor straal-verbindingen.

aldo markus | 6-5-2011
Van het oude hoofdkantoor van de HTM (Bezuidenhoutseweg 23a) was op die plek dus alleen een abri overgebleven.
Die NZH-sporen (de kruising zelf was al verdwenen) waren voor mij altijd een oriëntatiepunt om te onthouden hoe het vroeger zat. Nu die rails weg zijn, ben ik soms het spoor bijster.

Wim van Es | 6-5-2011
 quote:
Coos | 6-5-2011
.... Als je het toen niet hebt meegemaakt, kun je je er nu echt niets meer bij voorstellen, vrees ik.
Maar we hebben gelukkig wel de foto's nog.

@Edwin, het witte kantoorgebouw waar FransW over schrijft staat pal naast de Utrechtsebaan.

Coos | 6-5-2011
Martin heeft gelijk. Deze restanten van de Blauwe Tram kruisten de sporen van destijds de lijnen 4, 6 en 13, en voerden de Schenkweg in, naast het hoofdkantoor van de HTM, achter station Staatsspoor langs. Daar liggen nu (wat verderop) de sporen van metrolijn E naar Rotterdam CS. Als je het toen niet hebt meegemaakt, kun je je er nu echt niets meer bij voorstellen, vrees ik.

Martin van Riel | 6-5-2011
Deze sporen waren van de blauwe tram welke op 9 november 1961 is opgeheven!!

Edwin | 6-5-2011
@Frans,

De foto is de andere kant op genomen. Je kijkt richting Utrechtse baan.

LEO | 6-5-2011
Volgens mij zijn dat de laatste stoffelijke resten van de blauwe

Aat | 6-5-2011
Kennelijk liggen de rails al klaar voor de nu lijn 1 en 9 langs het Koekamp.

FransW | 6-5-2011
Boven de abri bij de halte van de lijnen 3 en 6 is in de verte een wit kantoorgebouw zichtbaar. Dit gebouw is onlangs aan de buitenzijde geheel ontmanteld en wordt helemaal opnieuw opgebouwd, net als indertijd het Transitorium bij de Muzenstraat/Wijnhaven is ontmanteld en opnieuw weer werd opgebouwd. Dat gebouw kennen we nu als het ministerie van VWS.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    7265


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>