Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 20-10-2017, 12:12 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Aanleg van de Utrechtsebaan, najaar 1973
drie foto's van Koos van der Kolk










Frits Kootstra | 27-5-2016
Heb begin 70e jaren gewerkt als kraanmachinist (torenkraan) van hattum en blankevoort, en ging alleen de weekenden naarhuis (Groningen) en herinner mij nog uitvoerder Mollebroek, het was een mooie tijd!

Groet, Frits Kootstra.

Rinus | 12-8-2011
M.b.t. de wijze waarop de Utrechtsebaan doorgetrokken zou worden richting Scheveningen:
Het ligt allemaal wat complex. In de jaren '50/60/70 had Den Haag nog plannen voor een compleet netwerk van stadsautowegen met rotondes voor de diverse aansluitingen. Hierbij gingen de plannenmakers uit van tamelijk brute doorbraken. De binnenringweg, ook wel bekend als "Dwarsweg" is al genoemd. Zo zou ook bijv. een snelweg komen te lopen dwars door de Schilderswijk (parallel aan de Hoefkade), die weer deel uitmaakte van een ring rond de binnenstad. Maar daar hield het niet mee op. We kennen natuurlijk de President Kennedylaan - Hubertusviaduct, onderdeel van de volgende ring. Op Scheveningen werd nog eens een snelweg gepland die ongeveer zou lopen via de Duinstraat - rotonde met kruising Scheveningsweg - achter de Badhuisweg langs richting Stevinstraat - Van Alkemadelaan. Aan de hand van stukjes stadsvernieuwing rond de Badhuisweg - Vijzelstraat kun je nog het tracé volgen.
Dit zijn slechts illustraties om te laten zien hoe centraal het verkeer werd gezet en totaal geen rekening werd gehouden met bestaande bebouwing en min of meer heel Den Haag als een stadsvernieuwingsproject werd gezien.
In deze visie was het logisch dat vanaf de Utrechtsebaan rechtdoor werd doorgedenderd richting Scheveningen, waarbij je na verloop van tijd ook links kon afslaan de ring rond het centrum op en nog verder de aansluiting met het Hubertusviaduct kreeg. Als je dan ook nog bedenkt dat parallel aan deze route via de (dan voormalige) Koninginnegracht de Rotterdamse baan zou lope, kun je begrijpen dat "Koning Auto" in het brein van sommige planners centraal stond.

Kees de Ridder | 12-8-2011
Wat ik me van zo'n 40 jaar geleden kan herinneren is dat de huidige verkeerstrechter ( Amsterdamse Veerkade) vermeden zou worden in het oorspronkelijk plan van het Prins Bernardviaduct. Dat zou meer naar rechts komen te liggen, dwars door de oude Achillesgarage gaan lopen en rechts van het H. Geesthofje en daarna rechtsaf slaand t.h.v. de Lange Lombardstraat verder richting Scheveningen leiden. Het werd de Binnenringweg genoemd. Hier is niets van terecht gekomen en toen is ook verzuimd het huidige viaduct over het Spui te trekken, waardoor later het gedeelte t.h.v. de Nieuwe Haven overbodig was. Leuk idee als je jarenlang dagelijks voor de stoplichten van het Spui staat te wachten op alle trams die voorrang hebben!!!!!

@ Bennies66 | 12-8-2011
Door die bak zou de trein door rijden naar Scheveningen. Gezien de ligging van de Utrechtsebaan lijkt het of deze rechtdoor getekend is, via de Jozef Israelslaan, dwars door Benoordenhout naar de kust. Het plan zou net zo gek zijn, als de verbinding vanaf het Pr Bernhardviaduct, dwars door de binnenstad richting Escamplaan, maar ook daar is aan gewerkt.

bennies66 | 12-8-2011
..meneer A.van der zee

Aan het eind de A12 schuin weg laten lopen onder het malieveld door en het water langs de raamweg dempen ,(heb je als het ware al een tunnelbak)..zo naar scheveningen door........hang me er niet aan op maar volgens mij was dit ook de planning toendertijd...

Albert | 12-8-2011
Eind 1973 liep ik, via Van Hattum en Blankevoort, stage bij de Combinatie Utrechtse Baan. Dus dagelijks door tunnelbak en bouwput gelopen.
Beton werd aangevoerd van de centrale in de Binckhorst. De wagens stonden toen nog wel eens voor een gesloten spoorwegovergang aan de Schenkkade. Gevolg soms even geen aanvoer en dan weer een hele rij wagens.
Heipalen werden opgeslagen op het maaiveld en dan met een smalspoortje n aar de heistelling in de bouwput gebracht. Voor het nemen van de soms steile helling stond er een lier die de "trein" liet zakken of weer naar boven trok.
Bouwketen stonden bij de Anna van Buurenstraat. Als ik met het OV kwam was daar de buslijn 2 (later 35) tussen Turf-/Houtmarkt en Bezuidenhout-West. HTM reed deze met de gewone standaard bussen maar toen de oliecrisis begon kwam er meestal een taxibusje. Lijn was niet druk maar was ingesteld omdat het wijkje door alle werken er om heen vrij geisoleerd lag.
Mooiste gezicht was lopend in de bouwput en dan bij de Bezuidenhoutseweg de PCC's hoog boven je langs de rand van de bouwput te zien rijden.

aldo markus | 12-8-2011
Dit is dus dezelfde discussie als bij de spoorwegen: De Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij wilde in 1870 al door naar Scheveningen. Honderd jaar later is er bij de bouw van het CS rekening mee gehouden. En zachtjes hoor je het geluid bij Randstadrail.

coos | 12-8-2011
Toch kan het nog wel: verdiept een haakse bocht naar rechts, en bij de Raamweg haaks naar links. Ik zie het nog wel eens gebeuren. Of zit die parkeergarage onder het Malieveld in de weg? Ik ben er al jaren niet geweest.

A. van der Zee | 12-8-2011
Jeminee zeg bennie66. Heb je de buurt weleens gezien die ze daar dan voor gesloopt zouden moeten hebben?....... Ik moet er niet aan denken. Er is al zo nodeloos veel gesloopt in Den Haag. Het is natuurlijk wel een raar eind van een snelweg, ben ik het helemaal mee eens. Misschien dat een stuk tunnel vanaf het laatste stuk voor de 'Rode olifant' onder de Zuid-Hollandlaan tot op de Koningskade voor het doorgaande verkeer uitkomst zou bieden, maar dat zal wel te duur zijn.

bennies66 | 11-8-2011
Hele leuke foto,s............
Ze trekken nu nog de haren uit der kop...A12 toendertijd gelijk door moeten trekken naar scheveningen......

Henk Rudolph | 11-8-2011
Ik kan mij dit alles nog goed herinneren , ik heb regelmatig door de bouwput gefietst vanaf Voorburg richting DenHaag. Was wel leuk dat je toen nog op de fiets door de UtrechtseBaan kon.
Ik vond dat wel apart daar ik wist dat dit nadien nooit meer mogenlijk was.
Ik heb nog steeds spijt dat ik daar geen foto's van heb gemaakt.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    9562


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>