Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 19-10-2017, 20:36 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Hobbemastraat vanaf Om en Bij met Fordje 150 van lijn 6
ansichtkaart uit de collectie van Gerard van der Swaluwe






ruggenberg | 20-1-2014
heete die broeken niet plus four of ben ik abuis

coos | 3-1-2013
Deze foto is vrij nauwkeurig te dateren:
1. het wagennummer is 150, het hoogste uit de Fordjes-serie 21-150.
2. en het nog kleine lijnnummer zit op de "Amsterdamse" plaats, namelijk aan de niet-instapzijde.

FransW | 2-1-2013
Coos heeft helemaal gelijk (03.10.2011): lijn 6 reed indertijd vanaf het Stationsplein over de Parallelweg, bij De Put rechtsaf de Vaillantlaan op tot aan de kruising met de Hobbemastraat, dan rechtsaf de Hobbemastraat in richting Om en Bij en zo verder naar het Plein. Maar ja: dan kloppen de opschriften van het koersbord (Plein - Vaillantlaan - Holl. Spoor) niet en had er moeten staan: Holl. Spoor - Vaillantlaan - Plein. Conclusie: de trambestuurder was zwaar in overtreding want hij had het koersbord moeten omdraaien in de juiste volgorde van de te rijden route.

De fotograaf staat hier inderdaad op de hoek van de Hobbemastraat met het Om en Bij en je kijkt dus in de richting van de Vaillantlaan. Even achter de tram bevindt zich de kruising met de Paulus Potterstraat. De zijstraat meteen links vooraan op de prentbriefkaart die ik je heb gestuurd heette indertijd de Van Ravesteinstraat. Die straat liep indertijd vanaf de Hobbemastraat helemaal door naar de Parallelweg. Maar sinds 1982 heet deze straat de Jan Lievensstraat. Het hedendaagse stratenplan is overigens niet meer exact hetzelfde als in 1909. De stratenloop is behoorlijk veranderd sinds de nieuwbouw in de Schilderswijk van pakweg 35 jaar geleden. Toen werd hier rond dit deel van de Hobbemastraat al het nodige gesloopt en was er de eerste nieuwbouw al gepleegd.

Vergelijk de kaart ook eens met een andere foto op de website van het Haags Gemeentearchief: http://www.haagsebeeldbank.nl/afbeelding/895c3eaa-a2b6-4825-aced-df68d321646a

Hans Kindt | 4-10-2011
Op de ochtend nadat mijn moeder was overleden (2002) reed ik op weg naar het verpleeghuis met lijn 6 door deze straat (dat was de laatste keer dat ik in die tram zat waar ik tussen 1968 en 1975 en later nog een poosje talloze malen in had gezeten). Wat me die laatste keer opviel was de voor mij onvoorstelbare verbouwingen die er hadden plaatsgevonden. Arbeiderswijk? Juppenwijk volgens mij nu. Ik wist waar de tram reed anders had ik het niet meer herkend zoals het in mijn geheugen zat.

John van den Berg | 4-10-2011
Voor de goede orde ,het laatste stuk van de van Ravensteinstraat heet tegenwoordig Suze Robbertsonstraat tot aan de Paralelweg Ik heb mij een keer rot gezocht naar die straat in mijn boekje kwam het niet voor onder de S eindelijk vond ik het onder de R. Als oud Moerwijker hadden wij een repetitie locaal v/d muziekvereniging boven het op de hoek Paralelweg

coos | 3-10-2011
Als de fotograaf op de hoek van het Om en Bij staat, dan is de zijstraat links de van Ravesteinstraat, die kaarsrecht helemaal naar de Parallelweg bij de Put liep.
Met allemaal dezelfde arbeiderswoningen.
Heden volkomen in stukjes opgeknipt met nieuwbouw.

Hans Kindt | 3-10-2011
Nou Joh. Verwijck, als die foto uit 1905 is dan kan mijn vader niet tussen de kinderen hebben gestaan. Maar daar staat tegenover dat Aldo Markus zegt dat Fordje 150 pas in augustus 1906 in dienst kwam. Ik heb wel vad=ker fouten van Gemeentearchieven gezien hoor.

Kees de Ridder | 3-10-2011
De genoemde knickerbockers werden later vervangen door z.g. plus-fours en die heb ik ook gedragen. Daar kon je zo lekker in groeien. Bij aanschaf hingen ze op je enkels en bij het afdanken zaten ze bij je knie. Overigens noemden we die ook drollenvangers.

Hans R | 3-10-2011
Pofbroek noemden wij die drollenvangers en je was ook niet echt blij als je eerste lange broek een afgedankte pofbroek van je broer of neef was.
Je was pas echt een kerel als je korte broek werd vervangen door een echte broek met lange pijpen.
Wat ook opvalt is dat bijna alle woonkamers voorzien waren van een spiegel (spionnetje) aan de buitenmuur . Gluurders? of voor de veiligheid (toen al)

FransW | 3-10-2011
Bijna goed Gerard. Het juiste woord is echter knickerbocker!

Gerard van Tuyn | 3-10-2011
In het Engels heten deze broeken knickenboxers.

Wil Veltman | 3-10-2011
Bij ons in Drenthe noemen ze die korte broeken van de jongens knikkerboksem maar in die tijd zeiden ze in den haag tegen dat soort broeken ook wel drollenvangers, uiteindelijk heten ze gewoon kniebroeken.
het is maar dat jullie het even weten

aldo markus | 2-10-2011
Fordje 150 kwam in augustus 1906 in dienst. De instelling van lijn 6 (HOLL.SPOOR - VAILLANTLAAN - PLEIN) was een paar maanden later: op 12 november.
Het stukje Hobbemastraat (vanaf Vaillantlaan) - Om en Bij is sindsdien praktisch onafgebroken door deze lijn bereden. Volgende maand dus al 105 jaar lang.

Joh. Verwijck | 2-10-2011
Schitterend dit soort opnames.
Volgens de Beeldbank van het HGA dateert deze opname van ca. 1905.
Zie: nr. 0.28250 (H.S. Speelman - 's-Gravenhage).

Hans Kindt | 2-10-2011
Ja, een foto was wat in die tijd. Als die werd genomen liep de hele buurt uit want iedereen wilde erop. Mobieltjes waarmee iedereen foto's kan maken en digitaal verzenden waren iets dat zelfs die kindertjes als ze geluk hadden als hoogbejaarden nog (misschien hoofdschuddend van "hoe is het toch mogelijk" mee zouden maken).
Wijlen mijn vader (geb. 1914) zou hier tussen kunnen staan want hij woonde toen in de Gerard Doustraat, op enkele minuten lopen hier vandaan. Ook hij (gestorven jan. 1988) heeft die dingen nooit gekend. Toen hij nog niet zo lang gepensioneerd was kwamen de eerste PC's en hij was blij dat hij daar in zijn werk bij de bank niet mee mee te maken had gehad (toen ik hem er over vertelde was hij weinig enthousiast).

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    3239


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>