Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 22-10-2017, 20:39 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Stationsweg bij het Huijgenspark met `Fordje` 38 van lijn 1
ansichtkaart uit de collectie van Dick Gilijamse






HansR | 14-5-2012
@RVO
Geen asfalt, keurig onderhouden huizen?
Natuurlijk een plaatje waarin je zo zou willen plaatsnemen, maar...
Ga eens in het Scheveningse havengebied over dergelijke keien rijden met je auto en ervaar de "romantiek"
Hetzelfde achter de goed onderhouden gevels. Is er stromend water, WC doorspoelen, bad/douche ruimte, koelkast om je plakjes ham/kaas eetbaar te houden?
TV om naar de EK te kijken of gewoon naar goede muziek te luisteren zonder dat je de grammophoon moet aanzwengelen en na 3.07 minuut de plaat moet pmdraaien? en de naald verwisselen?
Nee in mijn familie werd er heel anders over vroeger gesproken dan deze prachtige plaatjes nu doen vermoeden.
Geld voor een kaartje voor die prachtige tram? Vijf kwartier lopen naar je werk en `s avonds laat dat stuk weer terug door weer en wind.
Kortom een dagje OK,maar ook geen dag langer.

aldo markus | 12-5-2012
Aldo heeft weer wat bijzonders: in de Adelaarstraat in Utrecht kon ik een paar jaar geleden nog de muurrozetten van de bovenleiding van de in 1936 opgeheven tramlijn 1 aanwijzen.
Waarmee ik meteen aangeef dat afbraak van de bebouwing niet altijd voorafgaat aan het vervallen van de tramroute...

Hans Kindt | 12-5-2012
Tja, nostalgisch is het wel al was het toen beslist geen rozengeur en manenschijn (er was heel veel armoede). Maar v.w.b. het verkeer: trams, paard en wagen en te voet. Ik herinner me nog van de jaren 50 dat er geregeld flinke hopen paardendrollen in onze straat lagen te stinken (o.a. van de schillenboer en de man die langs de huizen ging met allerlei huishoudelijke producten). Als kind stond ik soms bij zo`n wagen en dan was het vaak opeens "plop-plop-plopperdeplop" (niet van de kabouterserie en dan lag er weer een hoop. Dan had die man geen schep en zak om het op te redderen maar ging hij gewoon zijns weegs.

rvo | 12-5-2012
R55. Dat moge waar zijn feit is dat medio vanaf de jaren 80 alle straten waar de bovenleiding met enkele draad en dat waren alle vooroorlogse straten gestaag de bovenleidingrozetten die je overal in Europa - waar mogelijk - nog ziet toegepast verdwenen. De ene theorie zegt dat het de brandweer was die weer iets had bedacht. De andere theorie zegt dat er een gedreven palenplaatser met macht bij de HTM werkzaam is. Feit is ook dat de gemeente op diverse gevoelige plaatsen de laatste tijd heeft geprobeerd om net als bij de staatverlichting weer meer wordt toegepast de rozetten of tegenwoordig zijn het verankeringen in de muur waar je niets van ziet Helaas verzet de HTM zich tegen de ontpaling en zo verlelijken wij het stadsgezicht voortdurend. Nu wordt als weinig indrukkenede concessie de bovenleiding en de lichtbakken aan de zelfde mast opgehangen.

robert55 | 11-5-2012
Amsterdam heeft meer masten dan je denkt, tot op de Dam toe, maar het heeft ook een regel waardoor die rozetten kunnen worden afgedwongen. Heel veel grond in Amsterdam wordt door de gemeente in erfpacht uitgegeven en een van de voorwaarden is dat de eigenaar van het gebouw moet gedogen dat aan zijn muur die rozetten worden bevestigd.

Kees de Ridder | 11-5-2012
Een prachtig plaatje van de buurt waar mijn voorvaderen woonden en opgroeiden, ook de buurt waar ik geboren ben aan de linkerzijde in de van der Duijnstraat, naast de St. Jozefschool, die er nog staat. Mijn beide grootvaders, resp. van 1875 en 1882, zaten al op deze school en kenden elkaar al als kind. Soms kan ik personen nu nog herkennen, zoals mijn vader Herman in 1910 als 5-jarige op de Hoefade met zijn broertje van zes, Tinus. Ik ben niet zo geïnteresseerd in die electrische draadjes, maar meer vraag ik me bij zulke plaatjes af: wat nou de oorzaak is van de diverse krommingen in die oude Haagse straten? Neem de oude bocht van Guinee, is dat nou zo gebouwd geweest doordat er al weggetjes of slootjes liepen? Wat voorbeelden: het Westeinde, de Paviljoensgracht, de Molenstraat,
de Oude Molstraat, enfin noem maar op!

coos | 11-5-2012
@Janv.S.: De huidige wijze van ophanging van bovenleiding, via een draagkabel, maakt bevestiging via muurrosetten aan huizen minder mogelijk dan wel ongewenst.

Rien Solcer | 10-5-2012
We kijken richting Wagenbrug, huizen aan de rechterzijde staan er nog,
maar aan de linkerzijde is wel wat veranderd.

Anton Zonneveld | 10-5-2012
Uh.... zeg (of schrijf) ik nu wat doms? Bovenleidingen aan gevels geeft toch het probleem wanneer de huizen moeten worden afgebroken?

Jan van Staalduinen | 10-5-2012
Een belangrijk stuk straatvervuiling wordt veroorzaakt door de bovenleiding aan palen op te hangen waar ook een stevige gevel beschikbaar is. Waarom kan in Den Haag en Rotterdam niet wat in Amsterdam wel kan?

rvo | 10-5-2012
Heerlijk zo`n plaat. Geen asphalt, geen auto`s geen borden, palen en andere straatvervuilende objecten. keurige onderhouden huizen en een practisch trammetje dat rijdt en stopt waar de mensen wonen. Voetgangers kunnen op straat lopen. Kortom ik zou wel eens een dagje zo rondlopen.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    5177


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>