Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 23-10-2017, 21:03 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



AEC Regal 603, 597 en 605 gereed voor vertrek naar Argentinië
foto van Ronald van Onselen d.d. 7 september 1961






hansje | 29-5-2012
Volgens het HTM jubileum boek dat een oud-HTM relatie mij stuurde,stonden deze bussen enige tijd buiten op het terrein.Ook volgens dat boek door een tekort aan rijdend personeel.
Als deze wagens een automaat hadden,waren ze hun tijd wel vooruit,niet?
Ik heb zelf hier in Nieuw Zeeland ook met Regal mk4`s gereden,en die hadden een pre-selectie bak.De latere(1963) Reliance"s hadden zelfs nog een SCG semi-auto.

erven sleeboom | 28-5-2012
Die mooie achterlichten (typisch Verheul, bij Maarse & Kroon zag je ze ook)) zijn rond 1960-61 vervangen door de bekende 2 x 3 pitjes. Ik denk dat die toch duidelijker waren voor het achteropkomend verkeer.

Maar bij de 40 bussen die terzijde stonden was dat natuurlijk niet gebeurd. De 316-330 kregen als RET 601-615 wel 2 x 3 pitten, maar van een groter model.

wil leebeek | 28-5-2012 De 583 heeft het zelfs nog gepresteerd om begin januari 1960 een lichte aanrijding te krijgen op lijn 27.
Zou Verheul dat erbij hebben verteld toen ze "als nieuw" verkocht werden?

PetervG | 28-5-2012
Mooie foto! Wat ik bij deze serie afvraag (en de 501-580, 226-305 en 306-330 trouwens ook) zijn de `afwijkende` achterlichten. Ik dacht dat ze allemaal de 2 x 3 kleine rode achterlichtjes hadden, zoals ook nu de 327 nog heeft. Maar ik ben ook foto`s tegengekomen van o.a. de 275 en 530 met deze (veel mooiere) achterlichten. Weet iemand hier mee over?

wil leebeek | 28-5-2012
De 583 heeft het zelfs nog gepresteerd om begin januari 1960 een lichte aanrijding te krijgen op lijn 27.

erven sleeboom | 27-5-2012
Trammetje | 27-5-2012 | De 216 - 226 gingen pas weg nadat er genoeg DAf bussen waren in 1967.Voor die tijd reden zij spits ritten

Dit bericht moet ik tegenspreken. De 216-225 waren in 1961 al bij de ESA in dienst.
De 201-211 gingen in 1962 aan de kant, maar keerden in 1967 nog even terug in de dienst, net als de overeenkomstige 1-19 (de 20 niet meer).
De 212-215 bleven na 1962 nog spitsritten rijden en werden net als de 1-20 en 201-211 in 1967 afgevoerd.

In dit verband valt nog te vertellen dat de 1-10 in de winter 1964-65 verhuurd waren aan de RET. Ze reden op lijn 30 naar Katendrecht.(enige196

Trammetje | 27-5-2012
De 216 - 226 gingen pas weg nadat er genoeg DAf bussen waren in 1967.Voor die tijd reden zij spits ritten

erven sleeboom | 27-5-2012
Stefan | 27-5-2012 De 216-225 die naar de ESA gingen werden voorzien van een DAF-frontmotor.
Dat gebeurde pas toen ze al enige tijd bij de ESA gereden hadden met de Kromhout-underfloormotor.


Haef | 27-5-2012
Als 8-jarig jongetje heb ik in dec 1959 in zo`n bus gezeten.
Ik meen me te herinneren dat het dashboard afwijkend was.
Tussen de bedieningsknoppen zaten opstaande plaatjes ?!?
Ook het stopsein voor de passagiers was afwijkend
Of laat mijn geheugen mij in de steek ??

Stefan | 27-5-2012
De 216-225 die naar de ESA gingen werden voorzien van een DAF-frontmotor. Van deze bussen zijn de 220, 222 en de 225 in 1979 nog teruggevonden in desolate staat.

De aan de RET verkochte 316-330 kregen de nummers 601-615. Ze deden voornamelijk dienst op lijn 77 naar Katendrecht. In 1970 werden deze bussen behoudens de 327 (nr. 612) en de 329 (nr. 614) afgevoerd naar sloperij Bamberg in Leidschendam. De 327 is in 1979 aangekocht door enkele Haagse autobusliefhebbers, waarna het HBM werd opgericht. De 329 is in 1978 afgevoerd naar de Pametex voor sloop nadat de bus met een motorisch defect terzijde kwam te staan.
Opvallend is dat de aan Bamberg verkochte 323 en 325 daar niet zijn gesloopt. De 323 is in 1979 in Schoonhoven teruggevonden. De 325 is in 1987 bij de Pametex opgedoken.

Stefan | 27-5-2012
Weinig bekend is dat de 38 (TB-6) door De Jong Rijsoord in de jaren `70 is overgedragen aan de St. Veteraan Autobussen. Deze bus is uiteindelijk geen museumbus geworden, omdat hij in 1977 is afgevoerd voor sloop.

Een van de `Kikkers` die aan Hofstad is verkocht t.b.v. de stadsdienst Rijswijk heeft het ook nog een hele poos uitgehouden. Deze bus was verbouwd tot zomerhuisje in Zeeland. Ergens in de jaren `80 verbrandde deze bus.

erven sleeboom | 27-5-2012
Nog een P.S.:
En denk niet dat al die verkochte bussen oud en afgeleefd waren, want ze hebben allemaal nog jaren dienstgedaan, ook de 34-75 die bij de firma Jong in Rijsoord nog lang actief waren in het groepsvervoer in het Botlekgebied.

erven sleeboom | 27-5-2012
P.S.:
Ik vergat nog de 76-95, die aan GTW en Hofstad Tours werden verkocht. Dus niet 107, maar zelfs 127 bussen minder in korte tijd!

erven sleeboom | 27-5-2012
De HTM had veel te veel bussen gekocht. Ze waren bedoeld voor de lijnen 1, 2, 5, 15, 40, 41 en 42, waarvan de omzetting in buslijnen nogal op zich liet wachten. Het was moeilijk om aan buspersoneel te komen en omscholing van trampersoneel was lang niet altijd mogelijk.

Maar de bovengenoemde buslijnen zijn er toch wel gekomen zonder dat deze bussen nodig waren. We kunnen dus gerust aannemen dat de HTM nogal kwistig met z`n geld was omgesprongen.

Rond 1960 waren niet alleen de veertig bussen 316-330 en 581-605 overbodig, maar ook werden de 34-75 buiten dienst gesteld, de 216-225 aan de ESA verkocht en de 96-110 aan Benghazi.

Dat betekende dus in korte tijd 40 + 42 + 10 + 15 = 107 bussen minder!

En van wat overbleef reden de 1-20 en 201-215 ook veel minder, zodat men voor de basisdienst genoeg had aan de 226-315 en 501-580 (170 stuks).

coos | 27-5-2012
Vanwaar toch die overkomplete bestellingen destijds?
Zijn er vertrammingsplannen niet doorgegaan.
Werden geplande uitbreidingen van het busnet alsnog afgeblazen?

erven sleeboom | 27-5-2012
rsg | 27-5-2012 : Dat moet dan eind 1959 geweest zijn, met een van de wagens 581-585 die korte tijd hebben dienstgedaan. Daarna gingen ze weer de mottenballen in. Verheul heeft ze als nieuw verkocht.
Inderdaad hadden ze een automatische versnellingsbak, net als de Kromhouts 306-330.

rvo | 27-5-2012
Vioor de volledigheid. De foto zit in mijn collectie maar is niet door mij gemaakt. Ik dacht door J. Blankwaard.

rsg | 27-5-2012
Ik kan mij nog wel herinneren dat ik 1960 wel eens een volle dienst heb gereden met een 600 serie. en ik dacht dat deze wagen een automatische transmisie had.

erven sleeboom | 26-5-2012
De bussen zijn door de HTM terugverkocht aan Verheul en die heeft ze aangepast voor Zuid-Amerika, als ACLO/Verheul-bussen.

FransW | 26-5-2012
De titel boven deze foto wekt de suggestie dat deze bussen in hun HTM-jasje zo zijn verscheept naar Argentinië. De bussen kregen echter nog voor inscheping een zilvergrijze kleur. Of dit in de autobuswerkplaats van de HTM gebeurde of door een andere instantie, is mij echter niet bekend.

erven sleeboom | 26-5-2012
Voor wat extra informatie over deze bussen in Argentinië zie het verhaal van wijlen Jac. van Nieuwenhuizen in:
http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/busgeschiedenis/diversen/argentinie/

Frank Faber | 26-5-2012
Hm, ik denk niet dat ze nu nog steeds rondrijden in Argentinie

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    4162


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>