Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 23-10-2017, 21:03 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Rijswijksche tram op het Buitenhof komend vanaf het Plein
uit `s-Gravenhage in Beeld van 22 april 1927






Kees de Ridder | 17-9-2016
Het Weversplein is volgens mij ook min of meer sluimerend ingevoerd als aanvulling op de Vlamingstraat en de Raamstraat.

FrankZ | 15-9-2012
"@FrankZ: inderdaad. Dit geldt uiteraard ook voor de Zevensprong."

Wat geldt daar ook voor? De Zevensprong staat niet in de Haagse Stratengids.

robert55 | 15-9-2012
Het straatadres van de Gevangenpoort is Buitenhof 33. Toch voelt het raar. In het oudste deel van de stad heeft iedere kronkel een eigen naam. De gemeente heeft niet zo heel lang geleden bedacht dat `rond de grote kerk` een straatnaam moet zijn. Maar Vijverdam kennelijk niet. Ik kan me niet goed voorstellen dat toen de huizen aan de Vijverzijde er nog stonden het straatje met de Gevangenpoort geen eigen naam had

Betweter | 15-9-2012
@FransW: vogens mij is de term Zevensprong behoorlijk ingeburgerd ...

Hans Klomp | 15-9-2012
De naam Vijverdam is inderdaad nimmer als zodanig officieel vastgesteld door de Gemeenteraad. Toch wordt deze naam al vanaf 1927 gehanteerd bij zittingen van deze gemeenteraad. In de pers vind ik de naam Vijverdam voor het eerst terug in het Algemeen Handelsblad van 3 januari 1925. In een artikel over de Vijverdam wordt dan voorgesteld deze naam te gaan gebruiken. Het artikel meldt dat deze naam afkomstig is van een voorstel van "een lezer" van een ander Haags Blad.

coos | 15-9-2012
De eerste keer dat ik vanuit tram 17 de benaming `Buitenhof` zag staan op het haltebord op de Lange Vijverberg reageerde ik spontaan in stilte met `nee toch?`, en `ach, laat maar`.
Recht tegenover de Gevangenpoort staat aan de rand van de Hofvijver een dikke piloon uit 1923 met verklarende tekst, er straalt vanaf hoe blij men toen was met deze doorbraak, gaat het zien.

erven sleeboom | 15-9-2012
"Ruiter groet Rijswijksche tram"
Het ruiterstandbeeld stond er nog maar drie jaar, sinds 1924. De koning Willem II die er eerst stond, staat nu in Tilburg.

busgek | 14-9-2012
Erven Sleeboom heeft meestal gelijk


Als je dat maar weet...

FransW | 15-9-2012
@Betweter: is de naam Zevensprong niet wat intern door HTM wordt gebruikt om het knooppunt Loosduinseweg en -kade / Beeklaan/ Regentesselaan / Paul Krugerlaan / De la Reyweg / Apeldoornselaan daar mee aan te duiden? In gemeentelijke publicaties ben ik die naam namelijk nooit tegengekomen.

FransW | 15-9-2012
@FrankZ: de naam Vijverdam komt inderdaad in talloze publicaties voor, ook al is het geen officiële straatnaam. Mij heeft niemand dat ook horen beweren. Wanneer de gemeente Den Haag indertijd heeft besloten om een straatnaambord met opschrift Vijverdam te plaatsen, terwijl het hier geen officiële straatnaam betreft dat door de Haagse gemeenteraad is vastgesteld, stoor ik mij daar niet aan. Wanneer iemand het heeft over de Vijverdam, dan weet iedere Hagenaar welke locatie daar mee wordt bedoeld. Voor mij is dat voldoende.

Hans (Zoef) | 15-9-2012
Toen daar nog huizen stonden in 1879, heette het daar al Vijverdam (HGA) en afbeeldingen uit 1990 bestaan ook onder Vijverdam. Er is wat dat betreft wel wat onduidelijkheid, ik zou Hofweg, Buitenhof, Vijverdam, Plaats en de Kneuterdijk een logische aanduiding hebben gevonden. In sommige afbeeldingen spreekt met van Buitenhof Vijverdam om de juiste plaats aan te geven.

Betweter | 14-9-2012
@FrankZ: inderdaad. Dit geldt uiteraard ook voor de Zevensprong.

FrankZ | 14-9-2012
@Betweter en FransW,
Of de Vijverdam echt een officiële straatnaam was zou ik niet met zekerheid durven zeggen. Feit is wel dat die naam voorkomt in de twee oude uitgaven (1963/64 en 1969/70) van de Haagse Stratengids (uitgegeven door A.W. Segboer`s Uitgeversmaatschappij, Spui 231) die ik in mijn bezit heb.

Betweter | 14-9-2012
@FransW: dat is mooi, daar zijn vast foto`s van waar we dan uitgebreid over in discussie kunnen gaan

Gerard van Tuyn | 14-9-2012
Bedankt voor de mensen met de scherpe ogen. Ik zie nu ook dat de bebouwing achter, en los van, de Gevangenpoort is. De tekst klopt dus helemaal bij de foto.

FransW | 14-9-2012
@Betweter: dat zal zo zijn, maar er heeft tot in de jaren negentig van de vorige eeuw wel een straatnaambord bestaan (bevestigd aan een van de stenen penanten van de muur langs de Hofvijver|) met de naam Vijverdam...

Betweter | 14-9-2012
Overigens is Vijverdam geen officiele straatnaam, we spreken hier over het Buitenhof.

FransW | 14-9-2012
De trams van deze lijn vertrokken van het Plein via de Lange Houtstraat l.a. Tournooiveld, Lange Vijverberg etc. Naar het Plein werd gereden via de Lange Vijverberg r.a. Korte Vijverberg zo het Plein op naar het eindpunt.

Dat niet is gekozen voor een kortere route via Lange Poten naar het Plein, heeft te maken met de verkeersintensiteit. De Lange Vijverberg had voor het tramverkeer alle ruimte evenals de Vijverdam die zodanig was aangelegd dat het een flinke verkeersstroom richting Scheveningen kon verwerken evenals het tramverkeer. Er is over nagedacht, zeggen wij tegenwoordig...

aldo markus | 14-9-2012
De sporen lagen op deze foto in principe net als thans. Geen s-boog. Vergeet niet, dat bij een twee-asser de hele wagenbak al in dezelfde richting komt te staan als het draaistel. Dus, het achterbalcon wijst niet per se in de richting waar de tram vandaan komt.
De tram beweegt net als thans lijn 1.

busgek | 14-9-2012
Erven Sleeboom heeft meestal gelijk, ik ben al eens terecht terecht gewezen...

Hans (Zoef) | 14-9-2012
Sorry, ik was iets te snel met oordelen, als je goed kijkt dan is rechts van de lantaarnpaak ook een tramstel te zien, dus lag er een S bocht aan de korte kant van de vijverberg. Tegenwoordig ligt het spoor meer in een rechte lijn als ik dat nu goed zie.

Hans (Zoef) | 14-9-2012
Simpel uitgelegd Erven, als de tram rechtuit vanaf de Gevangen Poort komt, dan is het duidelijk, maar deze komt van het Buitenhof vanaf de Gravenstraat en dat is mij ook niet geheel duidelijk.

erven sleeboom | 14-9-2012
Ik begrijp de verwarring niet, Gerard van Tuyn. Er staat bij dat de tramlijnen "langs den Hofweg zijn gelegd". Het is gewoon een fluitketeltje 1-6 van lijn I³, de "Rijswijksche locaaldienst", op weg van het Plein via Tournooiveld, Vijverberg, Hofweg naar Rijswijk.

Hans (Zoef) | 14-9-2012
Nog een klein toegiftje, het gebouw rechts van de gevangenpoort dat staat er nu nog. Het lijkt aangebouwd, maar dit staat op de hoek van de Plaats en de kneuterdijk.

Hans (Zoef) | 14-9-2012
@ Gerard van Tuyn, de bebouwing aan de korte zijde van de hofvijver is hier al weg. De vijverdam is ontstaan in 1923 toen is de bebouwing gesloopt en deze foto is van 1926, maar of er toen ook gelijk een trambaan is aangelegd dat weet ik niet. Op deze foto zie ik hem (nog) niet.

Gerard van Tuyn | 14-9-2012
Waar de tram ook vandaan mogen komen, naar mijn mening komt hij vanaf het Buitenhof gezien richting Grote Kerk, hij kon nog niet rijden langs de korte kant (Buitenhof) van de Hofvijver. Zie de bebouwing vanaf de Gevangenpoort tot de Hofvijver. Misschien komt de tram vanaf de werkplaats in de remise Lijsterbesstraat ? Ook is er geen rails en bovenleiding te zien richting Gevangenpoort.

robert55 | 14-9-2012
route van Rijswijk: Spui, Lange Poten, Plein [eindpunt], Korte en Lange Vijverberg, Vijverdam, Hofweg, Spui en dan verder.

Ik heb eigenlijk nooit foto`s gezien van de buitenlijnen op het Plein

John van den Berg | 14-9-2012
Het enigste wat er is veranderd in al die jaren op deze foto is eigenlijk de gietijzeren lantaarnpaal op de voorgrond en het verkeersbeeld en de kleding van de fietsers wat nu Scooter berijders zijn.

Coos | 14-9-2012
@Hans: je verwarring is te begrijpen.
Waarom destijds niet gekozen is voor de kortste weg, namelijk Spui - Lange Poten - Plein, maar via Hofweg - Buitenhof - Lange Vijverberg, weet ik niet.
De sporen in de Lange Poten lagen er nog, misschien vanwege de plek op het Plein van de eindpunten van de buitenlijnen?

Albert | 14-9-2012
Check gewoon de route van I1 op deze site.
Vanaf plein via Vijverberg naar Rijswijk

Hans (Zoef) | 14-9-2012
Hier heb ik toch wel wat opheldering nodig. Tram komt van het Buitenhof en gaat via de Hofweg naar de Lange Poten en het Plein. Hoe lag de route dan naar Rijswijk anders dan via het Spui? Of dit zou een speciale proefrit moeten zijn, dat kan natuurlijk ook.

rikky | 14-9-2012
Dit is een `Fluitketel`¿
Mooi plaatje, en de tekst erbij, helemaal geweldig !

Adje | 13-9-2012
Volgens de onuitputtelijke bronnen op deze site de achtste dag na verlegging van het eindpunt van het Huygensplein naar het Plein..

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    1450


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>