Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 23-10-2017, 21:03 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Speedwell-bussen op HTM-lijnen in 1974
vier foto`s van Wim Vink d.d. 23 maart


Speedwell 26



Speedwell 32



Speedwell 21



Speedwell 21





Hans Klomp | 14-9-2016
Toen Jan Voerman voor de oorlog lid wilde worden van de NVBS moest daar een soort van "toegangsexamen" voor worden gedaan. Daar de NVBS indertijd is opgericht door "spoorweg-liefhebbers" ging het examen daar voornamelijk over. Jan Voerman had als tramexpert de grootste moeite om te slagen, maar het is gelukt. Pas later werd aan de naam van de NVBS "en tramwegen" toegevoegd.

Liesbeth Adriaanse-Voerman | 14-9-2016
Wat mooi al jullie herinneringen aan mijn vader. Er is tegenwoordig ook een Facebook site over Speedwell. Leuk om eens te kijken. En ja de familie heeft alles voortgezet. Onze zoon is stoker/machinist bij de stoomtram Hoorn Medemblik en wij werken daar ook in onze vrije tijd.
Dus de hobby wordt voortgezet.

Ad | 1-10-2014
Als ik het goed van de kaart haal, was Turfmarkt de kant van de gracht waar nu het Stadhuis staat, en Houtmarkt de overkant.
De eerste twee foto`s [eindpunt lijn 22] zijn dan Turfmarkt, de andere (met de Ford Transit als lijn 2 naar Bezuidenhout) Houtmarkt

busgek | 1-10-2014
Het gebouw in de verte is de rechtbank, aan de prins Clauslaan.

Hans (Zoef) | 30-9-2014
Inderdaad, we staan met de rug naar het Spui en daar zien we ook Stichthage, anders zou de de Nieuwe Kerk geweest zijn en dat geldt ook voor foto 1 waar duidelijk de bovenleiding en lantaarn identiek zijn, foutje bedankt!

Anton Zonneveld | 30-9-2014
@ Hans (Zoef): Nou Hans. Dan moet je nog maar een goed naar die tweede foto kijken. Met name waar die bus op de achtergrond staat. Die bus staat toch echt op de Houtmarkt. Dus staat de bus vooraan de foto, met PCC (lijn 16?) op de Turfmarkt.

Hans (Zoef) | 30-9-2014
Sterker nog, ALLE foto`s zijn van de Houtmarkt, daar kon je niet op vanaf de Nieuwe Haven, de turfmarkt wel. Maakt verder niet uit, het is de overkant van de straat, tenslotte gaat het om de foto niet om de exacte plaats.

Anton Zonneveld | 30-9-2014
@ Wim van Es: Wellicht een late reactie van mij; de onderste twee foto`s is NIET de Turfmarkt maar de Houtmarkt.

Hans Backes | 28-9-2014
In 1965 ben ik begonnen bij Reisburo Delfland, in 1967 reed ik voor het een 3daagse reis naar Groningen voor Speedwell, met de Heer Voerman als reisleider, het gezelschap bestond uit18 dames, Voerman vertelde onderweg prachtige verhalen die ook zeer interessant waren, na afloop dacht ik; zo wil ik het later ook doen.
In 1970 kwam ik in vaste dienst bij Speedwell, eerst 10 jaar buitenlandse reizen met vaste reisleiding, daarna ben ik mij gaan specialiseren als dagtochtenchauffeur zoals Voerman het wilde. Hij was mijn grote voorbeeld, hij was mijn leermeester.
Voerman heeft het Bedrijf verkocht aan de twee onderdirekteuren teweten, Peter Eikendal en Joop Lancel, deze hebben Speedwell gerund totdat NZH Speedwell heeft gekocht. Nadien werd West Nederland eigenaar, dit werd ZWN, en vervolgens Connexxion.
In al die jaren heb ik in feite bij het het zelfde bedrijf gewerkt, 2006 ging ik met prepensioen maar ben met een 0 urencontract blijven werken tot april 2014, ik werd 70 en moest stoppen. Ik heb altijd met plezier mijn vak uitgeoefend.

c. campagne | 12-11-2012
Behalve bussen van o.a. Speedwell zijn er vanwege de oliecrisis door de HTM ook nog korte tijd toerbussen van Wahl uit Heidenheim (Duitsland) ingehuurd.
De huur daarvan is al na korte tijd beeindigd.
Doetinchem, 12-11-2012.

tokke | 4-11-2012
ik zie voor het eerst sinds jaren weer het westnederland-logo op zo`n bus, op die ene foto vlak voor lummus. geweldig. ik was het helemaal kwijt hoe dat ding eruit zag...
ik wachtte vaak op bus 56 of 58 richting veluweplein. wat een gribusstraat was het daar. ooit `s een foto gezien, van de tijd dat de gracht nog bestond. veel mooier. en dan nu weer `s kijken. geen sfeer, geen geest. beton en glas. jammer...

Stefan | 3-11-2012
Klopt. Toen reden bussen van BAB-Vios, Speedwell en Westercoach in dienst van de HTM. Wat velen niet weten, is dat de HTM tijdelijk van de NZH de 7341 en de 7342 had betrokken. Dit waren Van Hool-toerbussen.


Aat | 3-11-2012
Was deze inzet naar aanleiding van de benzine schaarste in 1974 ?

Jeroen van Loon | 3-11-2012
wat een prachtige foto`s weer, dank!

Aat | 3-11-2012
Ik kan mij goed herinneren dat Dhr. Voerman enkele keren bij het RTV zijn foto’s, dia’s heeft laten zien. Hij kon zijn verhaal zo vertellen dat je in gedachten de stoomtram rook of hoorde. Heel knap en deskundig in het materiaal. Inderdaad, zijn foto’s van Den Haag in de oorlog jaren en kort daarna zijn uniek. Hij fotografeerde alleen de unieke zaken. Dit vanwege de schaarste en de vele kosten van het materiaal. Persoonlijk vind ik hat jammer dat er geen opnames zijn van zijn verhalen. Gelukkig is het beeldmateriaal bewaard gebleven.

Frank Faber | 3-11-2012
Deze bussen kan ik me nog wel herinneren. In het midden van de jaren `60 werden er door Speedwell dagtochten naar de bollenstreek georganiseerd en mijn oma meende mij als jochie van 7 een plezier te doen mij mee te nemen temidden van bejaarden met zo`n tocht. Van het reisje zelf weet ik amper nog wat maar ja het moet dan ook zo`n 45 jaar geleden zijn.

FransW | 3-11-2012
De tram- en bushobbyist heeft veel te danken aan Jan Voerman. Jan heeft samen met Jan Bonthuis in de jaren gedurende W.O.II ook veel gefotografeerd in Den Haag, met name ook in die gebieden dat door de Duitse bezetter tot `Sperrgebiet` is verklaard. Door hun inspanningen is veel aan geschiedschrijving gedaan tijdens deze oorlogsjaren. Jan Voerman heeft ook de zg. `Jan Voermanprijs` ingesteld. Komende vrijdag zal die Jan Voermanprijs worden uitgereikt aan diegenen die de Amsterdamse tweeramer 72 hebben omgebouwd tot de Haagse tweeramer 2.

erven sleeboom | 3-11-2012
Jazeker Wim,
Jan Voerman was een groot kenner en liefhebber van het openbaar vervoer per tram, bus en trein. Hij maakte vanaf de jaren veertig heel veel foto`s en richtte een eigen tijdschrift op, genaamd Streek- en Stadsvervoer, dat rond 1950 een aantal jaren bestaan heeft.

Hij organiseerde ook reizen, onder meer voor tramliefhebbers, en gaandeweg kwam daaruit zijn eigen reisbureau voort, dat de naam Speedwell kreeg. Hij had een contract met de WSM en later met touringcarbedrijf Delfland, maar op een bepaald moment begon Speedwell met eigen bussen te rijden. Zijn markt bestond vooral uit dagtochten en ouderenreizen en hij bouwde een vaste clientèle op van oudere Hagenaars die vol lof waren over zijn vriendelijke en persoonlijke aanpak. De prettige sfeer die hij nastreefde straalde ook af op het personeel.
Daarnaast was hij een stuwende kracht achter de Stichting Veteraan Autobussen, die ook gebruik kon maken van de Speedwell-garage in Pijnacker.

Toen hij op leeftijd kwam, verkocht hij Speedwell aan zijn personeel. Later kwam het bedrijf in handen van de NZH, nog later Westnederland / ZWN / Connexxion.

Een aardige man, een groot kenner van trams en bussen en een sociale werkgever, was Jan Voerman.

Zijn grote fotocollectie kwam in handen van o.a. Wim Vink die er goed mee omgaat, en daar profiteren wij allemaal weer van.

willem | 3-11-2012
Prachtige foto`s. Kan me dit nog goed herinneren. Die deur die met de hand open en dicht moest. Overigens rijdt er nu voor Veolia een touringcar s morgens op lijn 130. En ik heb het idee dat die bus rijdt tot aan de school aan de Steenvoordelaan.

Wim Vink | 3-11-2012
Dat is idd dezelfde persoon.
Buiten (mede-)eigenaar van Speedwell was hij ook rail- en bushobbyist.
In zijn jonge jaren heeft hij dikwijls mooie foto`s genomen door heel NL.
Later was daar minder tijd voor vanwege het bedrijf.

In de museumwereld heeft ook veel betekend. Zo was hij jarenlnag voorzitter van de Stichting Veteraan Autobussen (in Pijnacker staat nog steeds de Jan Voermanhal) en deed eveneens veel voor de SHM.
Als blijk van waardering heeft hij een Zilveren Anjer van Prins Bernhard ontvangen.
Hij ruste in vrede.

Wim van Es | 3-11-2012
Voordat mijn schoonvader in 1971 bij HTM ging werken was hij `s-zomers buschauffeur bij Speedwell. Hij sprak regelmatig met bewondering over "de grote baas" van Speedwell, Jan Voerman.

Mijn schoonmoeder vertelt mij nu dat Jan Voerman een lange magere man met een bril was. Hij was gezellig en amicaal naar zijn personeel.

Is dit dezelfde Jan Voerman waarvan ook veel mooie foto’s op deze website staan?

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    1480


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>