Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 17-10-2017, 20:52 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Museumtram 36 nog in actieve dienst als werktram op de Haagweg, 1965
foto uit de collectie van Gerard van Tuyn






erven sleeboom | 18-12-2012
Op Rijswijks grondgebied, tot voorbij de Hoornbrug, liggen de sporen nog ver uit elkaar. Op de Rijswijkseweg in de gemeente Den Haag waren ze begin jaren zestig in het midden van de weg gelegd, maar Rijswijk was nog niet zo ver. Daarom moesten de trams op de gemeentegrens door het verkeer heensteken. Maar bij de Hoornbrug hoefde dat daardoor dus niet.

Jason | 18-12-2012
@ Frans van Meerwijk en Ad Fontes:

De Berlage masten zijn wel de originele masten. Alhoewel deze masten het bolletje en de sokkel missen, dacht ik dat ook de draagarm (buizen constructie) origineel was. Ik dacht dat er 2 soorten masten waren: 12 meter en 10 meter.
Dit is duidelijk een 12 meter versie.

Van wat ik mij herinner, had de Gem. Den Haag toestemming gegeven aan Rijswijk om deze masten te gebruiken (het octrooi ligt tot op de dag van vandaag in Den Haag).

FransW | 17-12-2012
@Erven Sleeboom: zoonlief zeker weer wat uitgevreten op `s-Gravenmade?

erven sleeboom | 17-12-2012
@ C. Campagne:
Ik denk dat de agent een heel andere opdracht had, namelijk het in de gaten houden van het huis van een zekere tandarts met een tramliefhebbende zoon...

Achteraan links op de foto zien we trouwens nog net de kop van een 1200 van lijn 37, en rechts achteraan... dat zou wel `s een WSM-bus kunnen zijn.

Frans van Zoest | 17-12-2012
@ C. Campagne; ja dat waren altijd leuke klusjes. Tot begin jaren `80 hadden wij dit ook vanuit het oude bureau Archimedesstraat. Iedere werkdag 3 maal naar de Beeklaan bij de kerk en de school om daar de kinderen over te zetten. Handen in de zakken en geen pet op toen kostte je een rapport als je gesnapt werd door een meerdere. Ach ja, de tijden zijn zeker veranderd.........

Ad Fontes | 17-12-2012
Wat betreft de lantaanrpaal; ik weet niet zeker of dit een `echte` Berlage paal is. Van de hoge bestonden in Den Haag twee varianten, een met een uithouder bestaande uit [deels gebogen] I-profielen buizen en de andere met buizen. Maar dit is Rijswijk. In ieder gevak hebben de palen geen mantel [meer] aan de voet. Het armatuur was inderdaad vorozien van een groege natrium buis die diep oranje ligt gaf. De Haagweg was toen immers de toegang tot Rijksweg 13

c. campagne | 17-12-2012
@ diversen. Wat oom agent betreft: de Rijswijkse politie verzorgde rond de aanvang- en eindtijden tbv. de lagere scholen aan de Lindelaan, het veilig overzetten van de leerlingen uit de wijk Leeuwendaal over de Haagweg. Indertijd de langste Rijswijkse agent (Van den Houten) maakte met de kinderen altijd schik en nam er vaak bij de oversteek een op z`n schouders. Toen was de politie nog je beste kameraad. Wat een fijne tijd was dat!
Doetinchem, 17-12-2012.

erven sleeboom | 17-12-2012
Toen de 36 in 1965 dit soort ritjes naar `s-Gravenmade ging maken, wilden een paar dames op de Rijswijkseweg instappen, want het was toch lijn 36?

Over de C123 valt nog te vertellen dat hij door de NZH als open bakwagen was gebouwd op het tweeassige onderstel van een B100 uit die in 1919 met verlengde wagenbak tot vierasser was verbouwd (op normaalsporige draaistellen die eigenlijk bedoeld waren geweest voor de hersporing van de smalsporige Beijnes-tramstellen van de ESM-lijn Amsterdam-Zandvoort).
Er waren er meer van, maar dit wagentje kreeg een kraan en was vanaf dat moment "mastenlorrie". De HTM leende hem wel eens en na de opheffing van de Blauwe Tram werd hij HTM-eigendom, zodat hij gebruikt kon worden bij de afbraak van de Wassenaarse lijn. Hij stond later meestal op `s Gravenmade en als trekkracht diende dan een buitenlijnmotorrijtuig. Toen de PCC`s op de Delftlijn kwamen, bleek ombouwertje 36 het ding ook heel goed te kunnen trekken onder 600 Volt.
Op `s-Gravenmade was ook een hoeveelheid biels opgeslagen. Toen vandalen die in brand staken, betekende dat ook het einde van C123 (die inmiddels H31 heette, als ik me niet vergis).

John van den Berg | 17-12-2012
Hebben de lezers soms een andere foto gezien ,want ik zie niet of oom zijn handen in de zakken heeft volgens mij gewoon op de rug .

Frans van Meerwijk | 17-12-2012
Mooi die foto, maar wat hebben ze met die Berlagepalen uitgevreten??? Was dit een poging tot moderniseren (met Natriumlampen ofzo?)

En oom agent heeft volgens mij inderdaad de fotograaf ernstig in het snotje... (het s tenslotte al "koude oorlog")

coos | 17-12-2012
Als je het mij vraagt kijkt oom agent naar `de gek` die een foto van een tram staat te maken. Ook dat heeft hij nog nooit gezien...

erven sleeboom | 17-12-2012
De oom die met z`n handen in de zakken staat, is inderdaad een agent die in Rijsiwjknog nooit een ombouwer heeft zien langskomen.

De 36 sleept de mastenlorrie (ex-NZH C123).

Ad Fontes | 17-12-2012
De spanning op de hele Delftlijn was op het moment van de foto al een maand 600V, dus wat dat betreft was er geen probleem meer. De spanningsgrens lag overigens tot 1963 na de aftakking van lijn 10 ri Trekweg en daarna na die van lijn 36 ri Voorburg.

Welke werkwagen wordt er gesleept?

Fer | 17-12-2012
@Charles
Dat kan alleen als de bovenleidingspanning 600 volt bleef tot `s-Gravenmade, anders werd het heel snel een "stoom"-tram met 1200 volt...!

hansje | 17-12-2012
Is dat oom agent die met z`n handen in de zakken staat,of een HTM chef of zoiets?
Prachtige foto,overigens

Charles | 16-12-2012
Ik vermoed dat deze onderweg is/was naar `s-Gravenmade?

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    4990


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>