Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 23-10-2017, 21:03 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Kromhout TB-50 206, al jaren buiten dienst gesteld, als snelbus lijn 20
foto van Ronald van Onselen uit 1966






coos | 27-1-2013
Als ik me voorstel waar bedoeld huis dan nu zou hebben gestaan: namelijk aan de `staart` van het stadhuis op de overgang van Kalvermarkt / Wijnhaven. En dan nog dwars ook. Een volstrekt onmogelijke toestand.
Een herinneringsplaquette nu ter plekke lijkt me wel gewenst.

Frans van Zoest | 25-1-2013
Ja, inderdaad was het doodzonde RVO om die fraaie panden af te breken. Dat huis van V.d. Duyn is later nog jarenlang een politiebureau geweest tot dat bureau Buitenhof in gebruik werd genomen.

erven sleeboom | 25-1-2013
Lijn 16 stond in 1973 niet meer op de Nieuwe Haven, dat was al in 1966 de Turfmarkt geworden.
Dus je zult wel met bus 25 op de Nieuwe Haven gestaan hebben.

r.glas | 25-1-2013
Als ik deze foto zie komen bij mij ook weer herinneringen boven drijven. op de plek waar de snelbus staat was ook eens de halte van buslijn 32 die naar duindorp reed.ik ben in 1973 over gegaan van bus naar tram maar weet niet meer of ik toen met tram lijn 16 of met bus lijn 25 kort traject op de nieuwe haven halteerde.
maar er is vast wel iemand die dat wel weet.

erven sleeboom | 25-1-2013
Het is inderdaad een voorlopig even geparkeerde spitsuurbus van lijn 20 en niet van lijn 21, die geen sneldiensten had.
Van de serie 201-215 waren jarenlang alleen de 212-215 in dienst geweest, maar bij invoering van het plan-Lehner kwam de hele serie weer uit de mottenballen, om met veel gekreun en blauwe rook spitsuurdiensten te gaan rijden. Dit gold ook voor de bijna identieke Kromhouts 1-19. Alleen de 20 is niet meer in dienst gekomen.
Toen de eerste standaardbussen 101-150 in dienst kwamen was het gauw met deze ronkende Kromhouts gedaan.

rvo | 25-1-2013
Ik denk dat Aldo Markus gelijk heeft. Het grote huis rechts op de foto was oorspronkelijk van Van der Duyn van Maasdam, een van de leden van het driemanschap die in 1813 de latere Kon Willem I behulpzaam was bij zijn installatie tot koning. Ik vond het maar niks dat dit huis zo maar kon worden afgebroken maar ja de gemeente had toen ook al grootse plannen en we weten hoe het geworden is.

Hans (Zoef) | 24-1-2013
Inderdaad de Turmarkt, als dit de Houtmarkt zou zijn dan zijn die huizen op de achtergrond er niet, maar wel de Nieuwe Kerk aan het Spui.

aldo markus | 24-1-2013
Opvallend trouwens dat de 284 al het nieuwe type lijncijfer in de film heeft. Die zijn formeel ingevoerd met de 2e fase Plan Lehner (dus 22 mei 1966), maar in de praktijk zal dat iets geleidelijker zijn gegaan. Toch denk ik dat de foto kort voor de 22e mei is genomen, kort voor het verdwijnen van de getoonde lijnen.

aldo markus | 24-1-2013
Mooie foto, maar hij kan niet van oktober `66 zijn.
Buslijn 21 (BALSEMIENLAAN-SPUI) was op 22 mei dat jaar (2e fase Plan Lehner) gewijzigd in lijn 4 (BOHEMEN-STATION MARIAHOEVE).
Een half jaar daarvoor, op maandag 1 november 1965, werden op lijn 20 (HENGELOLAAN-SPUI) sneldiensten ingesteld, die alle haltes tussen Almeloplein en Grote Marktstraat oversloegen. Op 22 mei `66 werd lijn 20 gecombineerd met lijn 25 (BERESTEIN-VOORBURG `T LOO), en een dag later verscheen de sneldienst van lijn 20 onder het nieuwe nummer 25s (CENTRUM-BERESTEIN) op straat.
Bus 206 ging (volgens het lijstje onder Bus op deze site) pas in 1967 buiten dienst.
De foto moet dus zijn gemaakt tussen maandag 1 november 1965 en vrijdag 20 mei 1966.

De bussen staan inderdaad met hun neuzen naar het Spui, dus op de toenmalige Turfmarkt. In de periode van de foto werden de tramsporen gebruikt door de lijnen 36 en 37. Lijn 16 liet bij het hekje de passagiers uitstappen en reed dan "achteruit" naar de standplaats op de Nieuwe Haven.

MAAR WAT EEN PRACHTIG PLAATJE!

Rien Solcer | 24-1-2013
Als de achtergrond de Nieuwe Haven is, dan staan de bussen op de Turfmarkt.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    1525


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>