Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 23-10-2017, 21:03 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



AEC Regal 526, lijn 15 ri. Oostduin bij de Zoutmanstraat, eind jaren 60
foto uit de collectie van Nick Roestenburg






Pieter van Aken | 12-9-2013
De winkel op de hoek is Talens fotohandel een begrip voor den haag toen.

Pieter van Aken | 12-9-2013
De winkel op de hoek van de Zoutmanstraat en Lvan Meerdevoort , is Talens fotowinkel, Een begrip toen voor Den haag.

wil leebeek | 6-9-2013
I.v.m. asfaltering van de Groot Hertoginnelaan reden de lijnen 1, 7 en 15 tussen
7 mei 1951 en 17 juli 1951 via Waldeck Pyrmontkade en Laan van Meerdervoort.

In augustus 1958 heeft lijn 7 ook deze route weer gevolgd omdat de gracht
Wald.Pyrmontkade en spoorverlegging Laan van Meerdervoort onder handen werden genomen.

coos | 6-9-2013
@Hans/Erven: ik wilde alleen de grote lijn, geen details geven.
Vanaf 2 maart 1944 t/m 17 november 1944 werd vanwege stroombesparing rechtuit over de LvM gereden.
Lijn 7 is na de oorlog pas op 18 november 1946 weer ingesteld, en meteen over de gehele Groot Hertoginnelaan.
Vanwege reparatie aan de brug in de Groot Hertoginnelaan is het bedoelde spoor rechtuit even opnieuw in gebruik geweest.
van 2 dec.1946 t/m 8 apr.1947 alleen richting Goudenregenplein.
van 9 apr. t/m 25 apr. in beide richtingen.
van 26 apr. t/m 21 mei allen richting LvNOI.
Dit heb ik gevonden in de rail-atlas van Johan Blok.

Hans (Zoef) | 5-9-2013
@Erven, helemaal goed, ik had verkeerd gekeken.

rsg | 5-9-2013
Op die hoek was in 1994 een elektronica winkel gevestigd maar daar kreeg je op vertoon van je vrij vervoerkaart korting op je aan koop.

erven sleeboom | 5-9-2013
Hans (Zoef) | 5-9-2013 @Coos, dat klopt niet, ik ben vaak naar mijn grootmoeder geweest met lijn 7. Dat was echt in 1945 en later. in elk geval is dat spoor veel langer in gebruik geweest dan 1944.

Dit stukje spoor werd door lijn 7 juist niet gebruikt, behalve bij omleidingen.

P.S. | 5-9-2013
Aanvulling zie o.a. deze foto in de Haagse Beeldbank.
http://www.haagsebeeldbank.nl/beeldbank/indeling/detail/form/advanced/start/2?q_searchfield=laan+van+meerdervoort+zoutmanstraat

P.S. | 5-9-2013
De zaak was geen KODAK zaak maar een gewone fotowinkel genaamd Talens. Er was dacht ook nog een etalage in de zoutmanstraat.
Er staat een agent in de etalage tekijken en ik zie denk ook nog een Puch staan

Hans (Zoef) | 5-9-2013
@Coos, dat klopt niet, ik ben vaak naar mijn grootmoeder geweest met lijn 7. Dat was echt in 1945 en later. Er is een tijd geweest dat het niet kon vanwege de opgeblazen Javabrug, toen ging het met lijn 5 vanaf de Perenstraat tot het eindpunt bij de Herengracht en verder met lijn 6 naar de Juliana van Stolberglaan, in elk geval is dat spoor veel langer in gebruik geweest dan 1944.

coos | 5-9-2013
Het spoor rechtuit dateert uit 1906 voor lijn 7 (Valkenboschplein - Javabrug).
Is door deze lijn met lange onderbrekingen (via Groot Hertoginnelaan) gebruikt.
Het laatst in 1944 vanwege stroombesparing.

070 roelof | 5-9-2013
achter bus 15 rijd een Fiat 1500 en aan de andere kant staat een Taunus 12M geparkeerd, de oude sporen van lijn 7 zijn in 1977 weggehaald, ben vroeger vaak met lijn 7 vanaf de Sav. Lohmanplein naar de Laan v Nieuw Oost Indie gereden.

Ros | 5-9-2013
Op de plek van de Kodak-zaak zit nu "Watt" een lampenwinkel die vooral Art Deco en Judgendstil-lampen verkoopt. Past goed in dit pand uit de `20-er jaren, ontworpen door de architekten J.J. Groenema en L.M. van den Berg. Zij hebben ook de "woonhotels" Catsheuvel (bij het Statenplein) en Duinwyck (Van Alkemadelaan) ontworpen.

Ad Fontes | 4-9-2013
Die sporen liepen door naar het smalle deel van de Laan van Meerdevoort, sloten bij Metropole aan op de sporen vanaf de Groothertoginnelaan, die tot `67 door lijn 7 werden gebruikt. Dit stukje werd niet door diensttrams bereden, maar was bijv. wel de route via welke de Limburgers naar de Centrale werkplaats kwamen. Sporen zijn hier al buiten gebruik, bovenleiding is weg. Bus 15 werd per 29.10.67 verlengd naar OOstduin

Frans van Meerwijk | 4-9-2013
Mooi plaatje, vooral omdat het geen mooi weer lijkt en geen fraaie compositie is...
Wat ik ken als de boog de Zoutmanstraat in is nog een wissel: (wat reed er vérder die LvM af???) ik zie een Dyane en een NSU-1000 (?) en die paaltjes-met-kettingen, die ooit zo typerend waren voor "gevaarlijke punten"...
Het pand op de hoek van de Zoutmanstraat is er (volgens mij) nog, maar heeft niéts meer met KODAK van doen...

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    1092


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>