Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 16-10-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Kromhout-Verheul TB-6C 34, wie weet de maten van dit bustype?
vraag en foto uit de collectie van Bram de Kieviet


Graag zou ik de maten weten van het bustype Kromhout-Verheul TB-6C, dat door de HTM gebruikt werd van 1950 tot 1960. Dit opdat er een schaalmodel van gemaakt kan worden. Bij mijn weten is dat nog niet gebeurd.


We zien hier de HTM 34 gemaakt door Kromhout-Verheul type TB-6C op buslijn D op het beginpunt van de lijn bij het station Hollandse Spoor te Den Haag. De prachtige huizen op de achtergrond zijn helaas in 2012/2013 afgebroken.

De 34 kwam in 1950 in dienst met als provinciaal kenteken: HZ-5771. Later kreeg deze als rijkskenteken: NB-42-98.
De 34 werd in 1961 verkocht aan De Jong Tours te Rijsoord en kreeg daar no. 201. De bus heeft toen nog enkele jaren havenarbeiders vervoerd en is door De Jong gesloopt. Informatie bij De Jong leerde mij, dat er niets van is overgebleven. Dat geldt ook van de overige bussen van hetzelfde type, de nummers 35 tot 75.

Op buslijn D heb ik dikwijls gereisd, daar wij woonden aan de Kamperfoeliestraat. We stapten dan op de bus op de hoek van de Haagweg / Kamperfoeliestraat / Loosduinseweg / Soestdijksekade om naar het Rijswijkseplein (halte bij de visboer, die er nog altijd is) vervoerd te worden. Vandaar ging de reis met de buitenlijnertram van de HTM naar Delft verder, omdat heel mijn familie in Delft woonde. Ook namen we buslijn D om naar de stad te gaan. Kwam de bus van buslijn P eerder, dan namen we die naar de Grote Markt.
Terug ging het weer met buslijn D in de richting van de Thorbeckelaan, waar de bus het eindpunt had vlak bij het De Savornin Lohmanplein.
Vanaf 1 November 1955 was buslijn D overgegaan in buslijn 19. Een jaar lang werden zowel de letter als het cijfer op de bus aangegeven.

De HTM-bussen no`s 34 t/m 75 waren bussen met een motor en chassis van Kromhout te Amsterdam en met een carrosserie van Verheul te Waddinxveen. Ze waren als eerste bussen van de HTM (Haagsche Tramweg Maatschappij) in groen gespoten (helaas heb ik geen enkele kleurenfoto), hadden een stuurversnelling, een midden-uitstapdeur en waren ook als eerste geschikt voor eenmansbediening. Ze hadden een dieselmotor met 6 cilinders. Er waren 31 zitplaatsen, 40 staanplaatsen en 1 plaats voor de chauffeur (geen aparte conducteur meer, maar eenmansbediening - dit wegens verminderend reizigersaantal door de toename van het aantal personenauto`s). In de tweede helft van de vijftiger jaren werden deze bussen ivoorkleurig gespoten met groene vensterranden en een groen dak.

Het was een zeer fraaie busserie met een grote capaciteit voor die tijd. De chauffeur had de beschikking over een eigen portier en de nooddeur was, evenals dat het geval was bij de AEC-Verheuls 76 t/m 95, in het midden van de achterwand geplaatst.
De voordeur was voor de vooras gesitueerd en de wagens hadden dubbele uitstapdeuren in het midden van de bus. Deze serie werd direct voor éénmanexploitatie gebouwd.

De bus was vaak heel vol. Omvallen kon dan niet. Het is gebeurd, dat de chauffeur een uitstappend kind niet kon zien. Z`n moeder was er al uit. Het kind kwam klem te zitten tussen de harmonicadeuren. Wij roepen: "chauffeur stop! Een kind moet er nog uit!" En aldus geschiedde.
Graag stond ik op het opstapje vlak bij de chauffeur op de motorkap. Dan kon ik goed zien wat hij deed. en m.n. de blauwe lamp en andere lampen op het dashboard vond ik heel interessant.
Vaak speelde ik als kind bij de bushalte op de hoek van de Kamperfoeliestraat - Loosduinseweg: "Chauffeur, heb u nog boekies?" en dan gooide hij z`n lege boekjes (met alleen de strookjes erop - zonder kaartjes uiteraard) naar buiten. En dan ging je met je vriendjes ruilen, zodat je van elke soort wat had (enkele reis - retourtje - overstap- - kinderkaartje, enz.). De chauffeurs waren altijd heel aardig. Nu denk ik wel `ns: hadden we de `boekies` maar bewaard! En ook denk ik wel `ns: moest de chauffeur dan niet via de boekjes aantonen hoeveel kaartjes hij had verkocht?
Hoe dan ook: het was een leuke tijd.

Mijn interesse komt voort uit nostalgie. Van dit beeldbepalende type van destijds is heel weinig overgeleverd. Daarom verzamel ik foto`s en ander materiaal van dit bustype, opdat er iets van bewaard blijft.


Paul Roerbag, Willem Lasschuijt en ik zijn ervan overtuigd, dat van dit type bus nog geen schaalmodel gemaakt is. Dit komt omdat we de maten ervan niet weten. Vandaar mijn vraag, of iemand de maten heeft van dit bustype.

Bram de Kieviet





Loek Seuneke | 12-9-2013
Van deze voertuigen kreeg je grote neusgaten en dikke armen, in dienst nog op een dikke Daf gereden was van het zelfde laken en pak.
En dan moest je er ook nog het terrein mee in van 3 hoog naar 2 laag.
Eerst de hoofdbak vrij zetten dan lage gearing er in en dan naar 2 en niet stil vallen, zat er zo`n instructeur met een stok op de motorkap te meppen
De koppeling gebruikte wij bij de parate hap zo min mogelijk, ook geen bekrachtiging kreeg je een dikke knie van, bij een stoplicht begon je been gewoon te trillen.
Als je het onder de knie had schakelde het als een mes in de boter, maar als het mis ging was het tanden poetsen, de huidige vrachtwagens met een gerobotiseerde versnellingsbak werken op de zelfde wijze alleen zit er geen vent aan de pook te roeren maar elektronica, ook weer niet gesynchroniseerd, met een hulp rem op de onderste as en tussengas bij een grote stap terug.

Leen Commers | 11-9-2013
Beste Bram de Kieviet, er moest inderdaad ge``dubbelklutst`` worden, om sneller te schakelen werd er geschakeld zonder de koppeling in te trappen, dat lijkt onmogelijk maar het ging. Je moest wel opletten dat er geen chef-chauffeur in de bus zat want die hadden de gewoonte om via de achterdeuren ongezien, zij liepen niet in uniform, in te stappen en op je rijstijl te letten en er wat van te zeggen als het hun niet beviel. Als het goed was werd er niks gezegd. Zover ik mij herinner, was het berijden van een AEC-Verheul niet zo zwaar.

Bram de Kieviet | 11-9-2013
Ook Wim van Es uiteraard: heel hartelijk dank! P.S. aan Coos: Ook de Kromhout-Verheul TB-5 van de Gemeente Tram Nijmegen leek verdraaid veel op onze TB-6C !

Bram de Kieviet | 10-9-2013
Beste mensen,
Iedereen die reageerde hartelijk dank daarvoor! Fijn om te merken, dat het type HTM-bus Kromhout-Verheul TB-6C toch nog op zoveel belangstelling kan rekenen. Jeroen, ik zal, zodra ik daartoe de tijd vind, contact opnemen met het Groene Hart-archief en de HTM, evenals ook met het Haags Gemeente-archief, Maurits, en bij de NAMAC, Mike. Wil, je hebt gelijk: de AEC-Verheuls 76 t/m 95 was de eerste HTM-serie die in groene kleur werd afgeleverd, een jaar vóór de Kromhout-Verheuls. Ik heb dat ook meteen veranderd op mijn blogspot, Emile. De Arnhemse troleybus 101 lijkt inderdaad verdraaid veel op de TB-6C`s, kdinkela en Coos. Maar alleen al het eenvoudig vergelijken van het aantal ramen van de 101 met de TB-6C`s doet het sterke vermoeden rijzen, dat de maten van beide bussen toch anders zijn. In het bijzonder ook Leen Commers bedankt voor zijn existentiëel verhaal. Wat een voorrecht om op die bussen te hebben gereden en nog in leven te zijn. We weten nu ook, dat het berijden van zo`n bus uit dit type geen kleinigheid was. Moest er ook nog ge"dubbelklutst" worden, Leen? En was het berijden van de AEC-Verheuls ook zo zwaar? Ook prachtbussen, waarvan er een drietal later in het metallic-blauw nog gereden heeft in de Rijswijkse stadsdienst. En ten slotte Coris: zo slim ben ik niet, maar ik zal het doorgeven aan een kennis van mij, die wel schaalmodellen maakt! Nogmaals, mensen bedankt!

coos | 8-9-2013
Altijd gedacht dat de oudste trolley-serie 101 van hetzelfde type was als de HTM-busserie 34-75. En bus 101 bestaat nog in Arnhem, als museumbus.

kdinkela | 8-9-2013
Als ik deze foto zo bekijk vind ik deze carrosserie wel grote gelijkenis hebben met trolleybus 101 in Arnhem. Geen idee of dat werkelijk zo is. Het is ook maar een suggestie.

Mike | 8-9-2013
Misschien help dit ....
van de Kromhout-Verheul TB-4 heeft de NAMAC (Nederlandse Algemene Miniatuur Auto Club) een schaalmodel onderaan de webpagina staan, dus hebben ze wellicht ook de schaalmaten:
http://www.namac.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=742:schaal-187-017&catid=26:eerder-verschenen-nieuws-187&Itemid=811

Emile1952. | 8-9-2013
@Mike. Chausson was de fabrikant van die schitterende autobus 48.

Mike | 8-9-2013
Chausson ?
http://www.honderdprocenthaags.nl/bushistorie/3679.JPG

snorrecken | 8-9-2013
De serie 76-95 was inderdaad de eerste groen geschilderde serie. Vandaar hun bijnaam "kikkers". Daarvóór waren de HTMbussen bruin. Zie de Chausson in het HOVM.

Coris | 8-9-2013
Beste bram,Als je de stenen telt op de achtergrond dan weet je de verhouding;nl 16 lagen per meter,Heb je aan de straat of in de straat gewoont Ik wens je veel sucses,een mede modelbouwer,

Leen Commers | 8-9-2013
Van 1957 t/m 1960 heb ik als buschauffeur ook op dit type bus gereden. Zij hadden geen stuurversnelling maar een pook en schakelden langzaam dus waren voor een stadsbus traag en stuurden zwaar vanwege het ontbreken van stuurbekrachtiging. In die tijd deden zij dienst op lijn 26, dat was een traject met weinig bochten. Als je daarvoor een aantal dagen dienst had gehad op een lijn met nieuwe bussen zoals de 300 of 500 serie dan viel een dienst met een bus type 34 tot 75 nogal tegen.

Maurits | 8-9-2013
Neem eens contact op met het Gemeentearchief van Den Haag. De archieven van de HTM zijn daar voor een belangrijk deel heengegaan, waaronder ook materieeltekeningen.

wil leebeek | 8-9-2013
De busserie 76 t/m 95 was de eerste HTM-serie die in groene kleur werd
afgeleverd in 1949.

Emile1952. | 8-9-2013
@Hans. Dan moet je toch een paar maten exact weten om met verhoudingen andere lengtes te kunnen berekenen. Een fractie er naast zitten bij het opmeten van de lengtes in een foto geeft dan grote afwijkingen bij de berekende lengtes. En dan heb je ook nog te maken met het perspectief in een foto. Nee, niet goed te doen. Je krijgt zoals je zelf zegt een "gegarandeerd gedrochtelijk kunstwerk". Het zoeken naar de originele werk/bouw-tekeningen is veel verstandiger.

Hans | 7-9-2013
Het zal misschien een domme vraag van een niet-modelbouwer zijn, maar kun je aan de hand van de foto`s op deze website geen fatsoenlijk schaalmodel maken? Het gaat toch om de onderlinge verhoudingen van de verschillende busdelen? Of krijg je dan gegarandeerd een gedrochtelijk kunstwerk?

Emile1952. | 7-9-2013
Misschien dat degene die achter deze site zit je kan helpen?
http://kromhout-verheul-tb-6c.blogspot.nl/

Jeroen O. | 7-9-2013
Bram, ik weet dat (regionale) archieven vaak een bedrijfsarchief geschonken krijgen als een bedrijf bijvoorbeeld stopt. Wellicht dat het Groene Hartarchief iets in beheer heeft van Verheul, aangezien de fabriek in Waddinxveen stond:

http://www.groenehartarchieven.nl/contact-en-bezoek

En wellicht de HTM benaderen als je dat nog niet gedaan hebt :).

Frans Reijgers | 7-9-2013
Beste Bram de Kieviet;

Helaas; ik kan u absoluut niet helpen aan die gegevens, maar ik reageer alleen maar even omdat ik heb genoten van uw (voor mij toch vanuit een destijds andere situatie) zeer herkenbaar verhaal.
Ik wens u en uw "maten" veel succes toe in de hoop dat we het resultaat in de nabije toekomst kunnen aanschouwen.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    9990


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>