Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 20-10-2017, 12:12 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Hobbemaplein in 1954 met cafetaria Tieleman duidelijk in beeld
foto uit de collectie van Peter Zuiderwijk






Dick Roos | 20-8-2017
Wat leuk het stukje van Willem Brouwer te lezen! De fam. Brouwer woonde in de Herman Costerstraat op nr 254 en wij, fam. Roos, vanaf ca. 1938 op nr. 257 tegenover de ingang van de markt en cafe "Willy". Beneden ons op nr.258 (wat nu een normaal woonhuis is) was destijds een sigarenwinkel van de fam. Berends. Naast cafe Passe Partout van Harry Walhayn was een rijwielstalling waar men voor 5 cent op marktdagen z`n fiets kon stallen.
Op het Hobbemaplein tussen de Herman Costerstraat en de Kempstraat had de heer v.d.Wal een radiodistributiestation.
Naar mijn mening is daar later een apotheek gevestigd. Op de hoek van de Kemstraat was aan de ene kant een soort bazar en aan de andere kant een sigarenwinkel.
De eerste "patattent" van Tieleman was bij lijn 11 op de hoek van Hobbemaplein-Heemstraat.
Knoflookbus E of 20 is juist!
Zelf heb ik tot 1957 in de Herman Costerstraat gewoond en heb nog heel veel herinneringen daaraan.

Kees de Ridder | 17-9-2016
Op deze foto is nog goed zichtbaar dat tramlijn 12 de van der Vennestraat nodig had om het Hobbemaplein te bereiken!

Adriaan Tieleman | 6-11-2014
Leuk om deze reactie,s te lezen mijn vader had de friet kraam "frites van Tieleman vers uit de pan " stond boven op de kraam ikvheb daar nog tot 1996 gewerkt en daarna naar de valiantlaan hoek hobbemastraat gegaan ik ben de jongste van de familie mijn 20 jaar oudere broer werkte op de valiantlaan.
Ik denk nog heel vaak terug het was een geweldige wijk.

eppo | 6-8-2014
@Cor Nieuw Vennep: bedankt voor je reactie. Het is inderdaad de fa. Van Dinter!

Cor Nieuw Vennep | 6-8-2014
@eppo.
Haagse Beeldbank 0.28092, links van ingang Kempstraat, links naast de bloemenstal mogelijk de door jou bedoelde zaak. Geen naam te herkennen.
Haagse Beeldbank 0.28091, rechts van ingang Kempstraat, Orthopaedische Fabriek, Fa. van Dinter.
Ik hoop en ik denk dat je deze laatste bedoelt.

eppo | 6-8-2014
Deze vraag is mischien `off topic` maar blijft steeds bij mij hangen bij het zien van deze foto:
In de jaren zestig waren er winkels gevestigd van twee verschillende orthopaedisch schoenmakers op het Hobbemaplein. De een zat links van de ingang naar de Kempstraat, de ander zat rechts van de ingang naar de Kempstraat. Ik kwam daar vroeger voor het laten aanmeten van steunzolen. Weet iemand misschien nog de naam van dat bedrijf?

erven sleeboom | 29-7-2014
Sorry, foutje, lijn 20 natuurlijk, niet 25.

erven sleeboom | 29-7-2014
Op de genoemde datum 15 september 1958 waarop de route van lijn 25 werd rechtgetrokken, begon de nieuwe lijn 28 (als `spin off` van lijn 27) te rijden over dit stukje Hoefkade.

Willem Brouwer | 29-7-2014
Wellicht enigszins overbodig nu na zo´n lange tijd.

Maar ik weet 100 % zeker dat buslijn 20 door de Herman Costerstraat reed en terug door de Heemstraat werd geleid.

Ik woonde nl. in de Herman Costerstraat op nr. 254, het portiek schuin boven nachtcafé Passe Partout.

Opeens kregen wij een bushalte voor de deur bijna recht tegenover ons portiek.
Buslijn 20 was dus in aantocht.

Later is de halte nog iets verplaatst naar rechts van de huizenkant af gezien na klachten over vervuiling van de portiekopgang bij regenachtig weer en de oh-zo lekkere patatten en andere van de markt meegebrachte snacks , waarvan de resten natuurlijk in het portiek achterbleven.

Overigens heb ik niemand hier gehoord over de bijnaam van deze buslijn in richting Morgenstond, nl

" De Knoflook-Express ".

Na hun repatriëring uit Indonesië na de tweede wereldoorlog hadden
vele betroffenen een nieuwe Stek gevonden in Morgenstond.
Aangezien deze bevolkingsgroep andere eetgewoonten had als hier tot nog toe bekend, viel dat natuurlijk erg op als men de bus instapte.

Zeker in die tijd kende men in Nederland dit heerlijke en vooral gezonde knolletje nog niet.

Groetjes,

Willem

Kees de Ridder | 3-10-2013
Mocht er soms nog een opsomming komen van diverse halteplaatsen van bus E dan kan ik al vast mededelen dat er één was op de Hoefade richting Veluweplein tussen de Wolmaransstraat en het Kaapseplein

Wim van Es | 2-10-2013
Hieronder een uitsnede van de door Koos van der Kolk genoemde lijnennetkaart.



Hier de volledige kaart: Lijnennetkaart zomer 1953

Hans | 2-10-2013
@wil leebeek. Abusievelijk heb ik de door u genoemde datum 15 sept. 1958 "vertaald" in 15-10-58. Excuus.

@Joop Jansen. Ik ga dus ervan uit, dat de heer Leebeek de juiste datum heeft vermeld. Dit op basis van zijn bewezen feitenkennis.

Joop Jansen | 2-10-2013
Ik vergis toch mij deerlijk, want de betreffende Lijn E gaat verder vanaf het Veluweplein over de Troelstrakade naar de Vreeswijkstraat (dus nog niet door de Schaarsbergenstraat-Terletstraat-Kempstraat als buslijn N) dus het Veluweplein was slechts een halte in de route. Hans en Wil Leebeek hebben het bij het rechte eind: beide buslijnen via de huidige route van Lijn 25 pas na medio october 1958./

Joop Jansen | 2-10-2013
Beste Hans: op de Haagse Beeldbank, gezocht op "kaart 1955" vinden we een Citoplan Den Haag 1955, waarin het eindpunt van buslijn E gesitueerd is op de Hengelolaan kruispunt Leyweg, buslijn R ook op de Leyweg en Buslijn N op de Veenendaalkade, nabij de Leyweg, de toenmalige grens van bebouwing. Ik ben het met U eens dat er een spitslijn E via de HC-straat langs de markt en verder door de Hoefkade naar het Veluweplein (zonder eindpunt = E in cirkel) en dan weer terug over de Hoefkade via de Heemstraat naar het Hobbemaplein reed.
zie betreffende (2e) kaart van dit Cito-stratenplan http://www.haagsebeeldbank.nl/beeldbank/form/advanced?q_searchfield=kaart+1955

wil leebeek | 2-10-2013
Joop Jansen: ik ga mijn tijd te ver vooruit: Lijn E ging de door mij genoemde route rijden, later dus lijn 20?E.


wil leebeek | 2-10-2013
Joop Jansen. OP 1 november 1952 ging lijn 20 vanaf de Vreeswijkstraat via Soestdijksekade(huizenkant)-Veluweplein-Hoefkade-de Heemstraat-ri Spui rijden.

Hans | 2-10-2013
@wil leebeek. Na diep nadenken (tot op de grens van regressieve zelfhypnose!) ben ik met u van mening dat bus 20/E een halte had op de hoek van de De Heemstraat en het Hobbemaplein op de route naar Spui/Kalvermarkt. In omgekeerde richting halteerde hij in de Herman Costerstraat schuin tegenover de winkel van De Gruyter. Blijkbaar was de drukte op marktdagen minder problematisch voor het verkeer dan ik eerder schetste... De door mij eerder genoemde halte op het Hoflandplein was juist aan de overkant van de vluchtheuvel, dus ook hier: richting binnenstad.

Pas later in de jaren `50 (m.i.v. 15-10-58?) voerde de route door de Kempstraat, enz.
Toen deelde bus 20 ook de halte met 25 op het Hobbemaplein.

@Joop Jansen. Bus E reed dus niet direct na het opheffen van lijn 13 in 1952 door de Kempstraat. Dat weet ik wel zeker.

@Koos van der Kolk. Heerlijk, zulke oude lijnenkaartjes. Ik wou dat ik mijn oude stadsplannen van Den Haag had bewaard...

Zekerheidsgraad van bovenstaande: 95%.

Joop Jansen | 2-10-2013
Op blz. 155 van Ron F. de Bock`s HTM-boek "allemaal voorzien?" staat: i.v.m. de opheffing op 1-11 [1952] van tramlijn 13 werd op dezelfde datum buslijn E [weer] in leven geroepen, nu op een rout van de Hengelolaan (Maartensdijklaan) -- via de Vreeswijkstraat-Soestdijkseplein-Schaarsbergenstraat-Terletstraat-via de oude route van Lijn 13 door de Kempstraat-Hobbemaplein -- door de Schildersbuurt, naar de Klavermarkt-Wijnhaven. Het (oorspronkelijke) plan om tramlijn 13 door te trekken via de route vanaf het Veluweplein over de Moerweg naar de Melis Stokelaan om het Zuiderpark heen naar de Hengelolaan, werd eerder immers afwezen, en opgevangen door een verhoging van de frequentie van tramlijn 6, zoals ook op blz. 155 is te lezen ...

wil leebeek | 2-10-2013
Lijn N werd op 3 november 1947 verlengd naar de Potgieterlaan in Voorburg.
De kort-traject diensten bleven tot de Grote Markt rijden.late naar Holl.Spoor.
lijn E had volgens mij ( maar dat weet ik niet zeker meer) een halte in De Heemstraat vlakbij Hobbemaplein.

Lijn E werd op 15 sept. 1958 verlegd vanaf Soestdijkseplein-Schaarsbergenstraat-Terletstraat-Kempstraat-Hobbemaplein.

Joop Jansen | 2-10-2013
Op de foto van de Terletstraat kijkend naar de Kempstraat met de Julianakerk http://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1327261144 is opgemerkt
 quote:
Koos van der Kolk | 24-1-2012
@ sjoerd: Gedurende de periode 1-12-1939 - 21-5-1940 bestond een buslijn N van de Vreeswijkstraat naar station HS. Deze lijn is op de laatstgenoemde datum opgeheven wegens brandstofgebrek (zie op deze site de rubriek "Alle buslijnen op een rijtje"). Na de Tweede Wereldoorlog is buslijn N op 22-9-1947 weer opgestart maar nu op het traject Vreeswijkstraat - Grote Markt. Per 31-10-1955 is de lijn vernummerd naar 25.
Buslijn E (20) reed ook door de Terletstraat, maar deze is eerst per 1-11-1952, na het opheffen van lijn 13, operationeel geworden. ... enz.

Joop Jansen | 2-10-2013
Koos, zoals ik al opmerkte reed zowel bus N als E door de Kempstraat naar de Terletstraat - Schaarsbergenstraat langs het eindpunt van Tramlijn 15 om het Zuiderpark heen via de Vreeswijkstraat naar Morgenstond en die route ook terug, dus niet via de Hoefkade en Moerweg of de Melis Stokelaan - Loevensteinlaan ofzo

Koos van der Kolk | 1-10-2013
Bij nadere bestudering van de HTM lijnenkaartjes viel het mij op dat bij de routes geen rijrichting is aangegeven. Het zou dus ook zo kunnen zijn dat buslijn E /20, komende vanuit de Ruysdaelstraat, linksaf De Heemstraat indraaide en de route, komende vanaf de Hoefkade richting Spui / Kalvermarkt via de Herman Costerstraat verliep. Ik ben benieuwd hoe de situatie in werkelijkheid was.

Ruud | 1-10-2013
De foto is volgens mij uit 1954. We zien bus N bij de halte staan met de serie 1/20 of 201/225 die bussen reden op de lijnen N en R en zeker niet op bus E want daar reden veel oudere kromhouts op. Onder zien we de tramlijnen 12 en 6. Lijn 6 onderweg naar de Escamplaan met nog een ombouwer. Die werden daarna omgewisseld voor wagens uit de serie 250-299, want die herrinner ik me nog uit mijn kinderjaren op lijn 6.]

Koos van der Kolk | 1-10-2013
Op de in mijn bezit zijnde HTM lijnenkaartjes Zomer 1953, Zomer 1955 en Zomer 1956, is als route voor bus E / 20 vanaf het Hobbemaplein richting Hengelolaan een traject via de Herman Costerstraat aangegeven. Andersom, vanuit de Hengelolaan naar het Hobbemaplein, verloopt op genoemde kaartjes de route via De Heemstraat. Hoewel ik in die tijd als kind vlakbij woonde, kan ik mij de precieze situatie niet meer voor de geest halen. Foto`s van het Haags Gemeentearchief (HGA) geven op dit punt ook geen uitsluitsel. Wel is de hierboven getoonde foto opgenomen en wel onder nummer HGA 0.28068. Deze foto kan sterk vergroot worden en de bus bij de bushalte toont lijnletter N. Het wagennummer is helaas niet te ontcijferen.

Joop Jansen | 1-10-2013
Bus N en E rijden (verder) door de Kempstraat, en hadden in de 50-er jaren een halte op het Hobbemaplein, precies zoals op deze foto te zien is : achter het goederenspoor van NS/HTM langs Lijn 11.

Hans | 1-10-2013
P.S. Als je het mij vraagt, had bus 20/E ook geen halte op de plaats waar de bus op de foto staat.

Hans | 1-10-2013
@aldo markus. Wat ik me afvraag, is of de route van bus 20/E wel door de Herman Costerstraat ging. Ik kan me dat niet meer zo goed herinneren en als ik erover nadenk, vind ik het ook niet zo logisch. Op marktdagen was deze straat bijna onbegaanbaar voor het verkeer door de vele (dubbel?) geparkeerde auto`s en aanhangers van de kooplui. Bovendien was er dan altijd een drukte van jewelste door de aanwezigheid van veel voetgangers. In de jaren `50 gold er volgens mij geen inrijverbod, dat dan weer niet, maar bus 20/E hier? Liep de route niet door de De Heemstraat? Vaag staat mij bij, dat er een bushalte aan een vluchtheuvel op het Hoflandplein was... Als de bus door de Herman Costerstraat reed, zou hij hier niet komen.

Ferry Lochmans | 1-10-2013
Beste mensen, Ik vraag mij in alle gemoedsrust af, of het jaartal wel klopt, als het 1954 was dan moet ik op dat moment 3 jaar zijn geweest toen de foto geschoten werd, en ik herinner mij dat ik voor ons gezin op een zondag patat moest halen en bij Tieleman terecht kwam. De man die me bediende had een stijf been en mopperde, omdat het 10 zakjes waren "het lijkt wel voor een weeshuis". Toen ik dat thuis vertelde zei mijn vader dat die "manke" altijd wat te zeuren had0337. Maar dit gezegd hebbende, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat een 3 jarige al boodschappen deed, vanuit de Wolmaransstraat naar het Hobbemaplein in zijn uppie, echter toen ik de patat haalde situeer ik de patattent nog aan de andere kant bij de Bata van het plein, dus lijkt het mij de de foto van later datum is. Maar ik kan er ook mee leven als ik ongelijk heb. groetjes Ferry Lochmans

Kees de Ridder | 1-10-2013
Ik vind de technische uitleg van bussen en tram prachtig , maar moeilijk te doorgronden. Zo`n afgebeelde bus E heb ik nog wel gekend, maar meer dan een chocolade kleur met een moccadak- herinnering heb ik er niet aan. Iets anders: wat vinden de lezers van de prachtige vitrages, die rondom het gehele plein te bewonderen zijn, wat een verschil met de vele kolenzakken en plastic vellen van tegenwoordig! ( lekker makkelijk maatschappij )

wil leebeek | 30-9-2013
Aldo Markus: Lijn E kwam op 1 nov. 1952 in dienst met de serie 34/75, kreeg in het voorjaar van 1953 bussen uit de serie 76 t/m 95 en vanaf 1 maart 1954
de bekende Kromhouts 151 t/m 200.
Uiteraard kwamen er in de spitsen wel eens extra bussen uit andere series.
Per 1 november 1955 toen de bekende bordjes waarop de nieuwe en oude lijnaanduiding stond en reed lijn E met een mengeling van wagens serie
201 t/m 225, al snel aangevuld bij tekorten met verschillende andere types.
Ook kwamen toen al de nieuwe Kromhouts 226 enz. op lijn 20.

De bus op het Hobbemaplein zal ongetwijfeld lijn N zijn die lange tijd met de
"pittige "" 1 t/m 20 reed.

aldo markus | 30-9-2013
Weer zo`n mooie foto. De bus kan inderdaad van lijn N (POTGIETERLAAN - VEENENDAALKADE) zijn, de nummers kwamen pas op 1-11-55. Maar in 1954 kan het ook lijn E (SPUI - MORGENSTOND) zijn geweest, sinds 1952 de opvolger van lijn 13. Lijn E kreeg in 1955 het nummer 20. Het eindpunt lag eerst in de Maartensdijklaan en groeide later mee met de Hengelolaan.
Deze lijn E/20 reed tot 1-9-1958 niet rechtdoor de Kempstraat in, maar voorbij de markt linksaf Herman Costerstraat, Hoefkade, Veluweplein, Soestdijksekade, Soestdijkseplein. In 1958 nam lijn 28 de Hoefkade voor zijn rekening en kon 20 gewoon rechtdoor. Daardoor had 25 aan deze kant van de stad nog maar weinig "eigen publiek" en in 1966 volgde dan ook de combinatie tot de 25.

coos | 29-9-2013
De verbindingsbogen, waarvan alleen de bovenleiding op de foto staat, zijn in 1937 aangelegd bij de verwijdering van de oude sporen van lijn 6 over de Vaillantlaan naar de remise Frans Halsstraat.
Hoogst waarschijnlijk zijn ze verwijderd samen met het opbreken van de sporen van lijn 12 door de van der Vennestraat.

H | 29-9-2013
Ik kan me nog herinneren, dat er diensten van lijn 6 begonnen en eindigden op het hobbemaplein. Wellicht heeft iemand nog oude dienstregelingen van lijn 6?
In ieder geval in het PCC tijdperk.

Hans | 29-9-2013
@joost.

Verderop gaan de sporen o.a. de Kempstraat in.

Waar in 1954 geen lijn 13 meer reed... Snif, snif

Geurt Borsboom | 29-9-2013
@Huub: ik weet het niet zeker, maar volgens mij zijn die verbindingssporen opgebroken toen de sporen uit de Van der Vennestraat werden verwijderd. Die verbindingssporen hadden in de normale dienstuitvoering geen functie. Ik kan me herinneren dat ooit een bijwagen van lijn 12 was losgeraakt en met een klap tegen de motorwagen aan kwam. Dit gebeurde bij de halte op de Vaillantlaan bij de Van Ostadestraat. De motorwagen werd weggesleept en de bijwagen naar bedoelde verbindingssporen opgeduwd.

joost | 29-9-2013
@Hans de witte stationcar is toch de door mij bedoelde Austin. Het is een GP4 A40 Countryman.
http://stharc.org.au/1953%20Austin%20A40%20Countryman.shtml

Mooi dat plantsoentje op het plein. Er staan zo te zien zelfs twee bomen in. Verderop gaan de sporen o.a. de Kempstraat in.

Hans | 29-9-2013
@hans.

Overigens,ik dacht dat de rechte sporen uit de Hobbemastraat kwamen,of zit ik er helemaal verkeerd?

Lees ook even de bijdrage van FransW

hans | 28-9-2013
@ Joost,het donkere bestel wagentje is een Fordson E93A,de vrachtwagen een ex-leger GMC of Studebaker.De witte stationcar lijkt me iets amerikaans.
Overigens,ik dacht dat de rechte sporen uit de Hobbemastraat kwamen,of zit ik er helemaal verkeerd?Ik ben al 40+ jaar weg,dus het is al een beetje wazig

Huub van Keulen | 28-9-2013
Leuke foto, prentbriefkaart? Ik zie links vooraan bovenleiding hangen van de verbinding tussen Van der Vennestraat en Hobbemastraat. Ik kan me die verbinding helemaal niet herinneren. Wanneer is die weggehaald?

Leo | 28-9-2013
En de klok dan ? Hoeveel voetballertjes hebben daar niet onder verzameld om gezamenlijk naar het veld van een uitwedstrijd te fietsen

coos | 28-9-2013
Ja, daar staat ie, naast de beugel van de Ombouwer op lijn 6 en het tramspoor van lijn 11: de box voor oude tijdschriften van het Rode Kruis.
Gelukkig goed onthouden.

@Hans: de verandering van lijnletters in lijncijfers werd per 1 nov.`55 ingevoerd (waarbij precies één jaar beide getoond werden).

joost | 28-9-2013
Verkanting of vertekening in het aantakkend spoor? Pracht foto. Engelse autootjes; Austin en een bestel Bedfordje daar rechts? En ja, Tieleman. Krijg meteen weer trek

FransW | 28-9-2013
Links een tramstel van lijn 12 onderweg van Staatsspoor naar Markenseplein, zojuist gekomen uit de Van der Vennestraat om via Hobbemaplein, Herman Costerstraat naar Paul Krugerlaan te rijden. Tramstel rechts rijdt op lijn 6 van Stuyvesantplein, komende uit de Hobbemastraat om eveneens via Hobbemaplein, Herman Costerstraat naar Paul Krugerlaan te rijden en vandaar naar Escamplaan.

Hans | 28-9-2013
Vergeten:

Hans | 28-9-2013
Dank voor de plaatsing van deze foto. Eindelijk mijn favoriete voederplaats van de jaren `50 in beeld: de frietkraam van Tieleman. Desondanks was ik graatmager in die tijd, doordat ik veel in beweging was. Ervoor staat een groene bus N (of was het toen al 25/N?) in de serie 1 t/m 20. Dat waren bussen die konden niezen en winden laten, zo beleefde ik hun geluiden in mijn kinderlijke waarneming.

tokke | 28-9-2013
"Like".

Het was een leuke buurt zo te zien. Sorry, lekker Hollands.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    9577


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>