Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 21-10-2017, 20:23 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Station H.Y.S.M. voor het vertrek van den pleiziertrein
ansichtkaart uit de collectie van Gerard van der Swaluwe






coos | 22-12-2013
Wat me ook opvalt is dat de mensen precies wisten tot waar de passagiers-wagons zouden stilhouden. De locomotief reed tot net buiten de kap vanwege de kolendamp, en om de afstand tussen loc en personenrijtuigen nog wat groter te maken reed er soms eerst een goederenwagen achter de kolentender.

Maurits | 21-12-2013
Geheel eens met Roy. Daar komt nog bij dat de personen die dat inkleurwerk deden zich in dit geval in Leipzig bevonden en er geen idee van hadden hoe de situatie ter plaatse was. Je ziet op oude ansichten dan ook vaak trams met kleuren die niet overeenstemmen met de realiteit (waarbij Haagse ansichten er trouwens opmerkelijk goed van af komen).

Roy | 21-12-2013
Ik denk dat dat glas in werkelijkheid wel degelijk gekleurd was.
Dat het hier overkomt als puur wit, heeft te maken met het feit dat de belichting is afgestemd op het hoofdonderwerp. Deze omgeving is vrij donker, dus alles wat lichter is heeft de neiging om overbelicht (resulterend in witte oppervlakken) op de foto te komen.
Uitgaande van de film technologie van de tijd, kan ik ook me heel goed voorstellen dat film uit die tijd een vrij klein `dynamisch bereik` (het vermogen om donkere en lichtere oppervlakken correct te representeren, zonder dat dit resulteert in onder/overbelichting) had. Dit versterkt het overbelichtingsprobleem van de glas-in-lood ramen nog meer.
Daarna heeft de persoon, die deze foto inkleurde, het nagelaten/vergeten om het glas in te kleuren.

snorrecken | 21-12-2013
Bovendien staat er rechts een strenge perronbaas om alles in goede banen te leiden.

coos | 21-12-2013
Dat instappen ging toen anders dan nu: elke coupé voor 8 passagiers had zijn eigen buitendeur. Een inwendig gangpad langs de coupées was er nog niet. Daarvoor diende een treeplank aan de buitenzijde langs het gehele rijtuig.
Dus dat in-/uitstappen was in een mum van tijd gebeurd.

coos | 21-12-2013
Wat me opvalt (behalve al die mensen natuurlijk) is het eenvoudige glas bovenin van 110 jaar terug. Dit in tegenstelling tot het veel fraaiere/uitbundige glas, waar wij nu tegenaan kijken. De geschiedenis is een beetje opgeleukt dus.

Hans | 21-12-2013
Ze staan allemaal wel griezelig dicht bij de rand van het perron. En dat met zoveel mensen achter je... Per se als eerste de trein willen instappen, kan je duur komen te staan.

Hans (Zoef) | 21-12-2013
Reizen per trein was in die tijd een bijzonderheid en bestemd voor de gegoede burger. Te trein als massavervoerder bestond gewoon nog niet.

Haagse_Meester | 20-12-2013
Het huidige spoor 4. Sporen 5 en 6 hadden nog geen reizigersperron in die jaren, de trein naar Leiden en A`dam vertrok dus vanaf het getoonde perron.

Dit zou wat we nu een chartertrein noemen kunnen zijn geweest: besloten vervoer voor een grote groep "gelijkgestemden"

Richard Velthuysen | 20-12-2013
Volgens de website http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/SPOOR01:KB-TOTAAL-6135 , dateert deze foto uit 1904 ( ingekleurde prent ) .

Vraag mij af is pleizier oud Nederlands voor plezier , wat we tegenwoordig gezelschapstrein zouden noemen ?

Mooie prent overigens . Let op de kledij , allemaal gegoede burgers .

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    6855


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>