Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 16-10-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Kromhout 278 lijn 22 ri. Scheveningen(!) ommetje om Grote Kerk, 1961
foto van Edu Bouwman uit de collectie van Piet van Gaart






Hans (Zoef) | 16-8-2014
Er is maar n KarelI, WillemII het meest in trek!

Ad | 16-8-2014
Dank. Bij wikipedia kom ik uit bij Henri van Abbe (van het museum in Eindhoven). Kennelijk was er geen concrete Karel maar ging het meer om de 1. Geleidelijk opgegaan in Willem II, met bord op de 813 te zien

erven sleeboom | 16-8-2014
Karel I: sigarenfabriek in Reusel (Noord-Brabant)
ZHB Bier om in te bijten: Zuid-Hollandsche Bierbrouwerij (`s-Gravenhage)

Ad | 16-8-2014 Bier om in te bijten ? doet het niet helemaal voor mij?

Een krakende schuimkraag... mmm....


Ad | 16-8-2014
Bier om in te bijten ? doet het niet helemaal voor mij?
En wat was Karel I?

Hans | 16-8-2014
@Kevin. Hartelijk dank voor het uitgebreide college "wiskunde". Maar de ruitenwissers namen, zoals ik al eerder opmerkte, nooit de stijlen - dat is geloof ik hier een beter woord dan spijlen - mee, wanneer ze in werking waren. Blijft dus voor mij nog steeds de vraag, hoe het komt dat ze bij deze bus daaroverheen tot stilstand zijn gekomen. Maar ik denk dat deze vraag door niemand kan worden beantwoord. Misschien heeft @Ad het bij het rechte eind en is dit handmatig gebeurd.

wil leebeek | 15-8-2014
OP het linkerdeel van de dakreclame staat Karel I, Karel I, Karel I

Rechts staat ZHB bier om in te bijten ZHB bier om in te bijten ZHB

Haef | 15-8-2014
Weer een fijne foto. Welke dakreclame heeft de 278 hier ?
Waar kan ik meer vinden over deze bussen ?
Gr. Haef

Kevin | 15-8-2014
@ Hans,

Door de werking op luchtdruk is het zo dat de wissers op een willekeurige positie tot stilstand komen. De wissers gaan heen en weer zodra je de luchtkraan open draait. En zodra je deze dicht draait stoppen ze. De cilinders kennen geen gedwongen stand of iets waar door ze terug gaan naar hun beginstand. Ook kan het zijn dat de linker en rechter wisser niet op dezelfde snelheid wissen.

Latere bus series zoals bijv. CSA1 101-125 kregen een stang tussen de beide wissers waardoor ze wel synchroon heen en weer gingen. De aandrijving was nog steeds pneumatisch. Ook deze hadden geen begin stand waardoor de wissers ook bij deze serie op een willekeurige plek konden worden stil gezet.

Wanneer de elektrisch aandrijving bij de CSA`s gemeengoed is geworden weet ik niet. Maar bij bus CSA1 319 is de pneumatisch aandrijving vervangen door een elektrische. Deze elektromotor is voorzien van een begin stand. Zodra de ruitenwissers worden uitgeschakeld zal de elektromotor altijd door draaien tot hij deze beginstand heeft bereikt. Waardoor de wissers dus altijd op dezelfde positie stoppen.

Ad | 14-8-2014
Ik zie nu dat Wil Leebeek al op 11aug schreef dat i.v.m. spoorwerk in de Torenstraat via de Prinsestraat werd gereden. Im latere jaren was het eenrichtingsverkeeer in die straat naar de Grote Kerk toe, misschien was het tijdelijk omgedraaid. De rijbaan was wel wat breder [en de stoepen smaller] dan nu.

P.S. | 14-8-2014
Volgens mij staat de bus met zijn nus richting Prinsenstraat. Rechts af is geen optie want dat is was eenrichting verkeer.Links af is naar de Torenstraat/ Jan Hendrikstraat (en zo naar Holl Spoor) Rechtuit door de Prinsenstraat naar scheveningen (richtingfilm onjuist)

busgek | 14-8-2014
@ Ad, het valt me nu ook op van die wielen. Dus de bus gaat wel degelijk richting Hollands Spoor. Hij gaat hier links af de Jan Hendrikstraat in. Als hij rechts was gegaan was die al langs het postkantoor de Torenstraat in. Anders staat hij hier een enorme buitenbocht te nemen en voor wat dan wel?

Ad | 14-8-2014
Misschien weggeduwd om de voorruiten makkelijker te kunnen schoonmaken?

Wat mij verbaast is dat de voorwielen nog zo geod als rechtuit staan, dat wordt sjorren om de bocht te nemen.

Hans | 14-8-2014
@Peter Kloosterman. Ok, dat is mij bekend, maar daarmee is het raadsel toch niet opgelost.

Peter Kloosterman | 14-8-2014
De ruitenwissers werken op luchtdruk waar ook de remmen en de deuren gebruik van maken.

Hans | 12-8-2014
Beide ruitenwissers vallen over een spijl van de voorruit. Als deze in werking waren, namen ze de spijlen echt niet mee. Een ruststand waarin ze automatisch terugvielen, kenden de ruitenwissers van deze bussen niet. Dus hoe kan dit?

aldo markus | 11-8-2014
In een iets minder drukke stad (Amersfoort) stond ik vaak tijdens het rijden in de open deur. D`s pas airco! Totdat mijn moeder het een keer zag... Nooit meer gedaan!

Dat de bus stilstaat is misschien wel omdat er verkeer van rechts komt. Het zal niet voor de fotograaf zijn, want dan was de scooter wel doorgereden. Een halte op die plek was toen onwaarschijnlijk.

Vanuit het toenmalige Postkantoor keek ik als kleuter mijn ogen uit! Soms zeiden Opa en Oma gekscherend dat we "met lijn 2" gingen, en dat betekende dan "lopen". Maar lijn 2 bestond dus echt! Ik heb (ongelogen!) staan zoeken naar de voeten van de passagiers onder de tram, want ik vermoedde een aandrijving la Flintstones.

joost | 11-8-2014
@rsg. Het lijkt er op dat de bus stil staat. Geen passagiers te zien. Tijdelijke halte?

FransW | 11-8-2014
zie mijn vorige posting: ik zie nu dat je bedoelt de sierstrip meteen boven de koplampen. Dan heb jij het inderdaad bij het rechte eind!

FransW | 11-8-2014
@Hans Vollebregt: de reclame rechts van de instapdeur is niet over de sierrand (onder de ruit) geplakt. Aan de rechterzijde van de brede chromen sierstrip zit ook een smallere sierstrip. Sterker nog: een stukje creme van de carrosserie is zichtbaar tussen de bovenzijde van de reclame en de onderzijde van de smalle sierstrip.

Hans Vollebregt | 11-8-2014
@wil: de terugweg ging in die periode via de Vleerstraat. Volgens mij reed lijn 22 over Noordwal, Breedstraat, Vleerstraat, Assendelftstraat en Varkenmarkt. Wellicht is die route tijdens de werkzaamheden nog eens gewijzigd.
Overigens is de reclame rechtsvoor wat merkwaardig. Deze is zo te zien over een deel van de sierrand geplakt.

busgek | 11-8-2014
In de jaren 1961/1965 reed ik iedere werkdag dus ook zaterdag met de bus. Lijn 28. Ik heb maar zelden meegemaakt dat de voordeur dicht was. Ja als die propvol was. Ik stond wel eens met me kont tegen de voordeur als laatste erin gepropt en kon de deur nog net dicht en soms stopten ze niet eens zo vol waren ze dan. Mooie tijden !

wil leebeek | 11-8-2014
Eind 1960 tot begin mei 1961 heeft de HTM de sporen van lijn 2/3 op de Rivier-
vismarkt, Kerkplein en aansluitend de Torenstraat vernieuwd.
Vanzelfsprekend moest lijn K de route via de Torenstraat aanpassen en reed
vanaf 6 febr. 1961 vanuit de Jan Hendrikstraat-Riviervismarkt-Kerkplein-
Prinsestraat naar Scheveningen.
Hoe de terugrit naar HS van lijn 22 was kan ik niet vinden maar ik vermoed
dat 22 via de Parkstraat-Kneuterdijk-Buitenhof-Hofweg-Spui-Grote Marktstraat-linksaf Wagenstraat reed.

Er is een foto van Edu Bouwman van een links afslaande bus van lijn 22
in de Grote Marktstraat naar de Wagenstraat 11 maart 1961.
De chauffeur van bovenstaande bus heeft waarschijnlijk vergeten de film te draaien.

fred(je) | 11-8-2014
dit noemt men nu een rondje rond de kerk

rsg | 11-8-2014
Als het in de winter een dag niet koud was stond de deur ook wel eens open ook tijdens de rit.
maar misschien was deze chauffeur de kluts kwijt ????


Maurits | 11-8-2014
Overigens vreemd dat de voordeur van de bus open staat. Toen een gebruikelijke praktijk in de zomer, maar in februari zal het een frisse bedoening zijn geweest.

erven sleeboom | 11-8-2014
Normaal reed lijn 22 rechtdoor door Jan Hendrikstraat en Torenstraat en omgekeerd, met haltes aan de andere kant van de kerk. Dus dat de Vesparijder zich verbaasd afvraagt hoe deze verdwaalde Kromhout bij het Holl. Spoor moet geraken, is goed te begrijpen.

Coos | 11-8-2014
Dat was nou het eerste wat ik dacht: hoezo richting Holl.Spoor op de plek?

marietje | 11-8-2014
De titel zegt "richting Scheveningen". Op de bus staat Hollands Spoor. Mis ik iets?
Verder gave foto!

Frank Faber | 10-8-2014
Ach wat een mooi plaatje weer! Die meneer op de scooter bekijkt het verschijnsel lijn 22 nog eens goed. Toen reed lijn 2 nog hier, later de oude lijn 3 nog voor het RandstadRailtijdperk en dit was blijkbaar een rondje om de kerk. Inderdaad een fraaie plek om foto`s te schieten; toen en nu nog steeds!

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    0036


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>