Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 22-10-2017, 13:54 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



DAF 271, 371 en 117 van HBM, Fruitweg 1987 (20 jaar Standaardbus?)
foto uit de collectie van Nick Roestenburg






marietje | 7-2-2015
@FransvM: die bedoelde ik natuurlijk, bussen geel met groen!
Bedankt voor alle reacties, mensen. Nostalgie!
De bussen van nu ontberen toch karakter, denk ik. Ze smoelen niet...

Ad | 7-2-2015
Op de buspagina staan de subseries: carrosserie eerste 25 [dus ook de 117) Verheul. Daarna Hainje, behalve 176-185 van Den Oudsten. Het chassis type veranderde bij 226 in DKDL en dat bleef zo tot de laatste CSA-2!

Ik weet niet of er wagens met Jonckheere carrosserie waren, wel bij de standaard streekbus

Frans van Meerwijk | 6-2-2015
@marietje:
De exacte HTM-series ken ik niet, maar dat zal een ánder vast wel aanvullen en/of corrigeren Welke wagens bedoel jij trouwens met "gele voorgangers"??? HTM bussen waren groen/crème en GVB-wagens waren blauw/grijs!)
In Amsterdam begon het verhaal met de DOL (Het chassis is altijd de typenaam geweest. GVBA 301 bestaat nog steeds): de versnelling is een soort "vergrote Variomatic", mechanisch en met rond de max. snelheid (wel 57 km/u ) en goed volgeladen een inderdaad héérlijk gierend geluid... Deze wagens hebben ook een soort pook: vooruit, neutraal en achteruit.
Daarna de DKDL, waar bij mijn weten een deel van de aansturing electrisch is en je de boel bedient met een draaiknop (indrukken om hem in de achteruit te kunnen zetten!) en uiteindelijk worden dat de bekende drukknoppen, die dan ook in de CSA-II zitten.

De bulk van de CSA-I wagens is inderdaad DAF-Hainje. Ik meen, dat er een paar DAF-Jonckheere`s zijn geweest, maar géén carrosserieën van Den Oudsten. De Volvo`s werden al genoemd, maar die zijn bij de latere CSA-II béter vertegenwoordigd...
Over de talloze uitvoeringen van de carrosserie heb ik het maar niet, want in mijn beleving is eigenlijk alleen die eerste DOL in alle steden `gelijk`; daarna zie je tóch weer de diverse typische kleine verschillen terugkeren, al is "de basis" inderdaad bij CSA-I en CSA-II in essentie wel dezelfde...

Stefan | 6-2-2015
Ad: de 268 was de oudste

Ad | 6-2-2015
Ook de Enhabo (Amsterdam Noord / Zaanstad had fraaie Volvo`s met de CSA-1 carrosserie. Idem de TET (Twenthe).

De GVBA geledes waren Mercedes [althans het voorste stuk, net zoals de ongeveer even oude Westnederland geledes voor lijn 1 [11] naar Zoetermeer]. GVBD had 12meter Mercedes.

De 271 was trouwens toen nog een HTM bus, mogelijk de oudste. Is later naar de strandtrein gegaan


Maurits | 6-2-2015
@Marietje Dat van die Volvo klopt, inclusief het nummer. Dat was een proefbus die in meer steden heeft gereden in de hoop op meer bestellingen. Uiteindelijk hebben alleen in Maastricht van deze Volvo-standaardbussen gereden, omdat ze daar ook al oudere Volvo-bussen hadden.

Henk Boshuyzen | 6-2-2015
@marietje: Hier vind je meer info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Commissie_Standaardisering_Autobusmaterieel

marietje | 5-2-2015
Specifiek geluid ook. Erg anders dan die gele voorgangers. Volgens mij waren dat geen automaatjes en deze Dafs wel. Klopt dat? Volgens mij heeft er ook ooit nog zo`n model, met een hoog nummer (901) rondgereden, maar dat was een Volvo. Weet iemand daar iets van?
Van deze bussen zijn nooit gelede versies gebouwd, of wel? Alleen in Amsterdam werd al vrij vroeg met gelede bussen gereden. Best ideaal. Ik weet alleen van witte gelede bussen in Den Haag, vast op destijds lijn 4 tussen Mariahoëve en Kijkduin... Die mogen ze wel weer instellen. In Utrecht lusten ze ze daar wel. Zelfs dubbelgeleed, en ook van Connexxion.

Frans van Meerwijk | 5-2-2015
Wat mooi!
En dan zo te zien ook nog drie verschillende typen...
Heerlijke bussen, zowel voor de passagiers als om als bestuurder mee te rijden
Zo bouwen ze ze tegenwoordig niet meer

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    3602


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>