Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 23-10-2017, 21:03 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Bus 21 (Kromhout 263), bus 15 (AEC 517) en tram 7 (PCC 1191) voor Metropole
foto van Ronald van Onselen


Alles is veranderd. De buslijnen en tram 7 zijn weg, Metropole idem.





MikeV | 24-8-2015
Onderstaande teksten resumerend, zien we dus:

Oponthoud HTM voor Metropole ivm optocht d.d. 30-april-1966
vlnr:
-bus 21 (Kromhout 263)
-bus 15 (AEC 517)
-tram 7 (PCC 1191)
-schaduwen voor PCC 1191 van losse PCC`s resp: PCC 1187,1186,1195

fraaie reconstructie hoor

FransW | 24-8-2015
Leuk dat RvO de door mij veronderstelde opnamedatum heeft kunnen bevestigen.

Ad | 24-8-2015
Pas als ik ga rekenen, realiseer ik me hoe oud de lijnen die een maand later de plaats van de hier getoonde in namen nu al zijn. Lijn 15 ( 13, 20, maar nog steeds herkenbaar) is een paar jaar terug in bezuinigingen gesneuveld, maar 4 [nu 24) en 3 (al zit er nu een andere sticker op) horen nog steeds bij de kern.
@RvO: dank @ erven

rvo | 24-8-2015
Na lang zoeken vond ik een niet ingeplakte foto. Deze is rechts van de 1191 genomen.De tekst op de achterzijde luidt als volgt. Pcc`s 1191,1187,1186,1195. Oponthoud ivm optocht 30-4-66. Op de foto is te zien dat het losse Pcc`s zijn.

FransW | 24-8-2015
@erven sleeboom: Bevrijdingsdag zou op zich ook mogelijk kunnen zijn, maar reden trams en bussen dan ook met een oranje vlaggetjes?

erven sleeboom | 24-8-2015
Dat lijn 7 op zaterdag 30 april 1966 (Koninginnedag, geen spitsuurdiensten) koppelstellen had is eigenlijk wel weer een beetje vreemd.
Kan het ook donderdag 5 mei 1966 geweest zijn Ronald? (Bevrijdingsdag, wel vlaggen, gewone werkdag).

Hans | 24-8-2015
@Coos. Aan het front en aan de tweekleurigheid van de NSU te zien, zou het wel eens een 1200TT kunnen zijn, de sportievere uitvoering.

rvo | 23-8-2015
Ja het zijn inderdaad 2 koppelstellen. Op mijn foto zie ik het aan de tussenruimte tussen het 1 en 2e stel en ik kan ook nog een lichte schaduw zien van de beugels van het eerste stel. Ik herinner mij niet meer precies waarom deze stellen daar stonden. Vaag staat mij iets bij van een optocht en/of feestelijkheden in het oude stadhuis in de Javastraat. In die jaren was er wel meer te beleven dan de klassieke kermis en straatverkoop van spulletjes. Dat laatste bestond toen dacht ok zeker nog niet. Hoe dan ook het is inderdaad niet te geloven dat er niets meer hetzelfde als nu.

joost | 23-8-2015
Aan de schaduwen te zien zelfs twee koppelstellen?

erven sleeboom | 23-8-2015
Ad | 22-8-2015 had het allang gezegd... sorry...
beter kijken sleeboom...

erven sleeboom | 23-8-2015
Ik vergat mijn triomfantelijke slotzin:
En met die vlaggetjes is het dus inderdaad 30 april 1966 (Koninginnedag), wat Frans W direct al zei.

erven sleeboom | 23-8-2015
Dan is de foto aardig scherp te dateren, want m.i.v. 22 mei 1966 kwamen de buslijnen 15 en 21 daar niet meer.
15 werd Oostduinlaan-Leyweg, niet meer via Groot-Hertoginnelaan.
21 werd lijn 4.

Deet | 23-8-2015
Thunderball ging om precies te zijn op 7 april 1966 in premiére. (In Rotterdam op 30 maart.)
@FransW, was ook het eerste wat ik opzocht

Coos | 23-8-2015
In die jaren had ik een NSU 1000, de auto achter de bus lijkt er verdraaid veel op. is het ook.

Wat mij natuurlijk het eerste opviel bij deze foto was de verplaatste halte komende uit de smalle LvM. Die lag van oorsprong (aangelegd in 1916 voor lijn 13, de latere lijn A) schuin direct om de hoek, op de plek van de betwiste sporenkruising met de HSM-stoomtram. Eerst reed daar een paar maanden een nieuwe lijn 15 tot Bronovo, omdat de HSM niet bereid was een kruising toe te staan totdat deze zijtak als aanvoer van materiaal voor de bouw van het Vredespaleis werd opgeheven.
Op bovenstaande foto blijkt de halte meters opgeschoven naar het rechte stuk en liggen de haltes voor beide richtingen naast elkaar.

erven sleeboom | 22-8-2015
snorrecken | 22-8-2015 Ben ik nou gek
Wie weet.

Ik zie niets bijzonders aan deze foto, behalve dat lijn 15 eigenlijk ook een Kromhout-lijn was, net als lijn 21. De wieldiameter van de AEC is gelijk aan die van de Kromhout. Dat het wat anders lijkt is óf gezichtsbedrog, óf veroorzaakt door oneffenheden in het asfalt, óf doordat de AEC een héél klein beetje meer door zijn veren zakt dan de Kromhout die nu eenmaal wat stuggere veren heeft.
De agent (als het een agent is) geeft een aanwijzing, het koppelstel van lijn 7 staat niet in een file, de VW gaat gewoon linksaf de Carnegielaan op en hoeft helemaal niet van de politie te zijn.
Normale spitsuursituatie dus.
Mooi hoor!

snorrecken | 22-8-2015
Kijkend naar de foto is er nog veel meer aan de hand. Er is duidelijk een opstopping qua tramgebeuren, maar als we verder kijken zien we een verkeersagent en zien we een VW van de politie staan. Bij Metropole zien we een afzetting. Kortom, wat is er nu eigenlijk aan de hand?
De Ford Zephyr zou overigens zelfs een Zodiac kunnen zijn en de auto achter de bus lijkt ook mij een NSU, geen Prinz maar een 1000?

snorrecken | 22-8-2015
Ben ik nou gek of is die AEC toch echt lager op de wieltjes dan die Kromhout? Zie hoogte van de bumpers en zie ook de schaduw onder de twee bussen.

aldo markus | 22-8-2015
Ik vraag me toch af hoeveel PCC`s er achter elkaar staan. Ik zie twee pantografen, en vier schaduwen, waarvan de twee achterste beide een schaduw-pantograaf laten zien. Oponthoud in het smalle deel van de Laan van Meerdervoort? Door Koninginnedag of een andere oorzaak?
Van de buslijnen bestaat de 21 nog wel. Deze lijn kreeg in 1966 nummer 4 (rechtgetrokken over de hele Sportlaan), werd in 1972 verlengd naar Kijkduin en heet sinds 2003 lijn 24.
Van lijn 15 en lijn 7 zijn in het lijnennet nagenoeg geen sporen terug te vinden (bus 15, later 13, nog later 20 is inmiddels opgeheven; na het verdwijnen van tram 7 was er nog tot in de jaren `80 een spitsbuslijn, die eerst 7 en later 37 heette). Opvallend, dat 15(/13) na het verdwijnen van 7 in 1967 over de Javabrug naar Benoordenhout werden verlengd.

busgek | 22-8-2015
Dat mooie Metropole wat nu saaie woningmeuk is geworden, brengt veel meer op natuurlijk. En herr Lehner leverde kaalslag onder de lijnen, deed die ook niet gratis hoor en verloste ons land ook van Trolleybussen,omdat hij daar niet van hield. Heeft Nijmegen klauwen geld gekost maar in Arnhem kreeg hij geen poot aan de grond, gelukkig. Van plan-Lehner is onderhand niks meer over en gelukkig dat er toendertijd fijne fotografen rondliepen.

Maurits | 22-8-2015
Die eerste auto is lastig, het zou een Ford Taunus 12m of 15m kunnen zijn. Maar hoe dan ook, een hele fijne foto.

Ad | 22-8-2015
Bus 21 werd dat jaar op 22 mei vervangen door bus 4 en het eindpunt van lijn 15 [die toen via de LvM ging rijden] werd toen Morgenstond.

Ik dacht eerst dat er een koppelstel op lijn 7 reed, maar aan de schaduwen te zien staan er mogelijk vier [losse] wagens.

joost | 22-8-2015
@Frans W. Ik denk dat het klopt. Scherp gerechercheerd. Zie ik daar achter de 517 een Ford Zephyr six? Wat ervoor, dus direct achter die bus rijdt zie ik niet zo goed. Een NSU Prinz? Of waren die er toen nog niet? Een machtige foto met van alles er op wat er nu niet meer is. Historie.

FransW | 21-8-2015
Foto is gemaakt ergens in het voorjaar van 1966. In Metropole draait de film Thunderball met Sean Connery als James Bond. Die film is in 1965 uitgebracht, de première in de Verenigde Staten al in het Verenigd Koninkrijk was in december 1965. Links van bus 263 is een boom te zien met jong loof. Op de bussen zie ik de Hollandse driekleur en ook een oranje vlaggetjes, ook het dak van Metropole toont de Nederlandse vlag. Het lijkt er op dat de opname is gemaakt op Koninginnedag (30 april 1966).

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    1139


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>