Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 18-10-2017, 12:09 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



PCC 1013 van lijn 8, Gevers Deynootplein tijdens de metamorfose ca. 1975
foto van Kees Waakop Rijers uit de collectie van Wim Vink






Avd Zwan | 18-10-2015
Dank aan degenen die de tekening uit de railatlas hebben getoond . Het "probleem" is nu opgelost.
Opgemerkt zij wel dat er vanaf den beginne twee sporen van de dubbele lus naar de Gev ,deynootweg afbogen waar lijn 7 zonder extra sporenaanleg gebruik van kon maken evenals. Trams die met een rijtje aanhangwagens naar Statenkwartier voor spitsuurdiensten van lijn 1 en 10 vertrokken, gebruikte dagelijks deze verbindingsboog

Avd Zwan | 18-10-2015
de tekening , railatlas is ophelderend. Ik dank U daarvoor.

Nota; De 2 sporen van de lus naar de Gevers Deynootweg ( niet Seinpostduin) lagen er al lang vor WOII , dus passagemogelijkheid van halterende lijnen 8 was er dus ook en tientallen jaren vrdat lijn 7 in dienst kwam.

Ad | 18-10-2015
OK, toch een wijziging kennelijk. Maar ik kan me niet goed voorstellen dat de boog binnenlus Seinpostduin er niet was. Dat zou betekenen dat uitrukkers van lijn 10 en 11 altijd achter lijn 8 op de standplaats moesten wachten.

aldo markus | 18-10-2015
Zie als aanvulling op de beide vorige mijn zojuist geplaatste posting met de Sporenplattegrond van 1930.

aldo markus | 18-10-2015
En ik was nog niet volledig. Vanaf de nieuwe standplaats van lijn 9 (die we dus op deze foto zien) moest je naar de Nieuwe Parklaan kunnen. Ook dat spoor werd in 1974 nieuw aangelegd. Zodoende ontstond toen er een kruising tussen de sporen naar Seinpostduin en Nieuwe Parklaan, die voor die tijd nooit nodig was geweest,

aldo markus | 18-10-2015
De op de plattegrond getoonde situatie van 1976 heeft eigenlijk maar heel kort bestaan. Toen vanaf 1974 (na de verlenging naar Vrederust) lijn 9 met koppelstellen ging rijden zou de eindhalte van deze lijn (aan de noordzijde, rechts op de plattegrond) te kort zijn. Daarom ruilden 8 en 9 van standplaats. Dus waar we nu lijn 8 zien staan, kwam toen de 9.
Om dat mogelijk te maken werd vanuit de binnenlus een verbindingsboog richting Gevers Deynootweg/Seinpostduin aangelegd, dat dus het spoor van de nieuwe eindhalte van lijn 9 richting Nieuwe Parklaan kruiste.
Decennialang heeft die verbinding er nooit gelegen. Wilde je naar de Nieuwe Parklaan of naar het Seinpostduin, dan moest je die keuze al vr de eindhalte van lijn 8 (dus voorbij de halte van lijn 15/14) al maken.
In 1976 werd lijn 7 ingesteld, via Seinpostduin. Deze nam de oude plek van lijn 14 in. Net als lijn 8 kruiste deze lijn dus na vertrek het spoor richting Nieuwe Parklaan.
Net toen iedereen (bestuurders en passagiers) eraan gewend was, kwam de verlenging naar het Noorderstrand in 1977 in gebruik.

Daan Koning | 18-10-2015
Ik heb Wim een foto gestuurd van een plaatje uit de Railatlas. Op de plattegrond van 1976 is deze sporenligging duidelijk aangegeven.


Ad | 18-10-2015
Deze foto wel, of begrijp ik het verkeerd?

AvdZwan | 18-10-2015
Helaas, Mijnheer Coos de sporen situatie blijft onverklaarbaar: Cloonfoto?? Ik heb mijn fotoverzamelingen en ansichtkaarten, v.a. anno 1930, nog eens gecontroleerd. Geen enkele foto toont 2 sporen rechtdoor uitsluitend 2 sporen de Gev Deyn weg op en n spoor naar de enkele spoorkruising nabij de uitstaphalte van lijn 8.
Nogmaals weet iemand meer?? We willen de juiste waarheid, of blijft dit een raadsel??

MikeV | 18-10-2015
Op oude kaarten is de straatnaam vr `Scheveningseslag` niet terug te vinden.
Ik ging ervan uit dat het altijd zo geheten heeft ... excuus
Volgens HGA 0.21505 heette deze weg vr 1969, Gevers Deynootweg.

Rinus | 18-10-2015
Nog een aanvulling ter voorkoming van discussies over jeugdherinneringen: het betreffende voorstel van B&W aan de gemeenteraad van 3 oktober 1969, waar sprake is van de nieuwe straatnaam Scheveningseslag en de nieuwe verbindingsweg is eenvoudig te vinden op de website van het Haags gemeentearchief.

http://haagsgemeentearchief.hosting.deventit.net/atlantispubliek/hga/gedruktmateriaal.start.aspx
Verslagen en handelingen van de gemeenteraad 1851-2005, Verzamelingen (1969), beeldnummer 743 en 744.

Rinus | 18-10-2015
De straatnaam "Scheveningseslag" is in 1969 door de gemeente vastgesteld voor "de nieuwe verbinding voor rijverkeer tussen de Gevers Deynootweg en de Strandweg".


Coos | 18-10-2015
De foto toont inderdaad de nog onveranderde sporensituatie van het beginpunt van lijn 8. PCC 1013 heeft het inhaalspoor langs de plantsoenkant zojuist verlaten en neemt de boog naar de Gevers Deynootweg.

Ad | 18-10-2015
Volgens mij is Scheveningse slag pas in de jaren `70 ontstaan. Daarvoor was er hier geen weg over het duin, deze werd aangeelgd ter vervanging van de Palacestraat en om de Bouelvard voor het Kurhaus autovrij te maken.

AAn de sporentsituatie is [tot de verlenging naar Noorderstrand in de jaren `60/`70 niets veranderd.

avdZwan | 17-10-2015
In een aanvullend bericht daarna, staat Schev slag, duidelijk dus die straataanduiding Scheveningse veer niet van toepassing is. Maar ja u heeft uw kennis kunnen spuien waar het Scheveningse veer is. Weet U ook waar het Haagsche veer was? Dit behoeft u niet te beantwoorden, heeft met het Thema geen samenhang.
En ik denk dat u er naast zit. Maar kunt U mij een tekening of een foto met de straatnaam Scheveningse slag laten zien? Die naam is vlgs mij pas ontstaan na de gehele bebouwing en verbouwing van dit deel en bij de invoering van de nw tramhalte aan de Rotterdamse straat. . Eerst zien dan geloven want er zijn teveel dagdromers

Maar wat nog niet opgehelderd is , is de getoonde sporensituatie en de Periode dezer sporensituatie.

Deze Kommentaren zijn tot doel zo duidelijk mogelijk aan de juiste gegevens te komen, niet om uw opmerkingen te paatsen. die met het onderwerp niets te maken hebben.


MikeV | 17-10-2015
@Joop Bleyie

Je hebt gelijk. De drie (twee-onder-een-kap) panden aan de Scheveningseslag zijn genummerd 21 t/m 35 en staan er nog. Die lagen aan het grote grasveld aan de achterkant van het GrandHotel.
Wat rechtsboven te zien is, is het pand (caf restaurant hotel?) dat op de hoek van de Scheveningseslag/Strandweg was gelegen, met frontzicht op zee en inderdaad vanaf de boulevard bezien op nagenoeg dezelfde rooilijn als het Grand Hotel, dus ernaast. Dat pand is inderdaad afgebroken. HGA 203063 (helemaal rechts in beeld) ... de kozijnen kloppen nu wel

@Hendrik Prinsen. Het is dus niet het pand op de hoek GVDweg/Strandweg ... maar precies op de andere hoek aan de zee

Hendrik Prinsen | 17-10-2015
@ Joop Bleyie, Ik heb het huis ook gevonden H.G.A 0.62940, de fotograaf staat min of meer met zijn rug naar het Cirkus Theater. Bedankt.

Joop Bleyie | 17-10-2015
U Kijkt richting West, U ziet de nieuwbouw van Flatgebouw "Princelandt" op de plaats waar het Grand-Hotel heeft gestaan, het bakstenen huis op de foto is niet het laatste huis van de drie aan de scheveningseslag, die drie huizen die staan er nog. De kozijnen van de woning komen niet overeen als op de foto. Maar het huis op de foto is afgebroken en was een onderdeel van een complex en stond nagenoeg gelijk met de rooilijn van het Grand-hotel. Voor verduidelijking zie bij: HGA 5.03072

MikeV | 17-10-2015
@avdZwan

Zie haagse beeldbank - Scheveningse Slag
http://www.haagsebeeldbank.nl/
Panorama van het Grand Hotel: Scheveningseslag (voorgrond) hoek Gevers Deynootweg en wijde omgeving ca. 1935
Identificatienr. 5.12585

En TOEN stonden die 6 huizen (3 twee-onder-een-kap`pes) er dus al

MikeV | 17-10-2015
 quote:
avdZwan | 17-10-2015

En wie weet hoe het stuk straat het verlengde van de Rotterdamse straat dat nu Schev slag heet, toen heette ? Gev Deynootweg kan niet vanwege de huisnummering en Rotterdamse straat ook niet want huisnummer 1 is ten oosten van de Gev Deyn.weg. Ja het klopt dat was in de 50er jaren en zo u wilt van de vorige eeuw . Ik stel vast dat meerdere kommentaren gemaakt worden door personen die dat zelf niet of als Kind van 5 jaar hebben meegemaakt, helaas. De nog jongeren nemen dat dan aan als zijnde de waarheid. Maar dat verzweemd de werkelijkheid.

In de jaren `50 heette dat al Scheveningse Slag, toen ik er als kind van 5 overheen liep. Dus misschien ben jij nu bijna 100, maar in 1920/1930 toen deze huizen gebouwd werden, heette dit al zo:
http://www.straatfotos.nl/scheveningen/s/scheveningseslag.htm

Fer Mhlmann | 17-10-2015
@AvdZwan

Jij spreekt over het Scheveningseveer aan de kust; mag ik jou wijzen op de werkelijke plaats van het Scheveningseveer:
het ligt in de stad aan het kruispunt van de Zeestraat, Hogewal, Noordeinde aan de ene zijde, de andere zijde grenst aan de Mauritskade, die begint na de HUBO op nr 23 van het Scheveningseveer, de huizen die er dan staan, nrs 1,3, enz tot de hoek van de Amaliastraat horen bij de Mauritskade...! Raar, maar waar...!

Avd Zwan | 17-10-2015
Lijn 8 draaide niet de Schev slag op, maar de Gev Deynootweg

avdZwan | 17-10-2015
Helaas naar het Circus lag n spoor. Neemt men de Foto dan was dat het rechter spoor. Maar geen twee. En de mogelijkheid rondjes te rijden was zeer essentieel want er werden toen dagelijks ahws uit de remise gehaald en weer terug, die werden ingezet in de drukke uren. daarvoor was keren , rondrijden noodzakelijk voor de dienstregeling. Daarvan heb ik meerdere fotos die dat aantonen.
En wie weet hoe het stuk straat het verlengde van de Rotterdamse straat dat nu Schev slag heet, toen heette ? Gev Deynootweg kan niet vanwege de huisnummering en Rotterdamse straat ook niet want huisnummer 1 is ten oosten van de Gev Deyn.weg. Ja het klopt dat was in de 50er jaren en zo u wilt van de vorige eeuw . Ik stel vast dat meerdere kommentaren gemaakt worden door personen die dat zelf niet of als Kind van 5 jaar hebben meegemaakt, helaas. De nog jongeren nemen dat dan aan als zijnde de waarheid. Maar dat verzweemd de werkelijkheid.

Bram | 17-10-2015
Nooit geweten dat er in de jaren 70 nog trams van de serie 1000 op lijn 8 reden.

APH | 17-10-2015
Dat volkswagen busje is van een betonwapeningsbedrijf dat nog steeds actief is.
http://www.diepstratenwapeningstaal.nl/

Ruud van Aarle | 17-10-2015
En kijk ook eens hoe toentertijd wissels werden overspannen. Nu zijn het draden die elkaar kruisen maar toen was het een heel partoon. Mooier, om eerlijk te zijn.

MikeV | 17-10-2015
 quote:
Ad | 17-10-2015
Ik noemde het een villa, maar het is en `gewone` twee onder een kap

Wat je recht ziet, is 1 van de 3 `twee-onder-een-kap`pers die nog steeds aan het Scheveningse slag staan.

Ad | 17-10-2015
@Avdzwan: de ligging van de sporen is hier goed zichtbaar, je kan van buiten en binnenspoor beide kanten op.

Ik noemde het een villa, maar het is en `gewone` twee onder een kap

Museummedewerker | 17-10-2015
Vanaf beide sporen kon men rechtsaf naar de Scheveningseslag/Seinpostduin (toen de lijnen 7 en 8) en tevens naar het Circustheater (lijn 9). Vanuit de binnenlus kon je ook "rondrijden" en die mogelijkheid werd veelvuldig gebruikt door instructiechefs om de bestuurders in opleiding te leren de bovenleidingcontacten "goed te nemen" ter bediening van de wissels. Had je het (nog) niet onder de knie had dan mocht je nog een rondje ;-) Als je het nemen van wissels goed onder de knie had dan kon je in vrijloop of remmend een wissel in de rechtdoorstand laten lopen en middels de knop wisselbediening in de kromstand (als de koolstaaf/koolstaven van de stroomafnemer het bovenleidingcontact passeren). Was je te vroeg dan ging het mis en duurde het indrukken van de knop wisselbediening te lang dan ging er een foutzoemer. Bleef je desondanks de knop indrukken dan schakelde de bediening zelf uit om oververhitting van de weerstand te voorkomen. Uiteindelijk kon je alle wissels bedienen met maximaal 2 seconden bekrachtigde knop. Zo`n contact voor de wisselbediening is hier goed te zien in de bovenleiding.

APH | 17-10-2015
Ik kan me naast het pand links op de achtergrond dat nu nog langs de Scheveningseslag staat aan de rechterkant een midgetgolfbaan herinneren.
Dan heb ik het over de jaren 50 van de vorige eeuw.

AvdZwan | 17-10-2015
Ik dacht, de Villa op de achtergrond te herkennen en dacht dat deze er nog steeds staat. Hoe heette voor dat het Scheveningse veer genoemd werd, de straat, links van het Grandhotel? . De situatie van de sporen. Mocht hier lijn 8 de voormalige vertrekhalte van lijn 8 kruisen, dan staat de 1013 nu op het afbuigende spoor dat een tijdje door lijn 7 is gebruikt Maar in die tijd gingen er geen twee sporen richting Circus. Het is mij dan ook steeds nog een raadsel en wie weet er meer? Er lag een spoor naar de kruising waar over de kruising een dubbelspoor lag voor lijn 14 en op die kruising een aftakking naar links op rondjes te kunnen rijden
Dank u

Ralph | 17-10-2015
@Ad: beste dank, nu zie ik het ook. ik dacht, dit was de halte tegenover de ingang van de passage.

Ad | 16-10-2015
De hoogbouw in aanbouw is de woonflat boven de voormalige Sealife. Ongeveer de plek van het (witte) Grand Hotel. Het bouwhek staat ongeveer op de stoep van de Galeries.

Hendrik Prinsen | 16-10-2015
Gevers Deynootplein ?? Ik kan dat bakstenen huis links op de foto nergens terug vinden ook de hoog bouw achter de nieuwbouw kan ik ook niet plaatsen, een paar woonflats en iets van een ministerie?

EmWe | 16-10-2015
Naar mijn mening is dit de oude vertrekhalte van lijn 8, op deze plek is de galerij (Les Galeries) afgebroken. Daar achter stond het Grand Hotel.
De 1013 is waarschijnlijk een extra uitrukkende (spits)wagen en passeert een al gereedstaand stel 1300-2100 aan de halte. Het huis geheel links op de foto, staat nu aan de Scheveningse Slag bij de oprit naar de boulevard.

Ad | 16-10-2015
Nee de andere kant, naar zee gezien links van het Kurhaus. De villa links bestaat geloof ik ng, staat aan de zuid kant van Scheveningseslag.

Dit is in de korte periode dat de standplaatsen van 8 en 9 verwisseld waren. De 1013 slaat zo dadelijk rechts af. Hij kruist dus voor het koppelstel van lijn 9 op de vertrekhalte.


Ralph | 16-10-2015
In welke richting kijk ik op dit Foto? Is in de achtergrond de huidige passage? Ik denk niet, maar ik ben niet zeker. Nu al bedankt voor alle reacties.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    4884


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>