Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 23-10-2017, 21:03 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Kromhout-TB4 121 van lijn E met één koplamp wegens schaarste in 1948
foto van Jan Munter uit de collectie van Piet van Gaart






HansR | 8-1-2016
Dit lijkt mij een mooi moment een prijsvraag uit te schrijven.
"Welke bus- tramlijn bij de H.T.M. heeft het kortst bestaan?"
De prijs is de eeuwige roem als super deskundige op dit prachtige HTMfoto net.

erven sleeboom | 8-1-2016
Oeps... ruim twee maanden dus...
Bedankt.

wil leebeek | 8-1-2016
Erven Sleeboom: Lijn E werd ingesteld op 22 maart 1948 tussen Perenstraat bij de
Appelstraat naar Gevers Deynootplein. Vanaf het deel Van Boetzelaerlaan via Doornstraat naar Duinstraat ( terug Westduinweg)- Hoge Prins Willemstraat werd op 12 april 1948 gewijzigd in van Boetzelaerlaan-Frankenslag -Schev. weg-Hoge Prins Willemstraat.
Op 22 april 1948 werd het eindpunt Perenstraat verlegd naar de Appelstraat naast
lijn 5.
Op 1 juni 1948 werd lijn E opgeheven

erven sleeboom | 8-1-2016
Buslijn E Schev. Zeebad - Appelstraat heeft in 1948 ruim een maand bestaan, van 24 april tot 31 mei.
Op 1 juni kreeg lijn 14 een nieuw eindpunt aan het De Sav.Lohmanpl. in plaats van de Zuiderparklaan. Daarmee werd bus E overbodig.
De volgende buslijn E (later lijn 20 en nu lijn 25) begon in 1952 te rijden.

In later jaren wilde Jan ("John") Munter niets van bussen weten (zijn brilkever was het enige voertuig op rubberbanden dat hij wenste te tolereren) , maar hij blijkt ze toch gefotografeerd te hebben. Gelukkig maar.

Hans | 8-1-2016
De grote vraag is nu: wie is hier de (dubbel)kluts kwijt?

trammetje | 8-1-2016
Hans R ik ben van 62-3 en heb de opleiding gehad bij de TD in Utrecht voor NEKAF,Daf en Antar en wij hoefden bij de NEKAF niet te dubbelklutsen alleen als je naar zijn 1 terug ging zoals Geurt schrijft.

HansR | 7-1-2016
Als ik zo de reacties lees over het dubbelklutsen, verbaas ik mij over de reactie van @trammetje die beweert nooit hoefde te dubbelklutsen op de Nekaf Jeep.

Op de rijschool van de Cavalerie op de Willem II kazerne in Amersfoort werd je op bij wijze van spreken op strafcorfee gezet als je fout schakelde tijdens de rijles op de Jeep. Je rijbewijs kon je ook vergeten als je deze vorm van schakelen, waar de mannen die reeds een rijbewijs in het burgerleven hadden de meeste moeite mee hadden,niet beheerste.
Ik was van lichting 64-2 en wellicht waren latere Nekafs met modernere versnellingsbakken uitgerust.
Natuurlijk kon je met ervaring op de juiste toerentallen schakelen zonder de kluts en tussengas, maar van de TD mocht het niet en als ze het merkten kreeg je een dauw en bij het slopen van de bak werd gedreigd met rekening man. (Dit voertuig kost 12000 gulden-) stond er op het dashbord)



Hans (Zoef) | 7-1-2016
Ongesynchroniseerde bakken zijn nog lang in gebruik geweest, ik heb nog een Daf 4800 gereden uit 1980 en deze had nog een niet gesynchroniseerde 5 bak.
Met de juiste snelheid en het juiste toerental was het zelfs mogelijk te schakelen zonder te ontkoppelen. Zo ben ik eens vanuit Limburg naar Den Haag gereden toen in Maastricht de koppeling het begaf.

joost | 7-1-2016
Mooie foto uit een moeilijke periode. Schaarste was er bijna aan alles in die jaren. De situatie van het rijden met één koplamp zal niet lang heben geduurd. Gezien het mindere zicht (en zichtbaarheid) bij duisternis. Het gemotoriseerde verkeer kwam toen ook al wat meer op gang.
Een mooi passend deksel erop met rubberen afdichting. Een waterdichte oplossing. Het rijdend maken en -houden vergde handigheid en inventiviteit. Tegenwoordig worden defecte onderdelen uitgewisseld tegen nieuwe. Efficiënter. Tijden zijn veranderd, hoewel er in de wagenmakerij nog steeds echte vaklieden werken die dingen nog echt kunnen maken en repareren.

@Geurt Borsboom. Dat kwam door het ontbreken van de synchromesh op de 1e versnelling. Met tussengas en een tussenslag met de koppeling bracht je tijdens terugschakelen het kleine tandwiel van de 1e versnelling op gelijk toerental met de rest van de versnellingsbak. Het werk wat de synchromeshringen op de 2e en 3e versn. deden werkte dus op de eerste niet. Voorschrift om met deze schakelwijze te snel op- en terugchakelen, en dus slijtage te voorkomen, werd ingesteld. Engelse auto`s hebben dit nog lang gehad. De oude Fiat 500 had helemaal geen synchromesh en schakelde, grappig genoeg, als o.a. een DAF YA328...... en die schakelde dus weer als de Kromhout TB4 op de foto,


Geurt Borsboom | 7-1-2016
Dubbel klutsen in een NEKAF was van 1 naar 2 en van 2 naar 3, maar ook van 3 naar 2 technisch niet noodzakelijk, maar was wel voorschrift. Van 2 naar 1 moest wel worden dubbel geklutst en met tussengas. Voorschrift was dat dat van 3 naar 2 ook moest, maar technisch was dat niet nodig.

wil leebeek | 6-1-2016
Mooie foto. Het was in die tijd een leuke tijd: de wederopbouw van HTM qua
lijnen en materieel.
Heb dit meegemaakt als fan van de HTM sinds oktober 1946. Bijna elke dag was er wel iets wat mijn belangstelling trok. Had dus altijd potlood en papier bij me om alles zoveel mogelijk te noteren.

Ik heb een groot archief opgebouwd en dit wordt nog steeds aangevuld.

trammetje | 6-1-2016
Ik heb met de NEKAF Jeep nooit hoeven dubbelklutsen wel met de |GMG en de div.DAF zoals de 314,328,524 en 616 en heb met deze carretjes heel wat KM gemaakt maar dubbelklutsen met de NEKAF nooit gedaan

Dick | 6-1-2016
Deze bussen reden in de oorlog op lijn T (van Alkemadelaan hoek Waalsdorperweg - Spoorwijk) totdat Waalsdorp op last van de bezetter geevacueerd werd, najaar 1943. Ik heb er toen wel eens in gezeten. Wij woonden in de van der Aastraat. De chauffeur moest er af en toe uit om de houtgasgenerator op te stoken. Andere brandstof was er toen bijna niet meer. De meeste buslijnen waren al opgeheven, maar i.t.t. andere wijken had het Benoordenhout geen tramlijnen (behalve een klein stukje lijn 7 in de Jan van Nassaustraat en de tram naar Leiden op de Benoordenhoutseweg. Bovendien zal er een Duits belang zijn geweest, de van Alkemadelaan liep langs de vesting Clingendaal waar Seyss Inquart met zijn trawanten zat.

HansR | 6-1-2016
Dubbelklutsen moest ook op de Nekaf Jeep, waarop ik Huzaar chauffeur was bij de cavalerie.
Daar raak je snel aan gewend,zeker als je zoals ik je rijlessen en rijbewijs op zo`n voertuig hebt gehaald.
Tijdens een weekend verlof mocht ik een stukje rijden in een auto die mijn broer gehuurd had.
Gewend om met je dienstschoenen (kistjes) flink te stampen op de koppelingspedaal trapte ik het luxe burgerautootje bijna door de bodem. Mijn broer (niet dienstplichtig door broederdienst)
schok zich het apezuur "wat doe jij nou?" Daarna ervoer ik pas hoe heerlijk het is om gewoon te koppelen, maar moest mij wel inhouden om zonder kracht te zetten de koppeling in te duwen.
Zo`n Jeep had maar 3 versnellingen met als extra krachtbron een hoge en lage gearing pook, maar dat is weer een heel andere dubbel kluts techniek.

Als ik deze prachtige bussen zie denk ik aan mijn vader die dagelijks vanaf de Lijnbaan met deze bussen (P) naar de rubberfabriek Vredestein pendelde om zijn karig loon te verdienen.

trammetje | 6-1-2016
Ging best hoor heb er meegereden als ik sneeuwdienst had om te pekelen

Jwb | 6-1-2016
Maar in 1948 was geluk nog heel gewoon ...

Hans | 6-1-2016
Petje af voor de chauffeurs die dit soort bussen moesten besturen. Geen stuurbekrachtiging, geen automatische versnellingsbak, maar dubbelklutsen zowel bij het opschakelen als bij het terugschakelen en wat dacht u van de afwezigheid van ergonomisch verantwoorde chauffeursstoelen?

Alleen al door de gedachte aan hun diensten voel ik me geradbraakt...

Joop Bleyie | 5-1-2016
Petje af voor de mensen die in de nasleep van de bezetting de boel gaande wist te houden. onder het motto "Gaat het niet zo als het moet" dan "Moet het maar zoals het gaat"

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    4479


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>