Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 18-10-2017, 20:32 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



PCC 1106 van lijn 12 in de sneeuw op de Koningskade, winter 1983/1984
foto van Ronald van Onselen






Rinus | 24-8-2016
Dat die foto niet uit die winter dateert, was al af te leiden uit de bovenleidingsconstructie, zoals Betweter terecht opmerkte. Die oude masten aan de zijkant van de sporen die hier op de vrije baan langs de Koningskade stonden zijn destijds ook vervangen door masten tussen de sporen.

Aan de hand van de dakreclame is verder te bepalen dat dit 1981/1982 of 1982/1983 moet zijn.

Voor de rest hoop ik toch dat de fotograaf nog wat aantekeningen heeft, of zich iets kan herinneren, want zoals reeds gezegd die lijn 12 kwam daar dus niet in de normale dienst.



eppo | 24-8-2016
Uit de vorige postings maak ik op dat deze Histor-dakreclame ("HISTOR VERF, eer van je werk"), dus voor het eerst is aangebracht op 17 november 1978, de dakreclame die de 1106 hier heeft, afkomstig is van de 1020, en op 29 oktober 1981 op de 1106 is gemonteerd, de 1106 op 03 december 1981 een schilderbeurt heeft gekregen (deze datum staat vermeld in de tabel van Van Donselaar) en deze dakreclame heeft gehouden tot en met 23 juni 1983. Dat laatste wordt in ieder geval door Leebeek niet weersproken, dus dat betekent dat de foto niet afkomstig is uit de winterperiode 1983/1984. Dan hebben we dit ook weer even duidelijk.

FransW | 24-8-2016
erven sleeboom | 24-8-2016

quote:

FransW | 24-8-2016 Op 17.11.1978 werd voor het eerst een Histor dakreclame geplaatst op een PCC.

Dat zal Leebeek wel niet gezegd hebben, want halverwege de jaren zestig waren er heel wat PCC`s 1000 en 1100) met Histor.

Neen, zo heeft Wil mij dat inderdaad niet geschreven, maar heb dit abusievelijk wel zo opgevat. Deze uitvoering van de Histor-dakreclame is voor het eerst op 17.11.1978 op een PCC aangebracht, zoals Wil Leebeek hieronder al aangaf.

Rene W | 24-8-2016
Ik heb de tabel van dakreclames uit Van Donselaar 1 verkeerd geinterpreteerd. De data die ik heb vermeld zien dan op een periode dat de 1106 geen dakreclame had.

erven sleeboom | 24-8-2016
 quote:
FransW | 24-8-2016 Op 17.11.1978 werd voor het eerst een Histor dakreclame geplaatst op een PCC.
Dat zal Leebeek wel niet gezegd hebben, want halverwege de jaren zestig waren er heel wat PCC`s 1000 en 1100) met Histor.

Wil Leebeek | 24-8-2016
Frans.W: even een kleine correctie. ER waren al vele jaren eerder
Histor dakreclames maar de datum van de borden uitvoering 17-11-1978
heeft betrekking op het bord dat op de 1106 ( zie foto) was geplaatst.

FransW | 24-8-2016
Ik heb nog even contact gehad met Wil Leebeek over de dakreclames van de 1106, hij informeerde mij het volgende:

Op 17.11.1978 werd voor het eerst een Histor dakreclame geplaatst op een PCC. Vanaf 1981, toen de 1000en afgevoerd werden, werden in een rustig tempo de Histor-dakreclames van de 1000en geplaatst op die 1100en die op dat moment nog niet van dakreclames waren voorzien.

De 1106 kreeg Histor op 29-10-1981, die reclames waren afkomstig van de 1020. Op 03.12.1981 kreeg de 1106 een schilderbeurt. Op 04.12.1981 reed de 1106 op lijn 12. De Histor-reclame van de 1106 werd verwijderd op 23.06.1983.


Ad | 24-8-2016
Ik snap het niet: als dit na 2 oktober 1983 is, is dit toch `gewoon` een lijn 12 die van Duindorp naar CS is gekomen en nu door gaat naar Moerwijk ?

Rinus | 24-8-2016
@FrankZ
Sorry voor de verwarring. Met niet regulier, bedoel ik niet in de lijndienst. Dit spoor was gewoon bereikbaar vanuit de Rijnstraat, alleen je kon niet de beweging maken richting Scheveningen (en omgekeerd), alleen rijden in/uit de richting Voorhout / Vijverberg was mogelijk (vandaar dat met Prinsejesdag lijn 9 op het Korte Voorhout moest driehoeken om via de Rijnstraat om te rijden).
Met de reconstructie in 1983 is het mogelijk gemaakt om CS - Bosburg - Koninginnegracht te rijden; dit vanwege de nieuwe lijnvoering van lijn 1.
Die lijn 12 die we hier zien is gekomen vanuit de Rijnstraat en rijdt richting Lange Vijverberg.
Over het hoe en waarom kunnen we alleen speculeren, tenzij de fotograaf nog iets kan melden.
Enkele mogelijkheden zijn: wissel vast op Rijswijkseplein, wissel vast in Rijnstraat.

De data van de dakreclame van Frans Wellner zullen correct zijn. Die van Van Donselaar is niet te rijmen met de sporensituatie die we hier zien met sneeuw.

FransW | 24-8-2016
@Remco: wat u mij schrijft is mij genoegzaam bekend.
Maar ik schreef in mijn allereerste posting dat de 1106 de Histor verf-dakreclame heeft gevoerd van 03.12.1981 t/m 23.06.1983 (bron: Van Donselaar 1). Dus hoe kan deze foto nu van na oktober 1983 zijn?

FrankZ | 24-8-2016
Wat Remco schrijft. En Rinus, als dit spoor niet regulier werd gebruikt, hoe kwam lijn 12 dan volgens jou van de Rijnstraat naar het Korte Voorhout?

Remco | 24-8-2016
@FransW: de trambestuurder hoefde de lijncijferfilms niet te veranderen, de hele route werd als lijn 12 gereden. Dat heeft tot 1996 geduurd. Lijn 12 beschreef een grote lus door het centrum en deed per richting twee keer het Rijswijkseplein aan. Daar kruiste die zijn eigen route en had daar vier haltes.

Rinus | 24-8-2016
Betweter heeft gelijk. Zoals aan de bovenleidingsmasten - en ophanging te zien is, is dit zonder enige twijfel een tram op de vrije baan Koningskade van voor de heraanleg in verband met de nieuwe lijnvoering per 2 oktober 1983.
Er is dus sprake van een uitgeweken lijn 12, want dit spoor werd - behoudens de jaarlijkse omleiding van lijn 9 op Prinsjesdag, met driehoeken Korte Voorhout - destijds niet meer regulier gebruikt.

Als deze discussies zijn natuurlijk een leuk tijdverdrijf, maar dit illustreert ook het belang dat fotografen goed dateren en tevens goed documenteren wat op de foto te zien is.

FransW | 24-8-2016
@FrankZ: is het voor u duidelijk te lezen dat er voorop MOERWIJK staat en niet DUINDORP? Of is het meer een aanname van uw kant? Ik kan mij niet voorstellen dat de trambestuurder wel de richtingfilm heeft gewijzigd maar dat is vergeten te doen bij de lijncijferfilms.

FrankZ | 24-8-2016
Hij rijdt gewoon zijn normale route. Vanaf 2 oktober 1983 is het volledige traject immers Duindorp - Moerwijk. Na CS over de Koningskade en Korte Voorhout richting Spui en vervolgens over de Rijswijkseweg richting Moerwijk. Dat is ook wat er voorop staat, MOERWIJK, niet DUINDORP.

FransW | 23-8-2016
Op de vraag van Betweter wat de 1106 hier op deze locatie deed, daar kan ik alleen maar naar gissen. Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat er in de Rijnstraat niet kon worden gedriehoekt vanwege vastgelopen wissels. Maar daarover kan ik geen zekerheid bieden...
Niettemin een heel interessante foto die we hier zien.

Wim van Es | 23-8-2016
@FransW, @Betweter en @Rene W,
Allen bedankt! Het is dus de winter van 1983/1984.

Rene W | 23-8-2016
Histor dakteclame op de 1106 zat er van jun 83 - mei 84 op volgens het boek 130 jaar trams in den haag deel 1 van Ab van Donselaar. De foto zou dan eind 83 of begin 84 gemaakt moeten zijn.

Betweter | 23-8-2016
Bij nader inzien is de datering van FransW wel waarschijnlijk. De sporen op de Koningskade zijn nog niet aangepast voor de komst van de lijn pen 1, 9 en 12/16 per 2 oktober 1983. Dit is te zien aan de bovenleiding die hier nog in de zogenaamde "tramophanging" (flaggkette) hangt, na de aanpassing inclusief de boog naar de Prinsessegracht voor lijn 1 en 9 is op dit baanvak "kettingophanging" (hochkette) toegepast.

Maar ... Wat deed de 1106 daar dan? Het lijkt er op dat de richtingfilm op Duindorp staat, bij de toen toegepaste richtingfilms werd dit in letters met gelijke hoogte geschreven. De bestemingen Station Centraal (station groot, centraal klein) en Remise Frans Halsstraat of Lijsterbesstraat zouden een ander beeld hebben gegeven.

Betweter | 23-8-2016
Frans W was me voor, maar met een onwaarschijnlijkere datering ... Tenzij de 1106 is omgeleid als gevolg van de sneeuw. Maar dan is dit een onwaarschijnlijk baanvak (er reed voor 2 oktober 1983 namelijk geen lijndienst over dit spoor) en "vroegah" reden we toch zoals gewoon als het sneeuwde?

Betweter | 23-8-2016
Gave foto! Hier ligt nu de ingang van de Koningstunnel.

De foto is in elk geval van voor (maart?) 1989, omdat toen de oude HTM logo`s zoals de 1106 deze hier nog heeft, werden vervangen door het "125 jaar Persoonlijk Vervoer" logo. En na 1 oktober 1983, omdat voor die tijd lijn 12 niet verder reed dan CS.

De reclamemannen kunnen de foto vast nauwkeuriger dateren :)

FransW | 23-8-2016
Oh neen, zeer zeker geen jaren negentig! De 1106 heeft hier dakreclames van Histor verf. Die dakreclame voerde de 1106 van 03.12.1981 t/m 23.06.1983.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    1482


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>