Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 19-10-2017, 12:19 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



`Cape Hope` dubbelgelede tram bij de HTM in 1932
foto uit de collectie van Joop van Bleyie




uitsnede

De `Cape Hope` heeft in 1932 twee weken proef gereden in Den Haag tijdens het Internationale Tramweg Congres.





Ad | 27-12-2016
Ik vind het geen lelijke tram, maar hij past niet in de ontwerptraditie van de haagse houten trams zoals we die gewend zijn`. Maar er is wel verwantschap met Berlijnse trams uit dezelfde tijd, bijvoorbeeld in de hoekige kop

Ik vraag me af of er meer bekend is over de constructie van de wagenbakken. De raampartijen zijn echt heel licht, misschien moet de dwarsverdeling voor meer stijfheid zorgen. Het uitzicht viir een staande reiziger was hier heel wat beter dan met de standee windows van het model 1945 van de PCC [is ce HTM 1000 seie)

erven sleeboom | 27-12-2016
 quote:
Hans | 27-12-2016 Een Kindergärtnerin zei tegen de kleuters: "Kinder, zeichnet einen schönen Straßenbahnwagen!".
Ja.
Geweldig leuk.
Maar Rinus heeft het goed gezien. Over het design is grondig nagedacht. Deze tram is een goed voorbeeld van Neue Sachlichkeit: doelmatig, strak gelijnd, rechthoekig, transparant. Geen krommingen, geen versieringen, geen pretenties.

Hans | 27-12-2016
Welnee, beste Rinus. Destijds is het als volgt gegaan:

Een Kindergärtnerin zei tegen de kleuters: "Kinder, zeichnet einen schönen Straßenbahnwagen!". Een hotemetoot is met het resultaat aan de haal gegaan, heeft de beste tekening eruit gepikt en ziehier het eindproduct. (Was ie effe lekker goedkoop uit... )

Rinus | 26-12-2016
 quote:
in die tijd had men nauwelijks oog voor design en esthetiek m.b.t. vervoermiddelen. Blok en kubus waren troef.

Vgl. de bouw- en kunststijlen uit die tijd (De Stijl / Bauhaus / Kubisme / Modernisme) en dan zal het oordeel kunnen zijn dat die Cape Hope juist bijzonder aansloot bij bepaalde stromen in die tijd

Hans de Haas | 24-12-2016
Toch had men in die tijd al een vooruitziende blik, de gewichtsverdeling is exact gelijk aan die van de regio-citadis, een vooraan, 2 op de middenbak en eentje achteraan.

Hans | 24-12-2016
Ach ja, in die tijd had men nauwelijks oog voor design en esthetiek m.b.t. vervoermiddelen. Blok en kubus waren troef. Ook auto`s zagen er niet uit, denk maar aan de legendarische T-Ford; niet meer dan een koets zonder paard.

Ronald de Koning | 24-12-2016
JWB (19/12) Spuuglelijk ? dit is geen feit, maar een mening. Kijk eens naar de Blokkendozen van de NS, materiaal 1935; over smaken valt niet te twisten.
Erven Sleeboom (19/12) ik ben het met hem eens; Cape Hope was wel een zeer doordachte naamgeving om de tram zo op het internationaal tramcongres in de markt te zetten.

erven sleeboom | 24-12-2016
 quote:
JWB | 19-12-2016 Maar hoe je het wendt of keert, innoverend of niet, feitelijk is het een spuuglelijk ding ......
Die vermeende spuuglelijkheid heeft juist wel te maken met hoe je het wendt of keert, want door de gekozen asopstelling was er niet of nauwelijks een afschuining nodig in de bogen. Vandaar de rechthoekige vormgeving, die een maximum aan ruimte gaf over de hele breedte van het front.
Drie zachtjes wiebelende tuinhuisjes deinen over de Scheveningscheweg... mooi toch?

erven sleeboom | 24-12-2016
Die rots in Zuid-Afrika was voor zeevarenden het symbool van hoop: Azië (Brits-Indië of "ons Indië") lag in het verschiet. Er was nog geen Suez-kanaal.
En net zo was deze tram het symbool van hoop voor de tram, die rond 1930bedreigd door de bus en de particuliere automobiel.
Vergezocht? Jazeker! En hoe!
Maar juist door de kortheid van de twee woorden (eigenlijk twee lettergrepen) bleef de benaming hangen.
"Welke experimentele tram uit de jaren dertig bedoelt u eigenlijk met de Gelenkwagen van AEG en Christoph & Unmack?"
"Cape Hope!"
"O, zeg dat dan..."

Hans | 24-12-2016
@erven sleeboom

Natuurlijk! Maar hoe iemand ooit erop gekomen is deze tram naar een rots in Zuid-Afrika te noemen, blijft voor mij een raadsel. Ik zie geen enkele overeenkomst. Ik heb ook geen `Cape Hope` in m`n atlas kunnen vinden, wel `Cape of Good Hope`. Maar ja, Engels was destijds minder internationaal gemeengoed dan vandaag de dag. En dat zo`n vergezochte naam ook nog eens heeft beklijfd...

erven sleeboom | 23-12-2016
 quote:
Hans | 19-12-2016 Toch blijf ik het enigszins vreemd vinden dat de Allgemeine Elektricitäts Gesellschaft haar Gelenkzug van Christoph & Unmack AG anno 1932 een Engelse naam heeft gegeven.
Dat had de Allgemeine Elektricitäts Gesellschaft dan ook helemaal niet gedaan. Bijnamen ontstaan spontaan, worden door iemand bedacht, maar door wie...? en als ze aanslaan gaan ze een eigen leven leiden.

JWB | 19-12-2016
Maar hoe je het wendt of keert, innoverend of niet, feitelijk is het een spuuglelijk ding ...... Hij lijkt nog het meest of drie aan elkaar gekoppelde tuinhuisjes. Maar wel een intrigerend verhaal.

Hans | 19-12-2016
Toch blijf ik het enigszins vreemd vinden dat de Allgemeine Elektricitäts Gesellschaft haar Gelenkzug van Christoph & Unmack AG anno 1932 een Engelse naam heeft gegeven. Maar ja, toentertijd had het Duitse nationalisme (lees: nationaal socialisme) nog lang niet zijn afschuwelijke hoogtepunt bereikt, hoewel het ook in die tijd al behoorlijk broeide... Maar: business must go on, ook in Duitsland .

Rinus | 19-12-2016
Ik lees hier reacties die refereren aan de ervaringen van een trambestuurder die met deze tram heeft gereden. Een voorzichtige vraag: wat waren zijn ervaringen? Is daar nog iets over te zeggen?

erven sleeboom | 19-12-2016
Het was een internationaal tramcongres... AEG richtte zich niet alleen op Duitsland maar op heel Europa plus de hele wereld en omstreken... men had "goede hoop" dat deze moderne tram een nieuw élan zou brengen in de strijd tegen de oprukkende autobus en particuliere automobiel... de naam Kaap de Goede Hoop was ooit bedacht omdat die kaap de zeeroute naar Azië naderbij bracht en daardoor een symbool was van hoop... en Engels was & is de meest verbreide wereldtaal... dus... eh... ja... vandaar Cape Hope.

Hans | 19-12-2016
Kan iemand de weinig Duitse naam `Cape Hope` verklaren?

MikeV | 18-12-2016
Lezens/Beziens waardig:
http://skiptram.nl/

Klein beetje naar onder scrollen en je ziet diverse foto`s in Den Haag en zelfs een gekleurd schaalmodel

Maurits | 18-12-2016
@Ad: Die `Zweedse` foto is inderdaad Berlijn, Betriebshof Charlottenburg.

Met de Dresdense 2501 (bouwjaar 1928) is toch wel enige verwantschap, ook dat was een driedelige gelede wagen met de eindbakken elk op één as en een middenbak op twee assen. Voor zover ik op tekeningen kan zien géén aansturing daarvan, maar het concept van de Cape Hope lijkt een soort verdere ontwikkeling daarvan.

Ad | 18-12-2016
Ik heb nog een paar plaatjes gevonden:
Op de hoek van de Haringkade [uit de Leidsche Courant) http://leiden.courant.nu/issue/LC/1932-06-23/edition/0/page/5

In Berlijn: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?5,4948677
(wat er later over Dresden staat klopt niet. Dresden 2501 was een heel anders gebouwde tram)
Ook Berlijn ?: https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=39353&start=0 (ietsje naar beneden)

Op de Berlijnse foto`s staat de pantograaf op een soort tafel

Frans Reijgers | 18-12-2016
@es:
In feite dus het al jaren bij HTM in gebruik zijnde systeem, niet waar?
Dank voor de reactie.

erven sleeboom | 18-12-2016
Verduidelijking: de beide assen onder de middenbak stellen zich in bogen in de rijrichting in, geholpen door een stangenstelsel.

erven sleeboom | 18-12-2016
Uiterlijk zie je geen verschil, maar de buitenste assen zijn vast, de binnenste zitten ieder in een draaistel.

Frans Reijgers | 18-12-2016
Hieronder wordt m.b.t. dit prototype verschillende keren gesproken over diens draaistellen. Het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar ik ontwaar (weliswaar op het oog, dat geef ik toe) slechts vier éénassige "vaste" trucks. Wie?

erven sleeboom | 18-12-2016
Henk B:
Voor de verplaatsing van die beugel en bijbehorende apparatuur hebben ze toch ook minstens een kleine week nodig gehad. De foto moet dus ergens in de eerste weken van juni gemaakt zijn.
De wagen was niet "mislukt", in die zin dat het specifieke concept niet tot productie heeft geleid, maar dit prototype had wel degelijk een aantal kenmerken die de tramontwikkeling vooruit hebben geholpen, zoals Henk Boshuyzen ook al opmerkt.
Met de eenassige draaistellen wilde het nog niet zo lukken. De RET en de HTM hadden daarmee al minder goede ervaringen opgedaan. De Delmez-motorwagens 202-221 in Rotterdam kregen alsnog een vast onderstel en de Haagse 816-820 waren ook niet ideaal, al hebben die het wel ongewijzigd uitgehouden tot in de jaren zestig.
Beter ging het als de eenassige draaistellen werden gestuurd door een extra as met hulpwielen (systeem Buchli) zoals bij de drieassers bij de LTM en NZH en na de oorlog het Amsterdamse GVB.
Maar toch had de Scheveningse lijn 8 even een spectaculaire voorbode van de nieuwe tijd in huis, ook door de inrichting van het interieur, de deurbediening en andere snufjes.

Henk Boshuyzen | 18-12-2016
@erven sleeboom: de foto is met grote zekerheid van voor 22 juni 1932!
Foto`s van Proefritten bij de HTM laten zien dat de stroomafnemer bij de preofritten al op de voorste wagenbak stond, Op de foto hier is de stroomafnemer nog op de middenbak geplaatst.
Ook zijn nog geen plakaten op de ramen aangebracht die bij de proefritten zichtbaar waren, (zie van Donselaar deel 1, blz 154)
Verder wil ik zelf niet van een miskoop spreken, de wagen had best een aantal nieuwigheden in zich zoals een stuurstroominstallatie voor het rijden met 18 standen voor het aanzetten. Vreemd genoeg gebeurde het remmen gewoon op de ouderwetse manier met hoofdstroom contacten in de schakelkast.
De in denhaag achtergebleven stroomafnemer heeft nog dienst gedaan op de 801, 280 en 811. Hij heeft de bijnaam "Harmonica beugel tot ver na de oorlog gehad, als verwijzing naar zijn afkomst.

Hans Klomp | 18-12-2016
"Een flop dus"? Dat weet ik zo net nog niet. Het is immers toch ook niet logisch dat een bedrijf als A.E.G., die het elektrische deel van deze wagen leverde, naar een Internationaal Tramcongres met zo`n 500 deelnemers een wagen toestuurt die zo slecht zou zijn?.
Via Delpher.nl vind ik een artikel in het Soerabaijasch Handelsblad van 29 juli 1932 over deze wagen. De correspondent is redelijk enthousiast over de wagen. Bij met 46 km per uur over de Oude Scheveningsche weg, geeft een plotselinge remming geen problemen! Weliswaar trilt de wagen iets meer dan gebruikelijk, maar de correspondent blijft over de door hem bijgewoonde proefrit enthousiast.

erven sleeboom | 18-12-2016
Wim van Houts,
Jazeker, dat klopt toch? Hij was er maar wat trots op dat hij in zijn jonge jaren tot de uitverkoren bestuurders behoord had. En terecht.

Jwb | 18-12-2016
Concluderend; ook na lezing andere bronnen, deze wagen was geen succes. Slechte gang. Nooit in productie genomen en nooit in een reguliere dienst gereden (anders dan proefbedrijf). Roemloos ten onder gegaan en gesloopt. Eenassige draaistellen bleven problematisch zolang deze puur mechanisch ingesteld werden. Een flop dus.

Emile Bruggeman | 18-12-2016
Ik vraag mij af hoe de wagen gekeerd werd . Bij de Remise Scheveningen was er geen keermogelijkheid; deze kwam pas na de oorlog. De gelede tram moest dus achteruit van de remise naar het Kurhaus of omgekeerd. Wie weet hier iets van?

Wim van Houts | 18-12-2016
Erven Sleeboom
Ik neem aan dat je het over mijn vader hebt van het rijden met
de gelede tram

Maurits | 18-12-2016
Ook wat betreft de kleuren zal het opvallende verschijning zijn geweest: de onderkant felgeel, de bovenkant wit, bijna zoals de streekbussen in de jaren zeventig en tachtig. Indertijd was dat de beschildering van het Berlijnse openbaar vervoer.

erven sleeboom | 18-12-2016
Trambestuurder Van Houts kon gloedvol vertellen over de ritten die hij met de harmonicatram op lijn 8 gemaakt had.

erven sleeboom | 18-12-2016
Of de foto echt van 1 juni 1932 is weet ik niet, op die datum zou hij zijn laatste proefritten in Berlijn hebben gemaakt, die op 12 mei waren begonnen. Op 22 juni maakte hij zijn eerste Haagse proefrit. Vanaf 28 juni tot en met (in elk geval) 9 juli 1932 reed hij op lijn 8. Daarna ging hij terug naar de fabriek van Christoph & Unmack in Niesky in Saksen en stond daar te verpieteren totdat hij in 1940 werd gesloopt.
 quote:
Haagse_Meester | 18-12-2016 De NZH Tweelingstellen dateren uit hetzelfde jaar, waren Hollands fabricaat en hadden een grotere capaciteit, maar de HTM was nog niet toe aan draaisteltrams voor de stadsdienst.
De HTM had al veel draaisteltrams voor de stadslijnen: eenling-motorwagen 200, vele aanhangers met eenassige draaistellen en de 750`ers met tweeassige draaistellen. De revolutionaire constructie van de "harmonicatram" met twee vaste (buitenste) assen en twee (binnenste) eenassige draaistellen - systeem Liechty - was heel anders dan die van de A600.
N.a.v. dat tramcongres heeft geen enkel trambedrijf een bestelling geplaatst. Misschien was het ding zijn tijd te ver vooruit. Het verhaal gaat dat de wagen een onrustige loop had.

Museummedewerker | 18-12-2016
Bij deze tram was voor de bestuurder een echte zitplaats voorzien. Staand besturen was absoluut niet de bedoeling! Kijk in het tijdschrift "Haagse Tramhistorie" nummer 18 (van november 1991) naar de foto op pagina 10 en tevens nummer 19 (van februari 1992) op pagina 13.

Haagse_Meester | 18-12-2016
@Aat Hoogland: beter kijken, de bestuurder staat toch echt! De zittende heer erachter is een passagier

@Wouter: nee, HTM heeft dit model nooit willen kopen, het was in Den Haag om reclame te maken voor de fabrikant, met als doelgroep de deelnemers aan genoemd congres. De NZH Tweelingstellen dateren uit hetzelfde jaar, waren Hollands fabricaat en hadden een grotere capaciteit, maar de HTM was nog niet toe aan draaisteltrams voor de stadsdienst. Dat zou nog tot 1946 duren toen de eerste Zwitsers binnen kwamen.

De Cape Hope ging na z`n Haagse avontuur naar Berlijn, zei het zonder z`n panto (die bleef in het Haagje), maar heeft daar naar verluidt nooit gereden. Is vrij snel daarna al gesloopt.

Aat Hoogland | 17-12-2016
Wat mij opvalt is dat de trambestuurder er zo gemakkelijk bijzit. Het was vroeger zitten op een zadel of het was staan.

Hansje | 17-12-2016
`T lijkt mij meer op een blokkendoos.Ugh!

pduvekot | 17-12-2016
Paul Stassen van skiptram zoekt nog naar de juiste kleur geel van deze tram...

Wouter | 17-12-2016
Wat mooi! Is werkelijk overwogen dit materieel aan te schaffen?

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    3015


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>