Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 26-7-2017, 13:20 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Lijn 1 (mw. 103 en ahr. 613) op de Frederik Hendriklaan, ca. 1928
foto van Dienst Stedelijke Ontwikkeling uit de collectie van Joop van Bleyie




uitsnede



 Mail deze pagina 


Wout Verspuij | 14-5-2017

 quote:
joost | 14-5-2017
Ik heb dit fenomeen echter nog nooit zo uitdrukkelijk gezien.

Het valt bij deze foto extra op doordat, toevallig beiden tramstellen praktisch naast elkaar rijden. De bolvorming van het wegdek was en is altijd inclusief het spoor maar valt bij foto`s waar maar 1 tramstel op staat wat minder op.

joost | 14-5-2017
@Wout Verspuij. De tonrondten in de weg zijn mij bekend alsook de reden waarom. Ik heb dit fenomeen echter nog nooit zo uitdrukkelijk gezien. Meestal lagen de sporen vlak en werd tussen de sporen en het trottoir het zgn. afschot aangelegd ter afwatering van het wegdek.

Wout Verspuij | 13-5-2017
 quote:
joost | 13-5-2017
Vertekening of verkanting van het spoor? De wagens lijken enigszins uit het lood te rijden. Ik heb dit verschijnsel al eens eerder op een oude foto waargenomen. De camera`s hadden natuurlijk nog niet de zuiverheid van die van tegenwoordig. Toch een heel mooi plaatje uit een rustiger tijd in een keurige omgeving.

Geen vertekening of verkanting van het spoor maar een bolvormig aangelegd wegdek voor de afwatering van het hemelwater naar de in het trottoir, aan weerszijde van het wegdek, gelegen putten.
Alle bestratingen waren bolvormig en zijn dat nog steeds in Den Haag.
Uiteraard was en is dit ook nog steeds in andere steden het geval.
Gewoon dus om te zorgen dat het regenwater goed wegloopt.

joost | 13-5-2017
De kleine koopman rechts met handkar lijkt sprekend op de kleine koopman links op de recentelijke foto van de Haagse markt op de Prinsegracht

Vertekening of verkanting van het spoor? De wagens lijken enigszins uit het lood te rijden. Ik heb dit verschijnsel al eens eerder op een oude foto waargenomen. De camera`s hadden natuurlijk nog niet de zuiverheid van die van tegenwoordig. Toch een heel mooi plaatje uit een rustiger tijd in een keurige omgeving.

Toon Steenmeijer | 13-5-2017
Die kleine vrachtwagen is een T-Ford. Een iets zwaardere uitvoering was type TT. Vergis je niet in deze wagen met de smalle banden (met profiel !), want hij was ontworpen om de immens slechte onverharde buitenwegen in Amerika te kunnen overleven.
Lekke banden in die periode kwamen bij ons veel voor doordat paarden regelmatig een hoefnagel verloren. Dus een paar reservebanden waren geen luxe. Ik kan het niet goed zien, maar het kan ook zijn dat hij deelbare velgen heeft en dat we die compleet met banden op het cabinedak zien liggen.
Die panoramische voorruit is gezichtsbedrog; hij is gewoon vlak.

Voogd | 13-5-2017
Kennelijk autobanden zonder profiel?

Hans | 13-5-2017
Grappig he... zo`n bestelauto waarvan de voorbanden net iets dikker zijn dan fietsbanden. Er liggen twee reserve-achterbanden/-wielen op het dak. En die panoramische voorruit...!