Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 24-9-2017, 12:59 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



HSM-stoomtram 203 tijdens rangeren op de Parallelweg(?) in 1905
foto/ansichtkaart uit de collectie van Dick Gilijamse




 Mail deze pagina 


Rinus | 24-5-2017
Zie voorts de sporenplannen in de Railatlas van Blok en Van der Spek. Om de andere genoemde locaties maar te nemen, 1) bij de Laan van Meerdervoort keek (kijk) je tegen de achterzijde van de Obdrechtstraat aan. Zoals ik al eerder schreef, er is daar helemaal niets weggebroken. 2) Aansluiting GEB lag ter hoogte van het GEB, niet op de Conradkade. Voorts zijn de woningen op de Conradkade niet van dit type. 3) Delftselaan en de De Heemstraat lagen in de HSM-tijd geen emplacementen, dat lag bij de Loosduinseweg. Daar stonden toen geen huizen. Ergo alleen het grote emplacement van de Parallelweg blijft over.

De foto zal dateren van voor de opheffing van de zijtak naar de Anna Paulownastraat in december 1915.

Museummedewerker | 24-5-2017
Dit is op zeker de Parallelweg (tussen de Koningstraat en het Stationsplein). Het bewijs wordt geleverd door deze foto van de Haagse Beeldbank, waarop de gevels van de huizen perfect overeenkomen met die van de foto hierboven. Alle twijfel is nu weggenomen. Kijk naar:
http://www.haagsebeeldbank.nl/afbeelding/230b43b4-a221-4b3e-94d6-78f8a7f38f3f

Wim van Es | 23-5-2017
 quote:
erven sleeboom | 23-5-2017
Beste webmaster, wil je de titel nog even veranderen nu we weten dat het niet de Conradkade is maar de Parallelweg bij station Hollandsch Spoor?
Dank je wel!
Er staat nu Parallelweg i.p.v. Conradkade. Graag gedaan.
Maar... ik ben er zelf niet helemaal van overtuigd, vandaar toch het vraagteken.

erven sleeboom | 23-5-2017
 quote:
Ad | 23-5-2017 Van de foto hier vraag ik me af of er wat spoorstaaf in de retouche is gesneuveld.
In het boek van S. Overbosch, De stoomlocomotieven der Nederlandse tramwegen, pagina 101, staat een veel scherpere afdruk van `de foto hier`, waaruit af te leiden valt dat in bovenstaande afdruk geen spoorstaaf in de retouche is gesneuveld.

Ad | 23-5-2017
Aan de andere kant ligt het spoor er niet meer heel strak bij.

Van de foto hier vraag ik me af of er wat spoorstaaf in de retouche is gesneuveld

Rob Kievit | 23-5-2017
De beeldbankfoto (goed gevonden) laat ook zien dat kosten noch moeite lijken te zijn gespaard voor de aanleg van de stoomtram naar Scheveningen. Zo`n Engels wissel is op zich al bijzonder voor een stoomtram, maar verderop in het spoor liggen er nog twee, zie ik op de beeldbankfoto.
Het kost wat meer, maar dan heb je ook wel een compact emplacement.

Haagse_Meester | 23-5-2017
Beweegbare kruisstukken zijn niet zo bijzonder hoor. De tunnelzijde van R`dam CS ligt er vol mee en ook bij Eindhoven ligt een kruising (splitsing tussen Venlo en Roermond) met zo`n apparaat. Ook in het buitenland, met name de Duitsers, kennen ze deze techniek. Heeft te maken met railremmen, de magneetblokken die op het spoor vallen bij een noodremming. GTL heeft ze bv ook. Als de hoek waaronder de spoorstaven elkaar kruisen erg scherp is, wordt het gat voor de wielflens te lang om de railrem veilig de oversteek te laten maken, en kannie dus blijven haken. Dan heb je de poppen pas echt goed aan het dansen! Met beweegbare kruisstukken is het gat er niet meer en kan de railrem veilig passeren.

erven sleeboom | 23-5-2017
Alleen de webmaster kan hier foto`s plaatsen, en of dat zomaar mag van de beeldbank weet ik niet. Maar hier is de complete link:
http://www.haagsebeeldbank.nl/afbeelding/4f91ad90-39a2-45d5-b711-aee713e37de6
Inderdaad een heel instructief plaatje. Mooie vondst van Tiktak!

Museummedewerker | 23-5-2017
De foto, die Tiktak bedoelt (5.13800) is bijzonder. Er staat een Engels wissel op (bij Märklin altijd foutief dubbelkruiswissel genoemd, maar dat terzijde ;-) en het heeft beweegbare kruisstukken. Dat had ik nog niet eerder gezien, leuk en interessant. Een extra reden om de foto hier te publiceren, als dat mag van de beeldbank.....

Tiktak | 23-5-2017
Om een overzicht van het rangeren bij HS te hebben heb ik gevonden foto met het identificatienummer 5.13800 in de haagse beeldbank.
Ik krijg door mijn onervarenheid met de computer (leeftijd) niet de foto er op.
Maar als je kijk wel een heel bijzondere foto (misschien kan iemand hem er op zetten??)

erven sleeboom | 23-5-2017
Beste webmaster, wil je de titel nog even veranderen nu we weten dat het niet de Conradkade is maar de Parallelweg bij station Hollandsch Spoor?
Dank je wel!

Jeroen O. | 20-5-2017
Gewoon toeval en de pest erin hebben dat ik het niet kon vinden :p.

Steven | 19-5-2017
Ik heb ook even op de beeldbank bij de parallelweg gezocht (deed me daar al aan denken) maar ik kon niets vinden.
In eerste instantie was ik niet overtuigd, maar bij nader inzien - het gebouw van twee verdiepingen rechts naast de loc is dan het gebouw op de beeldbankfoto boven de uitgestrekte arm met de stok in de hand? Prima speurwerk, hoor!

Rinus | 19-5-2017
Dat lijkt mij inderdaad de locatie. Mooi werk!

Jeroen O. | 19-5-2017
Deze dan :)?!

http://www.haagsebeeldbank.nl/afbeelding/b9de64fc-688d-4112-a4df-f260fa318947

Rinus | 19-5-2017
Dezelfde bouwstijl, alleen laat de foto in de beeldbank die huizen in de Van Ravensteinstraat zelf zien. Maar ik zat ook al aan die locatie te denken.
Ik ben ook al op zoek gegaan naar een foto van de Parallelweg met dat typerende huis rechts. Helaas is er weinig fotomateriaal van het stuk Stationsplein tot de (latere) Put.
De Heemstraat tussen Hobbemaplein en Delftselaan valt voor mij af. Het deel Parallelweg voorbij de Wouwermanstraat tot Hoefkade valt ook af, want dat was iets modernere bebouwing.

De locatie bij de driehoek Comradkade / Reinkenstraat valt af. Daar is nauwelijks bebouwing langs het spoor gesloopt. Er stond destijds niets tussen wat nu Cornerhouse is, en de woningen van het "stankscherm". (nu is de aftakkende boog nog goed te zien aan de ligging van de huizen).
http://haagsebeeldbank.nl/beeldbank/form/advanced?q_searchfield=stoomtram+reinkenstraat

Jeroen O. | 19-5-2017
Ik vermoed dat dit ter hoogte van de hoek Parallelweg / Van Ravensteinstraat is:

http://www.haagsebeeldbank.nl/afbeelding/6ac92142-238c-4959-be9b-fcf5d62a18d9

Edwin | 19-5-2017
Volgens de beeldbank zijn de woningen langs de Monstersestraat allemaal portieken en geen meerdere woonlagen over één trap, zoals op de foto. Ook lijkt er op foto`s van rond die tijd nog volop gebouwd te worden in die buurt.

erven sleeboom | 19-5-2017
Deze foto komt voor in het standaardwerk van S. Overbosch: De stoomlocomotieven der Nederlandse tramwegen, uitg. De Bataafsche Leeuw, 3e druk 1985, pagina 101.
Daar wordt als locatie Den Haag HSM genoemd, dus bij het station Hollands Spoor. Het jaartal is 1905. De achtergrond is dan inderdaad de Parallelweg. Dat is waarschijnlijker dan de Conradkade, ook gezien de emplacementssporen.
Locomotief 203 is uit de HSM-serie 201-224, en dan uit de eerste zes 201-206, gebouwd door Carels te Gent en in dienst gesteld in 1882.
In 1921 werd deze locomotief de NS 21. In 1926 werd de stoomtreindienst op de Scheveningse lijn gestaakt en begon de verbouwing tot HTM-lijn 11. De loc ging toen, met twee soortgenoten, naar de NZH voor de lijn Leiden-Heemstede. Hij werd daar de A17, die na de elektrificatie van de lijn Leiden-Haarlem in 1932 werd afgevoerd.

Haagse_Meester | 19-5-2017
@Broeksloot: het is heel goed mogelijk dat de panden op de achtergrond zijn gesloopt en vervangen door de huidige bebouwing. Alleen begin ik te twijfelen of dat wel past op dat korte stukje, en dus of dit idd bij de LvM is. Hmmmm....

Rechts achter de lok de hoge ramen en poort v/e commercieel pand. Het is helaas niet goed zichtbaar of de daklijn/rooilijn v/d huizenrij doorloopt of dat er een gat in zit (zijstraat, pleintje). Alternatieve locaties kunnen zijn bij de Deltselaan of helemaal aan het begin v/d Conradkade, bij de elektriciteitsfabriek, welke een aansluiting had aan de Scheveningse kant.

Bij nader inzien kan dat niet, het stukje tussen Marnixstraat en Chasséstraat is te kort voor de hele huizenrij en er is in de foto geen bewijs v/e spoorwegovergang. Daarbij zou de fotograaf praktisch in het kanaal moeten hebben gestaan gezien de afstand tussen hem en de huizen.

Blijft de omgeving Deltselaan over, maar dat is helaas niet meer te controleren omdat het in aanmerking komende blok inmiddels is vervangen door nieuwbouw (stadsvernieuwing). Maar de stijl v/d overgebleven panden v/d De Heemstraat komt wel sterk overeen met wat de foto laat zien.

dm.gilijamse | 19-5-2017
is dit inderdaad een loc uit 1882-1883
fabr carels
later zijn 2 locs verhuisd in 1907 richting edam van de
scheveningse lijn

Emile Bruggeman | 19-5-2017
Volgens mij is dit bij het Holl. Spoor en zijn de huizen op de achtergrond van de Parallelweg.

Broeksloot | 19-5-2017
Kijk op de tramplattegrond van Kempff op deze site. De sporenbundel lag aan de Scheveningse kant van de Laan van Meerdervoort en dan zou je tegen de achterkant van de Reinkenstraat aankijken. Maar hier zie je voordeuren. Ik weet het nog steeds niet.

Haagse_Meester | 18-5-2017
Dit kan heel goed bij de Conradkade zijn, want er lag ook een aftakking richting het huidige Vredespaleis die bij de overgang naar de HTM (1926/7) werd gesloten en opgebroken. De loop v/d trambaan kan nog enigszins gevolgd worden door de eigendomsgrenzen v/d woningen aan de Obrechtstraat, het splitsingsstation was relatief groot (het vervoer bleef flink achter bij de verwachtingen, het stationsgebouw aan het eindpunt bij het begin v/d Groot Hertoginnelaan bestaat nog en weerspiegelt de ambities die de HSM had voor het lijntje), de huidige panden op die plek dateren van later, het verschil in bouwstijl is wel duidelijk.

Broeksloot | 18-5-2017
Waar lagen er 4 sporen op de Conradkade? Zou het niet de Heemstraat zijn?

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    4653


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>