Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 23-10-2017, 21:03 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Het chique Gevers Deynootplein rond 1950
3 ansichtkaarten uit de collectie van Toon Steenmeijer










Ad | 1-6-2017
Op foto 2: waar staan die 550-ers [niet helemaal zeker dat de verste er ook een is]. Is dat het spoor richting remise?

En een vraag w.b de materieelinzet: met de 200-en kon je denk ik lijn 9 goed bezetten. Reden er daar tussen ook oudere wagens [en dus mogelijk ook open aanhangwagens en/of reden 200-en ook op andere lijnen? Dit vr de komst van de 1003-24

Laurentius | 1-6-2017
Ja toen was het plein een plein dat hoort bij een badplaats zoals Scheveningen. Wat heeft men toen verprutst met al die bebouwing voor het prachtig Kurhaus. Nu is het gewoon een puinhoop, niks moois meer te zien.

Rob Heus | 1-6-2017
@Haagse_Meester
Ik ben meermalen rond 1950 vanaf de Appelstraat met lijn 14 in een open aanhangwagen naar Scheveningen en terug gereden.

Of het op het moment van de foto druk is of niet, is niet van belang. De temperatuur op die dag wel!

En als het weer omsloeg kwamen lange slierten dichte aanhangwagens uit de remise naar de uitstaphalte van de sporen voor de halte van lijn 9. Aldaar werden dan de open wagens van de op het plein aankomende trams omgewisseld voor gesloten wagens. De open wagens gingen dan weer naar de remise. Een gerangeer en gekoppeld van jewelste.

En als het erg druk op het strand en de Boulevard was, kwam emr 164 uit de remise een rondje Gevers Deijnootplein doen. Bij de instaphaltes werden dan palen uitgeladen en in gaten in de grond gezet. Die palen werden vervolgens verbonden door eveneens meegebrachte dikke touwen - kabels - om daarbinnen het van het strand terugkerende reizigerspubliek voor de lijnen 8, 9 en 14 op te kunnen vangen.

Op het bordes van het Kurhaus werd een en ander met belangstelling bekeken door een groepje tramwegbelangstellenden.

rikky | 1-6-2017
Jawel Haagse Meester, lijn 14 reed wel degelijk met open achterwagens. Als kleine jongen wachtte ik met mijn tante daar op. ( halte Valeriusstraat ) Toen de PCC`s kwamen was het wachten daarop. Ja het zat er al vroeg in

wil leebeek | 1-6-2017
De serie 500 t/ 526 is in de winter 1947/1948 geschilderd in de remise
Scheveningen en de werkplaats Lijsterbesstraat door het in
Den Haag bekende schildersbedrijf Schuemie.
Dit bedrijf heeft meerdere malen Haagse trams geschilderd.

Haagse_Meester | 1-6-2017
@Rob: reed lijn 14 dan met open ahr? Zo druk was die lijn nou ook weer niet, en gezien het gebrek aan reizigers is het ook niet zo`n mooie dag.

Lijn 8 die ik bedoelde staat echt helemaal rechtsonder, je kan nog net het laatste balkon v/h ahr zien (en het lijncijfer). Over de 200 heb ik het niet gehad

Rob Heus | 31-5-2017
@Haagse-Meester
De eerste foto kan bij de standplaats van lijn 8 ook een rondrijdende lijn 14 tonen. De vertrekhalte van lijn 14 was bij het Circustheater. Bij de vertrekhalte van lijn 9 - helemaal rechts op de foto - staat geen 800er maar een 200er.

Haagse_Meester | 31-5-2017
De HTM was altijd erg zuinig op hun spullen en er werd een hoop tijd besteed aan het netjes houden v/d trams: koperwerk poetsen doen ze nog immer bij het SHTM

Goed te zien is dat de tramsporen op het plein twee keer een bijna 180 graden boog maken. Heb me altijd afgevraagd wat hier de boogstralen zijn.

Bovenste foto: blik op standplaats lijn 8 met een vertrekkende tram van lijn 9 (vermoedelijk) en helemaal rechtsonderaan het hoekje een zojuist aangekomen stel van lijn 8.

Tweede foto van praktisch dezelfde plek, maar dan op maaiveldniveau.

Laatste foto vanuit het Kurhaus, zo te zien gemaakt vanuit het linker torentje op de 2e foto.

Jan Roelf | 31-5-2017
Wat was het toch een mooi groot plein, maar wat woei je er altijd uit je jas. Het Kurhaus en het Palacehotel (pal-aan-see- hotel) lijken er nog goed uit te zien, of was het toen al schone schijn? Het duurde nog maar 20 jaar of alles ging dicht.... en het plein werd hopeloos verdicht.
Wat me opvalt is dat in die schrale naoorlogse jaren er nog wel geld was om de open wagens nog n keer op te schilderen, of waren dat toevallig ook alleen maar deze twee?

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    4161


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>