Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 18-8-2017, 11:23 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Museumstel 265-505 en PCC 1218 van lijn 1 op de Turfmarkt in 1981
foto van Koos van der Kolk




 Mail deze pagina 


erven sleeboom | 12-8-2017
De situatie waarbij de lijnen I en I de buitenste sporen innamen, terwijl lijn I op het middenspoor stond, dateert van 25 juli 1958.
Daarvoor waren er inderdaad twee sporen. In de periode 1940-1949 deelden I en I het linkerspoor en stond I op het rechterspoor. Op deze standplaats hielden de trams dus links en kwamen ze door middel van twee overloopwissels op het goede spoor. Door de haast in 1940 was er geen tijd of geld om een kruising te leggen op de hoek Spui/Turfmarkt.
Die kruising kwam er alsnog in 1949 en vanaf dat moment stonden I en I rechts en stond I links.

Ad | 12-8-2017
De situatie met drie sporen is pas begin jaren 1950 ontstaan. Bij de aanleg in juli 1940 waren er maar twee sporen. Met de rug naar de Nieuwe Kerk gezien links het spoor van de Leidse lijn en rechts een spoor voor Delft en Voorburg samen. Zie HBB 0.70498.

Schijnt te maken te hebben gehad met de opge;egde spoed om de trams van het Plein te halen, maar waarom deze oplossing makkeliijker te realiseren was weet ik niet.

aldo markus | 12-8-2017
@Laurentius en @Jan de Swart: jullie hebben allebei gelijk.
Sinds de aanleg van dit complex in 1940 stond I.2 (Wassenaar-Leiden) aan de kant van de Houtmarkt (rijdend richting Wijnhaven, zoals de 265 hier staat afgebeeld), I.3 (Voorburg, vanaf 1963 lijn 36) op het middenspoor en I.1 (Delft, vanaf 1965 lijn 37, vanaf 1966 lijn 1) rechts daarvan, beide rijdend richting Spui. (Sinds 1959 had lijn 16 standplaats op Nieuwe Haven, dat werd bereikt door driehoek Wijnhaven/Turfmarkt).

Toen op 22 mei 1966 lijn 36 werd verlengd naar Statenkwartier en het nummer 10 kreeg kwam het middenspoor vrij. Daarmee kon het driehoeken voor lijn 16 vervallen. Waarom weet ik niet, maar er zal wel een reden voor zijn geweest: lijn 1 ging toen naar het middenspoor (voorheen 36) en lijn 16 nam het spoor in gebruik waar de dag ervoor lijn 37 nog had gestaan. Het opschuiven van lijn 37 1 stond keurig aangekondigd in de folder over de `2e fase Plan Lehner`.

Lijnen 1 en 16 zijn hun sporen trouw gebleven totdat het complex in 1983 buiten gebruik ging. Lijn 1 werd toen (samen met langs CS verlegde lijn 9, over Wittebrug) verlengd naar Noorderstrand en lijn 16 werd een deel van lijn 12, waarbij de routes tussen Spui en Rijnstraat werden verbonden via de Vijverberg en de Bosbrug.

Laurentius | 12-8-2017
Lijn 1 naar Delft vertrok tot deze werd doorgetrokken naar Scheveningen van dit spoor. Het spoor er naast vertrok Lijn 16 naar Moerwijk.

Voogd | 11-8-2017
Onze prachtige parkeergarage Veerkade Ralph, goedgekeurd door de Welstandscommissie. Hoe dat kon, onbegrijpelijk.

Ralph | 11-8-2017
Wat is die grijze gebouw in de achtergrond, dat boven de huizen te zien is? Dat moet toch ergens naast de Veerkade staan, of niet?

Jan de Swart | 11-8-2017
Prachtige foto van de 265 - 505 staande op het spoor waar vandaan tot 9 november 1961 de Wassenaarder en de Leidenaar vertrokken.
De 1218 staat op het spoor van de Voorburger.
Gezien het jaar getijde; winter 1981 zal het reizen met de 505 een koude aangelegenheid zijn geweest.

Barneveld 11 augustus 2017

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    6941


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>