Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 18-10-2017, 20:32 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



De Blauwe Tram A512-B512 naar Leiden voor NZH-remise Voorburg, 1950
foto van Hans van Engelen uit de collectie van Dick van der Spek






erven sleeboom | 3-10-2017
 quote:
(en was de A513 de A512).
Uh.. nee.. dat klopt niet...

erven sleeboom | 2-10-2017
 quote:
A512 had eigenlijk A513 moeten zijn
Welnee, andersom. Als de A504 in 1930 nog bestaan had, was deze A512 er nooit geweest (en was de A513 de A512).
 quote:
Het verbaast mij zeer dat zoveel dagen na publicatie op deze site er nog geen reactie is geplaatst over een trambedrijf wat eigenlijk nooit had mogen verdwijnen,
Zo!
Geef ons er maar van langs. Dat zal ons leren!
Mij verbaast het wat minder, want elke week verschijnen hier zulke foto`s. Daarvan genieten wij zeer, maar we hoeven niet iedere keer opnieuw aan te komen met de mantra dat de NZH nooit had mogen verdwijnen of met de verhalen die al zo vaak zijn verteld. Die kunnen we dromen, en we kijken graag in stilte naar de plaatjes van die mooie trams.

Haagse_Meester | 2-10-2017
Het verbaast mij zeer dat zoveel dagen na publicatie op deze site er nog geen reactie is geplaatst over een trambedrijf wat eigenlijk nooit had mogen verdwijnen, hoewel het getoonde materieel ook anno 2017 wel al lang en breed geschiedenis zou zijn geweest als de NZH haar tramlijnen had mogen moderniseren.

Het pand rechts heeft lange tijd een autodealer gehuisvest, inmiddels zit er wat anders. Bijna die hele huizenrij staat er nog. Ook links, het huis met balkon, is nog te zien. De remise is echter reeds lang geleden verdwenen, de bussen gingen naar nieuwbouw in L`dam. Het terrein is gebruikt voor nieuwbouw, ik begrijp seniorenwoningen.

A512 had eigenlijk A513 moeten zijn, maar omdat de A504 al kort na aflevering in 1924 vernield werd bij de tram-treinbotsing op de kruising waar nu de Lammeschansweg onder de spoorlijn Leiden-Woerden door gaat en de NZH weer een doorgaande nummering wilde, werd de oorspronkelijke A512 omgenummerd naar A501 en een nieuwe A512 geleverd. Ditmaal door Beijnes omdat Ganz (Boedapest) te duur was en door de crisis het motto " koopt Nederlandsch Fabrikaat" hoog in het vaderlandse vaandel stond. Dat was in 1932, toen Beijnes ook net de Tweelingstellen (A600) had afgeleverd voor de Bollenlijn. Na sluiting daarvan (2-1-1949) gingen de A600-en op de rest v/h normaalspoornet rijden, dus ook door Voorburg. Het was dan ook een A600 stel wat op 9 nov. 1961 de `eer` had de allerlaatste NZH reizigerstram te rijden tot deze remise, waarna de stroom werd afgeschakeld. Korte tijd later werd het overgebleven materieel (er was het nodige verkocht als noodwoning) naar Voorschoten gebracht en op een daarvoor bedoeld zijspoor geplaatst, waarna de sloper er de fik in stak om vervolgens het staal te kunnen afvoeren.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    8693


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>