Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 18-11-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



De Blauwe Tram A514-B518-B521 uit Leiden, halte Voorburg Dorp, 1961
foto van Piet van Rooijen uit de collectie van Dick van der Spek






Haagse_Meester | 22-10-2017
@Dick: da`s idd een naoorlogse toevoeging omdat bij de Leidse spoorwegwerken de oorspronkelijke keerdriehoeken aan weerszijden v/d overweg verdwenen en de NZH er dus geen mogelijkheid meer had materieel te keren zónder helemaal naar Scheveningen te moeten rijden. Daarnaast is die lus ook nooit bedoeld geweest voor de normale exploitatie (lijndienst), alleen het in- en uitrukken.

De plannen voor de zuidelijke terminus v/h Waterlandse net zijn door de gemeente A`dam afgeschoten omdat men de NZH liever kwijt dan rijk was: die ouwe gammele smalspoortrammetjes konden best wel door nieuwe bussen v/h Hoofdstedelijke vervoersbedrijf worden vervangen, zodat de inkomsten, en slurpsidies, bij het GVBA terecht kwamen en niet concurrent NZH!

@erven: ja en nee: de tram reed lange tijd door naar het Soendaplein en dat was weer een kopeindpunt. Buiten die periode heb je wel gelijk, maar dat was slechts tot 2-1-1949 toen de Bollenlijn werd verbust. Had ik wel gemist, ja

erven sleeboom | 20-10-2017
Ik weet er nog een. In Haarlem kwam de tram uit Leiden via de Jansweg naar het Stationsplein en ging door de Kruisweg terug. Ook dat was een keerlus.

Dick van der Spek | 19-10-2017
Er was na de oorlog ook een lus op het remiseterrein in Leiden. Voor remise Adelaarsweg is een plan met lus geweest.

Haagse_Meester | 19-10-2017
@tiktak: de NZH heeft nooit éénrichtingtrams gehad, zoals de PCC. (hoewel die ook als tweerichtingwagens te koop waren!) Dat kon ook niet anders, jarenlang had men slechts 1 keerlus op het hele net (dus inclusief smalspoor) en wel in Scheveningen. Daar kwam pas in de jaren 50 de lus op het Leidse stationsplein bij, maar kort daarop verdween de Scheveningse tak en was het besluit tot verbussing al reeds lang genomen. Alle NZH trams konden dus eenvoudig de andere kant op rijden omdat de bestuurder aan beide kanten uit de voeten kon. Aanhangrijtuigen waren wel een probleem, omdat de meesten geen stuurstand hadden (uitgezonderd de B400 en enkele B500-en) zodat de tram daar dan eerst omheen moest rijden op het eindpunt voordat de terugreis kon worden begonnen. De HTM had met haar Buitenlijners hetzelfde probleem en zoals gezegd, in smalle straten (Leiden Haarlemmerstraat, Tramstraat Katwijk, Tempelierstraat Haarlem en de Spuistraat in A`dam) gaf dat een hoop drukte en veel wachten voor het overige verkeer.

erven sleeboom | 19-10-2017
Het kon wel. Voor in- en uitrukken van/naar Voorburg Viaduct of Leiden moest kop gemaakt worden op de Parkweg, waar diverse overloopwissels lagen. Handig was het niet, soms zat het verkeer langdurig vast door de manoeuvres van de tram.

Tiktak | 18-10-2017
Wat ik mij af vraag, als een uitrukkende tramstel vanaf de remise naar Leiden gaat, heb ik op de vele foto`s nooit waargenomen een boog richting Leiden en ook geen overloop wissel.
Was men dus in feiten verplicht om eerst naar het Malieveld te gaan en daarna weer terug langs de remise richting Leiden.
Of was er wel een voorziening om vanuit de remise naar Leiden te rijden.

erven sleeboom | 17-10-2017
Otto:
Mijn speculatieve theorietje:
Natuurlijk hadden de hoge A500-serie de bestemmingen van de Voorburgse lokaaldienst in de film. Maar toen ze in 1959 op de Leidse stadsdienst werden ingezet, bleken "Oegstgeest" en "Rijndijk" er niet in te staan. Daarom werden de oude films eruit gehaald, want "Scheveningen" en "Voorburg" waren toch niet meer nodig. In het magazijn lagen nog wat films van de A350`ers die wél de bestemmingen van de Leidse stadsdienst voerden. Van "Den Hout" maken we "Den Haag", en klaar!
Belangrijk? Nee. Interessant? Ja!

Otto Dijkstra | 17-10-2017
Ook één van de films van de A516 had als bestemming het in Den Haag veranderde Den Hout. Welke kant, dat weet ik niet meer. Of films zijn gebruikt van A350-serie, geen idee. Bevinden zich onder ons kenners die dit fenomeen hebben gedocumenteerd? In ieder geval aanleiding om de hoge A500 v.w.b. hun richtingfilms aan de hand van foto`s te bestuderen.

erven sleeboom | 17-10-2017
Een A500 met een richtingfilm zonder Scheveningen, Den Haag en Voorburg is wel heel vreemd. Werd in de A514 een oude film van een A350 gedraaid?

Otto Dijkstra | 16-10-2017
De bestemming op de richtingsfilm is onleesbaar maar de film heb ik in november 1961 uit de A514 gehaald en later geruild tegen wat NZH-bordjes. Op de film was Den Haag niet aanwezig maar Den Hout en die bestemming was provisorisch gewijzigd in Den Haag. Zie www.blauwetram.nl/7930.htm


erven sleeboom | 16-10-2017
De lopende encyclopedie weet niet alles hoor Fred, maar hij weet wel waar ie moet zoeken... en kan je dus vertellen dat het een Poëtische en bloemrijke huldiging was, een Zonnige nationale maifestatie met Jubel van alle rijksdelen.
Kijk maar hier:
http://leiden.courant.nu/issue/LLC/1961-03-06/edition/0/page/6
 quote:
Jan de Swart | 15-10-2017 Dit was een tramlijn die nooit opgeheven had mogen worden
Ja, dat kunnen we nu bij elke NZH-foto wel blijven zeggen, maar is de rouwperiode niet langzamerhand voorbij?

fred(je) | 16-10-2017
Erven; je bent echt een lopende encyclopedie , top , man

erven sleeboom | 16-10-2017
De jubilerende majesteit werd inderdaad gehuldigd op maandagmiddag 6 maart op het Huis ten Bosch.
Een AB500-combinatie in de E-dienst was ongebruikelijk, maar ik meen te weten dat voorjaar 1961 de A600`en wat werden gespaard om met de beschikbare wielbanden het einde van de tramexploitatie te kunnen halen.

frans | 16-10-2017
6 maart is een maandag .
Dus 4 en 5 maart zaterdagen zondag misschien de reden.

snorrecken | 15-10-2017
a. waarom zouden we dat vieren? (verder overigens geen vlaggen op de foto)
b. jubileum was op 4 maart, niet 6 maart.
c. waarom werd er dus wél gevlagd??

Oscar | 15-10-2017
12,5 jarig regeringsjubileum van koningin Juliana.

Wouter J | 15-10-2017
Ik kan zo snel geen gebeurtenis vinden of bedenken, maar waarom wordt er met vlaggetjes gereden?

Jan de Swart | 15-10-2017
Prachtige foto van een tramstel dat 8 maanden en drie dagen later naar het oude ijzer zal gaan.
Dit was een tramlijn die nooit opgeheven had mogen worden en die vandaag de dag nog zeker wel rendabel had geweest.

Barneveld 15 oktober 2017

Nico | 15-10-2017
Helaas is hier een einde aangekomen in 1961. Nu zou dat niet zijn gebeurd. Misschien komt er ooit weer een tramverbinding tussen Den Haag en Leiden.
Men zou lijn 6 door kunnen trekken.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    2978


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>