Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 16-12-2017, 13:59 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



1904 - 100 JAAR ELEKTRISCHE TRAM - 2004
1904 - JAAR ELEKTRISCHE TRAM -

Op 6 augustus 1904 reed de eerste elektrische tram van HTM, op lijn 9 van Kurhaus naar Plein



Tramlijnen/routes HTM vanaf 1904
Lijn 2

10 juli 1906
15 september 1914
7 januari 1922
9 maart 1926
15 september 1926 
16 oktober 1931
15 oktober 1937
10 november 1937
1 mei 1940
9 december 1942
28 december 1942
Hollands Spoor - Atjehstraat / Kanaal
Slachthuis - Atjehstraat / Kanaal
Hildebrandplein - Atjehstraat / Kanaal
Via Torenstraat i.p.v. o.a. Vleerstraat
Schimmelweg / Broeksloot - Atjehstraat / Kanaal 
Via Parallelweg
Vervangen door de buslijnen K en T
Sportlaan/Segbroeklaan - Staatsspoor
Sportlaan/Buizerdlaan - Staatsspoor
Kwartellaan - Staatsspoor
Opheffing i.v.m. bouw Atlantikwall
  1 januari 1948
8 december 1963
2 oktober 1983
2 maart 1997
18 november 2000
3 september 2001
11 november 2001




Meer en Bos - Riviervismarkt / Kerkplein
Opheffing
Centraal Station - Kraayenstein
Via Spui, Gravenstraat en Jan Hendrikstraat
Weer terug in de Grote Marktstraat
Leidschendam Noord (Dillenburgsingel) - Kraayenstein
Leidschenhage / Ziekenhuis Anthoniushove - Kraayenstein






10 juli 1906




Route




Hollands Spoor / Stationsplein via Stationsweg // Jan Blankenstraat , Van Limburg Stirumstraat, Oranjeplein, Tullingstraat, Koningstraat, Boekhorststraat, Prinsegracht, Varkensmarkt, Assendelftstraat, Vleerstraat, Breedstraat, Noordwal, Prinsessewal, Piet Heinplein, Anna Paulownastraat, Carnegieplein, Laan Copes van Cattenburgh (Burg. Patijnlaan), Timorstraat, Celebesstraat, Billitonstraat naar Atjehstraat / Kanaal
Fordje 27 van lijn 2 op de Prinsessewal t.h.v. de Noordwal.
15 september 1914





Route verlenging





Slachthuis via Slachthuisbrug (huidige Leeghwaterbrug), Leeghwaterplein, 1e Waldorpstraat (verdwenen), Waldorpstraat, Rijswijkseweg, Hofwijckstraat, Hollands Spoor,Stationsweg, Van Limburg Stirumstraat, Oranjeplein, Tullingstraat, Koningstraat, Boekhorststraat, Prinsegracht, Varkensmarkt, Assendelftstraat, Vleerstraat, Breedstraat, Noordwal, Prinsessewal, Piet Heinplein, Anna Paulownastraat, Carnegieplein, Laan Copes van Cattenburgh (Burg. Patijnlaan), Timorstraat, Celebesstraat, Billitonstraat naar Atjehstraat / Kanaal
7 januari 1922






Route verlenging






Hildebrandplein via Slachthuiskade (huidige Neherkade), Stieltjesstraat, 2e Calandstraat (verdwenen), Slachthuiskade (huidige Neherkade), Slachthuisbrug (huidige Leeghwaterbrug), Leeghwaterplein, 1e Waldorpstraat (verdwenen), Waldorpstraat, Rijswijkseweg, Hofwijckstraat, Hollands Spoor,Stationsweg, Van Limburg Stirumstraat, Oranjeplein, Tullingstraat, Koningstraat, Boekhorststraat, Prinsegracht, Varkensmarkt, Assendelftstraat, Vleerstraat, Breedstraat, Noordwal, Prinsessewal, Piet Heinplein, Anna Paulownastraat, Carnegieplein, Laan Copes van Cattenburgh (Burg. Patijnlaan), Timorstraat, Celebesstraat, Billitonstraat naar Atjehstraat / Kanaal



9 maart 1926






Route wijziging






Hildebrandplein via Slachthuiskade (huidige Neherkade), Stieltjesstraat, 2e Calandstraat (verdwenen), Slachthuiskade (huidige Neherkade), Slachthuisbrug (huidige Leeghwaterbrug), Leeghwaterplein, 1e Waldorpstraat (verdwenen), Waldorpstraat, Rijswijkseweg, Hofwijckstraat, Hollands Spoor, Stationsweg, Van Limburg Stirumstraat, Oranjeplein, Tullingstraat, Koningstraat, Boekhorststraat, Jan Hendrikstraat, Torenstraat, Noordwal, Prinsessewal, Piet Heinplein, Anna Paulownastraat, Carnegieplein, Laan Copes van Cattenburgh (Burg. Patijnlaan), Timorstraat, Celebesstraat, Billitonstraat naar Atjehstraat / Kanaal
Schimmelweg / Broeksloot
15 september 1926






Route verlenging






Schimmelweg / Broeksloot via Alberdinck Thijmstraat // Jonathanstraat, Potgieterstraat , Slachthuiskade (huidige Neherkade), Stieltjesstraat, 2e Calandstraat (verdwenen), Slachthuiskade (huidige Neherkade), Slachthuisbrug (huidige Leeghwaterbrug), Leeghwaterplein, 1e Waldorpstraat (verdwenen), Waldorpstraat, Rijswijkseweg, Hofwijckstraat, Hollands Spoor, Stationsweg, Van Limburg Stirumstraat, Oranjeplein, Tullingstraat, Koningstraat, Boekhorststraat, Jan Hendrikstraat, Torenstraat, Noordwal, Prinsessewal, Piet Heinplein, Anna Paulownastraat, Carnegieplein, Laan Copes van Cattenburgh (Burg. Patijnlaan), Timorstraat, Celebesstraat, Billitonstraat naar Atjehstraat / Kanaal
16 oktober 1931






Route wijziging






Schimmelweg / Broeksloot via Alberdinck Thijmstraat // Jonathanstraat, Potgieterstraat , Slachthuiskade (huidige Neherkade), Stieltjesstraat, 2e Calandstraat (verdwenen), Slachthuiskade (huidige Neherkade), Slachthuisbrug (huidige Leeghwaterbrug), Leeghwaterplein, 1e Waldorpstraat (verdwenen), Waldorpstraat, Rijswijkseweg, Hofwijckstraat, Hollands Spoor / Stationsplein, Parallelweg, Koningstraat, Boekhorststraat, Jan Hendrikstraat, Torenstraat, Noordwal, Prinsessewal, Piet Heinplein, Anna Paulownastraat, Carnegieplein, Laan Copes van Cattenburgh (Burg. Patijnlaan), Timorstraat, Celebesstraat, Billitonstraat naar Atjehstraat / Kanaal

15 oktober 1937 Vervangen door de buslijnen K en T

10 november 1937



Nieuwe route
(was lijn 21)


Sportlaan/Segbroeklaan via Segbroeklaan, Teunisbloemlaan // Goudenregenstraat , Sportlaan, Houtrustbrug, Stadhoudersplein, 2e Sweelinckstraat, Groot Hertoginnelaan, Laan van Meerdervoort, Javastraat, Alexanderstraat, Plein 1813, Parkstraat, Kneuterdijk, Lange Vijverberg, Tournooiveld, Korte Voorhout, Bosbrug, Koningskade naar Staatsspoor
1 mei 1940



Route verlenging



Sportlaan/Buizerdlaan via Sportlaan, Houtrustbrug, Stadhoudersplein, 2e Sweelinckstraat, Groot Hertoginnelaan, Laan van Meerdervoort, Javastraat, Alexanderstraat, Plein 1813, Parkstraat, Kneuterdijk, Lange Vijverberg, Tournooiveld, Korte Voorhout, Bosbrug, Koningskade naar Staatsspoor

De lichtgekleurde huizenblokken, het RKZ en HBS zijn later afgebroken i.v.m. bouw Atlantikwall
9 december 1942



Route wijziging



Kwartellaan / Laan van Poot via Kwartellaan, Teunisbloemlaan, Goudsbloemlaan, Goudenregenplein, Goudenregenstraat, Laan van Meerdervoort, Groot Hertoginnelaan, Laan van Meerdervoort, Javastraat, Alexanderstraat, Plein 1813, Parkstraat, Kneuterdijk, Lange Vijverberg, Tournooiveld, Korte Voorhout, Bosbrug, Koningskade naar Staatsspoor
28 december 1942
Opheffing
I.v.m. bouw Atlantikwall

Lijn 2 richting Meer en Bos op de Mient.
1 januari 1948



Nieuwe route
(was lijn 20)


Meer en Bos via Laan van Meerdervoort, Laan van Eik en Duinen, Mient, Weimarstraat, Regentesseplein, Koningsplein, Prins Hendrikstraat, Tasmanstraat, Witte de Withstraat, Piet Heinstraat // Van Diemenstraat, Elandstraat , Piet Heinplein, Prinsessewal, Noordwal, Torenstraat naar Riviervismarkt / Kerkplein
8 december 1963
Opheffing

2 oktober 1983


Nieuwe route


Centraal Station via Kalvermarkt, Grote Marktstraat, Grote Markt, Prinsegracht, Lijnbaan, Loosduinseweg, Loosduinsekade, Oude Haagweg, Lippe Biesterfeldweg, A. Petersweg, Kraayensteinlaan naar Kraayenstein
GTL 3045 in de Grote Marktstraat richting Centraal Station
2 maart 1997




Route wijziging




Centraal Station via Kalvermarkt, Spui, Hofweg, Buitenhof, Gravenstraat, Dagelijkse Groenmarkt, Riviervismarkt // Grote Halstraat, Kerkplein , Jan Hendrikstraat, Prinsegracht, Lijnbaan, Loosduinseweg, Loosduinsekade, Oude Haagweg, Lippe Biesterfeldweg, A. Petersweg, Kraayensteinlaan naar Kraayenstein
Tijdelijke omleiding i.v.m. bouw tramtunnel onder de Grote Marktstraat
18 november 2000





Oude route





Centraal Station via Kalvermarkt, Grote Marktstraat, Grote Markt, Prinsegracht, Lijnbaan, Loosduinseweg, Loosduinsekade, Oude Haagweg, Lippe Biesterfeldweg, A. Petersweg, Kraayensteinlaan naar Kraayenstein
Omdat de bouw van de tramtunnel veel langer duurde dan verwacht werden toch maar weer tijdelijke sporen aangelegd in de Grote Marktstraat
3 september 2001



Route verlenging



Leidschendan Noord (Dillenburgsingel) via Graaf Willem de Rijkelaan, Heuvelweg, Mgr. van Steelaan, Koningin Julianalaan, Laan van Nieuw Oost Indië, Oostinje, Ternoot, Centraal Station, Kalvermarkt, Grote Marktstraat, Grote Markt, Prinsegracht, Lijnbaan, Loosduinseweg, Loosduinsekade, Oude Haagweg, Lippe Biesterfeldweg, A. Petersweg, Kraayensteinlaan naar Kraayenstein
11 november 2001



Route inkorting



Leidschenhage / Ziekenhuis Anthoniushove via Burg. Banninglaan, Heuvelweg, Mgr. van Steelaan, Koningin Julianalaan, Laan van Nieuw Oost Indië, Oostinje, Ternoot, Centraal Station, Kalvermarkt, Grote Marktstraat, Grote Markt, Prinsegracht, Lijnbaan, Loosduinseweg, Loosduinsekade, Oude Haagweg, Lippe Biesterfeldweg, A. Petersweg, Kraayensteinlaan naar Kraayenstein
16 oktober 2004




Route wijziging




Leidschenhage / Ziekenhuis Anthoniushove via Burg. Banninglaan, Heuvelweg, Mgr. van Steelaan, Koningin Julianalaan, Laan van Nieuw Oost Indië, Oostinje, Ternoot, Centraal Station,
]via tramtunnel Kalvermarkt, Grote Marktstraat, Grote Markt,[ Prinsegracht, Lijnbaan, Loosduinseweg, Loosduinsekade, Oude Haagweg, Lippe Biesterfeldweg, A. Petersweg, Kraayensteinlaan naar Kraayenstein
6 december 2006




Route wijziging




Leidschendan Noord (Dillenburgsingel) via Graaf Willem de Rijkelaan, Heuvelweg, Mgr. van Steelaan, Koningin Julianalaan, Laan van Nieuw Oost Indië, Oostinje, Ternoot, Centraal Station,
]via tramtunnel Kalvermarkt, Grote Marktstraat, Grote Markt,[ Prinsegracht, Lijnbaan, Loosduinseweg, Loosduinsekade, Oude Haagweg, Lippe Biesterfeldweg, A. Petersweg, Kraayensteinlaan naar Kraayenstein

Deze pagina is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met Bert Kempff.