Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 16-12-2017, 20:29 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



1904 - 100 JAAR ELEKTRISCHE TRAM - 2004
1904 - JAAR ELEKTRISCHE TRAM -

Op 6 augustus 1904 reed de eerste elektrische tram van HTM, op lijn 9 van Kurhaus naar Plein



Tramlijnen/routes HTM vanaf 1904
Lijn 5

1 februari 1906
22 september 1916
3 april 1928
1 mei 1928
23 februari 1936
23 november 1940
17 november 1944
11 juni 1945
31 juli 1945
8 december 1963
Regentesselaan - Prinsessegracht
Loosduinseweg / Valkenboskade - Prinsessegracht
Laan van Eik en Duinen / Laan van Meerdervoort - Prinsessegracht
Laan van Meerdervoort / Pioenweg - Prinsessegracht
Mient / Moerbeiplein - Prinsessegracht
Appelstraat - Prinsessegracht
Opheffing van alle tramlijnen
Appelstraat - Kerkplein
Appelstraat - Prinsessegracht
Vervangen door buslijn 2


1 februari 1906


Route


Regentesselaan / Loosduinseweg via Weimarstraat, Koningsplein, Prins Hendrikstraat,  Tasmanstraat, Witte de Withstraat, Piet Heinstraat // Van Diemenstraat, Elandstraat , Piet Heinplein, Hogewal, Scheveningseveer, Mauritskade, Dr. Kuyperstraat, Koninginnegracht naar Prinsessegracht
Lijn 5 op het Regentesseplein in 1910.
22 september 1916



Route verlenging



Loosduinseweg / Valkenboskade via Valkenboslaan, Weimarstraat, Regentesseplein, Koningsplein, Prins Hendrikstraat,  Tasmanstraat, Witte de Withstraat, Piet Heinstraat // Van Diemenstraat, Elandstraat , Piet Heinplein, Hogewal, Scheveningseveer, Mauritskade, Dr. Kuyperstraat, Koninginnegracht naar Prinsessegracht
3 april 1928



Route verlenging



Laan van Eik en Duinen / Laan van Meerdervoort via Mient, Weimarstraat, Regentesseplein, Koningsplein, Prins Hendrikstraat,  Tasmanstraat, Witte de Withstraat, Piet Heinstraat // Van Diemenstraat, Elandstraat , Piet Heinplein, Hogewal, Scheveningseveer, Mauritskade, Dr. Kuyperstraat, Koninginnegracht naar Prinsessegracht



1 mei 1928



Route verlenging



Laan van Meerdervoort / Pioenweg via Laan van Eik en Duinen, Mient, Weimarstraat, Regentesseplein, Koningsplein, Prins Hendrikstraat,  Tasmanstraat, Witte de Withstraat, Piet Heinstraat // Van Diemenstraat, Elandstraat , Piet Heinplein, Hogewal, Scheveningseveer, Mauritskade, Dr. Kuyperstraat, Koninginnegracht naar Prinsessegracht
23 februari 1936


Route inkorting


Mient / Moerbeiplein via Weimarstraat, Regentesseplein, Koningsplein, Prins Hendrikstraat,  Tasmanstraat, Witte de Withstraat, Piet Heinstraat // Van Diemenstraat, Elandstraat , Piet Heinplein, Hogewal, Scheveningseveer, Mauritskade, Dr. Kuyperstraat, Koninginnegracht naar Prinsessegracht
Motorwagen 275 op de Mient t.h.v. de Laan van Eik en Duinen.
23 november 1940



Route verlenging



Appelstraat (huidige Albardastraat) via Appelstraat, Mient, Weimarstraat, Regentesseplein, Koningsplein, Prins Hendrikstraat,  Tasmanstraat, Witte de Withstraat, Piet Heinstraat // Van Diemenstraat, Elandstraat , Piet Heinplein, Hogewal, Scheveningseveer, Mauritskade, Dr. Kuyperstraat, Koninginnegracht naar Prinsessegracht
17 november 1944 Opheffing voor onbepaalde tijd van alle tramlijnen
11 juni 1945



Route hervatting



Appelstraat (huidige Albardastraat) via Appelstraat, Mient, Weimarstraat, Regentesseplein, Koningsplein, Prins Hendrikstraat,  Tasmanstraat, Witte de Withstraat, Piet Heinstraat // Van Diemenstraat, Elandstraat , Piet Heinplein, Prinsessewal, Noordwal, Torenstraat, Riviervismarkt naar Kerkplein
 8 oude foto's van lijn 5
 uit de collectie van Nick Roestenburg 
 Lijn 5 ook anno 2005 in de Witte de Withstraat 
31 juli 1945



Oude route



Appelstraat (huidige Albardastraat) via Appelstraat, Mient, Weimarstraat, Regentesseplein, Koningsplein, Prins Hendrikstraat,  Tasmanstraat, Witte de Withstraat, Piet Heinstraat // Van Diemenstraat, Elandstraat , Piet Heinplein, Hogewal, Scheveningseveer, Mauritskade, Dr. Kuyperstraat, Koninginnegracht naar Prinsessegracht
Eindpunt Appelstraat / Thorbeckelaan.
8 december 1963
Opheffing
Vervangen door buslijn 2

Deze pagina is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met Bert Kempff.