Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 16-12-2017, 13:59 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Lijn 6 Fluwelen Burgwal en Bezuidenhoutseweg
twee foto's van Henk Odendaal


1107



1134





Jos Peters. | 19-8-2014
Ik heb van april tot juli 1962 in het militair hospitaal gelegen. Hepatitis-B door een prik kort voor mijn afzwaaien. Een vuile naald. In juni 1962 werden de eerste zwaargewonden binnen gebracht vanuit Nieuw Guinea. We lagen op een zaal met zo`n 15 patienten. In een klein zijkamertje overleden drie patienten in "mijn" periode. Toen ik na ruim drie maanden naar huis mocht en dus gelijk afzwaaide was ik ca. 15 kilo aangekomen door teveel voorgeschreven suiker. Buiten komend schrok ik enorm van de drukte op straat. Auto`s en trams kwamen vijandig op mij af. Ik kwam dus uit de fraaie entree achter het busje.

Charles Voogd | 11-2-2010
Ik woon nu op de Fluwelen Burgwal. Al het openbaar vervoer is foetsie. Honderden meters lopen. Mijn vader maakte vroeger ook heel veel tramfoto's maar zgn. kontenfoto's zoals deze en met mensen en palen er voor zodat je de lijnnummers haast niet kon zien, gooide hij weg. Zonde want nu zouden ze leuk zijn....

ton van zelst | 8-2-2010
Gele nummerplaten waren van het leger. Zal dus wel een militair busje zijn

kees kottelaar | 8-2-2010


Tja mooi he die oude foto,s van de Fluwele Burgwal ook Hus zat daar en Smeek een t.v winkel waar mijn vader naar het nederla ndse elftal
ging kijken, als men dan de hand op een plaatje op de ruit hoeld dan bleef de tv spelen.

Ook Hus zat op de hoek met de herengragt en de fietsenwinkel van
der werf en bij de hoek zat de slager jansen.

Tegenover het miltair Hospital woonde de familie eifinger met de broer van Silke zat ik op school.

En mariane wij woonde in de Koediefstraat 6

gr Kees
cpkottelaar@hotmail.com

Marian uit Almere | 5-6-2009
Leuke foto.
Ik heb op Fluwelen Burgwal 11a gewoond op de hoek van de Koediefstraat. Tegenover de oude Landsdrukkerij
Ik kan me de tram goed herinneren.
Op de hoek Muzenstraat en de Fluwelen Burgwal had je dat Militair Hospitaal waar ik ook nog wel eens met een gat in mijn hoofd terecht kwam.
Elke dag lijn 6 voor ons huis langs het was toen een hele drukke straat.
Precies voor het Hospitaal stond vroeger ook iemand die een stoplicht bediende met de hand.

erven sleeboom | 1-6-2009
Er waren in beide richtingen tramhaltes bij de Emmapark in beide richtingen (inderdaad zonder vluchtheuvels), die later verplaatst werden naar de Koningin Marialaan, waar iets meer ruimte was (maar nog steeds zonder vluchtheuvels).
De Burec-halteborden zouden overigens ook wel van NZH-buslijn 43 kunnen zijn. Die haltes waren een heel eind van de 1ste v.d. Bosstraat af.

aldo markus | 1-6-2009
Aanvullinkje op mijn vorige bijdrage: Ik vermoed dat lijn 6 inderdaad een tramhalte nadert. De doorgetrokken middenstreep zou auto's dan moeten weerhouden van het inhalen van een halterende tram (wat overigens toch niet mocht).

aldo markus | 1-6-2009
Duit in zakje: Op de foto van de Bezuidenhoutsewe9 zijn aan beide zijden van de weg tramhaltes te zien van het type Burec (in grote delen van het land nu nog de 'standaardbushalte').

Als het om tramhaltes gaat (de NZH had daar ook buslijnen lopen) dateert de foto van na de verlenging van lijn 6 naar Leidschendam (25-4-1971). Dat was het moment dat de HTM begon met de invoering van deze borden. Toen verdwenen ook de 1000-en als standaardwagens van lijn 6.

In mijn herinnering hadden niet alle tramhaltes op de Bezuidenhoutseweg vluchtheuvels, en stopte de tram nog ouderwets midden op straat. Of gaat mijn fantasie er hier met mij vandoor (in dit laatste geval zijn de borden dus bushaltes).

FransW | 1-6-2009
@ Wil Leebeek: bedankt voor deze aanvullende informatie. Zo komen we toch steeds een stapje verder bij het bepalen in welke tijdsperiode deze foto's zijn gemaakt!

wil leebeek | 31-5-2009
1107: Riva Opel tussen 7-11-1967 en 26-7-1974. Kleine reclames: Ennia
vooraan gepl. ca 11-1972, Koopskoop gepl. ca 6-1973 en Coca Cola/Coke achterop gepl. voorjaar 1972
De foto moet dus tussen juni 1973 en 26-7-1974 zijn genomen.

1134: Agfa gepl. 27-11-1969 tot half juni 1976. Kleine reclames vooraan
De ideale Senoritas Willen II gepl. febr. 1973, 2e reclame Vauxhall Viva
gepl. aug.1973, 3e reclame Wakker worden Vaderland lezen gepl. ca dec.1973 en 4e reclame Martini gepl. voorjaar 1972. Coca Cola/Coke zie 1107.
Deze foto moet dus zijn genomen tussen dec. 1973 en 6 april 1975 toen
de 1134 in de werkplaats werd onttakeld voor vertrek naar NS Tilburg
(7-4-1975). Verbouwing tot zelfbedieningswagen.

FransW | 31-5-2009
Ik kom nog even terug op mijn vorige posting.

De 1107 (bovenste foto) had RIVA-dakreclames in de periode begin november 1967 - medio juli 1974. De rijtuigcijfers van het type Nobel (hier op de foto) kreeg de 1107 eind oktober 1968. Eind maart 1978 werd de 1107 overgebracht naar de NS hoofdwerkplaats in Tilburg voor een grootscheepse revisie. Bij die gelegenheid kreeg de 1107 ook het bekende OV-geel. De bovenste foto moet dus gemaakt zijn ergens tussen eind oktober 1968 en eind mei 1976 (indienststelling tramviaduct Centraal). Vanaf die indienststelling reden zowel lijn 3 als lijn 6 niet meer via de Fluwelen Burgwal, Herengracht, Bezuidenhoutseweg en Laan van N.O.-Indië.

Eerder schreef ik dat de 1134 (onderste foto) eind november 1969 de AGFA-dakreclames kreeg. Die behield de 1134 tot ergens in juni 1976. De 1134 vertrok begin april 1975 voor revisie naar Tilburg. De onderste foto moet dus zijn gemaakt ergens tussen november 1969 en begin april 1975.

FransW | 31-5-2009
@ Karel Kanits: de eerste foto is de foto met PCC-car 1107. Deze foto kan beslist niet zijn gemaakt eind 1959/begin 1960. Waarom niet: de trams waren toen nog uitgerust met andere lijncijferfilms en andere rijtuignummers. De 1107 is uitgerust met rijtuignummers van het lettertype Nobel. Lees de bijdragen van alle voorgaande schrijvers nog eens goed, dan kom je tot de conclusie dat de bovenste foto niet vóór november 1969 kan zijn gemaakt en ook niet na mei 1976.

karel kanits | 30-5-2009
De 1e foto is met zekerheid genomen eind 1959 - begin 1960 De VW bus is de ambulance van het hospitaal. Defensie voertuigen waren en zijn nog steeds van een geel kentekenplaat voorzien. Het rode kruis op het dak is vanuit deze positie niet te zien Als garnizoens hospitaal later de status militair hospitaal is het rode kruis op het dak een kenmerk voortvloeiend uit het verdrag van Geneve. Defensie nota 1974 luid het einde bestaan CMH den Haag in en is overgedragen aan de gemeente den Haag in december 1974 Een kraakpoging/brandstichting is in de kiem gesmoord waarna de slopershamer een stukje militaire geschiedenis met de grond gelijk maakte.

derf | 28-5-2009
Lijn 6 en lijn 3 zijn vandaag 33 jaar geleden gaan rijden over het CS
dus foto kan tot max mei 1976 gemaakt zijn

erven sleeboom | 27-5-2009
Tot 25 april 1971 (verlenging naar Leidschendam) was lijn 6 het domein van de serie 1000. Voor die tijd reden er ook wel 1100-en (laagste nummers van 1101 tot ongeveer 1117), maar incidenteel. Het is waarschijnlijker dat de foto na die datum genomen is dan daarvoor.

coos | 26-5-2009
Op het dak van het gebouw rechts stond tot ver na de oorlog een groot rood kruis in een wit vierkant ten teken aan bombarderende vliegtuigen dat het een ziekenhuis was (zou zijn). In deze bocht viel op 22 oktober 1943 om half zes in een Ombouwer van lijn 6 een (dikke) dame die haar evenwicht verloor boven op mijn zojuist voor mijn verjaardag van oma gekregen houten hobbelpaard. Vanwege mijn grote schik zie ik dit nog steeds voor me op die plek. Het paard bleef gelukkig heel.

Geert Koger | 26-5-2009
(P.S. als je tenminste de onderste foto bedoelt.)

Geert Koger | 26-5-2009
René te rijswijk | 26-5-2009
Ja op die hoek zijn mijn amandelen nog geknipt in 1967. Leuke foto's niet alleen om de tram maar kijk ook eens naar die auto's .

René, die amandelenknipper, was dat dokter Den Duin?
Want die had daar zijn praktijk.

FransW | 26-5-2009
De 1134 kreeg eind november 1969 de AGFA-dakreclames. Aan het loof van de bomen te zien is de foto in het voorjaar (van 1970?) gemaakt. Daarna kreeg deze wagens in juni 1976 dakreclame van Hartevelt.

Stefan | 26-5-2009
Die Volvo (een 144) werd al in 1966 geïntroduceerd.

FransW | 26-5-2009
@ Wouter en robert 55: die VW-bus is inderdaad een legervoertuig. Deze zal waarschijnlijk net een van de gebouwen van het Ministerie van Defensie aan de Kalvermarkt hebben verlaten. De 1107 reed van november 1967 tot maart 1975 met dakreclames van Opel Riva. De gele kentekenplaten zijn bij mijn weten ingevoerd in 1978. Het type Opel Kaddett stationwagen dateert van 1969.

john | 26-5-2009
op de voorgrond zijn alle oude gebouwen nu weg, op de achtergrond de nog bestaande kerk aan de Helenastraat.

john | 26-5-2009
als je de 2e foto bekijkt zie je op de voorgrond links van de tram een volvo, die type zijn rond rond 1971 gekomen, dit betekent dat deze foto of in 72, 73 of 1974 genomen is, omdat in 1974 begonnen is met het afbreken van staatspoor en de nieuwbouw van Stichthage/ CS die je op de foto nog niet ziet, kan het dus niet anders of het was in dus in een van deze jaren.

Leuke foto wel trouwens, krijg af en toe heimwee bij het bekijken van Den Haag zoals het was voordat de grote afbraak begon...

robert 55 | 26-5-2009
Die vw bus zou legergroen kunnen zijn en die hadden al veel langer gele platen. Tot de verlenging naar Leidschendam in 1971 reden er niet zo vaak 1100-en op lijn 6 en de 1134 was heel lang een Scheveningse wagen

Wouter | 26-5-2009
Die VW-bus op de eerste foto lijkt een gele kentekenplaat te hebben, die zijn omstreeks 1977 ingevoerd.

René te rijswijk | 26-5-2009
Ja op die hoek zijn mijn amandelen nog geknipt in 1967. Leuke foto's niet alleen om de tram maar kijk ook eens naar die auto's .

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    1927


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>