Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 10-12-2017, 20:39 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Bezoek voor de Bijenkorf te `s-Gravenhage
foto uit de collectie van Peter Brands






coos | 22-12-2010
Mijn wijsheid omtrent de HSM-draaischijf onder de kap komt van een mij verder onbekende stoomtram-hobbyist. Ik wist niet eens van het bestaan ervan.

Anton Zonneveld | 22-12-2010
@ Hans Klomp: Bedankt voor de tip, ik heb deze foto nu in bezit. Jammer dat die draaischijf destijds niet is gefotografeerd. Ik hoop bij de NVBS wat wijzer te worden.

Hans Klomp | 21-12-2010
Foto nr. 5.13800 van de beeldbank van het Haags Gemeentearchief geeft een goed beeld van het emplacement van de stoomtram (de foto is onjuist op 1934 gedateerd). Maar juist een gereedstaande stoomtram ontneemt ons het zicht op de plek waar de draaischijf zich zou bevinden. Ook het netkaartje van JanWillem Sluiter op blz. 96 van het Jubileumnummer van Op de Rails uit juni 1964 toont deze draaischijf.
Er zijn wel een paar seconden film van een vertrekkende stoomtram van onder de kap uit. Ton Pruissen vertoonde het eens vanuit de NVBS filmverzameling.

Anton Zonneveld | 21-12-2010
@ Coos: Volgens Dick van der Spek, railatlas Den Haag, lagen er op Scheveningen, Zeerust, 2 mini draaischijven, één aan het HSM ept Anna Paulownastraat en één aan het HS. Ik heb er nooit een foto van gezien. Ik zal eens navraag doen in de bibliotheek/archief van de NVBS te Amersfoort. Of heeft één van onderstaande schrijvers soms een foto van die stoomtram op een draaischijf bij HS? Een kopie aan a_zonneveld@ziggo.nl wordt dan zeer op prijs gesteld.


coos | 21-12-2010
De vraag is "Was er onder de kap een stationsuitgang?".
Jawel, ongeveer op de helft, zoals die er nu nog is. Maar er was natuurlijk nog geen doorgang naar de achterzijde/Waldorpstraat. Je kon trouwens ook naar beneden via/langs de Koninklijke Wachtkamer bij de Hofpleinlijn op perron 1.

Frans Reijgers | 21-12-2010
Wellicht zijn die twee "dwazen" wel van het Polygoon-journaal.
Zo'n 20 meter voor de abri staat trouwens nog iemand de filmen of te fotograferen met behulp van een gigantisch statief.

Jan van Staalduinen | 21-12-2010
Misschien toch dwaze dagen, want ik zie twee dwazen op het dak van de abri! Maar, zo vraag ik me af, waar komen die mensen vandaan lopen? Was er toen daar een stationsuitgang?

Hans Klomp | 21-12-2010
Het Vaderland van maandag 10-05-1926 meldt dat op zondagmorgen 9 mei er om 10.00 uur een extra trein aanwam op HS met het Amsterdamse personeel van de Bijenkorf. Men ging inderdaad de nieuwe Bijenkorf in de Wagenstraat bezichtingen.

pj brands | 21-12-2010
In de Panorama van 1926 stond een artikel over de opening van de Bijenkorf in Den Haag.

Nu komen ze uit Amsterdam het bezichtigen.

Andre | 21-12-2010
Het zijn dus niet de "Dwaze Dagen"??

van der Zwan | 21-12-2010
aangezien lijn 10 een scheveningse lijn was ( remise Scheveningen-Harstenhoek) en daar zelden bw 600 - 650ers stonden maar wel stoomwagens 151-157 (lijn 8), Doodkisten (350-360ers), open wagens. 750 en 900den: Lijnen 9,14 en 11 is het helaas meer aannemelijk dat het toch lijn 12 is. maar weten ? is een ander verhaal.

aldo markus | 21-12-2010
De tram die we zien rijdt dus niet op lijn 11. Het kan lijn 12 zijn (naar de Nieboerweg), maar ook lijn 17 (via W.Pyrmontkade naar de Westduinweg) of lijn 10 (via W.Pyrmontkade naar Nieuwe Duinweg bij de Badkapel). Deze lijn 10 zou drie dagen nadat deze opname is gemaakt worden ‘opgeheven’.

Lijn 10 verliet al sinds 1906 elke winter het eindpunt Kurhaus en reed dan niet verder dan de Badkapel. M.i.v. de zomerdienst van 1921 veranderde dat: Er kwam een nieuwe zomerlijn 14 (Valkenbosplein-Nwe.Duinweg-Kurhaus) en lijn 10 kreeg in de zomer een nieuw traject via de W.de Zwijgerlaan naar de Kranenburgerweg, tot vlak voor de Westduinweg. ’s Winters ging de 10 als vanouds naar de Badkapel.
M.i.v. de winterdienst 1923/24 werd het gewenst ook ’s winters naar de Westduinweg te rijden, en lijn 10 reed, onder hetzelfde lijnnummer(!) om en om naar beide eindpunten. De zomer daarop was lijn 14 er weer en hoefde de 10 alleen maar naar de Westduinweg.
Om een einde aan de winterse verwarring te maken, kreeg m.i.v. de winterdienst 1924/25 de route naar de Westduinweg een eigen lijnnummer: 17. Deze lijn reed dus het hele jaar en het lijnnummer 10 werd in de volgende jaren alleen nog ’s winters gebruikt.
Aan het einde van de zomer van 1926 bleef lijn 14 het hele jaar rijden (tot het Kurhaus) en was lijn 10 helemaal niet meer nodig. Een paar maanden later, op 1 januari 1927, werd lijn 17 omgenummerd in 10, naar de Westduinweg dus, later zelfs naar de Duivelandsestraat, en na de oorlog naar de Pr.Mauritslaan. Tot de zomerdienst van 1966 zou lijn 10 het Stationsplein langs deze kant blijven verlaten.
Met dit mooie verhaal zou het jammer zijn als de tram op onze foto ‘gewoon’ lijn 12 zou zijn.

Hans R | 21-12-2010
Die man vooraan in het midden is volgens mij geen Bijenkorf medewerker,maar is de tegenspeler van Charlie Chaplin,de man waar hij constant mee in de clinch lag.

coos | 20-12-2010
Lijn 11 zag het licht op 15 juni 1927 als electrische sneltram op geheel vrije eigen baan. Dus ten tijde van deze foto stond toen nog onder de kap de stoomtram, en lag er een draaischijf om de locs te keren. Die kap is trouwens de overdekking van het oer-oude station Hollandsche Spoor, dat er stond vóór het huidige station gebouwd werd (en zonder de knik erin). Tussen het moment van opheffing van de stoomtram op 31 december 1926 en de eerste rijdag van lijn 11 is er een half jaar hard gewerkt aan de ombouw van het tracé. De vergelijking met Sprinter/RandstadRail dringt zich op, met dit verschil: minder kinderziektes.
Nog iets: de achterwagens hadden toen nog geen lijnnummerkasten op het dak, maar een groot rood achterlicht. Vandaar dat die later aangebrachte lijnnummerfilms witte cijfers hadden op een rode ondergrond; het waren tevens achterlichten.

Leo | 20-12-2010
Ging lijn 11 niet in 1927 rijden ??

Jeroen van Loon | 20-12-2010
wat een prachtige foto

Rien Solcer | 20-12-2010
Stond toen lijn 11 al onder de kap?

FransW | 20-12-2010
Kleding uit het tijdperk van "the Roaring Twenties" en de Charleston....
Rechts een 600 achter een motorwagen serie 21-150.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    4380


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>