Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 16-12-2017, 13:59 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Frederikstraat gezien vanaf de Denneweg met Fordje 41, lijn 1
ansichtkaart uit de collectie van Gerard van der Swaluwe






Jan van Droffelaar | 23-12-2014
Ik ben in 1948 geboren op de Denneweg nr.43 boven de groentewinkel van tante Annie Eckhardt. Ik kan mij de kinderhoofdjes nog herinneren voordat de straat werd geasfalteerd. Volgens mij liepen de trambanen toen nog door vanaf het Lange Voorhout tot in de Vos in tuin straat...Later verhuist naar Denneweg 25a boven het gezellige café de Pompernickel. Prachtige buurt en een geweldige straat "De Denneweg"

Hans Matla | 15-12-2014
Geboren zijnde in 1949, kon ik nooit de tram door de Frederikstraat hebben zien of horen rijden. Deze lijn is namelijk voor de Tweede Wereldoorlog al gestaakt. Toch wist ik vele jaren zeker dat ik deze tram had gezien en gehoord, totdat ik erachter kwam dat dat helemaal niet kon. Blijkbaar kan een mens zich dingen herinneren, die hij helemaal niet heeft ervaren. Komen die herinneringen voort uit een ‘collectief geheugen‘?
Wel heb ik echt meegemaakt dat de tram door de Javastraat reed. Ik herinner me het gierende geluid van de wielen door de rails, als ik in de ‘korte’ Frederikstraat in mijn bedje lag. Dat soort geluiden uit je jeugd blijven je blijkbaar wel goed bij, maar andere ‘herinneringen’ zijn raadselachtig.

Fer | 16-11-2013
Wim
Met deze foto kun je weer een straat toevoegen aan de lijst "Waar de trams zijn verdwenen"
zie ook de Denneweg

eveliene | 5-5-2011
het gebouw lin ks op de hoek was een strop dassenfabriek in mijn tijd, 1960 hebben wij daar een sigarenzaak gehad op nr 115

Coos | 15-2-2011
Achter de grijze man met pet rechts ligt in de inham van de bebouwing de toenmalige Frederiks-kazerne, waar ik in 1957 gekeurd werd voor de Dienstplicht. Wellicht heeft het getraliede gebouw links daar iets mee te maken.

Rien Solcer | 15-2-2011
Kan iemand mij zeggen wat er in het gebouw heeft gezeten links op de hoek,
het heeft nogal veel traliewerk zitten op de BG, lijkt wel een politiebureau, of bank ?

joost | 14-2-2011
Een aardig plaatje van lang geleden. @Coos. Ja daar is de tekenaar een beetje de mist in gegaan. Het lijkt wel of hij los komt uit het spoor. Ik moest meteen aan deze foto denken : https://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1236520060

FransW | 14-2-2011
Lijn 1 heeft 21 jaar lang hetzelfde traject bereden. Op vrijdag 24.11.1905 in dienst gesteld op het traject Bankaplein - Plein - Hollandsche Spoor.
De route was: Bankaplein - Bankastraat - Nassauplein - Javastraat - Frederikstraat - Mauritsbrug - Denneweg - Vos in Tuinstraat - Lange Voorhout - heen Tournooiveld - Korte Vijverberg / terug Lange Houtstraat - Plein - Lange Poten - Spui - heen Gedempte Gracht - Tweede Wagenstraat / terug Amsterdamsche Veerkade - Derde Wagenstraat - Wagenbrug - Stationsweg - Huijgensplein - Stationsweg - Stationsplein (kringspoor via Jan Blankenstraat - Hoefkade - Stationsweg).

Pas op dinsdag 11.05.1926 werde route vanaf de Gedempte Gracht naar het Stationsplein verlaten en werd voortaan gereden via Spui - Zieken - Rijswijkscheplein - Stationsplein (kringspoor via Jan Blankenstraat - Hoefkade - Stationsweg). Een dag later werd het kringspoor vervangen door een kopeindpunt op het Stationsplein.

Op Oudjaarsdag 1926 reed lijn 1 voor het laatst. Nieuwjaarsdag werd deze lijn vervangen door een tramlijn 17 (de 2e), die ging rijden tussen Bankaplein en Stuwstraat.

Coos | 14-2-2011
Hier is duidelijk te zien, dat in de beginjaren van de beugeltram het lijnnummer van de bestuurder uit gezien aan de andere/linkerzijde zat, zoals dat in Amsterdam altijd is gebleven. Dit in tegenstelling tot de plek op de huidige museumtram HTM 2. Wat ziet de beveiliging tegen het onder de wielen komen er trouwens op deze manier raar uit, vind ik. Zo kijk je er nooit tegen aan.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    2566


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>