Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 10-12-2017, 20:39 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



DAF/Verheul 101 bij het Hollands Spoor voor Hotel Terminus
foto van Wim Vink d.d. 23 oktober 1970






Raoul | 19-5-2012
die tachograaf (kompleet met snelheidsmeter waarvan het rooie lampje zelfs aanging als de bus 50km of harder reed) zat in de uitstapbak van de achterdeuren, alleen bij de standaards 101-150, had idd met de lengte van de kwetsbare kabel te maken, vanaf de 151 gebruikte men blijkbaar een ander soort kabel want alle latere standaards hadden de tacho voorin.

robert55 | 18-5-2012
En hij zat achter [heb ik ooit gehoord] omdat anders de kabel waar hij mee werd aangedreven te lang zou worden. Latere standaards hadden dat niet, dus toen was er iets anders bedacht

aldo markus | 18-5-2012
@ Raoul: klopt, Calandbrug (Slachthuisbrug lag tot 1964 in de route van 16 en 17).
@ Stefan en busgek: Dank. Het is dus een tachograaf! (Niet, dat ik me 45 jaar heb afgevraagd waarvoor die snelheidsmeter daar nou diende, maar dit lost dus wel een van de raadsels uit mijn jeugd op... )

Stefan | 18-5-2012
@ Aldo Markus: ik heb hier een foto van een dergelijke tachograaf annex snelheidsmeter. Ik zal hem naar de webmaster sturen.


aldo markus | 17-5-2012
@ busgek: Klopt, in elk geval bij de achterdeur kon je zien hoe hard de bus reed. Was in elk geval zo bij de oudste standaardbussen.

busgek | 17-5-2012
In deze bus zat ik in 1967 op lijn 5 en zag er een snelheidsmeter bij de achterste uitgang, of de rest dit ook had weet ik niet maar het was wel vreemd. Zat bij de traptreden.

Raoul | 17-5-2012
idd een omrijdende bus 18 of een gewone bus 25, dat bus 18 ten tijde van de foto hier reed kwam door de nieuwbouw van de Calandbrug, de Leeghwaterbrug en de Laakbrug waren toen al vernieuwd in resp 1964/66 en 1968/70

aldo markus | 16-5-2012
Ik herinner me dat ik (zittend in een AEC of een Kromhout) in de Grote Marktstraat voor het eerst de "nieuwe standaardbus" (de term CSA is van later) voorbij zag rijden, dat kan dus goed de 101 zijn geweest. Het moet in 1966 zijn geweest. Ik had er al over gelezen.
Het was een donkerrode bus, niet creme/groen, en dat was even wennen. Maar wat vond ik die bus mooi! En eigenlijk: nog steeds. Ook deze foto is een plaatje.

aldo markus | 16-5-2012
Over die halteborden: twee palen voor drie passerende lijnen is misschien toch wel wat ruim.
In 1970 reed lijn 25 Voorburg `t Loo (Mgr. Van Steelaan) - Berestein (Hengelolaan/Lozerlaan). Lijn 20 reed destijds Binckhorst (Maanweg, `s avonds en zondags Zonweg) - Centrum (Turfmarkt), waarbij tussen HS en Amsterdamse Veerkade werd gereden via Hoefkade, Oranjeplein en Stille Veerkade. Deze route was van oktober 1965 tot april 1967 deel van lijn 18 (voordien van lijn 22/K), maar die verloor daar teveel tijd mee. De 18 ging voortaan vanaf de Parallelweg linksaf de Stationsweg op. Maar: dan zou het nummer niet op het halteblok thuishoren.

Rond 1970 reed lijn 18 echter een langdurige omleiding i.v.m. een verbouwing aan de Slachthuisbrug. Er werd gereden via de Neherkade en Rijswijkseweg. Dan was dit de halte richting Clingendael. Dat het tijdelijk was verklaart misschien de luxe van een eigen haltedoos.

Grote kans dat de (toen nog maar drie jaar oude) 101 op lijn 18 of 25 reed.

Henk Knaapen. | 14-5-2012
De auto rechts op de foto is een Peugeot 404. Als de foto vergroot wordt dan zie je zelfs
het gat in de bumper om de motor aan te slingeren.

Andre den Toom | 14-5-2012
Kan iemand mij zeggen of die witte auto rechts achter de bus een Peugeot 404 is? Ik meen de neus te herkennen. Mijn vader had zo rond 1969-1970 een witte 404. Het zou wel heel toevallig zijn als dat zijn auto is die op de foto staat. (Denk het niet.)

Pawan | 12-5-2012
Prachtig :)

FransW | 12-5-2012
@coos: dit klopt inderdaad. Die grote borden waren niet alleen voor bus- maar ook voor tramlijnen. Ddergelijke borden waren er ook in de Rijnstraat bij het oude station Staatsspoor en later ook het nieuwe gebouw van Den Haag Centraal), bedoeld voor de reiziger die in de verte al kon zien waar de standplaats van hun gewenste vervoersverbinding was. En op de eigenlijke `Koektrommels` zag je dan in welke richting die verbinding reed.

Jeroen van Loon | 12-5-2012
mooi!

coos | 12-5-2012
Zie ik het goed? Onder de grote lijncijfers 18 / 20 / 25 staan twee dooshalteborden vlak tegen elkaar aan. Zelf heb ik dat nooit gezien, maar foto`s liegen niet.

rsg | 12-5-2012
Lijn 25 kwam van voorburg via HS naar de veenendaalkade.maar op die route heeft volgens mij nooit een daf bus gereden.dat is pas gebeurt toen de lijn een andere route kreeg.

Voogd | 12-5-2012
Lijn 25?

Henk Knaapen. | 12-5-2012
Ik heb als chauffeur nog op de 101 gereden, dat waren echte stadsbussen.
Rechts op de foto zie je de aanduidingsborden voor lijn 18-20 en 25.
Mooi tijdsbeeld.

Ruud van Aarle | 11-5-2012
Mooie foto van de 101. Met drank- en rookreclames. En de in de tegenwoordige bussen niet meer aanwezige nooduitgang.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    3718


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>