Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 15-12-2017, 20:39 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Demonstratie Volvo-bus met vliegwiel door Nebim/HTM in 1981
drie foto`s van Piet van Gaart










Frans van Meerwijk | 24-4-2013
Leuk dit te zien!
Dat vliegwiel is tot op zekere hoogte te vergelijken met dat Düwag-patent van de "Federspeicherbremse". Ook heeft het een behoorlijk aantal componenten van de GYRO-bus, waarmee de NMVB heeft geëxperimenteerd: bij een oplaadpaal wordt met een trolleystangachtig iets op het dak een electromotor in beweging gebracht: het daaraan gekoppelde loodzware vliegwiel neemt die kinetische energie op, waarmee de bus uiteindelijk tot de volgende oplaadpaal kan komen, geluidloos en zonder uitstoot op die plek... (De NMVB heeft een rijdend museumexemplaar van deze bus (mét dus de noodzakelijke `hulpstructuren`)

Een interessante en nuttige ontwikkeling! Ik hoop dan ook, dat deze bus (of een zusterexemplaar) bewaard is gebleven.

Hans (Zoef) | 24-4-2013
Dat vliegwielsysteem moet je zien als van een speelgoed auto, geef het een zetje en het loopt nog een eind door. Bij deze bus werd het vliegwiel op gang gebracht met energie die vrij komt bij het remmen, (kers) kinetic energie recovery system. Deze energie kan dan weer gebruikt worden bij het optrekken wat weer brandstof spaart.

John van den Berg | 24-4-2013
Kan het aan mij liggen ,maar volgens mij heeft iedere door een motor aangedreven voertuig een vliegwiel waarin een koppeling is verborgen die er voor zorgt dat er via de gangwissel een hoger of lagere versnelling kan worden gebruikt .Het is voor mij zo,n 70 jaar geleden maar wat is er nu zo bijzonder aan wat is de clou aan die aparte vermelding of loop ik een klein beetje achter en moet ik weer terug naar school .

snorrecken | 21-4-2013
Design past prima in de tijd (1981). Zie bijv. de Leyland Atlanteans die destijds bij Westnederland reden. Dus ouderwets? Nee, behalve dan dat er waarschijnlijk geen OV-chip apparatuur in zat.

hansje | 21-4-2013
ja,bw,je hebt gelijk.Maar ik dacht meer aan de streek bussen.Die hadden toch geen luchtvering,of wel?
Overigens vondt ik de eerste standaards echt wel mooi.Ik heb ergens nog een schaal tekening voor een 1/10 model,dat in de 60er jaren in een model blaadje stond.

Betweter | 21-4-2013
"Al luchtvering"? De eerste standaardbussen en hun voorlopers hadden ook luchtvering, dus zeg maar medio 1965 ... Dan is luchtvering in 1981 niet echt revolutionair te noemen

hansje | 21-4-2013
Hoeveel bussen zag je in 1981 met zo`n kunststof "zachte"bumper?Niet zoveel,dacht ik.
En kijk even naar de nederlandse bussen uit die tijd,met hun ouderwetse "lantaarn"voorruiten.
Nee,ik vondt dit best wel modern voor die tijd.En hij had waarschijnlijk al lucht vering ook.

Hans (Zoef) | 20-4-2013
Die vormgeving is inmiddels ook van 32 jaar geleden, dus geeft het al zo geen moderne aanblik. Toch benieuwd naar de resultaten.

Hans | 20-4-2013
@ B. Alberda. Ja, vooral het design van bumper, grille en voorlampen doet mij denken aan de smaak van de Sowjet Unie.

B. Alberda | 20-4-2013
Technisch wellicht z`n tijd vooruit maar niet bepaald qua vormgeving.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    1967


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>