Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 16-12-2017, 20:29 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Schenkweg lang voordat de Blauwe Tram daar zou rijden
ansichtkaart uit de collectie van Gerard van der Swaluwe






Wim van Es (admin) | 10-10-2017
Graag zou ik in contact komen met Kees de Ridder. Hij heeft op 9-7-2013 een stukje geschreven over de firma van Soldt en Batenburg van de Schenkweg. Deze zaak was van mijn vader. Hij had het over de vrachtauto. Ik heb nog een oude foto van die auto en van de werknemers. Misschien wil hij die hebben. Kunt u dat aan hem doorgeven? Hij kan mij mailen. Dank u.

Henny Elemans-Cools




@Kees de Ridder, wilt u een email sturen naar de webmaster (zie Contact/email-pagina bovenaan) zodat u het mailadres van mevrouw Elemans kunt verkrijgen? Graag datum 9-10-2017 vermelden.

Zie ook deze minder fortuinlijke foto van de vrachtauto van de fa. van Soldt en Batenburg.

Betweter | 27-9-2017
Zeg jij het tegen Gent, dan zeg ik het tegen Loos ...

Henny Elemans-Cools | 26-9-2017
Kees de Ridder, wat een leuk verhaal van 9 juli 2013. De firma van Soldt en Batenburg was van mijn vader. Mijn oma heeft nog boven de zaak gewoond. Ik was op zoek naar oude foto`s van de Schenkweg en nu kom ik dit verhaal tegen. Leuk hoor

Kees de Ridder | 5-11-2013
Bedankt voor de 2 technische verklaringen, daar hebben we wat aan! We komen nu ook wat dichter bij het jaartal van deze opname. Wie volgt?

Haagse_Meester | 2-11-2013
Ja, dat kan Er was weinig vraag dus werd er niet zo frequent gereden, zodat een 2e spoor veel te duur was. Om een tegentram te kunnen passeren werden op diverse locaties wisselplaatsen ingericht, met wissels, zodat er een kort stukje dubbelspoor lag. Iets wat de HTM in die periode ook deed. Niet zichtbaar, want buiten de foto, links lag het eindpunt, eveneens voorzien van zo`n wisselplaats. De slinger in de Schenkweg heeft er tot de bouw van CS gelegen, dus ook in de NZH trambaan. De IJSM en later MET gebruikten trouwens smalspoor, de NZH maakte er normaalspoor van.

Vanaf de halte Zilverfabriek in Voorschoten volgde de electrische NZH een andere route dan de MET stoomtram, de latere Lammeschansweg. De MET had z`n eindpunt aan het Leidse Noordeinde, de NZH reed via de Breestraat naar het station. Er lag een zijtak van Voorschoten naar Wassenaar (Kerkdam), die slechts 10 jaar heeft bestaan (1883-1893).

Hans (Zoef) | 2-11-2013
Heel simpel, omdat dit niet het spoor van de blauwe tram is. Kijk maar goed, er is ook geen bovenleiding en waarschijnlijk is het van de paardentram of het is een goederenspoor voor laden of aflevering en die zijn doorgaans enkel sporig.

Kees de Ridder | 2-11-2013
De Blauwe Tram en ook de verhalen er omheen staan al een tijdje stil. Kunnen de insiders wellicht iets vertellen over het feit dat ik maar één ralls zie , terwijl er in beide richtingen gen werd gereden?

Hans Klomp | 14-7-2013
De "ijpalen"hadden in mijn herinnering toch al snel een doorsnede van 30 x 30 centimer en waren iets van twee meter lang. De mannen die ze afleverden droegen ze op de schouder, waarvoor ze een leren lap op hun kleding hadden. Met pikhaken werden de "ijspalen"uit de wagen gehaald.
Ook slagers kregen deze ijspalen geleverd, zoals Roest op de Beeklaan

Keesde Ridder | 14-7-2013
Heinz, je hebt gelijk: het waren palen. Ze lijken ook inderdaad wat op heipalen en doelpalen ( houten!). Samen weten wij een hoop!

J Heinz | 14-7-2013
Waren het geen Palen ijs?

Kees de Ridder | 13-7-2013
Of de balen ijs b.v. in de diverse café `s in de Wagenstraat b.v. alleen door Z.H.B. werden bezorgd weet ik niet, maar dat ze van die balen qua koeling afhankelijk waren, weet ik zeker. Zou je dat door de tegenwoordige Arbeidsinspectie met zo`n haak nog op je bult mogen dragen? Ik denk het niet!

Leo | 11-7-2013
Ook bij de ZHB bierbrouwerij had je ze nog. In de buurt noemde iedereen ze ZHB knollen. Ze trokken met gemak een wagen met biervaten

Hans. (Zoef) | 11-7-2013
Dat klopt en dat waren lange wagens met 2 Zeeuwse paarden er voor. Dezefde combinate werd ook gebruikt door Piet van der Touw vleestransport.

coos | 11-7-2013
Zelf heb ik in Den Haag van Gend & Loos de eerste jaren na de oorlog steeds met paard en wagen pakketten zien rond brengen; met twee flinke knollen ervoor wel te verstaan.

Charles | 10-7-2013
"Bij belangrijke stations stonden grote goederenloodsen met aan de ene kant gesloten goederenwagons en aan de andere kant een lange rij grijs met oranje vrachtwagens en bestelwagens van Van Gend & Loos."

Dat beeld is nu te zien in het Nederlands Openlucht Museum te Arnhem. Daar betreft het een loods welke voorheen in Tiel stond en in grote delen naar Arnhem is getranspoteerd en aldaar weer samengevoegd.

Mike | 10-7-2013
@ Emile 1952

In 1927 richtte de N.S. de Algemeene Transport Onderneming (ATO) op, die zowel autobussen als vrachtauto`s exploiteerde.

Onderhandelingen leidden ertoe dat NS in 1928 Van Gend & Loos volledig overnam en onderdeel van de ATO maakte. Als NS-dochter schakelde N.V. Expeditie Onderneming Van Gend & Loos over op vrachtauto`s en kon zij wederom een flinke expansie doormaken.

Bij belangrijke stations stonden grote goederenloodsen met aan de ene kant gesloten goederenwagons en aan de andere kant een lange rij grijs met oranje vrachtwagens en bestelwagens van Van Gend & Loos.

In 1986 verkocht NS Van Gend & Loos aan Nedlloyd, waar het bedrijf zich ging richten op vervoer van pakketten en pallets in de Benelux.

In 1999 verkocht Nedlloyd Van Gend & Loos aan Deutsche Post.

In 2003 liet Deutsche Post drie dochterbedrijven, Danzas, DHL Worldwide Express en Van Gend & Loos Euro Express fuseren tot één bedrijf voor expresvervoer, vrachtvervoer en logistiek onder de naam DHL.

Hiermee kwam een einde aan een roemruchte naam `Van Gend en Loos.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Van_Gend_%26_Loos

Emile1952. | 10-7-2013
@Kees de Ridder. Van Gend & Loos was vroeger, zo heb ik altijd begrepen, een dochter onderneming van de Nederlandse Spoorwegen. Hoe het nu zit weet ik niet.

Kees de Ridder | 10-7-2013
Emile, wat jij mailt is ook waar, met dit verschil dat op de Schenkweg genoemde firma op het gebied van de Nederlands Spoorwegen stond. Ik maak me sterk dat ingewijden meer moeten weten dan wij en wellicht reageren die ook nog eens om uit te leggen hoe het destijds organisatorisch in elkaar zat. B.v. zoals ik het van de Giro kan en vele lezers van de H.T.M. Trouwens, dat huisde vroeger op de hoek van de Schenkweg en de Bezuidenhoutseweg.

Emile1952. | 10-7-2013
@Kees de Ridder. Van Gend & Loos was van 15-12-1931 tot 1970 gevestigd in de voormalige paarden en stoomtramremise aan de Rijswijkseweg, vlak naast het treinviaduct van station HS.

Hans | 9-7-2013
@Kees de Ridder. Dank voor de informatie. Nu nog wachten op iemand die weet, wanneer deze verhuizing heeft plaatsgevonden.

Kees de Ridder | 9-7-2013
Hans, ik kan je verzekeren dat op bedoelde plek inderdaad de firma van Gend en Loos was gevestigd tot het moment dat er verhuisd werd naar de Binckhorstweg. Over verhuizen gesproken: op Schenkweg 5 zat de firma van Soldt en Batenburg, met als specialiteit Overzeese Verpakkingen, hetgeen op het schuine dak boven de 2-etage op oude foto`s nog zichtbaar was als je vroeger met de trein kwam aanrijden op het voormalige Staatsspoor. Een bedrijf met een geweldige opslagruimte met speciale kamers voor piano`s. De plek van deze opslagplaats was juist gekozen vanwege de nabijheid van van Gend en Loos. Anders gezegd: de expeditie visa versa vond hier regelmatig plaats. Voor emigranten naar de U.S.A, Canada, Australië, Nieuw Zeeland en Zuid-Afrika reed de firma met een 12 meter lange aanhangwagen naar de havens in Amsterdam en Rotterdam in de kleuren zwart en rood met een wit dak. Het pand bevond zich vooraan aan de rechterzijde iets voor deze bocht.

Rinus | 9-7-2013
Afgaande op het kaartje is mijn indruk dat de locatie waar de "photograaph" heeft gestaan zich nu bevindt onder het tramviaduct, zo ongeveer ter hoogte van spoor 10.

htmpcc | 9-7-2013
Fotograaf stond op Schenkweg t.h.v. Pieter Bothstraat met zijn rug richting Bezuidenhoutseweg.
Zie rode stip op bijgevoegd schetsje.


Rochus Zuurmond | 9-7-2013
@Hans, bedoel je deze villa, foto 400546 van de Haagse Beeldbank.

hans | 9-7-2013
Achter het houten hek stond een prachtige villa, ik ging er vroeger met mijn ouders wel eens op bezoek. Alles weg, zucht.................

coos | 9-7-2013
De Met-stoomtram reed op meterspoor (1067). Het eindpunt lag vlak achter de fotograaf. De latere Blauwe Tram reed hier door een piepklein driehoekig plantsoentje.
Wij denken NU dat midden op straat lopen heel bijzonder is. Dat is het eeuwenlang niet geweest. Met enige nostalgie denken we terug aan de autoloze zondagen 1973/1974, toen je een auto tot op wel een kilometer kon horen aankomen.....

Tiktak | 9-7-2013
Deze foto is gemaakt in 1900, op Haagse beeldklank is te zien, gekeken vanaf dit punt naar de Bezuidenhoutseweg ( foto 06.2545 ). Op deze foto is te zien dat van enkelspoor overgaat in dubbelspoor.

aldo markus | 9-7-2013
Is dit niet de plek waar tegenwoordig de RET-metro`s van lijn E vertrekken?

Emile1952. | 8-7-2013
@Leo. Ik denk dat het stationnetje wat jij bedoeld gelegen was op de bezuidenhoutseweg.

Leo | 8-7-2013
Flarden waren in de 50er en 60er jaren nog herkenbaar. Was links niet een of ander stationnetje van de stoomtram ??

Hans | 8-7-2013
@Hans (Zoef). Ook ik zat te denken aan Van Gend & Loos, maar ik zit me af te vragen, of het bedrijf dan op enig moment vanaf deze plek naar de Binckhorstlaan is verhuisd.

Overigens vind ik het altijd een bijzonder gezicht op deze oude prenten, dat mensen onbekommerd midden op straat lopen en fietsen. Wel letten op de paardenvijgen! (Maar dat moesten we zelfs in de jaren `50 nog wel doen !)

Hans (Zoef) | 8-7-2013
Grandioos leuke plaat waar niets meer van terug te vinden is. Ik vermoed dat die loods aan de rechterkant van Van Gent & Loos is. De paarden en wagens idem.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    7324


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>