Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 16-12-2017, 20:29 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Museum-motorwagen 215 tijdens rondrit op het Tournooiveld in 1986
foto uit de collectie van Jan Walraven/Leo van der Putten






Aat Hoogland | 23-5-2014
Keessie, straks heeft het HOVM een tailtrack oor de deur. Dan is keren een eitje.

Keessie | 23-5-2014
Weer zo`n mooie foto, bedankt.
Toen reed hij nog `vooruit` (net als de buitenlijners beugel voorop), maar al sinds jaren staat hij `achteruit` op de rails. Zou het HOVM hem van tijd tot tijd eens om kunnen draaien? Tegenwoordig zijn er weer overloopwissels Monstersestraat Prinsegracht ...

Betweter | 20-5-2014
Zo te zien Piet van der Linden aan de rijkruk ... Foto is ook uit de tijd dat (vrijwel) alleen personeel van Trammaterieel met het historisch materieel mocht rijden.

laurentius | 20-5-2014
Ja het waren mooie trams, jammer dat er maar bewaard is.

joost | 20-5-2014
Prachtig! Deze zware wagens met een massa van meer dan 20 ton waren een stuk zwaarder dan een PCC. Met 4x45Kw waren ze v.w.b. de optreksnelheid bijna niet te kloppen. Jammer dat er vrij veel storingen optraden tijdens de ritten. Ik ben ervan overtuigd dat men met de kennis die men nu heeft destijds die problemen adequater te lijf hadden kunnen gaan. Het karakteristieke compressorgeluid vindt men terug bij de buitenlijners 57 en 58. Immers, deze hebben 600 Volt nodig als bedrijfsspanning. Bij de sloop van de 200-en kwamen deze dus vrij en werden dankbaar geadopteerd door genoemde buitenlijners. De massa van meer dan 20 ton was nodig om een werkpaard te hebben die, wanneer nodig, twee aanhangrijtuigen serie 750 eenvoudig konden trekken en beremmen.
De serie 200 was a.h.w. een tussenpaus tussen het vooroorlogs materieel en de aan te schaffen PCC`s. Na de massale instroom van PCC`s werden zij, mede door de vele storingen als een niet geliefd kind geofferd (m.u.v. de 215 en wat draaistellen) aan de brandstapel op `s-Gravenmade.

Frank Faber | 18-5-2014
Mooie trams waren dat die Zwitsers! Volgens mij is deze rijvaardig maar moet deze wagen alleen nog gekeurd worden. Ik heb hier menig museumritje in gereden. Die compressor zorgt voor het karakteristieke geluid bij deze wagen. Wie weet, wordt hij dit seizoen ingezet.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    9791


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>