Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 16-12-2017, 13:59 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Nostalgische tramrit met historisch materieel (265-614-505) in 1966
foto van Huub van Keulen






Henk Boshuyzen | 27-1-2015
sorry, draaide twee dingen om, in 1964 bruine pui en creme spijlen, vanf 1965 volledig bruine pui.

Henk Boshuyzen. | 27-1-2015
naar mijn idee kan de datum niet kloppen!
De 265 heeft alleen in 1964 met een volledige bruine pui gereden.
In 1965 waren alleen de ramen nog bruin en de spijlen crème kleurig.

Ad | 12-1-2015
28 mei 1966 was een zaterdag, klinkt waarschijnlijker dan een donderdag.
Er werden geloof ik zoveel mogelijk trajecten bereden die of al uit exploitatie waren [Valeriusstraat] of dat zouden gaan, al zou dat met de Vaillantlaan nog een paar jaar duren

Coos | 12-1-2015
@Rinus: Wat de sleepbeugel op de 265 betreft: bij Johan Blok in "Haagse Trams" vond ik op pagina 241: "In 1983 werd de Amsterdamse sleepbeugel ingekort, waarna deze in 1988 werd vervangen door een door de HTM nagemaakte sleepbeugel naar Haags model."

Coos | 12-1-2015
Van deze excursie staat bij van Donselaar II op pag.497 een mooie foto genomen op de vernieuwde brug over het Verversingskanaal.
Alleen wordt daar als datum 28 april 1966 vermeld.

Rinus | 10-1-2015
@erven sleeboom
Geheel correct, De 265 kwam met een ingekorte Amsterdamse sleepbeugel terug op de baan. Die had hij nog bij het jublileum in 1979 (de toen niet rijvaardige 164 was op dat moment wel voorzien van het juiste model). Wanneer de 265 (een replica van) de oorspronkelijke Haagse beugel terugkreeg zal iemand van het HOVM nog wel kunnen melden.

Hans | 10-1-2015
@Marietje. "...als ik de politieke bla even mag interrumperen..."

Onder "politieke bla(bla)" versta ik: holle frasen van sprekende stropdassen (en laat ik de mantelpakjes vooral niet vergeten... ).

Daar is hier geen sprake van. Naar aanleiding van een verkiezingsaffiche op de reclamezuil op deze foto heeft @FransW een opmerking ingestuurd. Daarop hebben @P.S., Remco (vergeef me dat ik u in eerste instantie niet heb genoemd) en ondergetekende zeer beknopt gereageerd. Niet met politieke propaganda, maar met het noemen van een paar geschiedkundige feiten aangaande de politiek in die tijd. Natuurlijk, het is al meer naar voren gebracht: dit is vooral een website over het openbaar vervoer in Den Haag en omstreken. Maar een mens leeft niet van trams alleen...

Hans (Zoef) | 10-1-2015
En dan te bedenken dat deze rit alweer bijna 50 jaar geleden plaats vond. Het inkorten van de beugel is noodzakelijk in verband met de hoek ten opzichte van de rijdraad en de uitzwaai in bogen. Het sleepstuk moet namelijk zo veel mogelijk boven de achteras zitten anders loopt het in krappe bogen van de draad.

erven sleeboom | 10-1-2015
Als ik me goed herinner reed de 265 met een (enigszins aangepaste) Amsterdamse sleepbeugel. In die stad zijn de sleepbeugels nog heel lang in gebruik gebleven, tot aan de naoorlogse drieassers toe. Omdat dat eenrichtingwagens waren en de nog rijdende tweeassers ook voor eenrichtingbedrijf verbouwd waren was dat goed te doen, al maakte het Amsterdamse trambedrijf er geen moderne indruk mee.

Hans Klomp | 10-1-2015
Inderdaad geeft met Mei-nummer van Op de Rails, het tijdschrift van de NVBS, de aankondiging van een tramrit met dit materieel op die dag. De excursie begon om 10.00 uur op het Stationsplein en kwam inderdaad langs De Put. De kosten bedroegen f 3,90 per persoon.

Coos | 10-1-2015
@Ad:....omdat de stroomdraad tot enige jaren na de oorlog op 7 m boven de rails hing; nu op 5,50 m.
Het `omzwaaien` met een kortere beugel heeft het wel wat moeizamer gemaakt.

Het valt me op de foto op, dat de zwaardere open wagen achterop rijdt. Zeker later bijgeplaatst.
Er hangen wat bordjes aan het frontbalcon; wellicht een NVBS-rit?

Ad | 10-1-2015
Dit is geen pantograaf of [met een nu niet vaak meerr gebruikt woord] schaarbeugel. maar een sleepbeugel. Hij wordt door en veer aan de voet tegen de draad geduwd.

De sleepbuegels die nu op de museumwagens zitten zijn een stuk korter.

@Marietje | 10-1-2015
Deze beugel wordt door een sterke veer naar boven gedrukt. als er geen bovenleiding zou hangen zo de beugel recht omhoog wijzen. aan eindpunten werd deze beugel door middel van een stevige slinger aan een koord in de andere richting gedraaid en weer voorzichtig tegen de bovenleiding gedrukt.

marietje | 10-1-2015
Grappige pantografen hadden deze trams. Ik vraag me af hoe deze tegen de rijdraad werden geduwd, als ik de politieke bla even mag interrumperen...

Hans | 10-1-2015
@P.S., FransW. Helemaal juist, de PvdA was lijst 1, maar na die verkiezingen niet meer. De uitslag leidde uiteindelijk naar de befaamde nacht van (Norbert)Schmelzer (KVP), toen de spanningen tussen KVP en PvdA zo hoog waren opgelopen, dat het kabinet Cals (KVP-PvdA-ARP) viel. Voer voor Wim Kan natuurlijk...


Remco | 9-1-2015
@FransW, de PvdA was in 1962 de grootste in Den Haag en zal dus lijst 1 hebben gehad. De verkiezingen waren die voor de gemeenteraad op 1 juni 1966.

P.S. | 9-1-2015
@FransW Als de datum van de foto klopt dan gaat het het waarschijnlijk om de gemeenteraads verkiezingen. De PvdA moet toen lijst 1 geweest zijn , de grootste in de vorige verkiezing, KVP lijst 2 , VVD lijst3

Huub van Keulen | 9-1-2015
@Voogd: jazeker, geschoten met een Lubitel spiegelreflexcamera van 25 gulden!

FransW | 9-1-2015
In een tijd waarin je nog kon stemmen op Lijst 2 - KVP. Welke politieke partij zou destijds lijst 1 hebben gehad?

Voogd | 9-1-2015
Dat is toch een geweldige foto! En nog een PCC op 11 bovenin. 6x6 zwartwit negatief?

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    2893


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>