Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 16-12-2017, 20:29 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



`Floriade-tramstel` 830-756 na de tentoonstelling in de Javastraat, 1992
2 foto`s van Ronald van Onselen




een fraai geschilderde Hondekop als aandachtstrekker voor de Floriade in Zoetermeer





joost | 27-11-2015
@Raymond. Dankuwel! Dan is men in de automobielindustrie pas laat wakker geworden?
Toch wel knappe techniek voor die tijd zoals zovele zaken bij/in/aan/op o.a. het historisch HTM-materieel. Machtig mooi dat jullie dit alles in werkelijk schitterende staat brengen/houden.
Ook nu weer de complimenten voor het in feite onbetaalbare werk.

Raymond | 26-11-2015
@Joost: de 750-ers hebben echte schijfremmen net als de ombouwers deze hebben.

Raymond

erven sleebom | 22-11-2015
De hondekop-kop was van tweewagenstel 322, waarvan de rest diende als filmzaaltje op de Floriade.

joost | 22-11-2015
@Raymond. Waren de 750-ers werkelijk voorzien van schijfremmen of werden de remblokken op de wielbanden, of misschien wel trommelremmen, ook beschouwd als zijnde (schijf)remmen?
De beschrijving elektromagnetisch (solenoide), enkel- en of tweekamer luchtremysteem is bij mij helder (principe Knorr en/of Westinghouse). Wat mij destijds opviel was dat bij de 750-ers en de 900-en het aanspreken van de remmen geruisloos plaats vond en bij de 600-en altijd met een ferme "aanslag", gevolgd door een slepend geluid tot stilstand.

Raymond | 21-11-2015
De 750-ers die geschikt waren gemaakt voor dienst achter de serie 200 hadden een dubbelluchtreminstallatie en ook een elektrische solenoïderem. De luchtremcilinder en het bewegend deel van de solenoïde grepen beide aan op hetzelfde stangenstelsel dat de remblokken van de schijfremmen aandrukt. Daarom kan dit type 750-er elektrisch geremd worden met de 77-(779) en met lucht met de 58-(779). Bij de 215-(780) wordt zowel elektrisch als luchtremming toegepast.

Raymond

Museummedewerker | 21-11-2015
De 830 beschikt over de elektrische rem (de motoren) en remt daarmee ook de aanhangwagen. Er is een elektrische verbinding tussen 830 en 756 en daardoor wordt de solenoiderem van de aanhanger bekrachtigd.

Fer | 21-11-2015
Als de remslangen niet in bedrijf kunnen zijn, hoe remt de wagen dan..?
Electrisch met perslucht misschien of mechanisch...ik meen dat eens gelezen te hebben.
Of druk van de remmende motorwagen via de koppeling naar de remmen...?

Fred d`Harvant | 21-11-2015
Dit stel staat / rijdt nu in het trammuseum in Wehmingen


Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    8220


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>