Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 16-12-2017, 20:29 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Blauwe Tram A611/612 loopt om ahr. B26 (open balkon) Malieveld, 1949
foto van H. van Diggele uit de collectie van Dick van der Spek


CC-dienst, forensendienst Den Haag - Leiden





HansR | 14-2-2016
sorry Erven mijn dank heren is natuurlijk aan jou gericht

HansR | 14-2-2016
Dank heren, ik heb de sites met genoegen bekeken.
Ontdek dat ook NZH motorrijtuig 106 als, in dit geval, noodwoning/schuurtje heeft dienst gedaan en wordt/is herbouwd.

Ik heb dan ook direct de prachtige kleurenfoto albums van Luud Albers uit de kast gehaald om weer eens te genieten van die prachtige blauwe trams. Toen nog dagelijks gewoon op straat te bewonderen.

erven sleeboom | 13-2-2016
... en B464 / B412 natuurlijk.
http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/2478

erven sleeboom | 13-2-2016
HansR | 13-2-2016 Welke blauwe tram (ahr) is dan wel als tuinhuis(je) gebruikt

B303.
http://www.tramwegstichting.nl/NZH/NZHB303.php

HansR | 13-2-2016
Rest de vraag ;

Welke blauwe tram (ahr) is dan wel als tuinhuis(je) gebruikt en is daarna weer in oude staat gebracht of wordt daar nog steeds aan gewerkt.

Rinus | 13-2-2016
Hierbij nog de link naar een overzicht van alle ritten op de bewuste 13e november 1961.
http://www.blauwetram.nl/100092.htm

Rinus | 12-2-2016
Om dus alle misverstanden te voorkomen, de B26 / GoTM 21 is geen tuinhuisje geweest, maar direct naar de NVBS gegaan.
http://www.nmld.nl/nl/object/1148
http://www.museumstoomtram.nl/nl/personenrijtuig-21-van-de-gooische-tramweg-maatschappij-gotm
http://www.retourtjeleiden.nl/2011/11/een-halve-eeuw-zonder-blauwe-tram.html
In de beeldbank van de NVBS zijn nog foto`s te vinden van het bedoelde transport via het Maileveld naar de Schenkweg.


erven sleeboom | 12-2-2016
Ad | 11-2-2016 Trekkracht op die rit was een hoge A500, de terugrit daarvan was gelijk de laatste van een NZH tram.

Lage A500, namelijk de H303 = ex A508.
(ik kan het weer niet laten...)

Ad | 11-2-2016
De B26 is na he staken van de tramdienst samen met de A327 naar Staatsspoor goederen gebracht (Schenkweg) en vandaar per spoor afgevoerd met museale bedstemming.

Trekkracht op die rit was een hoge A500, de terugrit daarvan was gelijk de laatste van een NZH tram.
Schrootwaarde van een A500 of A600 was kennelijk te hoog om er daar een van te bewaren. Ter veegelijking: de NVBs had voor het kopen van een HTM buitenlijner [en daar zat minder ijzer in) in 1965 ƒ3000 nodig, dat was driekwart van de prijs van een Opel Kadett

Haagse_Meester | 11-2-2016
De NZH serie B21-B26 kwam bij de Gooise Tram vandaan. Allen hadden open balkons, de NZH heeft ze, behoudens B26, afgesloten. Na 1961 werd de B26 een tuinhuisje/noodwoning (IIRC!!) en later gered van sloop. Na restauratie trekt de B26 weer als Gooise Tram bij de SHM z`n baantjes tussen Hoorn en Medemblik.

De A600 was het modernste materiaal v/d NZH (1932) en bedoeld voor de electrische Bollenlijn (Leiden-Haarlem). Omdat de gemeente Haarlem nogal dwars lag moest de NZH een gelede tram ontwerpen om te voldoen aan de Haarlemse eis dat een tramwagen niet langer dan 11 meter mocht zijn. Beide wagendelen waren dan ook apart genummerd (A601+A602, enz). De Bollenlijn werd al in 1949 gesloten (per 2-1) en de A600-en gingen dienst doen op de andere tramlijnen in Zuid Holland. In de laatste jaren v/h trambedrijf vormden ze de ruggengraat v/h materieel (de AB400 serie was al buiten dienst) op die laatste lijn (Den Haag-Leiden). Er is geen A600 stel bewaard gebleven, de TS bestond nog niet.

Er zijn mij 3 kleinseriefabrikanten bekend die de NZH A600 in model hebben uitgebracht (allen in H0 schaal) en tenminste 1 die zich gewaagd heeft aan de B26 (ook in H0 schaal). Helaas alles uitverkocht of errug duur

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    7986


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>