Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 17-12-2017, 20:29 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Vier-wagenstel van de Blauwe Tram op de Parkweg Voorburg in 1952
foto uit de collectie van Dick van der Spek


B403 - A407 (defect) - B521 - A401





Haagse_Meester | 12-8-2016
Euhhhh..... Parklaan=Parkweg

Haagse_Meester | 12-8-2016
@museummedewerker: mee eens, mooie wagens. Jammer dat er buiten de niet-dienstvaardige B412 verder niks bewaard is gebleven. Mocht je het materieelboek van Smit hebben, pag. 26 en 27 staan resp. de electrische installatie en het in de AB400 gebruikte Knorr 2-kamer remsysteem uitgelegd, met plaatjes. Ik laat het aan de lezer om uit te werken hoe e.e.a. praktisch kon zoals beschreven.

@Jan de Swart: ik weet niet waar de A407 defect is geraakt, maar vanaf de plek op de foto is het helemaal niet zo ver meer naar de remise. Die zat nl ook op de Parklaan en zó lang istie nou ook weer niet Een groot deel v/d Parklaan had de Blauwe vrije trambaan, alleen in het oude dorp Voorburg reed men op straat. Het toenmalige verkeer was stukken minder druk dan nu en vooral fietsers hadden nog een heilig ontzag voor de tram. Er zal dus niet zo vaak aangezet hoeven te worden. Daarbij, elektromotoren kunnen langdurig overbelast worden dus zal het wel meevallen met de toestand v/d motoren onder de A401

Museummedewerker | 12-8-2016
@Haagse_Meester, Die Boedapesters hebben allerlei onvermoede eigenschappen. Mooie wagens!

Haagse_Meester | 10-8-2016
@museummedewerker: de loods mag voorin gaan staan als hij zelfstandig een (nood)remming kan inzetten. Feitelijk is de bestuurder dan alleen nodig om de combinatie op gang te brengen. Het remsysteem v/d AB400 liet dit toe. Indien nodig kon de loods middels de luchtfluit commando`s geven aan de bestuurder achterop. Op de andere foto van deze combinatie is de loods te zien, waarmee het heel goed mogelijk is dat deze oplossing is gebruikt (ik was er ook niet bij). Redelijke kans trouwens dat de loods niemand anders is dan de bestuurder v/d ongelukkige A407, waarmee ook dat juridisch is dichtgetimmerd.

jan de Swart | 10-8-2016
Museummedewerker; hoe ver het is van de Weverslaan naar de remise op de Parkweg in Voorburg is, weet ik niet, maar rekening houden met het letten op het verkeer en het geven van seinen aan de bestuurder van de 110 ton wegende tramtrein, moet het een stevige wandeling ( al of niet met de rode vlag ) geweest zijn.
volgens mij moet de A 401; ondanks de 560 PK; bij aankomst bij de remise rood gloeiend zijn geweest.
Dat de indirecte schakeling en de daarbij behorende complexe elektrische besturing van de A 400den voor problemen zorgde was een ding wat zeker was.
De bestuurders van de A 400den, zowel op normaal als op smalspoor probeerden het euvel vaak zelf op te lossen wat de problemen alleen nog maar verergerde.
De NZH liet daarop borden maken met daarop de tekst van: Morrel niet apparaten die u niet kent.

Museummedewerker | 9-8-2016
@MikeV, dat mag alleen als bestuurder en loods/conducteur elkaar ongehinderd kunnen zien en horen zodat tekens en seinen (bijvoorbeeld gaan rijden, stoppen, noodremming) tussen beide functionarissen zonder enig misverstand kunnen worden uitgewisseld. Ik was er niet bij, maar ik kan met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel beweren dat een loods/conducteur in het voorste cabine en een bestuurder in het laatste motorrijtuig daaraan niet voldoet. De loods/conducteur moet voor de tram lopen, naast de baan en in het zicht van de bestuurder. Op recht spoor aan de rechterzijde van het spoor, in bogen aan de binnenzijde van de boog. Op die wijze zal de trein met 5 km/u de gehele afstand moeten afleggen tot aan de remise Voorburg. Een stevige wandeling.....

MikeV | 9-8-2016
@Museummedewerker
Mag de loods ook in de voorste cabine staan, want er staat op de andere foto wel degelijk iemand met glimmende knopen naar buiten te turen

Museummedewerker | 9-8-2016
De A401 duwt een defecte "hele schakel" en de bestuurder, die zich in de A401 bevindt, heeft dus geen vrij zicht op de baan die hij gaat berijden. Aan de voorzijde van de combinatie (gezien de rijrichting aan de zijde van het tramstel, die het verst van de fotograaf is verwijderd) zou een bevoegde loods of conducteur moeten lopen. Voorschrift Lokaalspoor- en Tramwegwet. Hier is die loods of conducteur niet zichtbaar en ook op de andere foto bij remise Voorburg is zo`n functionaris niet zichtbaar.

Steven | 9-8-2016
Zowel deze foto als die in de link van MikeV tonen blaadjes aan de bomen. Is dat niet erg vroeg, op 21 maart?

erven sleeboom | 8-8-2016
 quote:
Willem Bontenbal | 8-8-2016 Stuurstand laatste aanhangwagen door gekoppeld naa de duwende laatste motorwagen.


Dat denk ik toch niet, want als de gestrande tram een `hele schakel` (B+A+B) was, staat de B521 met z`n stuurstand (hij had er maar één) de andere kant op.

Willem Bontenbal | 8-8-2016
Stuurstand laatste aanhangwagen door gekoppeld naa de duwende laatste motorwagen.

Willem.

Haagse_Meester | 8-8-2016
@tiktak: rangeren remise ging naw als volgt: na aankomst B403 loskoppelen voor het wissel, restant optrekken over het wissel, dat omleggen. Dan defecte A407 terugsteken en afkoppelen. A401 en B521 terug de straat op om B403 weer op te pikken. Vervolgens als "trektram" naar Malieveld om daar de A401 weer in het midden te krijgen.

Of er werd een andere A400 ingerangeerd

Tiktak | 8-8-2016
Ik heb net de andere foto bekeken en moet inderdaad deze combinatie zijn.
Maar wel een hele rit moeten afleggen naar de keerdriehoek Vronesteijn en weer terug naar de remise.
Ik ben benieuwd hoe ze dat in de remise oploste. De B21 en de A401 rijden als eerste het remise terrein op en daar was geen mogelijk om, om te lopen.

MikeV | 8-8-2016
`Aflevering` van defect tramstel bij NZH-remise Voorburg, 21-maart-1952`
https://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1409942076

 quote:

Dick van der Spek | 7-9-2014
Het zijn: B403 + A407 + B521 + A401. A407 is defect. B403 + A407 + B521 van B-dienst Leiden - Den Haag.
Het is 21 maart 1952. De foto is gemaakt door Herman Vellekoop.
Er is geen sprake van halve schakels.


erve nsleeboom | 8-8-2016
 quote:
Tiktak | 8-8-2016 Vraag: was het mogelijk dat door middel van een schakeling vanaf de controller B403 gereden kon worden, zodat de A401 bedient kon worden.

Het lijkt mij uitgesloten dat vanaf de voorste stuurstand (B403) de achterste motorwagen (A401) bediend kon worden door twee rijtuigen heen waaronder een defecte motorwagen. De wagenvoerder bevond zich in de stuurstand van de B521 of misschien de A401.

[
 quote:
Jwb | 8-8-2016 Volgens mij konden de Budapesters niet in treinschakeling rijden. Dus twee motorwagens koppelen lijkt me niet mogelijk.

Hoewel het op zichzelf zou moeten kunnen gezien de stuurstroomschakeling, waren de Boedapesters daar niet op ingericht omdat het niet nodig was. Het zou wel een enorm motorvermogen hebben opgeleverd.

 quote:
Misschien konden de remslangen wel gekoppeld worden zodat remmen vanaf een dood stel wel mogelijk was. Weet iemand dat?

Ik weet dat niet, maar ook dat zou in principe moeten kunnen.

Overigens kwam dit soort situaties regelmatig voor. Die beroemde veelgeprezen A400`en met hun gecompliceerde elektrische uitrusting gingen gauw kapot. De series A500 en A600 met directe schakeling waren simpeler en robuuster.


Jwb | 8-8-2016
Volgens mij konden de Budapesters niet in treinschakeling rijden. Dus twee motorwagens koppelen lijkt me niet mogelijk. Misschien konden de remslangen wel gekoppeld worden zodat remmen vanaf een dood stel wel mogelijk was. Weet iemand dat?

ad | 8-8-2016
Mogelijke verklaring: twee `halve schakels` (dus A+B). De defecte tram wordt geduwd door de volgende dienst.

Tiktak | 8-8-2016
Vraag: was het mogelijk dat door middel van een schakeling vanaf de controller B403 gereden kon worden, zodat de A401 bedient kon worden.

jan de Swart | 7-8-2016
Ik heb verkeerd gekeken en had moeten zien dat de A 401 het defecte tramstel richting de remise in Voorburg duwt.

Barneveld 7 augustus 2016

Frits | 7-8-2016
Het lijkt erop dat het zwikstuk van de stroomafnemer deze kant op staat, d.w.z. dat de combinatie van ons vandaan rijdt en dus inderdaad aan het duwen is! M.vr.gr, Frits

Ad | 7-8-2016
De werkende A400 duwend?

Voogd | 7-8-2016
Rijdt op het rechterspoor, dus richting Den Haag?

Jan de Swart | 7-8-2016
vIk zal het wel mis hebben, maar volgens mij zie ik een A 400, B 500, A 400 en een B400, waarvan de eerste het A 400 het gevolg op sleeptouw heeft.

Barneveld 7 augustus 2016

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    7569


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>