Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 16-12-2017, 20:29 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Limburgerstel 84-124 naar Wassenaar op de Vijverdam in 1959
foto uit de collectie van Harry Meurer


achter de "Wassenaarder" staat PCC 1154 van lijn 9





Rob Kievit | 9-9-2016
@ Jan de Swart schrijft "Op de site van de TS heb ik gelezen dat de 90 in Den Haag blijft". Voorzover ik weet, staat dat nergens op de TS-site, maar ik kan me vergissen. Heeft u misschien een link naar de pagina waar u dat zag? Dan zal ik het verwijderen, want zoals anderen correct melden, blijft de Limburger niet in Den Haag.
(Rob Kievit, webmaster TS)

joost | 25-8-2016
@erven. Ik zou boos worden.
Ietwat gechargeerd dat "eisen". Ik ben eigenlijk meer benieuwd wat er over onderhandeld is en waarom ZLSM tot dit besluit is gekomen. Er is hier in den Haag toch wel het e.e.a. geïnvesteerd in deze fraaie wagen. Bovendien moet/zal ZLSM dan toch ook moeten investeren in het terugbrengen in een (voorzover mogelijke) Limburgse staat? Misschien terug naar Heerlen als VVV-kantoor? Dat was "onze" 756 ook maar die rijdt tenminste nog zijn rondjes in Wehmingen e.o..
@Hans. Ja. Een Batavus. Hier nog met een zgn, zweefzadel, ook voor de duopassagier.

Hans | 25-8-2016
Erven, volgens mij is die bromfiets een Batavus, type mat o mat.

erven sleeboom | 25-8-2016
Wat die brommeraar (rechts) vasthoudt: is dat een Mobylette?
 quote:
joost | 25-8-2016 Ik vraag mij serieus af of terugeisen van ZLSM dit nu een geld- dan wel een principekwestie is.
Terugeisen? Even het juiste perspectief in de gaten houden. De ZLSM is gewoon eigenaar. Dat hadden we misschien liever anders gezien, maar er valt niets te eisen. Wat zou jij zeggen als zomaar iemand je eerlijk verkregen huis, auto, vrouw, man, tram kwam "terugeisen"?

Jan de Swart | 25-8-2016
Eppo; het zal inderdaad jammer zijn als de 90 weer naar Limburg gaat.
en Joost; dan is al het werk dat er aaan de 90 is verricht voor niets geweest.
Laat hem lekker in Den Haag staan en de ZLSM zich bij het rijden met stoomtreinen en railbussen over; de overigens schitterende miljoenenlijn; bezig houden.

joost | 25-8-2016
@eppo. Ja. Helaas en erg jammer dat deze mooie wagen weer terug moet. Wat moet ZLSM ermee? Als het meezit `s morgens uit de loods en er `s avond weer in? Veel Limburgse details zijn niet meer aanwezig. De froutdeurjes aan de zijkant van het front (waardoor de frontseinen zo dicht op elkaar moesten worden geplaatst), een ontbrekende schakelkast aan de schterzijde en het aldaar vroeger aanwezige afgesloten bestuurderscompartiment. Een stroomafnemer op het dak ontbreekt. Technisch en cosmetisch dus toch een "echte" haagse wagen geworden. In het verleden is er, voor zover mij bekend, alleen geïnvesteerd in het weer inrichten van het interieur met houten zitplaatsen vis-à-vis en verder conserverend onderhoud.
Jammer dat er na zijn pensionering zo met hem werd gesleept van de ene bestemming/locatie naar de andere. Ik vraag mij serieus af of terugeisen van ZLSM dit nu een geld- dan wel een principekwestie is.
Kijkend naar de toekomst ervan zie ik liever een werkende levende dan een mummie, statisch in een museum. Ik vrees, gezien het grootspoorse karakter van de ZLSM, dat de 90 daar alleen maar in de weg zal staan. Na meer dan 40 jaar gesol verdient hij beter, vind ik........

E. Wethmar | 25-8-2016
Het witte gebouw op de achtergrond is eigendom van "De Besognekamer, een zeer exclusieve sociëteit, waar je voor gevraagd moest worden en "voorgehangen" om lid te mogen worden! McDonald`s dat op de begane grond is gevestigd, huurt hun locatie van de Besognekamer en o.a. daardoor is deze societeit schatrijk!

erven sleeboom | 25-8-2016
Voorzover ik weet is het poortje pas in 1915 aangebouwd en geen overblijfsel van oudere toegangen tot ondergrondse gewelven. Het was nodig als steunbeer omdat de Gevangenpoort dreigde te verzakken bij de bouw van de Vijverdam. Het was geen historisch onderdeel van het monument en een obstakel voor het verkeer. Daarom werd het weggehaald, maar pas na versterking van het gebouw waardoor een steunbeer niet meer nodig was.

coris | 25-8-2016
@erven sleeboom
De poortje die tegen de zijgevel zijn gebouwd, diende niet als steunbeer, want later is het kleine poortje er afgehaald, i.v.m. het huidige fietspad. De poortjes waren een overblijfsel van een trap naar het ondergrondse gangenstelsel onder het binnenhof? Als je de gevangenpoort bezoekt , kan je een gedeelte van de wenteltrap op de eerste etage zien die naar de poortjes lijden. Helaas is alles dicht gemetseld. Ook dit is weer een stukje geschiedenis wat verdwenen is

erven sleeboom | 25-8-2016
Het interessantste deel van de foto is (vind ik) wat zich rechts afspeelt. Bij de aanleg van de Vijverdam (onder meer ten behoeve van de tram) in 1915 was een rijtje huizen gesloopt, waardoor de Gevangenpoort dreigde te verzakken. Daarom was er een steunbeer tegenaan gezet in de vorm van een klein extra poortje. In 1959-1961 werd de Gevangenpoort gerestaureerd en verstevigd, waarbij de steunbeer (het poortje) werd gesloopt. Op deze foto is de schutting te zien waarachter deze werkzaamheden plaatsvinden.

Kdinkela | 24-8-2016
Ik meen me te herinneren dat HBU staat voor Hollandse Bank Unie.
Toch eeuwig zonde als de 90 in Limburg een statisch object dreigt te worden

erven sleeboom | 24-8-2016
HBU (Hollandsche Bank Unie) was een bank, zie
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hollandsche_Bank-Unie

Frits | 24-8-2016
Ik moest mij even (her)oriënteren:
Wij staan dus op het tegenwoordige Buitenhof met achter ons de Kneuterdijk; rechts de Gevangenpoort en links de Hofvijver.

Ik blijf het bijzonder vinden, dat er zowel oud als nieuw materieel rijdt, want ik kan mij slechts de PCC-trams herinneren...

Vraagje: Waar staan de letters HBU voor op het gebouw links?

eppo | 24-8-2016
Dat IL90 in Den Haag blijft, is wishfull thinking. Het bestuur van ZLSM (eigenaar van deze tram) wil dat deze wagen terug komt naar Limburg. Een permanent verblijf in Den Haag kunnen we echt wel vergeten

Frans van Zoest | 24-8-2016
Inderdaad een schitterende foto met die fraaie stoere tram. prachtig materieel was dit toch, als jochie ben ik er menigmaal mee weg geweest. Goed nieuws dat de 90 hier blijft, nou nog op de baan zien te krijgen.... Rechts op de foto zien we dat de uitbouw van de Gevangenpoort wordt afgebroken, dat was hard nodig voor een veilige verkeer wat al aardig druk begon te worden.

Jan de Swart | 24-8-2016
Prachtige foto van een schitterend Limburgs tramstel in Haagse dienst in een tijd dat de lijnen van de blauwe en de gele nog naar Leiden reden.
Twee en half jaar later zal dit anders zijn.
Op de site van de TS heb ik gelezen dat de 90 in Den Haag blijft.


Barneveld 24 augustus 2016

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    1417


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>