Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 16-12-2017, 20:29 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



PCC 1218 lijn 1 naar Den Haag naast het spoorviaduct in Delft, 1979
foto van Toon Steenmeijer






erven sleeboom | 30-8-2016
Lijn 1 ope het traject Turfmarkt-Westvest was de HTM-tramlijn met verreweg het minste vervoer. De reizigersaantallen in relatie met de frequenties zijn moeilijk te vergelijken omdat de capaciteit van een losse oude vierasser ietsje geringer was dan die van een PCC, maar met een 2- of 3-wagenstel wordt de situatie heel anders. Lein I² had een halfuurdienst tot Lijden en een kwartierdienst tot Wassenaar, met in de spitsuren een extra tramstel en twee losse forensentrams.
In de PCC-tijd reden de lijnen 36 en 37 ieder in principe een kwartierdienst, maar in de drukkere uren reed lijn 37 vaker. De combinatie met lijn 10 gaf het Voorburgse traject een `boost` in frequentie die eigenlijk overcapaciteit veroorzaakte, zeker toen ook bus 24, later 23 hier kwam rijden. De verlengingen van lijn 1 aan beide kanten waren een gouden greep en een grote stimulans voor het vervoer.

Jan de Swart | 29-8-2016
Volgens mij lag de frequentie in de tijd van de buitenlijners op de lijnen naar Delft en Voorburg hoger dan op de lijnen naar Leiden en Wassenaar, want die gingen om het halfuur.


Barneveld 29 augustus 2016

Rinus | 29-8-2016
Nog op te merken dat in de tijd van deze foto lijn 1 in beginsel een kwartiersdienst reed. De frequentie is in de tijd van de naar Scheveningen verlengde lijn in 1996 (in beginsel tijdelijk) opgevoerd naar 10 minuten en vanwege het succes tot op de dag van vandaag gehandhaafd.
Dat lijn 1 in de tijd van deze foto een drukke lijn was, is niet mijn beeld. Ik heb als passagier heel wat rustige ritjes meegemaakt.
Uit het Buitenlijnboek van Blok haal ik dat het aantal gestelde instappers in 1982 7360 bedroeg. Dat ging in 1984, dus na de verlenging, fors omhoog naar 13147. Voor 2005 geeft hij een aantal van 32777 aan. Moeilijk echt te vergelijken omdat de lijn in al die tijd wel een stuk langer is geworden.

Jan de Swart | 28-8-2016
Geachte heer Sleeboom; volgens mij is lijdt correct en ben ik blij dat lijn 1 een bloeiende lijn.
Dat de andere en vooral de oude lijnen onrendabel waren is iets wat mij was ontgaan.
Neem een jonge Harteveld en als ik om 22.30 uur van mijn werk thuis kom neem ik een lekker biertje.

Barneveld 28 augustus 2016

erven sleeboom | 28-8-2016
Lijdt? Leidt.
Of toch?

erven sleeboom | 28-8-2016
Een momentopname met weinig passagiers op een druilerige zondagmiddag in 1979 zegt trouwens niet veel. Gelukkig lijdt lijn 1 nog steeds een bloeiend bestaan, daar nemen we een borrel op. Jonge Hartevelt, zou ik zeggen.

erven sleeboom | 28-8-2016
 quote:
Jan de Swart | 28-8-2016 altijd goed vol gezeten en waren dus zeker niet onrendabel;
Ze waren goed gevuld, maar onrendabel waren ze wel. Zeker in de tijd van het oude materieel leverden de lijnen I¹ en I³ al jarenlang verliezen op, vooral door de steeds stijgende personeelskosten. Bij de PCC`s was de personeelsinzet gerationaliseerd (hoewel de eenheden niet groter waren dan een bus), maar nog steeds konden zulke lijnen niet meer bestaan zonder overheidsbekostiging.

Jan de Swart | 28-8-2016
De trams van de lijnen I1, I3, 37 en 1 naar Delft en Voorburg hebben altijd goed vol gezeten en waren dus zeker niet onrendabel; maar op een zondag of een feestdag is het passagiersaanbod altijd minder.

Barneveld 28 augustus 2016

Dick te Ede | 28-8-2016
9 December 1979 viel op een zondag, dus logisch dat er niet zoveel passagiers in de tram zaten.

Richard Velthuysen | 28-8-2016
Als je naar het aantal passagiers kijkt , is het aantal passagiers op deze lijn heden ten dage behoorlijk toegenomen .Mede door de verlengingen van deze lijn .

Toon Steenmeijer | 27-8-2016
Vorige week hier langs gereden met HTM 826 op rit HOVM. Je weet niet wat je ziet in vergelijking met mijn foto van 37 jaar geleden.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    7578


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>