Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 16-12-2017, 20:29 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



PCC 1136 lijn 12, CS / Rijnstraat bij keerdriehoek Schedeldoekshaven
foto van Ronald van Onselen






Betweter | 23-9-2016
Foto van op- en afrit aan de andere kant van het station:
https://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1331666288

Betweter | 23-9-2016
De aanname van Rinus lijkt me de meest waarschijnlijke :)

Over opritten en afritten: rechts op de foto zie je de oprit. Deze werd gebruikt door alle bussen die uit het centrum kwamen. Er was ook een afrit aan de andere kant (waar nu het gebouw La Fenetre staat) , deze werd gebruikt door alle bussen richting Mariahoeve/Voorburg/Leiden en kwam uit ter hoogte van de Theresiastraat. Deze afrit is in de tweede helft van de jaren `90 ook een tijdje als oprit gebruikt.

Over de hele lengte van het Bernhardviaduct (nou ja, niet de oorspronkelijke lengte maar vanaf de Prins Clauslaan tot voorbij de Zwarte Madonna) lag aan de rechterzijde van de rijbaan richting Spui ook een vrije baan, deze werd gebruikt voor alle bussen richting Centrum. In die tijd werd het verkeer op het Bernhardviaduct dus niet door bussen gekruist. Deze vrije baan begon bij de Prins Clauslaan en ging rechts langs de pilaar van het tramviaduct, waar de rest van het verkeer links voorbij gaat.

De "korte" afrit, inderdaad ter hoogte van de Oranjebuitensingel, is pas later ontstaan, ik denk zelf bij de opening van de Koningstunnel.

Rinus | 23-9-2016
Ik vermoed dat hier beide trams bezig zijn met terugzetten naar de vertrekhalte. Verklaring van de situatie zou dan zijn dat de 1136 nog aan de uitstaphalte stond toen zijn achterganger arriveerde. Waarna de achterganger (noodzakelijk) als eerste de driehoekbeweging uitvoert. Uiteindelijk komt de 1136 weer voor zijn achterganger.
Maar wellicht dat fotograaf zich dat nog kan herinneren.

Frits | 22-9-2016
@Rinus: Ik zie een "logistiek vraagstuk" ontstaan, want op de foto zie ik twee trams van Lijn 12 na elkaar / twee mogelijkheden (misschien wel meer):

a) De 1136 heeft zojuist gedriehoekt en rijdt nu achteruit naar de instaphalte, waar al een tram van Lijn 12 staat; wat gaat hier nu gebeuren? Gaat de 1136 toch als eerste vertrekken (de passagiers bij de halte staan immers nog te wachten), of gaan beide trams zometeen gekoppeld op weg?

b) De 1136 is net vertrokken vanaf de instaphalte, maar waarom staan er dan nog mensen bij de halte?

Betweter | 22-9-2016
Deze situatie is ontstaan per (28?) augustus 1982 en duurde tot 2 oktober 1983, toen lijn 12 aan lijn 16 werd gekoppeld.

Rinus | 22-9-2016
Was in deze periode een omslachtige procedure om te driehoeken. Aankomst eindhalte voor CS (hier op foto rechts), achteruit rochting Schedeldoekshaven, vooruit richting Lekstraat, achteruit naar vertrekhalte in Rijstraat (links op de foto).

Rechts inderdaad de bus oprit. In die tijd bleven de bussen naast het Bernhardviaduct rijden om hier pas omhoog te gaan.

Tiktak | 22-9-2016
Het was wel degelijk een oprit, de afrit was op het viaduct tussen de rijbanen (is nog aanwezig maar of het nog gebruikt word dat weet ik niet) en kwam uit op de Oranje Buitensingel

Hans (Zoef) | 21-9-2016
@ Haagse Meester, die helling naar het busplatform was geen oprit, maar een afrit. De bussen kwamen gewoon vis het Prins Bernhard viaduct het platform op.

Haagse_Meester | 21-9-2016
Dit is het CS zoals ik het ken. Anno nu is rechts v/d 1136 een inrit v/d Koningstunnel, is de busoprit nu verdwenen en is ook het spoor een heel stuk naar rechts opgeschoven. Waar de witte Golf rijdt is nu een uitgang v/d genoemde tunnel en nog verder links staat het gebouw van VROM.

Deze werkzaamheden hield verband met een enorme verandering in het Haagse tramverkeer per okt. 1983: de indienststelling van tram 2 en het doortrekken van tramlijnen die op de Turfmarkt eindigden zodat het emplacement kon verdwijnen en zo plaats maken voor de Philipszaal en het IJspaleis/Stadhuis. Lijn 1 werd doorgetrokken naar Scheveningen, lijn 9 omgelegd via CS ipv Buitenhof en ging lijn 16 door richting Toernooiveld om exploitatief aan lijn 12 gekoppeld te worden. Wat er nog meer is gewijzigd per die datum is elders op deze site te vinden

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    0581


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>